В Україні триває підготовка до «Профільної» — реформи старшої школи, фінальної ланки реформи НУШ. Вона відкриє для старшокласників реальну можливість обирати навчальні профілі й предмети відповідно до своїх зацікавлень і планів на майбутнє.
Після 9 класу підлітки вирішуватимуть, чи продовжити навчання в академічному ліцеї (підготовка до вступу до ЗВО), чи обрати заклад професійного спрямування.
Навчання в академічних ліцеях триватиме три роки (10, 11 і 12 класи). Підлітки матимуть додатковий 10 клас, у якому зможуть «перевідкрити» для себе предмети, краще зрозуміти, що подобається. В 11–12 класах буде більше предметів / курсів для поглибленого вивчення.
Три складники профільного навчання:
Для того, щоб апробувати нові освітні моделі, Міністерство освіти і науки України пілотує реформу.
У вересні 2025 року 30 закладів-амбасадорів почнуть підготовчий етап пілотування, у 2026 році пілотування розшириться на більшу кількість закладів. З 2027 року в усій країні повноцінно запрацює мережа академічних ліцеїв, які пропонуватимуть учнівству вибір профілів, предметів / курсів.
«Ці 30 ліцеїв першими ввійдуть у реформу, спробують нові підходи до організації навчання, упровадять нестандартні вибіркові курси. Тобто це ті ліцеї, на які рівнятимуться заклади освіти всієї країни. Цінно спостерігати, наскільки педагоги захоплені реформою старшої школи і як сміливо погодилися на пілотування. Адже попри підтримку МОН і партнерів, бути першими — не просто. Проте для них важлива кінцева мета реформи — якісна старша школа для всіх підлітків України», — зазначила заступниця міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова.
Благодійний фонд savED спільно з МОН і за підтримки міжнародної неурядової організації Finn Church Aid Ukraine (FCA) створив програму для освітніх управлінців. Вона допомогла директорам і директоркам 30 ліцеїв набути навичок, які так потрібні управлінцям у сучасному світі.
Зокрема, програма містила теми з освітнього HR-менеджменту, фандрейзингу, стратегічного проєктного менеджменту, психоемоційної підтримки, профорієнтації підлітків, аналізу міжнародних кейсів освітніх реформ, маркетингових комунікацій. Окремий блок навчання було присвячено засадам реформ НУШ і старшої школи.
«Директори шкіл — це лідери громад, які взаємодіють із величезною кількістю учнів, батьків, педагогів. І тому нам було важливо допомогти їм опанувати сучасні практичні управлінські інструменти, щоб ті могли ефективно комунікувати зі своїми командами та очолювати зміни на місцях. Упродовж чотирьох місяців нам вдалося сформувати спільноту активних топових освітніх менеджерів, однодумців, які втілюють важливі зміни для всієї країни», — зазначила Оленка Северенчук, стратегічна кураторка програми.
Директори також отримали практичне завдання: разом із колегами підготувати проєкт, який підсилить їхній заклад, дасть більше можливостей під час пілотування, заохотить молодь до створення власних проєктів. Шість проєктів пройшли добір і отримали фінансування на реалізацію.
«Ми бачимо величезне прагнення директорів і вчителів змінювати підходи до навчання, і це особливо цінно в умовах війни. Ця програма не лише дає управлінцям знання та навички, а й формує спільноту освітніх лідерів, які творять майбутнє української школи. Ми віримо, що завдяки цій роботі старша школа в Україні стане сучасною, якісною та відповідатиме потребам учнівства і суспільства», — прокоментувала Патриція Марущак, регіональна директорка Finn Church Aid в Україні.
Деякі проєкти заклади реалізовуватимуть за підтримки місцевих меценатів чи бізнесів, які дофінансовуватимуть ініціативи. Втілення проєктів заплановано на літо. Водночас команда проєкту ЗМІСТ від БФ savED шукає додаткове фінансування для всіх закладів, які брали участь у програмі навчання освітніх управлінців.
Нагадаємо, що цьогоріч пілотні ліцеї також отримають субвенцію НУШ на обладнання для навчальних кабінетів, на що передбачено 500 млн грн.
Це не перша співпраця з міжнародною неурядовою організацією Finn Church Aid в межах реформи старшої профільної школи в Україні.
У 2022–2023 роках за підтримки FCA освітні експерти, методисти і вчителі-практики від БФ savED працювали над курикулумом (посібником) модельних навчальних програм для старшої школи на запит Житомирської міської ради. На прикладі одного ліцею команда пройшла шлях від створення концепції до розроблення профілів, навчального плану й модельних програм.
Фото: пресслужба Міністерства освіти і науки України
Проєкт «Розроблення модельних програм і навчально-методичних матеріалів для вчителів у межах реформи старшої профільної школи» впроваджується Міжнародним благодійним фондом savED за фінансової підтримки міжнародної неурядової організації Finn Church Aid Ukraine (FCA) у межах ініціатив гуманітарного реагування.
12 March 2025
На Закарпатті створять індустріальний парк «КАРПАТИ»
На Закарпатті створять індустріальний парк...
Новий індустріальний парк «КАРПАТИ» буде створено на території урочища «Садок» селища Чинадійово Мукачівського району...
11 March 2025
Verkhovna Rada adopts law on new system of civil servants’ remuneration
Verkhovna Rada adopts law on new system of...
Although not directly related to local self-government, the changes introduced in the civil servants’ remuneration...
11 March 2025
Верховна Рада ухвалила постанови про встановлення меж трьох міст
Верховна Рада ухвалила постанови про...
11 березня своїми постановами Верховна Рада України встановила меж міст Пустомити, Бурштин та Ромни. Так,...
11 March 2025
Експерти U-LEAD створили посібник з розробки...
Програма «U-LEAD з Європою» презентує посібник з практичними рекомендаціями з розроблення місцевого плану управління...