Авторка: Марія Булейко (Марковська)
У Рогатинській міській територіальній громаді, що на Івано-Франківщині, кажуть, що створення інклюзивно-ресурсного центру й розуміння його функцій можна розділити на два етапи.
«До утворення громади у 2018 році потреба в ІРЦ була здебільшого примусово-добровільною, мало хто розумів, навіщо цей центр, а у фахівців було приміщення, яке не підходило для їхніх потреб. Коли ж постало питання утворення Рогатинської громади, ми дуже серйозно розраховували всі наші можливості: індекс податкоспроможності, територіальну, фінансову, ресурсну основу та людський потенціал. І питання розвитку інклюзії навіть не стояло. ІРЦ має бути, і ми спроможні його утримувати», – починає Микола Шинкар, перший заступник міського голови Рогатинської ТГ.
Тоді ж вирішили не йти шляхом правонаступництва, а створити ІРЦ, відштовхуючись від мети діяльності, статутних документів, формування кадрового потенціалу, матеріальних ресурсів тощо. ІРЦ надали інше приміщення, почали працювати над його облаштуванням і матеріально-технічним забезпеченням, щоб фахівцям і дітям було тут комфортно.
Так, Рогатинська громада потрапила в когорту 23 громад із 62 громад області, які мають ІРЦ. Це ж підсвітило нову потребу – багато сусідніх громад залишилися без такого центру. А отже, треба співпрацювати.
Консультант ІРЦ з хлопчиком у Центрі
Так, запропонували співпрацювати сусідній Букачівській громаді, з територією якої були в складі колишнього району. Починали без жодних умов та документальних підтверджень.
А вже 2023 року Швейцарсько-український проєкт DECIDE допоміг двом громадам офіційно оформити цю співпрацю та підписати договір про співробітництво громад. Як це відбувалося та які переваги – читайте в тексті.
У жовтні 2023 року Букачівській громаді надійшла пропозиція від проєктного менеджера Рогатинської ТГ – підписати договір про співробітництво територіальних громад.
«До цього в нас не було договору про співпрацю і меморандуму, але ми хотіли “узаконити” нашу дружбу. Експерти Проєкту DECIDE нам пояснили, що саме в такий спосіб громади мають змогу підсилювати одна одну. Якщо в одній громаді немає якоїсь послуги, завжди можна звернутися до сусідньої ТГ за підтримкою. А ще є змога разом подаватися на грантові проєкти або створювати спільні ініціативи зі співфінансуванням. Усім вигідно», – каже Тамара Гаргат, начальниця відділу соціально-економічного розвитку, інвестицій та охорони здоров'я.
Зрештою, із допомогою експертів Проєкту DECIDE Рогатинська й Букачівська громади напрацювали договір про співробітництво у формі реалізації спільного проєкту. Документ підтримали рішенням сесії, а голови двох громад зустрілися і підписали його.
«У нас не було й не мало бути жодних викликів. Наша громада величезна, це практично колишній Рогатинський район, 640 квадратних кілометрів. Букачівська громада значно менша територіально, відповідно має менший ресурсний потенціал. Тож ми зобовʼязані їм допомогти», – впевнений Микола Шинкар.
Є і практичні причини: з населених пунктів Букачівської ТГ до ІРЦ Рогатина їхати найближче.
«Під боком є ще Галич, але Рогатин логістично ближчий. Та й історично так склалося, що саме цей інклюзивно-ресурсний центр надавав послуги нашим дітям і раніше. Всі були і є задоволені», – пояснює Михайло Куца, заступник Букачівського селищного голови.
На території обслуговування ІРЦ проживають 5426 дітей, сімʼї яких за потреби можуть звернутися за послугами центру. Кількість дітей, які перебувають на обліку з обох громад, – 169.
У Центрі працюють шість педагогічних працівників, є бухгалтер і прибиральниця.
«Корективи, звісно, внесла війна. Нині нас трішки менше, але ми віримо, що знайдуться ще фахівці, які виявлять бажання працювати в ІРЦ», – каже Марія Женчук, директорка ІРЦ.
Команда ІРЦ
За словами Марії, головне завдання ІРЦ – проводити комплексну оцінку розвитку дитини для забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами. Фахівці надають кваліфікований супровід під час навчання дитини; надають відповідні висновки, за якими є підстави для створення інклюзивного класу в школі чи інклюзивної групи в садочку; складають індивідуальні програми розвитку; проводять корекційно-розвиткові заняття.
Консультант ІРЦ під час заняття (тут і далі на фото)
Також фахівці залучені до засідань психолого-педагогічного консиліуму спеціальних шкіл. А приблизно 26 дітей на рік відвідують ІРЦ для отримання послуг.
«Кожен фахівець має свої напрями роботи, тож ми можемо комплексно допомогти кожній дитині, яка має ті чи інші потреби. У нас є вчитель-логопед, -дефектолог, -реабілітолог і практичний психолог. Також ми дуже тісно співпрацюємо з батьками обох громад: допомагаємо їм, інформуємо про потенційні можливості дитини, перспективи в різних аспектах життя, навчаємо. Багато завдань також стосуються методичної роботи педагогічних працівників у школах і садочках, яким ми надаємо консультації за потреби. Загалом у нас тісний зв’язок усіх стейкхолдерів: ІРЦ, школи обох громад і батьки», – пояснює Марія Женчук.
Яскравим результатом співпраці громад вважають те, що до керівництва Букачівської громади не звертаються люди, які не отримали потрібну послугу. Отже, усе працює. Але найяскравішим – особисті історії дітей, яким вдалося так чи інакше допомогти.
«Наприклад, у нашій громаді жила дівчинка. Тоді вона ходила в третій клас і не комунікувала з однолітками через труднощі у мовленні. Сімʼя почала відвідувати ІРЦ, 3-4 рази на рік фахівці приїжджали й до нас. Згодом дитина стала зовсім іншою: почала говорити, стала усміхненою горнулася до інших дітей. До нас приходили батьки й директор школи й дякували, що з Рогатинською громадою організована така співпраця. І ми також вдячні ІРЦ, що вони справді допомагають дітям», – каже Оксана Бойчук, начальниця відділу освіти Букачівської громади.
Тамара розповідає про ще одну дівчину з Букачівської громади. Їй було складно говорити – не могла повноцінно створювати речення, не відмінювала слова.
«Після роботи з фахівцями, після того, як відкрили інклюзивний клас, дитина почала говорити, читати, додавати. Я бачила цей ріст – і це було дивовижно. Ще одна дитина з аутистичним розладом навчається в класі з однією з моїх дітей. Я памʼятаю, як вона боялася всього. Наприклад, коли дітей фотографували, починала плакати, бо боялася спалаху. Але після двох років навчання в інклюзивному класі – спілкується з дітьми, бігає, грається. Так, вона швидше втомлюється й має потребу відпочивати частіше, ніж інші. Але дитина соціалізована і чудово взаємодіє з дітьми», – розповідає Тамара Гаргат.
Директорка ІРЦ додає, що таких випадків трансформації справді багато за час роботи ІРЦ.
«Є діти, які змалку ходили в інклюзивно-ресурсний центр, а в перший клас уже пішли у загальний клас. Кожна дитина – це унікальна історія», – каже Марія Женчук.
Громади, які пройшли конкурсний добір та уклали договори про співробітництво територіальних громад, отримали від Проєкту DECIDE мінігрант – 130 тисяч гривень. Так Проєкт підтримує громади та стимулює спільно реалізовувати ініціативи, спрямовані на розвиток освіти. За ці кошти вдалося придбати різноманітне корекційне обладнання.
«Це просто-таки здійснення нашої мрії, бо таке обладнання зазвичай дороговартісне. А тепер ми створили спеціальне середовище, оснащене засобами для стимуляції систем сприймання, яке сприяє фізичному, емоційному й когнітивному розвитку дітей», – говорить Марія Женчук.
Зокрема, купили світловий дощ, світлову штору, бульбашкову колону для сенсорної кімнати, бізіборд «Чарівні мішечки», килимок зі слідами для роботи з реабілітологом, еластичну панчоху, дивани, модульний набір (елементи, які з'єднуються між собою, утворюючи тунель), гніздо підвісне для сенсорної інтеграції, комплект тактильних модулей на підлогу, яка трансформується, наприклад, у доріжку з камінчиками чи травою.
«Це ніби прості речі, які ми використовуємо щодня, а для дітей з ООП це важливо. Навіть нам, дорослим, цікаво й легко працювати із цими допоміжними засобами. Ми бачимо, як це обладнання допомагає дітям, сприяє їхньому розвитку. Діти виходять після занять натхненні, а батьки з позитивними емоціями розповідають «нам вдається». А ми й тішимося, що на базі громади можемо дати дітям усе, що треба», – каже Марія Женчук.
Із закупленим обладнанням навчили працювати шкільних педагогів та батьків. Батьки, навчені працювати з відповідним обладнанням, можуть удома займатися з дітьми, придбавши аналогічні набори.
Цікаво, що Рогатинська громада вирішила так: мовляв, вартість цього обладнання є першим внеском у співпрацю між громадами від Букачівської ТГ, а тому перший рік сусідня громада може не платити за утримання ІРЦ.
«Ми по-людськи хотіли, щоби наші зв’язки міцнішали, щоби була взаємоповага. Це основна інвестиція сусідньої громади, адже обладнанням мають змогу користуватися діти з обох громад», – пояснює Микола Шинкар.
Цього року договір продовжили. Тепер ідеться про співфінансування ІРЦ, еквівалентне кількості дітей, яким Центр надає послуги.
«Співпраця громад – це дуже помічна ініціатива. У нашої громади немає спроможності створювати такий центр. Та й потреби такої немає, бо дітей з особливими освітніми потребами, які перебувають на обліку в ІРЦ, – на сьогодні 11. Нас влаштовує співфінансування, а також головною перевагою є фахівці, яких не так легко знайти.. І працювати з тими, хто вже має величезний досвід, а не вчити нових, – це чудова нагода», – каже Михайло Куца, заступник Букачівського селищного голови.
У Рогатинській громаді співпрацюють з іншими ТГ з інших приводів і вже замислюються про нові можливості співпраці із сусідніми громадами. Наприклад, на території ТГ є Центр професійного розвитку педагогічних працівників.
«Ми вважаємо, що ця структура має достатньо потужностей, щоб надавати послуги Букачівській й Бурштинській громадам, що ми й робимо. Загалом співробітництво – це об’єктивна необхідність, щоб збалансувати можливості й ресурси громад із тими завданнями, які перед нами стоять», – каже Микола Шинкар, перший заступник міського голови Рогатинської ТГ.
Також замислюються про співпрацю навколо шкільної та позашкільної освіти. А ще на базі Рогатинської громади мріють створити Всеукраїнський пластовий центр, де навчатимуть дітей і дорослих пластовим традиціям, які мають понад сотню років історії на цій території. Замислюються і над співробітництвом щодо екологічних проблем, історичної та культурної спадщини, дорожнього господарства та розваг.
«Напрямів, де поділ на громади неважливий а співпраця – визначальна, – справді багато. Але найголовнішим є об’єднання розумових здібностей. Фахівці з різних громад можуть обʼєднатися і вирівняти рівень життя в різних громадах – спроможних і менш спроможних. У співпраці не має бути конфліктів і протиріч – лише спільна мета, до якої йдемо разом», – завершує Микола Шинкар.
Tags:
DECIDE:spivrobitnytstvo youth education best practices education
Область:
Івано-Франківська областьГромади:
Рогатинська територіальна громадаSource:
Проєкт DECIDE
07 August 2025
Законні шляхи набути майно в комунальну...
До уваги громад – долучайтесь до п'ятитижневої навчальної програми «Кроки для спеціалістів. Набуття майна в...
07 August 2025
Служба для людей і про людей: як Боярська громада впроваджує сучасне управління персоналом
Служба для людей і про людей: як Боярська...
Як навчання від U-LEAD з Європою перетворило відділ кадрів у Боярській громаді на нову службу – вони принципово та...
07 August 2025
Цифрові профілі громад: як дані допомагають приймати рішення, залучати партнерів і розвивати бізнес
Цифрові профілі громад: як дані допомагають...
Як цифрові профілі допомагають громадам приймати обґрунтовані рішення, залучати партнерів та ефективно презентувати...
07 August 2025
Набув чинності Закон, який дозволить громадам...
Сьогодні, 7 серпня 2025 року, набуває чинності Закон №4397-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо...