Виконання місцевого бюджету в умовах реформи управління публічними інвестиціями (покрокова інструкція для фіноргану і головних розпорядників)

Реформа управління публічними інвестиціями розвивається дуже швидко, і разом із нею змінюється підхід до планування та виконання місцевих бюджетів. З’явилися нові документи, нові органи та нові процедури, які тепер необхідно узгоджувати між собою: Середньостроковий план пріоритетних публічних інвестицій (СПІ), Єдиний проектний портфель публічних інвестицій (ЄПП), Консолідований перелік (КП), розпис і зведений моніторинг СПІ.

У цих умовах логічно постає запитання: як правильно виконувати місцевий бюджет у контексті реформи публічних інвестицій, коли і як вносити зміни, в які документи, як використати вільні залишки чи перевиконання на ПІПи і як усе це пов’язано з бюджетним процесом?

Щоб відповісти на ці запитання, підготував пояснення простими словами і з чіткою логікою, як діяти на кожному етапі року: від підготовки СПІ до внесення змін у Консолідований перелік і виконання місцевого бюджету.

Наприкінці наведено хронологічний календар дій, який допоможе органам місцевого самоврядування та місцевим органам виконавчої влади узгодити управління публічними інвестиціями з бюджетним процесом зрозуміло й системно (і без заспокійливих таблеток).

Для впорядкування всього процесу та розуміння, як саме він регулюється, нижче наведено ключові нормативно-правові акти (із посиланнями на них), що визначають порядок управління публічними інвестиціями, формування та виконання місцевих бюджетів:

Базові нормативно-правові акти:

  1. Бюджетний кодекс
  2. Розпорядження КМУ від 13 серпня 2025 р. № 853-р  «Про схвалення Концепції національної системи стратегічного планування»;
  3. Дорожня карта реформування управління публічними інвестиціями
  4. Розпорядження КМУ від 18 червня 2024 р. № 588-р Про затвердження плану заходів з реалізації Дорожньої карти реформування управління публічними інвестиціями на 2024-2028 роки;

Рамкові документи реформи управління публічними інвестиціями:

Назва нормативно-правового акту

Вид НПА

Дата / № НПА

Предмет регулювання (коротко)

Рівень застосування

 

1

«Деякі питання управління публічними інвестиціями»

Постанова КМУ

28.02.2025№ 527

Визначає загальні засади функціонування системи управління публічними інвестиціями (ПІ), порядок підготовки, оцінки, реалізації ПІП і формування Єдиного проєктного портфеля.

Держава/Область/ТГ

2

«Деякі питання розподілу публічних інвестицій»

Постанова КМУ

28.02.2025 № 232

Встановлює порядок розподілу коштів публічних інвестицій, діяльність Міжвідомчої комісії, механізми фінансування ПІП.

Держава

 

«Про затвердження Порядку розроблення та моніторингу реалізації середньострокового плану пріоритетних публічних інвестицій держави»

Постанова КМУ

28.02.2025 № 294

Визначає механізм розроблення та моніторингу реалізації СПІ держави

Держава

3

«Про затвердження Методики визначення джерел і механізмів фінансового забезпечення публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій»

Наказ Мінфіну

28.02.2025  № 131

Визначає підхід до визначення джерел і механізмів фінансового забезпечення публічних інвестиційних проєктів та програм публічних інвестицій.

Держава/Область/ТГ

4

«Про затвердження Методичних рекомендацій щодо проведення аналізу екологічних наслідків та впливу реалізації публічного інвестиційного проєкту на навколишнє природне середовище та аналізу дотримання вимог щодо інклюзивності та безбар’єрності, а також щодо відповідності Цілям сталого розвитку під час підготовки публічного інвестиційного проєкту на державному, регіональному та місцевому рівні»

Наказ Мінекономіки

28.08.2025 № 353

Визначає порядок проведення екологічного аналізу при підготовці ПІП, у т.ч. для оцінки впливу на довкілля

Держава/Область/ТГ

5

«Про затвердження Методики розрахунку вартості публічного інвестиційного проєкту»

Наказ Мінфіну

23.06.2025 № 316

Встановлює підходи до розрахунку вартості ПІП, врахування інфляції, ризиків і резервів

Держава/Область/ТГ

6

«Про затвердження примірних положень про підрозділ з управління публічними інвестиціями на центральному, регіональному та місцевому рівні»

Наказ Мінекономіки

06.08.2025 № 2942

Визначає функції та повноваження структурних підрозділів з управління ПІ в органах влади

Держава/Область/ТГ

7

 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні»

Наказ Мінфіну

23.05.2025 № 271

Визначає порядок підготовки прогнозу місцевого бюджету та узгодження з СПІ, надає рекомендації по основних бюджетних процедурах на середньостроковий період

Область/ТГ

8

«Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку створення та діяльності місцевих інвестиційних рад та Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення та моніторингу реалізації середньострокового плану пріоритетних публічних інвестицій регіону (територіальної громади)»

Наказ Мінекономіки

28.08.2025 № 352

Регламентує створення місцевих інвестиційних рад, порядок підготовки, подання та моніторингу Середньострокового плану пріоритетних інвестицій (СПІ)

Область/ТГ

 

«Про затвердження примірного Положення про місцеву комісію з питань розподілу публічних інвестицій»

Наказ Мінфіну

15.04.2025 № 202

Визначає склад, порядок діяльності та функції місцевої комісії з розподілу публічних інвестицій

Область/ТГ

9

«Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розподілу коштів місцевого бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій»

Наказ Мінфіну

22.09.2025 № 480

Визначає рекомендовану процедуру розподілу коштів місцевого бюджету на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проєктів єдиного портфеля громади.

Область/ТГ

10

«Про затвердження Інструкції щодо підготовки бюджетної пропозиції»

Наказ Мінфіну

06.10.2023 № 534

Визначає порядок розрахунку граничних видатків на середньостроковий період та підготовки й аналізу бюджетної пропозиції

Область/ТГ

11

«Про затвердження Типової форми прогнозу місцевого бюджету та Інструкції щодо його складання»

Наказ Мінфіну

02.06.2021 № 314

Установлює типову форму прогнозу місцевого бюджету на середньостроковий період в тому числі щодо публічних інвестицій

Область/ТГ

 

 

Варто врахувати, що відповідно до вимог постанови КМУ від 11 березня 2022 р. № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» в умовах дії воєнного стану органи місцевого самоврядування, їх виконавчі органи, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації продовжують здійснювати бюджетні повноваження, а у разі утворення військових адміністрацій такі повноваження здійснюють військові адміністрації відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Тому всі наведені нижче рекомендації та дії фінансових органів слід розуміти з урахуванням цієї норми.

 

Три рівні «рамки» рішень і грошей:

1. СПІ - середньостроковий план пріоритетних публічних інвестицій.
Це візія на 3 роки: пріоритети та черговість. Його розглядає і схвалює місцева інвестиційна рада. Практично - це політика, яку не змінюють протягом року. Після схвалення він слугує стабільною рамкою для річних рішень, а зміни лише через оновлення на етапах планування, а не в оперативному режимі під час виконання бюджету (відповідальному підрозділу з питань публічних інвестицій рекомендовано довести його до місцевого фіноргану до 28 липня року, що передує плановому (частина 1 глави 2 розділу II Наказу № 271), при цьому відповідно до пункту 3.12 Метод рекомендацій по СПІ Наказ Мінекономіки від 28.08.2025 року № 352 структурний підрозділ з УПІ подає місцевому фіноргану схвалений Місцевою інвестиційною радою проєкт середньострокового плану, не пізніше 01 серпня року, що передує плановому).

До нього зміни протягом року не вносяться, адже він визначає загальні орієнтири розвитку, не конкретні проєкти.

2. ЄПП - єдиний проєктний портфель.

«Усе, що плануємо» – перелік усіх проєктів/програм, з яких комісія потім відбиратиме фінансування. ЄПП схвалює місцева інвестиційна рада. Нормативно зафіксованої типової форми ЄПП у наведених актах немає; натомість затверджено форми для інших інструментів (див. далі про Консолідований перелік). Тож структуру ЄПП громада визначає у своєму порядку/положенні (логічно використовувати наступні поля (рекомендую): назва, ініціатор, напрям, стадія готовності, загальна прогнозна вартість проекту/програми, профінансовано в попередніх періодах, потреба на … напр. 2026-2028 роки (і розписати по роках), джерела/механізми фінансування, тривалість підготовки, тривалість реалізації, відповідальний, статус експертизи, бал).

ЄПП може (і рекомендую) містити проєкти/програми, обсяг яких значно перевищує місцевий бюджет (бо включає і ті, що можуть реалізовуватися за кредитні, грантові чи державні кошти, а також можливі проекти у випадку залучення додаткових коштів). Типової форми ЄПП наразі не затверджено, тому громади формують його у зручному форматі, дотримуючись вимог Наказів №480 та №271.

3. Консолідований перелік (КП) - робочий «кошик проектів та програм на рік».
Саме він стає підставою для рішень комісії та розподілу коштів на підготовку й реалізацію ПІПів у межах ЄПП і СПІ. Мінфін встановив рекомендовану форму КП (додаток 2 до Методрекомендацій щодо розподілу коштів місц. комісією Наказ Мінфіну від 22.09.2025 № 480) і графік: до 10 жовтня року, що передує плановому, місцевий фінорган подає КП до Комісії з питань розподілу (ч.2 розділу ІІІ зазначених рекомендацій).

 

Загальний підхід (що тримаємо в голові):

  1. СПІ (середньостроковий план пріоритетних ПІ) - це «рамка» пріоритетів і орієнтовних обсягів. Його схвалює місцева інвестрада і далі він лягає в основу середньострокового бюджетного планування; рекомендовано довести його до місцевого фіноргану до 28 липня року, що передує плановому.
  2. ЄПП (єдиний проєктний портфель) - перелік відібраних проєктів/програм, що ведеться через ЄІС і формується за порядком 527-ї постанови; окремої «типової форми» ЄПП не встановлено - портфель формується процедурно (в ЄІС) і рішенням місцевої інвестиційної ради схвалюється/уточнюється (Постанова № 527, Наказ №352). ЄПП можна уточнювати (як до початку планового бюджетного періоду так і в процесі виконання бюджету, пп. 18 та 24 Порядку формування ЄПП, затв. Пост. КМУ №527, розділ IV Наказу 480).
  3. «Консолідований перелік» для розподілу коштів - робочий перелік на підставі подань ГРК; він може коригуватись упродовж року (або до початку планового бюджетного періоду) за результатами моніторингу або за результатами аналізу Місцевим фінорганом пропозицій ГРК (абз. 4 пункту 4 Примірного положення про місцеву комісію з питань розподілу публічних інвестицій, затвердженого Наказом Мінфіну від 15.04.2025 №202, розділ IV Наказу 480).

При цьому проєкти чи програми, що пропонуються до включення чи уточнення в Консолідований перелік, повинні бути включені до Єдиного проєктного портфеля (ЄПП) відповідного рівня та відповідати пріоритетам, визначеним у Середньостроковому плані пріоритетних інвестицій (СПІ).

 

Виконання бюджету протягом року (операційно):

Дві чіткі ситуації щодо змін до схваленого «Консолідованого переліку»:

А) До набрання чинності рішенням про місцевий бюджет (наприклад, формуємо ЄПП на 2026 рік, місцевий бюджет ще не прийнято): дозволені коригування переліку за підсумками уточнень ЄПП/подання ГРК; обмежень щодо періодичності немає.

Місцевий фінорган аналізує пропозиції ГРК, узагальнює оновлений перелік і виносить на Комісію. Це, у свою чергу, може вимагати переформатування проєкту бюджету до подання на сесію.

 

Б) Уже в процесі виконання бюджету: так само можливе коригування переліку, але не частіше одного разу на квартал;

- якщо це тягне зміну бюдж. призначень/розподілу по програмах, розпорядника - вносимо зміни до рішення про місцевий бюджет за процедурою ст. 23, 78 БКУ (Наказ № 480; частина 5 статті 23, частини 7-8 статті 78 БКУ).  Спочатку оновлюється Консолідований перелік (за поданням головного розпорядника коштів, з подальшим аналізом місцевим фінорганом/розглядом на Комісії), далі готується проєкт рішення про внесення змін до рішення про місцевий бюджет.

Рішення про зміни до рішення про місцевий бюджет ухвалює місцева рада: зміни до призначень роблять у порядку складання бюджету і тільки після набрання чинності рішенням ради (ч. 5 ст. 23, ч. 7–8 ст. 78 БКУ).

- якщо перерозподіл бюджетних асигнувань здійснюється в розрізі економічної класифікації видатків бюджету у межах загального обсягу бюджетних призначень за бюджетною програмою окремо за загальним та спеціальним фондами бюджету – зміни до рішення про місцевий бюджет не вносяться. Тобто якщо зміни в межах одного ГРК, однієї програми (наприклад з міни в ПІПі між кодами КЕКВ, із видатків на придбання обладнання і предметів довгострокового користування на капітальний ремонт) зміни до місцевого бюджету не вносяться. (ч. 7 ст. 23 БКУ)

 

Ключове правило: Будь-які бюджетні зобов’язання чи платежі можливі лише в межах затверджених бюджетних призначень. (ч. 1–2 ст. 23 БКУ)

 

Узагальнимо:

Чи треба вносити зміни в рішення про місцевий бюджет?

  • Якщо зміна Консолідованого переліку впливає на бюджетні призначення/розподіл видатків - так, готується проект рішення ради про внесення змін до бюджету за процедурою, визначеною БКУ (ч. 5 ст. 23; ч. 7-8 ст. 78 БКУ).
  • Якщо уточнення не змінює затверджені призначення (наприклад, перестановка всередині КПК за незмінних сум у межах повноважень головного розпорядника) - діємо за внутрішніми бюджетними процедурами без рішення ради.

Якщо потрібно змінити обсяг/розподіл:

    • Спочатку оновлюємо Консолідований перелік (якщо йдеться про перерозподіл у частині ПІП) - через подання ГРК та аналіз фін.органу/рішення Комісії.
    • Далі - бюджетні процедури: зміни до бюдж. призначень готуються і розглядаються у порядку складання та виконання бюджету; витрати за новими призначеннями - лише після набрання чинності рішенням ради (ч. 5 ст. 23 БКУ).
    • Рішення про внесення змін до місцевого бюджету місцева рада ухвалює з урахуванням ст. 52 БКУ та інших норм Кодексу (ч. 7-8 ст. 78 БКУ).

 

Як діяти місцевому фіноргану у разі перевиконання бюджету чи появи вільних залишків - якщо планується спрямування на публічні інвестиції (ПІП)

Загальний принцип

Будь-яке спрямування додаткових ресурсів на фінансування публічних інвестицій можливе лише після внесення змін до рішення про місцевий бюджет (ч. 5 ст. 23 БКУ).
Такі зміни вносяться місцевою радою на підставі підтверджених джерел коштів –  перевиконання дохідної частини або вільних залишків бюджету.

Усі ПІПи, які пропонуються до фінансування, мають бути включені до Єдиного проєктного портфеля (ЄПП) і відповідати пріоритетам Середньострокового плану пріоритетних інвестицій (СПІ) (Постанова №527).

 

Дії

Фінорган в першу чергу має перевірити, чи у громаді (регіоні) затверджений Єдиний проєктний портфель (ЄПП) і чи містить він проєкти, готові до реалізації.

Нові ПІПи, які планується профінансувати з перевиконання чи залишків, повинні бути включені до ЄПП відповідного рівня і відповідати пріоритетам Середньострокового плану пріоритетних інвестицій (СПІ).

У даній ситуації вважаю за доцільне також розглянути два сценарії:

  1. Якщо СПІ затверджений і має показники;
  2. Якщо СПІ затверджений, але з нульовими показниками.

Наявність затвердженого СПІ - навіть із нульовими показниками - є обов’язковою умовою, оскільки саме він створює правову основу для фінансування публічних інвестиційних проектів та програм. Це дає можливість громаді спрямувати додаткові кошти (від перевиконання чи вільних залишків) на підготовлені та пріоритетні проєкти, якщо такі ресурси з’являться протягом року.

 

Почнемо із складнішого.

Якщо СПІ затверджений, але з нульовими показниками.

СПІ (Середньостроковий план пріоритетних інвестицій) формується на 3 роки і є стратегічним орієнтиром, а не фінансовим документом. Чинне законодавство не передбачає внесення змін до СПІ протягом бюджетного періоду.

Тобто, якщо в затвердженому СПІ пріоритети визначені, але обсяги дорівнюють нулю - це не забороняє фінансувати ПІПи, якщо вони відповідають пріоритетам СПІ і включені до інших документів системи УПІ.

Висновок: «нульовий» СПІ - це не блокування, а лише відсутність прогнозних цифр.
Головне - забезпечити відповідність ПІП до визначених напрямів і включення його в інші переліки (ЄПП, КП). Якщо в СПІ нулі - це лише означає, що поки не визначено обсягів фінансування, але напрями залишаються чинними.

Консолідований перелік - це операційний робочий документ, який уточнює, які саме проєкти фінансуються в поточному році.

  • Він може коригуватися протягом року за результатами моніторингу або аналізу пропозицій головних розпорядників (абз. 4 п. 4 Примірного положення про місцеву комісію з питань розподілу публічних інвестицій (Наказ Мінфіну №202), а також наказ Мінфіну № 480).
  • Внесення змін до КП не тягне автоматично змін до СПІ, але створює підставу для зміни бюджетних призначень.

Отже: щоб профінансувати нові або додаткові ПІПи, треба оновити КП, навіть якщо СПІ не містить сум. При цьому, всі такі проєкти мають бути включені до Єдиного проєктного портфеля (ЄПП); якщо проєктів там немає - ЄПП також підлягає уточненню, щоб забезпечити повну узгодженість усіх елементів системи управління публічними інвестиціями.

Головний висновок: Якщо СПІ має нульові показники, але проєкт відповідає його напрямам, включений до ЄПП і внесений до Консолідованого переліку – його можна фінансувати за рахунок перевиконання чи вільних залишків шляхом внесення змін до рішення про місцевий бюджет.

Якщо СПІ затверджений, але з нульовими показниками, - це не забороняє фінансувати ПІПи, якщо вони:

  • відповідають визначеним у СПІ напрямам (навіть без цифр),
  • включені до ЄПП,
  • внесені до оновленого Консолідованого переліку,
  • а зміни до бюджету затверджені рішенням місцевої ради.

 

Простими словами

  • СПІ не змінюємо – він залишається чинним стратегічним орієнтиром.
  • Оновлюємо КП.
  • Вносимо зміни до бюджету рішенням ради.
  • Фінансуємо лише ті ПІПи, які є в ЄПП і мають підтвердження ефективності.

Тобто якщо Середньостроковий план пріоритетних інвестицій (СПІ) затверджено, але всі показники - нульові, це не забороняє фінансувати публічні інвестиційні проєкти (ПІП) у поточному році. Головне - дотриматись вимог бюджетного законодавства та логіки системи управління публічними інвестиціями (УПІ).

 

Короткий алгоритм дій

1. Визначити джерело коштів - перевиконання доходів або вільні залишки (ст.14, 72, ст. 78 БКУ).
2. ГРК подають пропозиції щодо фінансування ПІПів, які:

  • включені до ЄПП;
  • відповідають пріоритетам СПІ (напряму, а не сумам);
  • мають попереднє інвестиційне або інвестиційне ТЕО.

3. Комісія ухвалює рішення про внесення змін до Консолідованого переліку (абз. 4 п. 4 наказу МФ № 202).

4. Фінорган готує рішення ради про внесення змін до бюджету (ч. 5 ст. 23, ч. 7-8 ст. 78 БКУ).

5. Після затвердження рішення – зміни до кошторисів і планів асигнувань (наказ Мінфіну №57 як орієнтир).

 

Дотримання обмежень в умовах воєнного стану щодо напрямів використання залишків і перевиконання:

Вільні залишки:

Варто нагадати, що пункт 22-8 Прикінцевих та перехідних положень БКУ встановлює обмеження щодо використання вільних залишків. Так, у період воєнного стану вільні залишки коштів місцевих бюджетів та залишки бюджету розвитку можуть спрямовуватись лише на визначені в БКУ напрями, зокрема:

  • оплату праці та енергоносії;
  • погашення кредиторської заборгованості;
  • підтримку сил оборони та територіальної оборони;
  • будівництво, реконструкцію, ремонт і відновлення об’єктів критичної інфраструктури, соціальної, культурної, житлової сфер;
  • фортифікаційні споруди, захисні об’єкти, укриття;
  • проектування, будівництво, ремонт пошкоджених об’єктів;
  • заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій;
  • співфінансування проєктів, що відповідають цим напрямам.

Тобто, навіть якщо СПІ порожній, спрямування залишків на ПІПи можливе, якщо проєкт за своєю суттю підпадає під одну з дозволених категорій (наприклад, реконструкція лікарні, відновлення школи, ремонт укриття тощо).

Перевиконання:

Згідно з ч. 7 ст. 78 БКУ, зміни до бюджету за перевиконання доходів можливі:

  • після першого півріччя або наступних періодів;
  • якщо перевищення плану становить не менше 5 %.

Але у період воєнного стану обмеження частин 7-8 ст. 78 БКУ не застосовуються (п. 22 Прикінцевих та перехідних положень БКУ).

Тобто місцева рада може ухвалити рішення про зміни до місцевого бюджету у будь-якому звітному періоді року, починаючи з січня, незалежно від відсотка перевиконання.

 

Обмеження

Норма

Видатки за рахунок залишків – тільки за напрямами, дозволеними пунктом 22-8

п. 22-8 Прикінцевих положень БКУ

Нові ПІПи – лише після включення до ЄПП

п. 12 Постанови № 527

СПІ не змінюється протягом року

Постанова № 527, Наказ Мінек. №352

Видатки – лише після внесення змін до місц. бюджету рішенням ради

ч. 5 ст. 23, ч. 7-8 ст. 78 БКУ

 

Якщо СПІ затверджений і має показники

Порядок дій

  1. Визначити додаткові ресурси
    (перевиконання доходів або вільні залишки) - (ч. 1, 8 ст. 78 БКУ).
  2. Оцінити відповідність ПІПів СПІ:
    • напрям має бути у затвердженому СПІ;
    • ПІП включений до Єдиного проєктного портфеля (ЄПП) ((п. 12 постанови № 527));
    • ПІП має обґрунтування (попереднє інвест. або інвест. ТЕО).
  3. Оновити Консолідований перелік (КП):
    • спочатку подання головного розпорядника;
    • потім аналіз фін. органу;
    • далі рішенням місцевої Комісії з розподілу (абз. 4 п. 4 наказу Мінфіну № 202).
  4. Внести зміни до місцевого бюджету рішенням ради у порядку складання бюджету (ч. 5 ст. 23, ч. 7–8 ст. 78 БКУ);
  5. Після затвердження рішення:
    • внести зміни до кошторисів та планів асигнувань (наказ Мінфіну № 57 від 28.01.2002);
    • профінансувати через Казначейство в межах нових призначень.

Ключове: Якщо СПІ містить відповідний напрям і проєкт внесено до ЄПП, додаткові кошти можна спрямовувати через оновлений КП і рішення ради про зміни до бюджету.

 

Нюанси:

  • Вільні залишки визначаються за підсумками річного звіту (на початок нового року).

Розподіл вільного залишку коштів загального фонду проводиться через внесення змін до рішення про місцевий бюджет після затвердження річного звіту про його виконання за минулий рік (ст. 14, 72 БКУ).

При цьому потрібно враховувати:

    • якщо на початок року є кредиторська заборгованість - залишки спершу спрямовують на її погашення;
    • залишки спеціального фонду можна використовувати лише за їх цільовим призначенням;
  • Перевиконання доходів протягом року може бути підставою для збільшення видатків, але тільки після офіційного підтвердження факту перевиконання і за рішенням місцевої ради – (ч. 8 ст. 78 БКУ).

 

Ключове правило: жодні додаткові видатки не можна проводити без внесення змін до рішення про місцевий бюджет (ч. 5 ст. 23 БКУ).

 

Хто розподіляє кошти і за якими сигналами

Комісія з розподілу ПІ - консультативно-дорадчий орган при виконавчому органі/ОДА/РМ АРК. Її основне завдання - середньостроковий розподіл у межах доведених ресурсних рамок, з урахуванням пріоритету, готовності та джерел/механізмів фінансування (у т.ч. боргових лімітів, ДПП тощо). Рішення фіксуються протоколами, голова - керівник фіноргану (Наказ Мінфіну №202)

Ключові обмеження при розподілі (щоб не порушити БК):
• не менше 70% спрямовується на продовження/завершення розпочатих проєктів;
• дотримання боргових лімітів і меж гарантованого боргу;
• урахування щорічних зобов’язань за ДПП (Наказ Мінфіну№ 480)

3) Де і як дозволені зміни протягом року

Зміни до СПІ. Це стратегічний документ, його не змінюють у процесі виконання бюджету. Оновлення йдуть у циклі планування (через місцеву раду), а не як оперативні коригування під касові плани.

Зміни до ЄПП. ЄПП - список усіх потенційних проєктів. Він може розширюватися за результатами експертизи/добору (через місцеву інвест. раду). Фіксованої типової форми та спеціальної процедури “поточного переоформлення” у наказах 352/480 не встановлено; правовий фокус на КП і рішеннях Комісії.

Зміни до Консолідованого переліку - саме тут “живе” гнучкість. Методрекомендації Мінфіну прямо допускають перегляд КП і включення/заміщення проєктів у переліку за рішенням комісії (у т.ч. під місцеві гарантії) – із суворим дотриманням граничних обсягів, встановлених рішенням про місцевий бюджет. Тобто КП – коригований інструмент, але лише в межах затверджених бюджетом параметрів (Наказ Мінфіну №480)

 

Чи потрібні зміни до рішення про місцевий бюджет?

Орієнтир простий:

НЕ потрібні зміни до бюджету, якщо:

  • комісія перерозподіляє у межах вже затверджених бюджетних призначень (напр. за КЕКВ) і це оформлюється внутрішніми документами головного розпорядника та протоколами Комісії;
  • коригування КП не змінює обсягів призначень, боргових лімітів, гарантій чи бюджетних програм, визначених рішенням ради.

ПОТРІБНІ зміни до бюджету, якщо:

  • виникає потреба змінити бюджетні призначення (додати/зменшити видатки за програмами, відкрити нову програму, перекинути кошти між ГРК);
  • потрібно змінити граничні обсяги місцевих гарантій/боргу;
  • з’являється новий проєкт, під який у рішенні бюджету не передбачено ані програми, ані бюдж. призначень.

У таких випадках рішення комісії є підставою для підготовки проекту змін до бюджету та винесення на місцеву раду.

 

Два періоди змін до Консолідованого переліку

A. До набрання чинності рішенням про місцевий бюджет (напр., на 2026–2028):

  • фінорган формує КП і до 10 жовтня подає до комісії;
  • в разі нових даних/експертиз - комісія може уточнювати КП, аби віддзеркалити «кошик» проєктів, які реально підуть у рішення про бюджет (з урахуванням 70% на незавершені, боргових лімітів і ДПП);
  • за результатами – проєкт рішення про бюджет вже вміщує потрібні програми/призначення/ліміти, тож у січні не доведеться «перешивати» кошториси.

B. Під час виконання бюджету (протягом року):

  • комісія може переглядати КП (заміняти/додавати проєкти), але в межах затверджених бюджетом параметрів;
  • якщо перегляд КП вимагає змін до програм/призначень/боргових лімітів – готуємо зміни до бюджету і виносимо на раду.

Хто що робить по дорозі (ролі)

  • Місцева інвестиційна рада: схвалює СПІ та ЄПП; розглядає пропозиції щодо включення до ЄПП; бере до уваги рекомендації Комісії.
  • Комісія з розподілу ПІ: формує рекомендації/рішення щодо розподілу, працює протоколами, дотримується лімітів і правил; голова – керівник фіноргану.
  • Підрозділ з управління ПІ: готує й подає ЄПП до Комісії для розподілу на середньостроковий період із зазначенням джерел і механізмів; ініціює галузеві експертизи.

План-алгоритм на рік (щоб усе зійшлося)

  1. Оновити СПІ (за потреби) та ЄПП у межах циклу планування; винести на інвестраду.
  2. Порахувати ресурсні рамки (борг/гарантії/ДПП/поточні зобов’язання).
  3. Сформувати Консолідований перелік (за формою Мінфіну) і до 10 жовтня подати в комісію.
  4. Комісія проводить добір/пріоритизацію (мін. 70% - на продовження), готує протокол/рекомендації.
  5. Фінорган транслює рішення у проект рішення про бюджет (програми/КПКВК/КЕКВ/ліміти боргу/гарантій).
  6. Місцева рада затверджує бюджет (військ адміністрація у разі її утворення).
  7. Кошториси/плани асигнувань/паспорти програм приводяться у відповідність.
  8. Протягом року моніторинг виконання (в т.ч. через інвестраду) – і, за потреби, перегляд КП; якщо зміни не вимагають зміни бюджету – працюємо в межах призначень; якщо вимагають – вносимо зміни до бюджету.
  9. За виявленими ризиками/порушеннями – ініціативи щодо аудиту.
  10. На наступний цикл – оновлення прогнозу/середньострокових рамок за Методрекомендаціями Мінфіну щодо середньострокового планування.

 

Формальні нюанси:

  • Типова форма ЄПП. У наведених актах (накази Мінек №352 та Мінфіну №480) не встановлено типової форми ЄПП; натомість встановлена форма КП (додаток до №480). Відтак форму ЄПП визначайте у своєму локальному акті/положенні (з урахуванням полів, потрібних комісії).
  • 70% на незавершені – плануйте це в КП і в рішенні про місцевий бюджет.
  • Гарантії/борг/ДПП – будь-яке “додавання” під ці механізми потребує перевірки лімітів, а інколи - змін до бюджету (граничні обсяги визначаються рішенням ради).
  • Процедурна чистота комісії (склад, кворум, протоколи, оприлюднення положення і складу) - критично для легітимності подальших бюджетних рішень.

Як зрозуміти, чи треба нести зміни на раду? (коротко):

  1. Чи міняються обсяги/структура призначень за програмами? → Так → готуємо зміни до бюджету.
  2. Чи змінюються боргові/гарантійні ліміти?Так → зміни до бюджету.
  3. Тільки оновлюємо КП у межах вже затверджених рамок (без впливу на заг. Обсяг бюджетних призначень по ГРК/ліміти)? → Ні, не потрібно.

 

Підсумок у дві репліки

  • СПІ – стратегічний, стабільний документ; ЄПП – повний список; Комісія розподіляє; Консолідований перелік – робоча «кнопка» для щорічного фінансування і саме він коригується протягом року.
  • Зміни до бюджету потрібні лише тоді, коли зміни КП/рішень комісії виходять за межі діючих бюдж.  призначень/боргових лімітів/програм; інакше - працюємо в межах затверджених рамок.

 

Узагальнення

Якщо є кошти - спочатку визначаємо джерело, оновлюємо КП, перевіряємо відповідність ЄПП і СПІ, далі - рішення ради про зміни до бюджету, після чого можливе фінансування ПІПів. У воєнний час - допускається обмежене використання вільних залишків і спрощена процедура без обмежень по строках і відсотках перевиконання.

 

КАЛЕНДАР ДІЙ МІСЦЕВОГО РІВНЯ У СИСТЕМІ ПУБЛІЧНИХ ІНВЕСТИЦІЙ

Термін виконання

Етап / Захід

Відповідальний виконавець

Суть дії

Законодавчі підстави

1

до 01 червня року, що передує плановому

Надсилання запиту на формування пропозицій до СПІ

Підрозділ з управління публічними інвестиціями / економрозвитку

Готує інструктивний лист і надсилає секторальним підрозділам запит на подання пропозицій

Наказ Мінек № 352 (п. 3.3)

2

протягом 1 місяця з моменту отримання запиту

Підготовка пропозицій до СПІ

Секторальні підрозділи

Формують пропозиції до СПІ із визначенням напрямів, цільових показників, фінансових потреб

Наказ Мінек № 352 (п. 3.4–3.6)

3

до 5 робочих днів після аналізу

Повернення пропозицій на доопрацювання (у разі потреби)

Підрозділ з УПІ

За необхідності повертає пропозиції секторальним підрозділам із зауваженнями

Наказ Мінек № 352 (п. 3.8–3.9)

4

до 15 липня року, що передує плановому

Прогнозування доходів і визначення орієнтовних обсягів ПІ

Місцевий фінорган

Прогнозує доходи, трансферти, кредитування, орієнтовні видатки й сукупний обсяг ПІ на середньостроковий період

Наказ Мінфіну № 271 (п.1 гл.1 розд. II)

5

до 20 липня

Доведення інструкцій з підготовки БП, орієнтовних граничних видатків та орієнтовного граничного сукупного обсягу ПІ

Місцевий фінорган

Надсилає ГРК інструкції й орієнтовні граничні показники; доводить орієнтовний граничний сукупний обсяг ПІ профільному підрозділу з ПІ

Наказ Мінфіну № 271 (п. 2 гл. 1 розд. II)

6

до 28 липня

Подання СПІ до фіноргану

Відповідальний структурний підрозділ з ПІ

Передає схвалений СПІ фіноргану для врахування у доведенні обсягів ПІ та БП

Наказ Мінфіну № 271 (пп. 1–2 гл. 2 розд. II);

7

до 01 серпня

Подання проєкту СПІ після схвалення інвестрадою

Підрозділ з УПІ

Подання схваленого СПІ до місцевого фіноргану

Наказ Мінек № 352 (п. 3.12)

8

до 1 серпня

Організація підготовки Бюдж. пропозицій  ГРК

Головні розпорядники / місцевий фінорган

Підготовка бюджетних пропозицій з урахуванням ПІПів, СПІ та орієнтовних гран. пок-ків ПІ

Наказ Мінфіну № 534 (п. 1 розд. II); Наказ Мінфіну № 271 (гл. 3 розд. II)

9

не пізніше 01 серпня

Організаційні заходи ГРК щодо складання та подання бюджетних пропозицій

Головні розпорядники коштів (ГРК)

Складають і подають БП за вимогами Інструкції та доведених фінорганом інструкцій

Наказ Мінфіну № 271 (гл.3 розд. II)

10

не пізніше 15 серпня

Складання прогнозу та подання на розгляд

Місцевий фінорган

Готує прогноз (текст + додатки, ФЕО) та подає на розгляд РМ АРК/ОДА/виконавчому органу ради

Наказ Мінфіну № 271 (гл.1 розд. III) ч. 5 статті 75-

1 БКУ

11

до 1 вересня

Розгляд і схвалення прогнозу МБ, затвердження СПІ

Виконавчий орган місцевої ради / ОДА

Схвалити Прогноз, затвердити СПІ

ч. 6 статті 75-1 та абз. 3 ч. 3 статті 75-2 Кодексу, глава 2 Наказу Мінфіну №271,

 

абз.3 пункту 4 Розділу ІІ Інструкція

щодо складання прогнозу місцевого бюджету Наказ Мінфіну №314

12

одночасно зі схваленням прогнозу бюджету (до 1 вересня)

Затвердження СПІ

МДА / Виконавчий орган місцевої ради

Затверджує СПІ одночасно з прогнозом місцевого бюджету

Наказ Мінек № 352 (п. 3.13)

13

у п’ятиденний строк з дня схвалення Прогнозу

Подання прогнозу на розгляд ради та оприлюднення

Виконавчий орган місцевої ради / ОДА

Подати прогноз до місцевої ради та оприлюднити на сайті

частина 6 статті 75-

1 БКУ,

частина 4 статті 28 БКУ,

глави 3,4 Наказу Мінфіну №271,

14

у п’ятиденний строк з дня схвалення Прогнозу

Подання прогнозу до Мінфіну

Місцевий фінорган

Надсилає схвалений Прогноз до Мінфіну через автоматизовану систему

Наказ Мінфіну № 271

Наказ № 314 (п. 8 розд. II)

15

протягом 3 к.д. з дня затвердження СПІ

Інформування галузевих (секторальних) підрозділів про старт формування єдиного портфеля

Підрозділ з управління ПІ (ТГ / область)

Розсилає повідомлення про старт формування єдиного проектного портфеля

Постанова КМУ № 527 (п.21 Порядку формування ЄПП)

16

у місячний строк із дня затвердження СПІ

Формування єдиного проектного портфеля ПІ ТГ / регіону

Підрозділ з управління ПІ

Формує ЄПП на основі затвердженого СПІ у вигляді пріоритезованого переліку проектів і програм з використанням DREAM; подає портфель на схвалення місцевій інвестиційній раді

ч.4 ст. 75-2 БКУ.

Постанова КМУ № 527 (п.21 для ТГ; п.15 для регіону Порядку формування ЄПП)

17

протягом 10 к.д. з дня доведення інформації про старт формування ЄПП

Рішення про подання на експертну оцінку (регіон/ТГ)

Галузевий (секторальний) структурний підрозділ, відповідальний за галузевий портфель ТГ/регіону

Ухвалює рішення про подання до експертної оцінки проектів/програм, включених до галузевого портфеля

Постанова КМУ № 527 (п.12 абз.1)

18

протягом 10 к.д. з дня доведення інформації про старт формування ЄПП

Подання до експертної оцінки

Галузеві підрозділи ТГ/області

Подають проєкти/програми до ЄІС для експертної оцінки

Постанова КМУ № 527 (п.12 абз.2)

19

протягом 5 к.д. з дня схвалення ЄПП

Підготовка, подання, внесення та оприлюднення ЄПП

Структурний підрозділ, відповідальний за ПІ

Вносить портфель до Єдиної інформаційної системи (ЄІС), оприлюднює його на офіційному вебсайті місцевої ради та на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних

Постанова КМУ № 527 (п. 22 Порядку формування ЄПП)

20

до 05 жовтня року, що передує плановому

Подання переліків ПІПів і програм до фіноргану

Структурні підрозділи

Готують та подають сформовані переліки ППІів і програм місцевому фін. органу разом з обґрунтуванням відповідності критеріям відбору, відповідно до додатку 1 (Наказ №480)

Наказ Мінфіну № 480

21

до 10 жовтня

Подання консолідованого переліку на місцеву Комісію з розподілу ПІ

Місцевий фінорган

Подає перелік проектів/програм для розподілу фінансування

Наказ Мінфіну № 480 (розд. III)

22

у тижневий строк після отримання матеріалів

Рішення про розподіл ПІ

Місцева Комісія з питань розподілу ПІ

Приймає рішення; визначає джерела і механізми

Наказ Мінфіну № 480 (розд. IV)

23

після ухвалення рішення Комісії

Оприлюднення рішення і переліку

ОМС / ОДА(ОВА)

Публікує рішення та перелік на сайті

Наказ Мінфіну № 480 (розд. IV)

24

після ухвалення рішення комісії

Доведення обсягів публічних інвестицій до ГРК

Місцевий фінансовий орган

Доводить до ГРК розподілений обсяг ПІ на підготовку та реалізацію ПІПів/програм згідно з Консолідованим переліком для включення в бюджетні запити

Наказ Мінфіну № 271 (п. 2 гл. 2 розд. II)

Наказ Мінфіну № 480, розд. IV, п. 2

25

до 20 жовтня

Формування Консолідованого переліку ПІПів

Місцевий фінорган / Комісія

Узагальнює подані ПІПи, формує Консолідований перелік, подає на затвердження

Постанова КМУ № 527 (п. 50)

26

листопад–грудень

Врахування СПІ і КП, тобто ключення ПІПів у проєкт місцевого бюджету

Місцева рада (або військова адміністрація)/ фінорган

Включає затверджений Консолідований перелік до проєкту рішення про місцевий бюджет

Постанова КМУ № 527 (п. 51); БКУ (ст. 75¹, ст. 76)

27

до 25 грудня

Затвердження місцевого бюджету

Місцева рада / військова адміністрація

Ухвалення рішення про бюджет із урахуванням ПІПів

Ст. 77 БКУ

28

постійно

Моніторинг виконання СПІ і ПІПів

Підрозділ з управління публічними інвестиціями / фінорган / Комісія

Аналізує стан реалізації ПІПів і готує пропозиції для оновлення ЄПП і КП (подальшого уточн. СПІ)

Наказ Мінек № 352

Наказ Мінфіну № 202 Постанова КМУ № 527

29

щопівроку (січень / липень)

Моніторинг реалізації СПІ

Секторальні підрозділи

Проводять аналіз фактичних і планових показників, готують моніторингові звіти

Наказ Мінек № 352 (п. 4.1–4.3)

30

щопівроку

Моніторинг виконання ПІПів

Місцевий фінорган / Комісія

За результатами моніторингу — можливість повторного розгляду, заміни або включення додаткових проектів

Наказ № 480, розд. V, п. 1–2

31

після отримання звітів секторальних підрозділів

Узагальнення моніторингових звітів

Підрозділ з УПІ

Формує зведений моніторинговий звіт, готує висновки і рекомендації

Наказ Мінек № 352 (п. 4.4)

32

після формування зведеного звіту

Розгляд результатів моніторингу

Місцева інвестрада

Розглядає та схвалює зведений моніторинговий звіт, подає рекомендації МДА / місцевій раді

Наказ Мінек № 352 (п. 4.5-4.6)

33

протягом року

Уточнення Консолідованого переліку

Комісія з питань ПІ / фінорган

Коригує КП за результатами моніторингу або пропозицій ГРК та аналізу фін. органу

Наказ Мінфіну № 202

Наказ Мінфіну № 480

34

протягом року

Уточнення ЄПП

Місцева інвестиційна рада

Коригує ЄПП за результатами моніторингу або пропозицій ГРК та аналізу фін. органу

Наказ Мінфіну № 202

Наказ Мінфіну № 480

35

за потреби

Проведення аудиту при виявленні порушень

Місцевий фінорган за рішенням Комісії

У разі підтвердження шахрайства чи корупції -подання до Держаудитслужби для перевірки

Наказ № 480, розд. V, п. 3

36

під час підготовки (до подання на оцінку)

Аналіз екологічних наслідків, інклюзії та ЦСР

Ініціатор проєкту (ТГ/область)

Проводить аналіз впливів; додає до ЄІС

Наказ Мінек № 353

37

під час підготовки

Розрахунок вартості ПІП

Ініціатор / профільний підрозділ

Розраховує прогнозну вартість та фінпараметри

Наказ Мінфіну № 316

38

під час визначення фінансування

Перевірка джерел і механізмів

Місцевий фінорган

Перевіряє відповідність джерел/механізмів; обирає оптимальні

Наказ Мінфіну № 131

39

щоквартально (до 10 числа місяця, що настає за звітним кварталом)

Звітність у ЄІС

Виконавець проєкту/програми

Подання квартального звіту з КЕП/УЕП

Постанова КМУ № 527

40

не частіше ніж 1 раз на квартал

Внесення змін до єдиного портфеля (за потреби)

Підрозділ з управління ПІ; місцева інвестрада

Узагальнює пропозиції; ухвалює зміни

Постанова КМУ № 527

41

у разі зміни параметрів (>10% вартості тощо) - негайно

Повторна галузева/експертна оцінка

Ініціатор/виконавець за порядком оцінки

Ініціює повторну оцінку в ЄІС

Постанова КМУ № 527

42

за підсумками піврічного моніторингу (за наявності підстав)

Перегляд переліку проектів з місцевими гарантіями

Комісія з розподілу ПІ (за поданням фіноргану)

Заміна/додавання проектів у межах лімітів

Наказ Мінфіну № 480

43

до 10 січня року, що настає за звітним

Річний звіт у ЄІС

Виконавець

Подати річний звіт за попередній рік

Постанова КМУ № 527

44

протягом 30 к.д. з дня завершення проєкту/програми

Завершальний звіт/закриття

Виконавець

Завантажує підсумкові матеріали, акти, результати, ефекти

Постанова КМУ № 527

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
10.11.2025 - 09:00 | Views: 203
Ігор Онищук

Author: Ігор Онищук

Tags:

Ihor Onyshchuk budget budget methodology

Read more:

07 November 2025

Громади стають цифровими драйверами відновлення: Мінцифра та Програма «Партнерство за сильну Україну» розпочали співпрацю

Громади стають цифровими драйверами...

Міністерство цифрової трансформації України підписало Меморандум про взаєморозуміння з Програмою «Партнерство за...

07 November 2025

Local budgets got 100% of interbudgetary transfers for October – UAH 16.9 billion

Local budgets got 100% of interbudgetary...

In October, the Ministry of Finance fulfilled all its obligations to communities, with local budgets receiving the...

07 November 2025

Not about decentralisation, but... When teachers have a choice, communities have a future

Not about decentralisation, but... When...

In December, the state pilot policy ‘Money Follows the Teacher’ will be launched. Although this does not constitute a...

07 November 2025

14 листопада - вебінар «Як розвивати добровільний пожежний рух в Україні: між досягненнями та викликами»

14 листопада - вебінар «Як розвивати...

  Добровільні пожежні команди вже стали частиною безпеки українських громад. Ще у 2016 році ідея створення...