Проєкт оновлення Концепції децентралізації презентували на національному рівні

21 липня на Тернопільщині відбувся національний діалог «5 років нового територіального устрою України – виклики, стратегічні пріоритети і трансформація», під час якого Олексій Рябикін, заступник Міністра розвитку громад та територій України, презентував проєкт оновлення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади (децентралізації).


Олексій Рябикін зазначив, що децентралізація, яка триває з 2014 року, - одна з найуспішніших реформ в Україні. Це визнають і жителі громад, і європейські партнери. Дієвість змін вже доведена і на практиці. Спочатку пандемія, а потім повномасштабна війна показали, що децентралізація зробила більшість наших громад спроможними не лише надавати якісні та доступні послуги, а й реагувати на глобальні загрози.

Але реформа ще не завершена і має продовжуватися до досягнення результатів, які зазначені в концепції децентралізації, з урахуванням нових викликів, котрі виникли через військову агресію та прискорення євроінтеграційних процесів.

«Концептуальний документ, який був ухвалений в 2014 році, став якісним планом, за яким і відбулася реалізація реформи. Але зараз він потребує уточнень і доповнень, бо тоді ми не мали викликів, які постали перед країною сьогодні. Багато чого ми не могли передбачити. Тому Міністерство розвитку громад та територій разом з експертами та в консультації з всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування напрацьовує проєкт оновлення Концепції децентралізації», - сказав Олексій Рябикін.

Заступник Міністра нагадав, що в грудні 2024 року Центр експертизи багаторівневого врядування  Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи підготував висновок щодо стану реалізації «Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні», де йдеться про важливість оновлення концептуальних підходів задля адаптації реформи до актуальних умов, зберігаючи при цьому «широке бачення реформи та горизонтальні принципи прозорості, субсидіарності, законності, підзвітності та соціального діалогу».

Зважаючи на це, наприкінці минулого року при Міністерстві розвитку громад та територій України була створена експертна група для напрацювання відповідного проєкту змін.

Зараз Мінрозвитку завершує роботу над проєктом оновлення Концепції. За словами Олексія Рябикіна, всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування в різних форматах підтримали пропозиції Міністерства майже на 80%. А рекомендації, надані асоціаціям, були на 90% враховані в проєкті оновлення Концепції.

«Мені здається, що вийшов якісний, комплексний документ, який після широкого обговорення ми будемо подавати на розгляд Уряду», - сказав заступник Міністра.

Олексій Рябикін назвав найбільш загрозливі виклики для розвитку місцевого самоврядування в Україні, які виникли через військову агресію і котрі важливо було врахувати в проєкті оновлення Концепції:

  1. Тимчасова окупація територій України. 19% території України є наразі окупованими. Більше 3,5 мільйонів людей були змушені виїхати з місць постійного проживання, в зв'язку з окупацією територій чи бойовими діями.
  2. Ураження та руйнування інфраструктури громад та регіонів.
  3. Екологічна шкода, замінування та забруднення вибухонебезпечними речовинами.
  4. Різке погіршення демографічної ситуації в Україні, значний міграційний рух. Зараз більше 4,5 мільйонів людей перебувають поза межами України у зв'язку з війною.
  5. Економічний спад та деіндустріалізація. Громади, які знаходяться поблизу територій активних або можливих бойових дій, не мають надходжень до місцевого бюджету. У зв'язку з цим, держава змушена була встановлювати додаткову дотацію, яка вирівнює доходи місцевих бюджетів до рівня 2021 року.

Над цим механізмом треба буде додатково працювати, тому що таке вирівнювання не враховує ані інфляційних показників 2023-2024 років, ані можливостей, які мали б громади, якби не війна.

  1. Втрата значної частини транзитного потенціалу. Дві третини території України стали логістичним тупиком, тому треба знайти рішення, як розвивати ці колись транзитні території.

Зазначені виклики породжують проблеми, які потребують вирішення на поточному та подальших етапах реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади:

  • Необхідність перегляду підходів до формування територіальних громад в умовах нових викликів.

«Це питання вкрай чутливе, і ми в Міністерстві розуміємо, що до нього треба підходити надзвичайно виважено. Наразі ми в складі робочої групи розробили певну модель оцінки спроможності громад. Звісно, цей підхід буде всебічно обговорений. Я сподіваюся, що тут ми будемо на одному боці з усіма стейклодерами - перш за все, з народними депутатами України», - сказав заступник Міністра.

Для вирішення цієї проблеми, за його словами, буде необхідне вдосконалення законодавства щодо формування громад та районів, визначення статусу Києва з урахуванням європейських стандартів, а також збереження права громад на добровільне об'єднання.

