15 December 2024
Децентралізація
Як зібрати вихідні дані для комплексного плану – експертне роз’яснення
Як зібрати вихідні дані для комплексного плану – експертне роз’яснення

Чинне законодавство вимагає, щоб усі територіальні громади України розробили та затвердили комплексний план просторового розвитку. З чого починати його розробку? Один із перших кроків – збір вихідних даних. Але як і куди подавати запити, щоб отримати ці дані? Експерти Програми USAID АГРО та ГО «Асоціація фахівців землеустрою України», реалізуючи проєкт з підтримки просторового планування на Харківщині, підготували роз’яснення, яке буде корисне усім громадам.


Структура вихідних даних

Для того, щоб чітко структурувати початок роботи над збором вихідних даних у процесі розроблення комплексного плану, варто одразу розділити їх на чотири основні категорії:

  1. Державні інтереси;
  2. Інтереси суміжних територіальних громад;
  3. Відомості від уповноважених служб;
  4. Дані, розпорядником яких є відповідна сільська, селищна чи міська рада, яка розробляє комплексний план.

Саме такий перелік вихідних даних регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 1 вересня 2021 р. № 926 «Про затвердження Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації», а сам процес збору вихідних даних є одним із ключових пунктів підготовчого етапу у межах розроблення комплексного плану.

Але хто, в які терміни та згідно чого має надавати вихідні дані для комплексного плану?

 

Державні інтереси

Першими розглянемо відомості щодо державних інтересів.

Державні інтереси – це вимоги щодо переважного функціонального використання окремих територій, охорони навколишнього природного середовища, екологічної безпеки, відновлення та сталого використання природних ресурсів, необхідності розміщення об’єктів, що мають загальнодержавне та/або регіональне значення.

Хто визначає: районні, обласні держадміністрацій, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, а також профільні міністерства;

Терміни отримання відповіді: до 15 робочих днів з дня отримання запиту.

Однак, термін розгляду запиту має завершитися не пізніше, ніж за 5 робочих днів до оголошення процедури закупівлі робіт на розроблення містобудівної документації. Якщо розпорядник даних не встигає підготувати необхідну інформацію, то не пізніш, ніж за 5 днів до завершення встановленого строку розгляду запиту, може офіційним листом сповістити замовника документації щодо збільшення терміну розгляду. Термін розгляду може бути збільшеним додатково на 15 робочих днів, тобто, максимальний розгляд запиту на отримання державних інтересів – 30 робочих днів. Якщо відповіді на запити щодо визначення державних інтересів надійшли після кінцевого регламентованого строку на надання відповіді, такі матеріали враховуються за рішенням замовника. Аналогічні умови діють і щодо термінів визначення інтересів суміжних громад.

Термін дії матеріалів: три роки з дати їх отримання (якщо орган, який їх видав не повідомив раніше про втрату актуальності).

Державні інтереси визначаються на основі:

  • Генеральної схеми планування території України;
  • Схем планування окремих частин території України;
  • Схем планування окремих частин Автономної Республіки Крим;
  • Схем планування територій області (району);
  • Інших документів державного планування державного та регіонального рівня.

До документів державного планування відносяться стратегії, плани, схеми, містобудівна документація, загальнодержавні програми, державні цільові програми та інші програми і програмні документи, включаючи зміни до них, які розробляються та/або підлягають затвердженню органом державної влади, органом місцевого самоврядування.

 

Інтереси суміжних територіальних громад

Інтереси суміжних територіальних громад визначаються на запит громади, яка перебуває у процесі розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, суміжними відносно неї громадами. Ці інтереси включають перелік планувальних чи стратегічних рішень, які передбачені суміжними територіальними громадами та мають (або можуть мати) вплив на визначення рішень у комплексному плані для громади, що його розробляє.

Хто визначає: уповноважені органи містобудування та архітектури відповідних сільських, селищних, міських рад, до яких надійшов запит;

Терміни отримання відповіді: до 15 робочих днів з дня отримання запиту (умови збільшення цього терміну такі ж, як у державних інтересів)

Термін дії матеріалів: три роки з дати їх отримання (якщо орган, який їх видав не повідомив раніше про втрату актуальності).

