Оцінка фінансової спроможності громад за підсумками І півріччя 2025 року

Автори:

Яніна Казюк, доктор наук з державного управління, професор,
експерт з публічних фінансів та місцевого самоврядування

Віктор Венцель, доктор наук з державного управління,
директор Департаменту фінансів Житомирської обласної державної адміністрації

Ігор Герасимчук, експерт Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні»

 

Територіальні громади — це фундамент місцевого самоврядування. Вони безпосередньо відповідають за життя на своїх територіях: забезпечують роботу шкіл, дитсадків, закладів охорони здоров’я, ЦНАПів, Центрів безпеки, доріг тощо.

Для свого успішного розвитку громадам потрібні стабільні фінанси та вміння розподіляти ресурси. Саме від цього залежить, наскільки якісно вони зможуть задовольняти соціальні, культурні та повсякденні потреби людей.

Щоб рухатися до поставлених цілей, громадам необхідно постійно відстежувати результати своєї роботи, аналізувати показники ефективності та, за потребою, своєчасно коригувати свої рішення. Такий підхід дозволяє не лише реалізовувати стратегії розвитку, але й гнучко реагувати на виклики.

Про важливість проведення оцінки спроможності територіальних громад також зазначив у своєму інтерв’ю Олексій Рябикін, заступник Міністра розвитку громад і територій. «…..Це, своєю чергою, має стати основою для оцінки спроможності громад: наскільки вони фінансово та інституційно здатні виконувати свої завдання, і наскільки їм потрібне додаткове фінансування, щоб вирівнювати диспропорції у розвитку….»

Експерти проаналізували доходи та витрати місцевих бюджетів за перше півріччя 2025 року, щоб оцінити фінансові можливості громад та ефективність роботи їхніх органів влади. Результати показують, що громади, незважаючи на війну, пристосувалися до складних умов. Вони не лише успішно виконують ключові завдання, але й фінансують заходи з протидії агресії та відновлення після її наслідків.

Нагадаємо, що методологія оцінювання передбачає розрахунок показників відповідної територіальної громади із використанням адаптованої моделі 10-бального тесту Кена Брауна. Оцінювання здійснено по 1331 територіальній громаді за 11 показниками фінансової спроможності, розрахованих на підставі даних про чисельність населення та показників виконання бюджету відповідної громади. До розрахунку не включено 107 територіальних громад тимчасово окупованих територій (які, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», було виключено із загального розрахунку базової та реверсної дотацій). Отже, оцінювання фінансової спроможності територіальних громад було здійснено за наступними показниками:

  1. Доходи загального фонду з розрахунку на 1 мешканця;
  2. Видатки загального фонду з розрахунку на 1 мешканця;
  3. Видатки на утримання апарату управління з розрахунку на 1 мешканця;
  4. Капітальні видатки з розрахунку на 1 мешканця;
  5. Рівень дотаційності бюджетів;
  6. Частка управлінських видатків (співвідношення видатків на утримання апарату управління із фінансовими ресурсами громади);
  7. Частка бюджетних видатків на оплату праці (питома вага заробітної плати у видатках загального фонду бюджету громади);
  8. Питома вага капітальних видатків у загальному обсязі видатків;
  9. Видатки на культуру та фізичну культуру і спорт з розрахунку 1 мешканця;
  10. Питома вага трансфертів у дохідній частині бюджету;
  11. Питома вага місцевих податків і зборів у дохідній частині загального фонду бюджету.

Для проведення оцінювання використано дані про кількість осіб, які задекларували (зареєстрували) своє місце проживання на території відповідної територіальної громади за даними Державної міграційної служби України станом на 01.05.2025 з урахуванням чисельності внутрішньо переміщених осіб.

Аномальні значення певних показників по окремих територіальних громадах обумовлюються їх належністю до прифронтових територій або територій, на яких ведуться бойові дії.    

Алгоритм розрахунку інтегрального показника фінансової спроможності здійснено за розробленою експертами методикою, а саме:

На першому етапі здійснено розрахунок значень кожного з обраних показників у розрізі громад. На другому етапі здійснено ранжування кожного показника від найвищого значення до найнижчого або навпаки. Окремі показники свідчать про вищу спроможність, якщо вони мають вищі значення (абсолютні або відносні), тоді як інші носять сприятливий характер, якщо вони мають нижчі значення. На третьому етапі здійснено розподіл відповідних показників на 4 квартилі (квартиль містить 25% від загальної сукупності громад). У 1 квартилі розташовано громади з найкращими значеннями відповідних показників, у 2 – громади з наступними 25% значеннями, у 3 та 4 квартилях – відповідні значення, які є нижчими (або вищими – залежно від категоріальної ознаки показника), ніж у попередніх двох квартилях.На четвертому етапі територіальні громади, які за відповідними показниками знаходяться у 1 квартилі отримують +2 бали, у другому квартилі – 1, у третьому – 0, громади, що увійшли до четвертого (найгіршого) квартилю отримують -1. На останньому етапі здійснюється оцінка фінансового стану громад, що потенційно можуть отримати максимум +22 або -11 балів. Сумарна кількість балів, отримана громадами, градуйована наступним чином: 10 і більше балів – високий рівень, від 5 до 9 балів – оптимальний рівень, від 1 до 4 балів – задовільний рівень, від 0 до -4 балів – низький рівень, -5 балів і менше – критичний рівень.


За результатами проведених розрахунків отримано відповідні значення, на підставі яких сформовано узагальнені результати оцінювання фінансової спроможності територіальних громад.

 

Загальна інформація щодо рівня спроможності територіальних громад
за підсумками І півріччя 2025 року

Рівні спроможності ТГ

Загальна кількість ТГ з відповідним рівнем спроможності

% від загальної кількості ТГ

високий

443

33,3%

оптимальний

299

22,4%

задовільний

213

16,0%

низький

267

20,1%

критичний

109

8,2%

Разом

1331

 

 

За результатами оцінювання фінансової спроможності 443 територіальні громади віднесено до категорії високого рівня спроможності (33,3% від кількості громад, по яких здійснювалося оцінювання). Найбільша кількість громад із високим рівнем спроможності у Київській області – 51, у Полтавській – 46, Дніпропетровській – 45. В діапазоні оптимального рівня знаходиться 299 громад (22,4%), з яких найбільша кількість у Дніпропетровській області – 24, в Чернігівській – 21, Миколаївській, Одеській Черкаській областях – по 20 територіальних громад. До задовільного рівня віднесено 213 територіальних громад (16%), у тому числі: в Одеській області – 25, Хмельницькій – 17, Житомирській – 15. До категорії з низьким рівнем належить 267 територіальних громад (20,1%), серед яких у Закарпатській області – 25, Івано-Франківській – 22, Рівненській – 21, у Волинській та Чернівецькій – по 20 громад. До категорії з критичним рівнем фінансової спроможності віднесено 109 тергромад (8,2%), з яких у Чернівецькій області – 19 громад, Закарпатській – 16, у Рівненській – 14, Івано-Франківській – 12 (з детальною інформацією у розрізі територіальних громад та рівнів спроможності можна ознайомитись у прикріплених до цієї публікації інформаційних матеріалах).

 

Розподіл громад в залежності від рівня фінансової спроможності у розрізі областей за І півріччя 2025 року

 

Розподіл громад в залежності від рівня фінансової спроможності у розрізі областей за І півріччя 2025 року
відсоток від загальної кількості громад області)

 

Вчергове, результати проведеного оцінювання підтверджують наявність тенденцій між сформованими рівнями спроможності територіальних громад і категоріями населених пунктів: чим вищий рівень спроможності громади, тим більша ймовірність, що це міська громада. Сільські громади частіше мають нижчий рівень фінансової спроможності. Відповідно до проведеного оцінювання, із 443 громад, що належать до високого рівня спроможності 179 (або 40,4%) мають статус міських, 112 (25,3%) – селищні громади, 152 (34,3%) – сільські громади. По мірі зниження категорії рівня спроможності (від високого до критичного) частка територіальних громад міського типу зменшується, водночас частка сільських громад зростає: серед 109 громад, які віднесені до критичного рівня лише 5 (4,6%) міські громади, 30 (27,5%) – селищні, 74 (67,9%) – сільські громади.

 

Розподіл громад в залежності від рівня фінансової спроможності у 2024 році
та типу адміністративного центру:

у відсотках

за кількістю

 

Щодо окремих показників.

Відповідно до проведеного аналізу сума доходів загального фонду (без урахування трансфертів) у розрахунку на 1 мешканця у І півріччі 2025 року у територіальних громадах, по яких здійснено розрахунки (тобто, по 1331 тергромаді), в середньому склала 4672,5 грн/1 особу. У 521 громаді показник доходів на 1 мешканця перевищив зазначений середній рівень.

Видатки загального фонду у розрахунку на 1 мешканця в середньому по громадах становили 7094,9 грн/1 особу. У 506 громадах показник видатків перевищив цю величину.

Середній обсяг видатків на утримання апарату управління на 1 мешканця склав 1220,3 грн/1 особу (у 510 громадах перевищено дану величину), капітальні видатки на 1 мешканця в середньому по громадах склали 724,2 грн/1 особу (у 400 громаді перевищено дану величину).

Частка управлінських видатків (тобто, співвідношення видатків на утримання апарату управління із доходами загального фонду без трансфертів) в середньому склала 35,1%. Водночас, у окремих прифронтових громадах і в громадах, де ведуться бойові дії цей показник перевищив обсяг власних доходів, оскільки діяльність органів місцевої влади фінансується коштом державного бюджету.

Частка бюджетних видатків на оплату праці працівників бюджетної сфери склала 73,7%. Водночас, у  374 громадах цей показник перевищує 80%, з яких 33 громади витратили понад 90% видатків на оплату праці.


Експертні висновки:

Оцінювання фінансової та інституційної спроможності територіальних громад забезпечувати виконання своїх повноважень повинно бути загальним орієнтиром для прийняття відповідних управлінських рішень, як на рівні громади, так і держави для вдосконалення процесів розвитку громад, коригування фінансово-бюджетної та економічної політик.

Все більш актуалізуються питання щодо:

  • необхідності розмежування повноважень між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
  • чіткого закріплення та забезпечення належними фінансовими ресурсами органів місцевого самоврядування для виконання повноважень;
  • посилення ролі органів місцевого самоврядування в процесах адміністрування місцевих податків і зборів;
  • перегляду підходів до порядку зарахування податку на доходи фізичних осіб, виходячи з практик країн Європейського Союзу
  • підвищення ефективності системи фінансового вирівнювання та вдосконалення механізму розрахунку базової та реверсної дотацій.

Дуже добре, що влада розуміє ці ключові питання, вирішення яких дозволить посилити фінансову спроможність територіальних громад. Зокрема, ці питання закладені в «Особливостях реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в умовах воєнних викликів і підготовки до набуття членства України в Європейському Союзі», яка розроблена Міністерством розвитку громад і територій. Сьогодні тривають широкі публічні обговорення цього проєкту документу з представниками місцевого самоврядування.

Також Міністерством, із залученням великого кола стейкхолдерів, розробляється  законопроєкт щодо розподілу й розмежування повноважень з урахуванням чіткого закріплення та забезпечення належними фінансовими ресурсами органів місцевого самоврядування для виконання відповідних повноважень.

 

Ознайомтеся з повними списками територіальних громад, розподілених за рівнями фінансової спроможності, у доданих файлах.

З Оцінкою фінансової спроможності територіальних громад за підсумками 2024 року можна ознайомитись ТУТ.

 

Результати оцінки фінансової спроможності територіальних громад та тенденцій змін, у розрізі областей - у наступній публікації експертів.


При використанні матеріалів даної публікації обов’язковим є посилання на джерело та авторів статті.

08.10.2025 - 10:00 | Views: 289
Оцінка фінансової спроможності громад за підсумками І півріччя 2025 року

Attached files:

Tags:

budget war finance

Read more:

08 October 2025

У Львові відкрили сучасний профорієнтаційний хаб для школярів

У Львові відкрили сучасний профорієнтаційний...

У Львові запрацював сучасний профорієнтаційний хаб — простір, де школярі можуть не лише почути про різні професії, а...

08 October 2025

Програма підтримки прифронтових громад: Мінрозвитку готує другий пакет допомоги

Програма підтримки прифронтових громад:...

7 жовтня відбулась координаційна нарада Уряду з регіонами та громадами щодо реалізації Програми підтримки...

07 October 2025

Анонс круглого столу «Місцеве самоврядування в Україні: сучасний стан, виклики, перспективи в умовах євроінтеграції»

Анонс круглого столу «Місцеве самоврядування в...

Центр політико-правових реформ спільно з Інститутом держави і права імені В.М. Корецького НАН України запрошують до...