ІІ ЧАСТИНА
У першій частині статті ми оглянули базові принципи швейцарської регіональної політики, роль стратегічних документів просторового планування, ідею «функціональних територій» та фінансові механізми NRP. У цій частині заглянемо в те, як визначають агломерації, хто їх об’єднує і координує (добровільні асоціації громад і кантонів), які проєкти проходять конкурсний відбір і чому транспортні рішення — через Програму агломераційного транспорту та Національний фонд — стали центральним інструментом AggloPol. Наведемо також приклади місцевої координації й критерії відбору.
Одна з регіональних політик Швейцарії носить назву політики щодо агломерацій (AggloPol).
Перш за все нам потрібно уточнити поняття агломерацій у тому значенні, в якому воно вживається в Швейцарії. Базовим є визначення, яке дає Швейцарського бюро статистики. В документі «Території міського типу у Швейцарії 2012 року. Нове визначення агломерацій та інших міських просторових категорій» агломерації визначаються як сукупність громад із загальною чисельністю населення понад 20 000 мешканців, які складаються з одного або декількох ядер та агломераційного поясу. Громада вважається таким, що належить до агломераційного поясу, якщо більше третини працівників, що там проживають, працюють в одному з ядер. Вказуються варіанти, що громади можуть бути поліорієнтованими - фактично належати до декількох поясів, якщо їх мешканці їздять працювати в ядра різних агломерацій. Зазначається також, що можуть бути транскордонні агломерації.
Згідно цього підходу за даними на 2022 рік у Швейцарії налічувалось 52 агломерації з населенням приблизно 6,6 млн осіб (74 % населення). Ще 4% проживало в містах за межами агломерацій, 14% - в сільських територіях, 8% - в так званих проміжних (слабоурбанізованих) поселеннях. Агломерації понад 250 тисяч вважаються великими (Цюріх, Женева, Базель, Берн, Лозана), від 100 до 250 тисяч – середніми, решту – малими або дуже малими.
Малюнок 4. Мапа агломерацій в Швейцарії. Темно-фіолетовим позначені їх ядра, коричневим – пояс, жовтим – поліорієнтовані громади, синім – міські ядра за межами агломерацій
Однак статистичний підхід до визначення агломерацій не повною мірою співпадає з функціональним, на якому базуються політики в цій сфері. Ми уже зустрічали визначення метрополій у Швейцарській просторовій концепції. При цьому бюро статистики не використовує поняття метрополій (метрополійних регіонів) в національних статистичних класифікаціях, вживаючи натомість класи 1 або 2 для великих агломерацій більше 250 тисяч мешканців.
Є деякі особливості підходу до визначення агломерацій і в інших політиках. Так, Постанова 901.022 про надання податкових пільг у рамках NRP визначає як метрополійні центри міста, які виконують важливу центральну функцію на національному та міжнародному рівнях і мають загалом щонайменше 200 000 мешканців та зайнятих.
Малюнок 5. Швейцарські метрополії згідно Просторової концепції[1].
При подачі заявок на фінансування проєктів через інструменти AggloPol межі агломерацій також не обов’язково повинні співпадати зі статистичними агломераціями, якщо між громадами існують тісні зв’язки зокрема в сфері мобільності.
Треба зазначити, що функціонування агломерації і метрополій не регулюється окремим законом. Здебільшого вони утворюють асоціації, членами яких можуть бути громади та/або їх об’єднання, кантони, а також інші партнери, які займаються економічною або науковою діяльністю. Статути асоціацій столичного метрополійного регіону (Берна) і метрополії Цюріха загалом схожі:
Таким чином, статистичний і функціональний підхід до визначення агломерацій в Швейцарії можуть відрізнятись, що дає можливість більш гнучко застосовувати інструменти регіональної політики для розвитку агломерацій. Але очевидно також, що агломераціям і метрополіям відводиться значна роль в житті Швейцарії, тому зрозуміло, що вони є важливим фокусом швейцарської регіональної політики. Варто також звернути увагу, що коли мова йде про метрополії (великі агломерації), то наголошується їх роль як двигунів економічного розвитку і їх значення для міжнародного позиціонування країни.
AggloPol, політика, спрямована на підтримку і розвиток агломерацій, була започаткувала у 2001 році. Ключовим поштовхом стала зокрема проблема мобільності - усвідомлення того, що з великим обсягом транспортного сполучення в агломераціях можна впоратися лише за умови співфінансування федеральним урядом транспортних проєктів кантонів та громад.
В документі «Доповідь (звіт) щодо федеральної агломераційної політики» (Bericht zur Agglomerationspolitik des Bundes 2016+) визначено три периметри дій AggloPol – агломерації, стратегічні підрайони – території в межах агломерацій, які стали або можуть стати їх центрами, - та метрополії.
AggloPol може бути спрямована:
Програма агломераційного транспорту (Programm Agglomerationsverkehr, PAV) є центральним елементом реалізації політики AggloPol. Для її забезпечення у 2006 році було створено Фонд інфраструктури для фінансування транспортної інфраструктури агломерацій, який у 2018 році був замінений постійним Національним фондом дорожнього та агломераційного транспорту (NAF).
З 2007 року розпочався прийом заявок для першого покоління проєктів в рамках PAV, кожне з яких базується на чотирирічному циклі. Нещодавно, з 2024 року стартувало уже п’яте покоління проєктів PAV, на фінансування яких подало заявку 42 агломерації (в попередньому циклі – 32).
Щоб подати заявку громади, кантони і інші партнери в рамках проєкту мають об'єднатись у «Trägerschaft» (керуючий орган, консорціум), визначити, хто буде представляти їх у взаємодії з федеральним урядом («один голос»), показати стратегічне узгодження просторового і транспортного планування.
Заходи, які подаються на фінансування, можуть стосуватись:
Проєкти агломерацій конкурують за підтримку.
Відбір проєктів відбувається за індикаторами MOCA (Monitoring und Controlling Agglomerationsverkehr):
Федеральне і місцеве (кантони і громади) фінансування відібраних проєктів відбувається в пропорції приблизно 50 на 50% залежно від проєкту. Так, зокрема на четверте покоління проєктів уряд зі свого боку виділив 1,6 мільярда швейцарських франків.
Таким чином, пріоритетом підтримки державної підтримки в рамках агломераційної політики є розвиток транспортного сполучення, яке є ключовим для міського розвитку і є передумовою «зв’язності» як в мережі поселень всередині агломерацій, так і в національній мережі агломерацій.
Кантональні плани: стратегія не для кабінету
В Швейцарії законодавчо встановлена зобов’язання кантонів розробляти лише просторові плани (орієнтовні плани, Richtpläne). Згідно ст. 8.1 Закону про просторове планування 700 (Bundesgesetz über die Raumplanung (Raumplanungsgesetz, RPG)) :
Кожен кантон розробляє просторовий план, у якому зазначається щонайменше:
Постанова про просторове планування (Raumplanungsverordnung, RPV) 700.1 від 28.06.2000 просторово значущі дії визначає наступним чином:
Конфедерація, кантони та громади здійснюють просторово значущі дії, зокрема, коли вони:
a. розробляють або затверджують просторові та зональні плани, концепції, галузеві плани і необхідні для них базові документи;
b. планують, будують, змінюють або експлуатують публічні або в інтересах громадськості будівлі і споруди;
c. надають концесії або дозволи на будівництво та споруди, а також на вирубку лісу, водокористування, видобуток, транспортування чи інші права користування;
d. надають фінансові внески на будівництво і споруди, зокрема для заходів з охорони водних ресурсів, транспорту, забезпечення, житлового будівництва, покращення земель, водокорекцій або захисних заходів.
Просторовий план по суті є ключовим стратегічним документом на рівні кантону так само, як Просторова концепція – на рівні країни. Терміни його перегляду не фіксовані, але на практиці це відбувається раз в 5-10 років. Ст.11 Закону визначає, що ці плани затверджуються Федеральною радою і після цього набувають обов’язкової юридичної сили.
Як приклад можна розглянути просторовий план кантону Берн. Це об’ємний документ (більше 300 сторінок), який складається просторової концепції кантону Берн, стратегій та заходів. В документі визначено 6 стратегічних цілей:
Далі аналогічно, як в Просторовій концепції, визначені просторові цілі відносно різних типів територій:
Стратегії перетворюють основні цілі на тематичні завдання, під які далі визначають конкретні заходи (проєкти).
Другий документ, який розробляється на рівні кантонів, – це чотирьох річні кантональні програми впровадження (Kantonale Umsetzungsprogramme, KUP) в рамках NRP. Їх розроблення передбачено ст.15 Закону про регіональну політику 901.0:
Кантони розробляють на основі вимог багаторічної програми разом зі своїми партнерами з розвитку, регіональними офісами або іншими регіональними акторами багаторічні кантональні програми впровадження і періодично їх оновлюють.
Посібник з підготовки програм впровадження визначає наступну структуру таких документів, яка аналогічна стандартним заявкам (карткам проєктів), які використовуються зокрема для фінансування проєктів з ДФРР, тільки тут мова йде про всю програму:
Актуальні програм впровадження доступні за посиланням.
Варто звернути увагу, що в структурі таких програм передбачено узгодження з кантональними стратегіями розвитку. Їх розроблення не передбачене законодавчо, але федеральний уряд заохочує їх розроблення і багато регіонів такі стратегії розробляють. У програмах можна знайти посилання такі документи. Здебільшого мова йде про достатньо компактні візійні документи, які в загальному визначають бачення і основні стратегічні цілі.
Ієрархію просторових планувальних документів на місцевому рівні продовжують плани землекористування (Nutzungspläne), які визначають будівельні, сільськогосподарські та захисні зони. Ст. 14 Закону про просторове планування 700 передбачає, що кантони забезпечують, щоб вся територія кантону була розділена на відповідні зони. Ці положення фактично накладають зобов’язання на громади щодо розроблення таких планів. Відповідні норми також часто містяться в кантональному законодавстві.
На кантональному рівні теж можуть міститись норми щодо розроблення стратегічних документів, але такі норми є не в усіх кантонах. Проте багато громад, особливо великі міста свої стратегії розробляють. Зокрема, усі п’ять найбільших міст Швейцарії мають стратегії. Слід звернути увагу на такі особливості цих стратегій:
Розглянемо набір стратегічні документів місцевого рівня на прикладі міста Тун в кантоні Берн, яке є одинадцятим за величиною містом Швейцарії і має біля 43 тисяч мешканців.
Основні планувальні документи міста Тун:
Малюнок 6. «LE FIL BLEU» центру міста Тун (буквально «синя нитка» - метафоричний вислів, який може означати і провідну ідею (аналог «червона нитка» в укр.) і туристичний маршрут)
На сторінці міста, де представлені основні планувальні документи, є також розділ «регіональна співпраця», в якому згадується про розвиток Туна в контексті трьох функціональних територій, які частково перетинаються:
Простір розвитку Тун, згідно статуту асоціації, є
Малюнок 7. Зона розвитку Тун (зверху) і агломерація Тун (знизу)
Таким чином:
Загалом, можна сказати, що проаналізований нам підхід до планування регіонального розвитку підтверджує репутацію «швейцарської якості». Цей підхід характеризується чіткою орієнтацією на актуальні виклики з врахуванням того, як вони проявляються в різних територіях, наявністю добре узгоджених між собою планувальних документів різного типу і рівня, їх підкріпленням ресурсами і конкретними інструментами, відслідковуванням ефективності і регулярним переглядом. І ще – ефективною співпрацею різних владних інституцій як горизонтальною, так і вертикальною, коли адміністративні межі громад чи кантонів не заважають ставити і досягати спільних цілей.
Швейцарські підходи містять багато корисних практичних ідей (функціональні території, модельні проєкти, конкурсний підхід, індикатори, револьверні фонди тощо). Але Україні потрібно не копіювати механічно і все відразу, а починати з невеликих пілотних проєктів, оцінювати їх результати і тоді вже їх поширювати і унормовувати.
Публікація підготовлена в межах Швейцарсько-українського проєкту DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», який впроваджує консорціум ГО «DOCCU – Розвиток громадянських компетентностей в Україні» та Цюрихського педагогічного університету (PH Zurich, Швейцарія).
[1] Мапа з публікації - Kaufmann, D., Meili, R., & Shearmur, R. (2016). Bern’s positioning strategies: Escaping the fate of a secondary capital city? Cities, 53, 83–90.
Author: Мирослав Кошелюк
Tags:
Myroslav Kosheliuk international experience
Source:
Портал "Децентралізація"
03 October 2025
Львів став майданчиком для обговорення наступних кроків реформи з децентралізації
Львів став майданчиком для обговорення...
Забезпечення стійкості громад та місцевого самоврядування загалом та під час війни і підготовка до...
02 October 2025
Можливості жовтня: доступні ресурси для відновлення та розвитку громад
Можливості жовтня: доступні ресурси для...
Жовтень відкриває нові можливості для громад та бізнесу, які працюють над відновленням і розвитком своїх територій....
02 October 2025
New Polaris Partners: 15 Municipalities Awarded Grants for Swedish-Ukrainian Initiatives
New Polaris Partners: 15 Municipalities Awarded...
The Swedish-Ukrainian Polaris Programme "Supporting Multi-level Governance in Ukraine" has announced the results of...
01 October 2025
Оголошуємо добір закладів освіти для участі в...
1 вересня 2026 року стартує другий етап пілотування реформи старшої школи в ліцеях. Запрошуємо заклади,...