Інтереси суміжних територіальних громад можуть визначатися на основі:

  • Концепції інтегрованого розвитку суміжної території територіальної громади;
  • Стратегії розвитку територіальної громади;
  • Містобудівної документації на місцевому рівні;
  • Інших стратегічних, планувальних та концептуальних матеріалів, які мають вплив на розвиток суміжної територіальної громади.

А як щодо громад, які межують з іншими державами? Врахування та узгодження їх інтересів належить до категорії державних інтересів, а також компетенції міждержавних робочих груп в рамках транскордонного співробітництва (за наявності).

 

Відомості від уповноважених служб

Склад, джерела та формат надання цих даних має бути визначений замовником документації. Такими даними може бути інформація щодо проходження залізничної мережі, автомобільної мережі, яка знаходиться не на балансі громади, існуючі обсяги споживання та перспективи їх збільшення щодо електроенергії, газопостачання, рівні затоплення окремих частин території громади, наявність лісовкритих територій, об’єктів водного фонду тощо.

Окреме місце тут варто виділити для інформації, яку необхідно запитати у діючих на території громади підприємствах, установах та організаціях. На цьому етапі необхідно визначити наміри щодо їх розвитку, їх потреби у забезпеченні інженерними комунікаціями, дорожньою мережею чи зв’язками із житловою територією громади для можливості організації пересування працівників.

Хто визначає: Центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні Київська та Севастопольська міські держадміністрації, райдержадміністрації, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, а також підприємства, установи та організації, які володіють запитуваною інформацією;

Терміни отримання відповіді: до 10 робочих днів з дня отримання запиту;

Термін дії матеріалів: не регламентується (якщо термін дії не зазначений розпорядником даних).

 

Дані міської, селищної чи сільської ради, яка розробляє комплексний план

До даних, якими розпоряджаються місцеві ради, відносимо інформацію щодо площі громади та її окремих населених пунктів, чисельності населення у статево-віковому розрізі, перелік раніше розробленої містобудівної документації та документації із землеустрою, затвердженої стратегічної документації, а також програм, концепцій, намірів щодо розвитку території, перелік намірів суб’єктів містобудівної діяльності щодо будівництва у межах громади (видані будівельні паспорти, містобудівні умови та обмеження, дозвільна документація на будівництво), наявність закладів обслуговування, об’єктів промислового комплексу, кладовищ тощо.

Хто визначає: Міська, селищна чи сільська рада, яка розробляє комплексний план, а також її виконавчі органи;

Терміни отримання відповіді: до 10 робочих днів з дня отримання запиту;

Термін дії матеріалів: не регламентується (якщо термін дії не зазначений розпорядником даних, або об’єктивно не втрачає свою актуальність).

 

Як організувати процес збору вихідних даних

Перед початком роботи обов’язково сформуйте реєстр запитів: кого і про що потрібно обов’язково запитати;

При надсиланні листів-запитів фіксуйте дату, коли був направлений лист, щоб відстежувати орієнтовний час очікування на відповідь. І обов’язково переконайтеся, що розпорядник інформації отримав Ваш запит.

При отриманні відповідей одразу приводьте їх у відповідність до єдиного електронно-цифрового формату – це прискорить процес оброблення такої інформації розробником. Забезпечуйте оцифрування інформації, яку отримуєте в паперовому вигляді та формуйте базу геопросторових даних із отриманих вихідних даних. Для цього можна скористатися методичним рекомендаціями, розробленими Програмою USAID АГРО. Намагайтеся групувати окремі частини інформації за напрямками: про довкілля, про транспорт, про інженерні мережі тощо.

Наостанок, пам’ятайте: від якості та повноти зібраних вихідних даних буде залежати зміст та актуальність всього комплексного плану просторового розвитку території громади.

Views: 3584
Comments:
*To add comment you should be authorized or sign_in
Related news: spatial planning
Read more: