Кабінет Міністрів України 15 вересня 2025 року подав до Верховної Ради України проєкт Закону України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» (реєстр. № 14000).
Документ визначає основні параметри державних фінансів, а також формує обсяг фінансових ресурсів, спрямованих на підтримку місцевого самоврядування. У проєкті закладено механізми забезпечення стабільності місцевих бюджетів, обсяги базової і реверсної дотацій, освітньої та медичної субвенцій, а також нових інструментів для відновлення інфраструктури та розвитку регіонів.
Окрему увагу в проекті ДБУ-2026 приділено фінансуванню соціальних програм, відновленню житла, модернізації освітнього простору, підтримці ветеранів і реалізації державних інвестиційних проєктів. У рамках підготовки матеріалів до аналізу проєкту Державного бюджету України на 2026 рік ми спільно з спільно з експертом шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» Ігорем Онищуком підготували інфографіку, яка узагальнює ключові показники та напрями державної підтримки територіальних громад. Вона покликана в наочній формі продемонструвати основні обсяги фінансових ресурсів, передбачених у проєкті бюджету, та відобразити їхній вплив на розвиток і відновлення місцевого самоврядування.
Проєкт Держбюджету-2026 закріплює продовження багатьох рішень попереднього року, водночас демонструючи зміщення акцентів на підтримку територій, що найбільше постраждали від війни, та створення механізмів для подальшого відновлення.
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)
Одним із ключових джерел доходів місцевих бюджетів є податок на доходи фізичних осіб. У проекті бюджету на 2026 рік передбачено кілька важливих змін.
По-перше, відновлюється зарахування 4% ПДФО до державного бюджету, що раніше тимчасово спрямовувалося до бюджетів сільських, селищних та міських територіальних громад. Це означає фактичне зменшення ресурсу місцевих бюджетів на суму близько 15,2 млрд грн, які підуть до загального фонду держбюджету для виконання оборонних завдань.
По-друге, ПДФО з грошового забезпечення військовослужбовців, поліцейських та інших силовиків надалі спрямовується не до місцевих бюджетів, а до спеціального фонду державного бюджету. Таким чином, громади втрачають важливе джерело доходів, яке у попередні роки складало суттєву частину їхніх надходжень.
Освітня субвенція
Обсяг освітньої субвенції збережено на рівні 2025 року. Це означає, що ресурс для фінансування загальної середньої освіти фактично не зростає. У контексті зростання інфляції це може стати викликом для громад. Однак Уряд пообіцяв збільшення заробітних плат вилетів на +50%. Саме тому в проекті ДБУ-2026 передбачена окрема бюджетна програма під Міністерством освіти і науки України «Підвищення престижності праці у сфері освіти» 53,8 млрд грн.
Додатково Міністерство освіти і науки повідомило про неможливість здійснити справедливий і точний розподіл субвенції через відсутність верифікованих даних про контингент учнів, значні міграційні процеси та відсутність нових критеріїв. Це створює ситуацію невизначеності для місцевих бюджетів, особливо в громадах з динамікою переміщення населення. Тому освітня субвенція буде розподілена пізніше.
Супровід ветеранів та демобілізованих осіб
Фінансування програм супроводу ветеранів та демобілізованих осіб також залишилося на рівні минулого року. З одного боку, це гарантує сталість підтримки, з іншого — не враховує зростання кількості потребуючих та розширення спектра необхідних послуг. Громади і надалі виконуватимуть важливу роль у створенні ветеранських просторів та наданні соціальних послуг, однак без збільшення ресурсів реалізація таких програм може бути обмеженою.
Додаткова дотація на деокуповані, тимчасово окуповані та постраждалі території
Уряд зберіг додаткову дотацію у розмірі 36,05 млрд грн, що має критичне значення для стабільності місцевих бюджетів у прифронтових і постраждалих регіонах. Наразі Урядом розподілено 17,0 млрд гривень за трьома основними напрями:
Акцизний податок
Фонд ліквідації наслідків агресії
У проєкті бюджету передбачено створення Фонду ліквідації наслідків агресії, який має фінансувати компенсації за зруйноване житло, відновлення критичної інфраструктури та завершення проєктів попередніх років. Це крок, який систематизує витрати на відновлення і дозволяє уникати розпорошення коштів по різних програмах.
Інші доходи місцевих бюджетів
Дорожня інфраструктура
На дороги місцевого значення та комунальні дороги у 2026 році коштів не передбачено. Це обмежує можливості громад у покращенні транспортної доступності на своїй території. Натомість на розвиток та утримання доріг загального користування державного значення закладено 12,9 млрд грн, що свідчить про пріоритетність національної дорожньої мережі над локальною.
Резервний фонд зменшено, що знижує гнучкість уряду у реагуванні на надзвичайні ситуації. Не знайшла свого відображення у проекті Державного бюджету України на 2026 рік і програма «Активні парки», що може бути сигналом про зміну підходів до підтримки здорового способу життя та спортивної інфраструктури.
Висновок
У 2026 році фінансова база територіальних громад буде обмеженою через вилучення частини ПДФО та переорієнтацію доходів від військового ПДФО до державного бюджету. Хоча акциз із пального залишається у громадах, його частка невелика, а інші податки не дають суттєвого приросту. Фінансова стійкість громад значною мірою залежатиме від урядових рішень щодо дотацій і субвенцій. Це посилює ризики дотаційності більшості територіальних громад, особливо на прифронтових та постраждалих територіях. З іншого боку, уряд гарантує механізми підтримки таких громад через додаткову дотацію. Загалом, у 2026 році місцеві бюджети залишаються уразливими, а їхня фінансова автономія суттєво звужена. Водночас у документі підкреслюється, що таке рішення зумовлене воєнними потребами і має тимчасовий характер, оскільки кошти від вилучених джерел спрямовуються насамперед на безпеку та оборону.
Таким чином, проект Державного бюджету України на 2026 рік демонструє прагнення уряду утримати ключові соціальні та відновлювальні програми на рівні минулого року, при цьому уточнивши механізми розподілу ресурсів для громад із різною фінансовою спроможністю. З одного боку, збереження додаткових дотацій та окремих субвенцій гарантує певну передбачуваність для органів місцевого самоврядування. З іншого — відсутність додаткового зростання видатків в умовах інфляції й воєнних викликів може створити дефіцит ресурсів на місцях. Основними пріоритетами залишаються підтримка освіти, ветеранів, постраждалих територій і відновлення житла, тоді як розвиток місцевої дорожньої інфраструктури та окремі соціальні ініціативи відходять на другий план.
16 September 2025
Погодження проєктів угод про міжнародне територіальне співробітництво: як це працює на практиці?
Погодження проєктів угод про міжнародне...
Понад пів року діє чітка процедура для підписання міжнародного партнерства. Запрошуємо розібратися разом, як...
16 September 2025
Відкритий діалог та поетапне впровадження: що...
Які нові можливості та зміни зможе отримати культурна спільнота від впровадження інституційної реформи закладів...
16 September 2025
Стратегії громад не для “полиці”: що змінює реформа публічних інвестицій
Стратегії громад не для “полиці”: що змінює...
Впродовж останніх двох років Україна активно впроваджує реформу системи управління публічними інвестиціями (УПІ), що...
16 September 2025
АНОНС! Запрошуємо на вебінар «Концепція...
17 вересня о 14:00 відбудеться онлайн-дискусія про майбутнє добровільних пожежних команд в Україні. Разом...