Які фінанси має Тернопільщина - один з лідерів децентралізації

Тернопільська область в Україні є лідером в частині створення об’єднаних територіальних громад. Відповідно до Закону України "Про добровільне об’єднання територіальних громад", проведені перші вибори у 26 об’єднаних територіальних громадах області, до складу яких увійшли 167 сільських, селищних та міських рад,що прийняли рішення щодо об’єднання.

У 2015 році власні доходи у радах, що увійшли до складу об’єднаних територіальних громад, становили 86,5 млн гривень. Найвагомішим дохідним джерелом був єдиний податок, надходження якого в сумі 32,6 млн гривень забезпечили 38% власних доходів. Показники акцизного податку та плати за землю становили по 26% затвердженого обсягу доходів на 2015 рік.

Внаслідок змін, внесених до податкового та бюджетного законодавства, інших законодавчих актів у контексті децентралізації, обсяг власних доходів бюджетів об’єднаних громад (без урахування трансфертів) на 2016 рік становить 221,7 млн гривень, що у 2,6 разів більше, ніж у 2015 році.

Основними джерелами наповнення бюджетів об’єднаних громад у 
2016 році є:

  • податок на доходи фізичних осіб – 130,2 млн гривень або 59 % надходжень загального фонду;
  • єдиний податок –15 % власних доходів – 32,3 млн гривень;
  • акцизний податок – 11,5 % – 25,5 млн гривень.

У ході реформи значно розширені видаткові повноваження об’єднаних територіальних громад. При розрахунку показників бюджетів об’єднаних громад на 2016 рік враховано базову дотацію в сумі 66,5 млн гривень, освітню субвенцію – 274,2 млн гривень, медичну субвенцію – 137 млн гривень.

У трьох громадах індекс податкоспроможності вищий, ніж по Україні, тому для них передбачено реверсну дотацію.

Місцевим бюджетам передано на фінансування значну частину видатків, що раніше перебувала у компетенції районних бюджетів, внаслідок чого видаткова частина загального фонду бюджетів об’єднаних громад на 2016 рік затверджена у обсязі 697 млн гривень (з урахуванням трансфертів з державного бюджету), що у 8 разів перевищує показник попереднього року (86,5 млн гривень).

Із загального обсягу видатків загального фонду бюджетів об’єднаних громад у 2016 році на фінансування закладів освіти спрямовано 
254,8 млн гривень (37 %), охорони здоров’я – 44,9 млн гривень (6 %). Крім цього, на період створення органів влади та передачі майна, передано трансфертів із бюджетів об’єднаних громад до районних (міських) бюджетів в обсязі 
215,4 млн гривень, з яких на фінансування середньої освіти – 93,6 млн гривень, лікарень – 77,3 млн гривень.

Але серед 26 новоутворених громад є значні відхилення за спроможністю їх бюджетів. Теребовлянська та Шумська громади за бюджетними та демографічними показниками є одними з найкрупніших в області. У 2015 році бюджети, що увійшли до складу зазначених громад, одержали 12 млн гривень та
6,7 млн гривень доходів загального фонду відповідно.

У 2016 році бюджети зазначених об’єднаних територіальних громад сформовані з значним зростанням: доходи загального фонду з урахуванням трансфертів Теребовлянської громади – 88 млн гривень (у 7 разів більше, ніж у 2015 році); доходи Шумської громади – 70,7 млн гривень (у 10,5 разів більше).

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2016 р. № 200 на формування інфраструктури об’єднаних громад області передбачено 141,6 млн гривень відповідної субвенції. Із них для Теребовлянської громади – майже 15 млн гривень, Шумської – 15,7 млн гривень.

Однією з основних цілей реформи є об’єднання навколо сильніших громад менш потужних.

Для прикладу, Великогаївську громаду утворено із 6 сільських рад з адміністративним центром у с. Великі Гаї Тернопільського району. У 2015 році доходи загального фонду зазначених рад у сумі становили 8 млн гривень, із них 77% (6 млн гривень) надійшло до бюджету Великогаївської с/р, та 23% 
(1,8 млн гривень) – до бюджетів інших 5 сільрад.

Великогаївська об’єднана громада є однією з показових у плані досягнення ефекту зростання від об’єднання дрібних сільрад навколо крупнішої та потужнішої громади – затверджений на 2016 рік обсяг доходів загального фонду об’єднаної громади становить 35 млн гривень, що у 4,4 рази перевищує надходження відповідних сільрад у 2015 році до укрупнення. Також для вказаної громади у 2016 році передбачено 8,2 млн гривень субвенції на формування інфраструктури, що збільшує обсяг бюджету додатково на 23%.

При цьому необхідно зазначити, що чим крупніша громада за територією та кількістю населення, тим вищим є зростання фінансового ресурсу у зв’язку з об’єднанням. При приблизно однакових обсягах доходів у Шумській та Великогаївській громадах у 2015 році, обсяг збільшення ресурсу у 2016 році у Шумської громади – 10,5 рази, у Великогаївської – 4,4 рази.

Це підтверджують також і справедливі засади розподілу субвенції на розвиток об’єднаних громад.

Таким чином, держава стимулює об’єднання і створення потужних спроможних громад.

Розширення повноважень місцевої влади у фінансуванні бюджетної сфери, підкріплене відповідним фінансовим ресурсом (можливістю та потенціалом мобілізувати додаткові надходження власними силами), сприяє реалізації принципу субсидіарності в Україні та, за прикладом зазначених територіальних громад,  стимулює інші місцеві ради до подальшого об’єднання.

Повна презентація «Тернопільщина: Децентралізація та регіональний розвиток – стан та перспективи» є ТУТ

28.03.2016 - 14:47 | Views: 8141
Які фінанси має Тернопільщина - один з лідерів децентралізації

Tags:

Statebudget2016 budget

Область:

Тернопільська область

Source:

Національна рада реформ

Share the news:

Коментарі:

To add comment you should be authorized or sign_in
Read more:

22 January 2021

88% об’єктів передані у комунальну власність громад – оновлені дані Мінрегіону

88% об’єктів передані у комунальну власність...

Триває передача об’єктів спільної власності територіальних громад району до комунальної власності територіальних...

22 January 2021

Як передати шкільні автобуси громадам

Як передати шкільні автобуси громадам

Як передати шкільні автобуси, які перебувають у власності РДА чи структурного підрозділу РДА, створеного у статусі...

22 January 2021

22 January 2021

Human Resources Management at hromadas – a questionnaire by NCSA

Human Resources Management at hromadas – a...

The National Civil Service Agency of Ukraine is conducting a survey for state bodies human resources management...

22 January 2021

Establishing local fiscal bodies is an important condition of hromadas functioning

Establishing local fiscal bodies is an...

Financial experts of the Reform Office of the MinRegion remind that the hromadas having failed to establish fiscal...