  • Ослаблення публічних інституцій, відсутність належної координації галузевих реформ із децентралізацією. Щоб вирішити цю проблему, необхідно покращувати і збільшувати міжгалузеву та міжсекторальну координацію всіх реформ з реформою місцевого самоврядування.
  • Недостатній розвиток форм прямого народовладдя. Важливу роль у проєкті Концепції відіграє розвиток інструментів прямої демократії. Планується впровадження нових підходів до залучення громадян та громадянського суспільства у формування місцевої політики, підвищення якості громадянської освіти, посилення ролі депутатів та старост.
  • Незавершеність розмежування сфер компетенції держави та місцевого самоврядування. За словами Олексія Рябикіна, вже відбулося кілька засідань робочої групи, утвореної при Міністерстві, яка напрацювала критерії та принципи такого розмежування.
  • Недостатня ефективність управління фінансовими ресурсами. Для вирішення цієї проблеми запланована передача громадам повноважень з адміністрування місцевих податків, вдосконалення системи трансфертів, забезпечення передбачуваності бюджетно-податкової політики та доступу до кредитних ресурсів тощо.

Крім того, заступник Міністра нагадав, що в Україні триває реформа управління публічними інвестиціями, яка передбачає поєднання стратегічного підходу до розвитку громад та регіонів з можливостями залучення ресурсів на реалізацію цих стратегічних завдань.

«Йдеться не лише про ресурси державного або місцевого бюджетів. Ми маємо готуватися до використання структурних фондів Європейського Союзу. Щоб пояснити суть і важливість цієї реформи Міністерство вже провело чотири виїзні семінари, в яких взяли участь більше двох тисяч представників громад та регіонів. Ці семінари триватимуть», - зазначив Олексій Рябикін.

  • Відсутність ефективного механізму державного нагляду.

«Сподіваюся, що найближчим часом ця проблема буде вирішена, тому що, по-перше, це зобов'язання держави в рамках плану Ukraine Facility, а по-друге, є підтримка і розуміння на всіх рівнях влади актуальності й невідкладності вирішення цього питання», - сказав заступник Міністра.

  • Гармонізація законодавства України із законодавством ЄС.

За словами Олексія Рябикіна, це непроста задача, яку треба виконати в багатьох секторах. Сьогодні більшість законодавчих ініціатив так чи інакше спрямовані на вирішення цієї проблеми.

  • Розбудова інституційної спроможності на місцевому і регіональному рівнях.

«Війна дуже вплинула на інституційну спроможність на всіх рівнях - як на регіональному, так і на місцевому. Щоб вирішити цю проблему, доведеться шукати непрості відповіді, переосмислювати деякі інституції, зокрема, на районному рівні, наповнювати їх іншим змістом, певними ресурсами для реалізації відповідних повноважень», - сказав заступник Міністра.

Вирішити зазначену проблему планують також завдяки створенню механізму формування кадрового резерву, чіткому визначенню функціонування військових адміністрацій, розробленню програм відновлення місцевого самоврядування, створенню дієвої системи підготовки кадрів та уніфікації планувальних документів.

  • Системність та послідовність процесів відбудови. За оцінками Світового банку, на відновлення сотень тисяч об'єктів, пошкоджених або зруйнованих в ході війни, необхідно більше ніж 500 мільярдів доларів. І ця цифра не остаточна, бо росія продовжує руйнувати нашу інфраструктуру.

«В рамках реформи управління публічними інвестиціями, ми маємо відповісти на запитання, що ми відновлюємо в першу чергу і чому. Нам треба визнати, що відновлення в умовах обмеженого ресурсу, в умовах триваючої війни має бути більш осмисленим, ґрунтуватися на комплексному підході з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та безпекових потреб», - зазначив Олексій Рябикін.

Заступник Міністра повідомив, що робота з підготовки проєкту оновлення Концепцію триває. Наступний етап - це широкі обговорення безпосередньо з органами місцевого самоврядування та громадянським суспільством.

«Ми намагаємося почути кожну конструктивну думку. Тому, я сподіваюся, оновлений документ стане чітким, зрозумілим і, головне, актуальним дороговказом для всіх учасників реформи, попри ті виклики, які наразі постають як перед державою, так і перед місцевим самоврядуванням», - сказав Олексій Рябикін.

Незабаром проєкт оновлення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади буде опублікований для громадського обговорення.

 

 

22.07.2025 - 08:00 | Views: 261
Проєкт оновлення Концепції децентралізації презентували на національному рівні

Tags:

law Oleksiy̆ Riabykin

Source:

Read more:

22 July 2025

Відтермінування розробки комплексних планів громад: законопроєкт ухвалений за основу

Відтермінування розробки комплексних планів...

22 липня Верховна Рада України ухвалила за основу проєкт Закону №13437 «Про внесення змін до деяких законодавчих...

22 July 2025

Громади, які витримали війну: новий адмінтерустрій став опорою України

Громади, які витримали війну: новий...

У Тернополі відбувся форум «5 років нового територіального устрою України: виклики, стратегічні пріоритети і...

22 July 2025

ТОП-5 проблем у підтримці ветеранів у громадах: ВАГ шукає рішення

ТОП-5 проблем у підтримці ветеранів у громадах:...

  В Україні триває процес впровадження посади фахівця з супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб у...