У першій частині публікації йшлося про базові принципи шведської моделі стратегічного і просторового планування. У другій – переходимо до прикладів: від національної стратегії сталого розвитку до амбітного плану Стокгольма до 2050 року. Що з цього може запозичити Україна? Автор виокремлює 8 конкретних ідей, що можуть лягти в основу оновленого підходу до стратегічного планування у наших громадах і регіонах.
Приклад Плану розвитку округу Стокгольм до 2050 року
Стокгольм як округ (лен) включає в себе 26 муніципалітетів (комун), в тому числі саме місто Стокгольм. Цікаво, що при цьому:
В даному випадку ми говоримо про план розвитку Стокгольму саме як округу - Регіональний план розвитку округу Стокгольм до 2050 року, який багато в чому може бути цікавий для розробників регіональних стратегій в Україні. Зокрема тим, що в ньому стратегія і просторовий план поєднані, тобто він одночасно враховує вимоги обох згаданих в першій частині статті законів – таке поєднання на рівні округів є тільки в цьому документі.
Загалом План -це достатньо розгорнутий документ. Загальний його обсяг 244 сторінки (хоча це не суцільний текст - це дизайнерська верстка, насичена ілюстраціями).
Його перша частина, яка могла б окрема розглядатись як повноцінна, дуже якісно структурована стратегія, займає біля 50 сторінок.
Коротка аналітична частина включає опис ситуації з точки зору внутрішньої ситуації (зростання округу, в т.ч. демографічне) і зовнішніх впливів (трендів).
Далі виділені ключові сильні сторони округу:
А також формулюються актуальні для округу виклики:
Кожен з цих викликів сформульований як спроба поєднати дві протирічливі тенденції (бути лідером, незважаючи на зростаючу конкуренцію, рости, при цьому зменшуючи вплив на клімат, тощо)
На основі цього формулюється бачення (візія):
Бачення округу Стокгольм полягає в тому, щоб стати найпривабливішим метрополійним регіоном Європи для повноцінного життя, роботи та постійного проживання (att leva, verka och bo i). Як відповідальний європейський метрополійний регіон, округ Стокгольм також робить внесок у сталий розвиток у світі, який ставить людей у центр уваги, має екологію як основу, а економіку як інструмент та передумову (medel och förutsättning).
Коротко: Найпривабливіший та найстійкіший метрополійний регіон Європи – для життя, роботи та проживання.
З візії витікає 4 стратегічні цілі – комфорт загалом плюс три цілі відповідно до згаданих в ній складових сталого розвитку – економічної, соціальної і екологічної.
Для кожної цілі, яка, як і візія в цілому, орієнтована на горизонт 2050 року, визначені підцілі (вимірювані) з орієнтацію на горизонт досягнення до 2030 року, і пріоритети (сфери, завдання), на які регіональний розвиток має бути сфокусований в період 2018–2026 – восьмирічний період, на який план розрахований (два виборчі цикли).
При описі підцілей вказуються базове і цільове значення індикаторів.
Кожен з пріоритетів розкривається через короткий опис і завдання, на які має бути зроблений фокус. Наприклад, орієнтація на суспільство з ефективним транспортним сполученням (ціль 1) розкривається через такі завдання як:
І далі для кожного пріоритету перераховані ключові стейкхолдери (інституції) національного, регіонального і місцевого рівня, які можуть бути дотичні до впровадження цього пріоритету. Серед них визначається координуючий орган, який несе ключову відповідальність разом з іншими залученими сторонами.
![]() |
![]() |
Регіон визначається як координуючий орган у певних пріоритетах, залучена сторона в інших, але також йому відводиться особливу відповідальність за налагодження діалогу між усіма залученими сторонами і координацією дій в рамках різних пріоритетів.
Наступна частина документу (60 сторінок) присвячена плануванню просторовому розвитку і зроблена у форматі мастер-плану.
Зазначається, що планування розвитку округу Стокгольм має бути скординовано з сусідніми округами Східно-Центральної Швеції (Östra-Mellansverige, ÖMS – один з регіонів NUTS-2).
Планування просторового розвитку важливо для досягнення цілей, визначених Планом, і визначається наступними просторовими принципами з перспективою на 2050 рік:
Просторовий розділ далі структурований за наступними функціональними блоками, в кожному з яких описано бачення розвитку цієї системи з перспективою до 2050 року:
Наступна частина документу (85 сторінок) включає так звані тематичні питання, які згруповані за трьома напрямками:
Загалом у ці три блоки згруповано 19 питань. По кожному з них дається короткий опис ситуації і надаються рекомендації (визначаються завдання) як з точки зору просторового планування, так і з позицій інклюзивного зростання. Таким чином цей розділ певною мірою є містком від базових позицій як стратегічного, так і просторове планів до широкого кола питання життєдіяльності округу.
В заключній частині документу визначається модель моніторингу, яка передбачає щорічну конференцію і відслідковування чотирьох питань:
Завершується документ так званою загальною оцінкою – окрім обов’язкової передбаченої екологічної оцінки, Регіон робить розширену оцінку з точки зору досягнення цілей сталого розвитку (економічної, екологічної і соціальної сталості).
