Програмно-цільовий метод складання та виконання місцевих бюджетів: що змінилося у Наказі Міністерства фінансів №836

Наказом від 01.11.2022 № 359 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 26 серпня 2014 року № 836» були внесені зміни до програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів.


Експерти Програми DOBRE у роз’ясненні аналізують зміни щодо термінів і форми подання звітів про виконання паспортів бюджетних програм та термінів подання результатів оцінки ефективності бюджетних програм.

 

Наказом від 01.11.2022 № 359 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 26 серпня 2014 року № 836» (Зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2022 року за № 1423/38759) (далі – Наказ № 359) Мінфін змінив свій Наказ від 26 серпня 2014 року № 836 «Про деякі питання запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів»" (далі – Наказ № 836), яким затверджено:

Разом з тим, Наказом Мінфіну від 24.11.2022 № 395 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 01 листопада 2022 року № 359»  (Зареєстрований в Мінюсті 28,11. 2022р за № 1481/38817) (далі – Наказ № 395) вже внесені зміни до нового наказу МФУ №359.

 

Розглянемо, що ж змінилося

Одразу треба наголосити, що ІНСТРУКЦІЯ про статус та особливості участі у бюджетному процесі відповідальних виконавців бюджетних програм місцевих бюджетів ніяких змін не зазнала.

До самого Наказу № 836,  внесені зміни до пункту другого та пункту четвертого, а саме:

 

Було
Стало
2. Установити, що головні розпорядники коштів місцевого бюджету (далі - головні розпорядники):
2) у терміни, визначені для подання зведеної річної бюджетної звітності, подають до місцевих фінансових органів звіти про виконання паспортів бюджетних програм за формою, затвердженою цим наказом, у паперовому та електронному вигляді;
2. Установити, що головні розпорядники коштів місцевого бюджету (далі - головні розпорядники):
2) подають до місцевих фінансових органів звіти про виконання паспортів бюджетних програм за формою, затвердженою цим наказом, у паперовій та електронній формі у терміни, визначені органами Державної казначейської служби України для подання зведеної річної бюджетної звітності;
4. Головні розпорядники
 протягом 30 днів після складання звіту про виконання паспорта бюджетної програми подають місцевому фінансовому органу узагальнені результати аналізу ефективності бюджетних програм.
4. Головні розпорядники
Протягом 14 календарних днів після подання річної бюджетної звітності подають місцевому фінансовому органу результати оцінки ефективності бюджетних програм.
 

 

Отже, як бачимо, мова йде про подання головними розпорядниками коштів до  місцевого фінансового органу :

  • звітів про виконання паспортів бюджетних програм (далі – звіти про виконання паспортів) - терміни і форма подання (пункт 2)
  • результатів оцінки ефективності бюджетних програм - терміни подання (пункт 4)

Якщо із паперовою та електронною формами подання звітів про виконання паспортів все зрозуміло, то із  самими  термінами та формулюванням, що вони «визначені органами Державної казначейської служби України для подання зведеної річної бюджетної звітності» – давайте розбиратися.

Згідно Бюджетного кодексу України звітність про виконання місцевого бюджету (кошторисів бюджетних установ) включає фінансову та бюджетну звітність (ст. 58-61, 80).

Фінансова звітність складається згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.

Бюджетна звітність відображає стан виконання бюджету, містить інформацію про виконання кошторисів в розрізі бюджетної класифікації, визначеної  наказами  МФУ №11 (за доходами) та Наказом МФУ №793 (за видатками).

Головний бухгалтер бюджетної установи забезпечує складання та подання фінансової і бюджетної звітності відповідно до встановлених вимог (ч.3 ст.58 БКУ).

Зведення, складання та подання звітності про виконання Державного бюджету України здійснюються  Казначейством України (ч.2 ст.58 БКУ).

Порядком №44 ДКУ (п. 18 розд. І Порядку № 44) визначено, що бюджетна звітність подається до органів Казначейства в терміни, встановлені для фінансової звітності.

При цьому згідно абз 2 пункту 7 Порядку №419 Казначейством  визначені терміни для головних розпорядників коштів місцевих бюджетів для подання консолідованої фінансової звітності органам ДКУ та відповідним місцевим органам виконавчої влади, а саме:

  • щороку не пізніше 25 лютого наступного за звітним року

Тож виходить, що головні розпорядники мають подати звіти про виконання паспортів бюджетних програм місцевому фіноргану у терміни, що визначені для них Казначейством для подання консолідованої фінансової звітності, тобто -  до 25 лютого року наступного за звітним.

І вже  відповідно від цього терміну додержуватись тих 14 календарних днів,  протягом  яких головні розпорядники мають подавати місцевому фінансовому органу результати оцінки ефективності бюджетних програм.

Зміни до ПРАВИЛ складання паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів та звітів про їх виконання.

 

І. Загальні положення

В правилах складання паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів:

  • із переліку інформації, з використанням якої формується паспорт бюджетної програми, вилучили норму стосовно порядків використання бюджетних коштів, отже тепер реалізація бюджетної програми не потребує їх затвердження, відповідно із переліку підстав для внесення змін до паспортів бюджетних програм протягом року виключили норму щодо внесення змін до чинних порядків використання бюджетних коштів (у пунктах 1.2 -1.5);
  • уточнили, що місцевий фінансовий орган погоджує проекти паспортів бюджетних програм у разі виникнення нових бюджетних програм (п.1.3), а головні розпорядники забезпечують відповідність змісту проектів паспортів бюджетних програм рішенню про місцевий бюджет на відповідний бюджетний період (п. 1.4);
  • доповнили новими абзацами пункти:
    - п. 1.10:  «Пояснення щодо причин відхилення (збільшення або зменшення) обсягів касових видатків (наданих кредитів з бюджету) за напрямами використання бюджетних коштів від обсягів, затверджених у паспорті бюджетної програми, надаються головним розпорядником у звіті про виконання паспорта бюджетної програми»;
    - п. 1.11:  «Фінорган здійснює погодження проекту паспорта бюджетної програми у новій редакції протягом 7 днів з дня його отримання або надсилає зауваження до нього»

 

ІІ. Вимоги до склaдaння пaспоpтa бюджетної пpогpaми

Абзаци  2 і 3 пункту 2.5 виписані у новій редакції, яка не змінила їх суті. 

У формі паспорта бюджетної програми місцевого бюджету слова «ініціали/прізвище» замінили словами «Власне ім’я, ПРІЗВИЩЕ».

 

ІІІ. Вимоги до склaдaння звіту пpо виконaння пaспоpтa бюджетної пpогpaми

Уточнено, що в звітах про виконання паспортів бюджетних програм обсяги касових видатків (наданих кредитів з бюджету) визначаються з урахуванням даних зведеної річної бюджетної звітності, поданої до Казначейства  та мають відповідати даним зведеної річної бюджетної звітності за відповідною бюджетною програмою (у пунктах 3.5 – 3.7).

Як і раніше, у відповідних графах форми паспорту обсяги бюджетних асигнувань, затверджені паспортом бюджетної програми на звітний бюджетний період, вимагається відображати з урахуванням змін (пункт 3.5), що робить документ суто формальним, оскільки в кінці року планові показники як правило уточнюються під касові.  Отже  відхилень обсягів касових видатків (наданих кредитів з бюджету) від обсягів, затверджених паспортом бюджетної програми на звітний період з урахуванням змін, які вимагається визначити та пояснити (пункти 3.5 – 3.7), практично не буває.

Саму форму звіту про виконання паспорта бюджетної програми викладено у новій редакції. При цьому ніяких суттєвих змін форма звіту не зазнала.

Наказ № 359, яким внесені зміни до Наказу № 836, набирає чинності з 01 січня 2023 року, отже головні розпорядники коштів місцевих бюджетів та місцеві фінансові органи мають врахувати прийняті зміни у роботі по підготовці і затвердженню паспортів бюджетних програм на 2023 рік, складанні та поданні звітів про виконання паспортів бюджетних програм за 2022 рік а також при  оцінці їх ефективності.

 

Посилання на НПА та ресурси, що згадані у роз’ясненні:

  • Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI «Бюджетний кодекс України». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17/ed20221023#Text
  • НАКАЗ Міністерства фінансів України від 26.08.2014 № 836 «Про деякі питання запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів». Режим доступу:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1103-14#Text
  • Наказ Міністерства фінансів України від 24.01.2012 № 44 «Про затвердження Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0196-12#Text
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 № 419 «Про затвердження Порядку подання фінансової звітності». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2000-%D0%BF#Text
  • Наказ Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 « Про бюджетну класифікацію». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0011201-11#Text
  • Наказ Міністерства фінансів України від 20.09.2017 № 793 «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0793201-17#Text

(с) Ця публікація стала можливою завдяки щирій̆ підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст є відповідальністю Глобал Ком'юнітіз (Global Communities) і не обов'язково відображає точку зору USAID чи Уряду Сполучених Штатів.

27.12.2022 - 12:23 | Views: 11509
Програмно-цільовий метод складання та виконання місцевих бюджетів: що змінилося у Наказі Міністерства фінансів №836

Tags:

budget expertly DOBRE DOBRE finansy

Source:

Share the news:

Read more:

28 March 2024

Як громади вистояли на початку великої війни – дослідження Центру спільних дій

Як громади вистояли на початку великої війни –...

Збереження управлінських команд, що залишилися працювати в критичний момент, – головний фактор стійкості громад. До...

28 March 2024

Вишнівецька громада отримала сучасний ренгентографічний комплекс від Програми USAID DOBRE

Вишнівецька громада отримала сучасний...

Вишнівецька громада на Тернопільщині отримала цифровий ренгентографічний комплекс – таку допомогу їй надала Програма...

28 March 2024

Результати 5-го щорічного моніторингу 25 ЦНАП: інституційна динаміка та виклики сталого розвитку

Результати 5-го щорічного моніторингу 25 ЦНАП:...

Під час конференції шведсько-українського проєкту PROSTO “Підтримка доступності послуг в Україні” були представлені...

27 March 2024

Як українським громадам взяти участь в програмі Interreg Europe: процедури та дедлайни

Як українським громадам взяти участь в програмі...

20-21 березня 2024 року відбулася конференція, організована Interreg Europe, під назвою “Europe, Let`s cooperate!”....