Варто також зазначити, що в документі зазначено, що він одночасно є відправною точкою для регіональних програм структурних фондів ЄС. Таким чином План округу Стокгольм враховує і його статус як європейського статистичного регіону, і його статус регіону метрополійного.
Загалом, План розвитку округу Стокгольм чітко «вписується» в логіку і стилістику планування регіонального розвитку у Швеції:
Ціла низка моментів, які реалізовані в цьому документі, могли б бути корисними для формування оновленого підходу до розроблення регіональних стратегій розвитку в Україні:
Інші приклади планувальних документів регіонального та місцевого рівнів
У інших округів, на відміну від Стокгольму, просторові плани, якщо і існують, то у вигляді окремих документів. Натомість розроблення розвиткових стратегій на окружному рівні є обов’язковим. Вони здебільшого, хоча і подібні до стратегічної частини Плану Стокгольму своєю орієнтацією швидше на візію і орієнтири розвитку, які можуть об’єднувати різних (місцевих) стейкхолдедрів, але при цьому структуровані в різних округах і комунах по різному.
Візьмемо приклади того, як структурована стратегія округу Блекінге (швед. Blekinge). У цій стратегії визначено дві пріоритетні лінії (стратегічні зони) – з орієнтацією на сприятливі середовища для життя і для бізнесу, - в кожній з яких визначено своєю чергою по дві цілі (зони розвитку). При цьому, подібно до стратегії округу Стокгольм в рамках опису кожної з цих зон в кінці є резюме, яке включає пріоритети (фактично – завдання, напрямки зусиль), індикатори, але без числових значень, переліки релевантних документів і ключових стейкхолдерів.
Інший приклад – стратегія округу Еребру (Örebro län). Тут основні цілі чітко пов’язані з трьома складовими сталого розвитку – сильна конкурентоспроможність (економіка), рівний доступ до високої якості життя (соціальна складова) і хороша ресурсоефективність (екологія). Для кожної з них визначенні цілі впливу, для кожної з яких задано два індикатори з початковим і цільовим значенням.
Наприклад, в рамках цілі впливу «Збільшення підприємницької активності» цілі «Сильна конкурентоспроможність» індикатори наступні:
Індикатори в рамках цілі впливу «Якісна і доступна медична допомога» цілі «Рівний доступ до високої якості життя»:
Цілі реалізуються в 10 пріоритетних напрямках (в кожному випадку зазначається, з якими цілями впливу в рамках кожної з трьох цілей відповідний напрямок пов’язаний):
Виділення цих напрямків дещо нагадує перелік тематичних питань в Плані Стокгольму – принаймні тим, що стратегічні цілі пов’язуються не стільки з конкретними секторами (сферами), а виступають наскрізними для них.
Таким чином, хоча в цих стратегіях є окремі схожі елементи, Регіони, як ми бачимо, достатньо вільно підходять до вибору конструкції своїх стратегій, намагаючись їх максимально сфокусувати не тільки за змістом, а й за формою на тих пріоритетах, які вони для себе визначають.
Що стосується муніципальних стратегій, то нагадаємо, що стратегії на цьому рівні не є обов’язковими, але деякі громади їх формулюють[1]. Здебільшого це дуже прості та лаконічні документи (10-15 стор.). Ось один з прикладів побудови такого документу - стратегії розвитку комуни Севше (Sävsjö):
Висновки
Загалом, шведська модель планування регіонального розвитку вирізняється декількома ключовими характеристиками, які можуть бути цікавими в контексті переосмислення підходів до стратегічного планування в Україні:
Але чи не найбільш цінне з того, чому варто повчитись у шведських колег, це довіра між різними рівнями влади і їх здатність до прийняття узгоджених рішень.
Публікація підготовлена в межах Швейцарсько-українського проєкту DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», який впроваджує консорціум ГО «DOCCU – Розвиток громадянських компетентностей в Україні» та Цюрихського педагогічного університету (PH Zurich, Швейцарія).
[1] Наш аналіз сфокусований перш за все на документах стратегічного планування. Що стосується документів просторового планування на рівні муніципалітетів, то посилання на деякі зразки можна знайти: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/teman/kulturvarden/kulturvarden-i-teori-och-praktik/exempel-planer-och-kulturvarden/?utm_source=chatgpt.com
Author: Мирослав Кошелюк
Tags:
strategic planning international experience Myroslav Kosheliuk
29 July 2025
Громади долучаються до створення нової політики у сфері паркування: буде розроблена дорожня карта
Громади долучаються до створення нової політики...
Мінрозвитку спільно з громадами готує дорожню карту оновлення політики паркування в українських містах. Вона має...
29 July 2025
94 громади отримали автівки для мобільних...
Мережа допомоги постраждалим від домашнього насильства посилюється на місцях. Як повідомляє Міністерство соціальної...
29 July 2025
Агломерація — новий формат співпраці: в Івано-Франківську обговорили об’єднання 14 громад
Агломерація — новий формат співпраці: в...
Громади Івано-Франківщини розглядають можливість створення агломерації як інструменту спільного розвитку. Про це...
28 July 2025
Мінфін створив «дашборд» фінансового ресурсу місцевих бюджетів
Мінфін створив «дашборд» фінансового ресурсу...
Міністерство фінансів України представило аналітичний інструмент «дашборд», котрий дозволяє оперативно аналізувати...