Що робитимуть з малокомплектними школами та чим вигідні опорні школи

Про стан реформування галузі освіти в області говорили на засіданні колегії ОДА 26 квітня.

 З 1 вересня 2017 року впроваджують концепцію нової української школи,- розповідає начальник управління освіти і науки Тернопільської ОДА Ольга Хома. - Всі ми знаємо, що це питання зараз є дуже актуальним.

 Діти, які 1 вересня підуть в перший клас та вчителі перших класів будуть новаторами, які і випробовуватимуть концепцію нової школи.

- Дуже важливо як це сприймуть педагоги та керівники шкіл у районах, чи готові вони взагалі працювати за новою концепцією, - каже пані Хома. - 2017-18 роки є пілотними, щоб подивитись як працюватиме програма. Але першочергове питання - робота малокомплектних навчальних закладів. Де голови адміністрацій, районних рад не готові реформувати такі заклади. Фінансування на такі заклади йде з освітньої субвенції, яку, як пояснює пані Хома, можна було б використати не лише на заробітну плату, а й на покращення матеріально-технічної бази у навчальних закладах.

 Зараз у Тернопільській області є 183 малокомплектних школи різного рівня. У школах 1-ого рівня в 1-4 класах навчається менше 10-ти дітей, у школах 1-2-ого рівня навчається менше 40-ти дітей і 1-3-ого рівня - менше 100 дітей.

- На жаль, статистика є досить невтішною, - пояснює пані Хома. - Бо у 2017 році один учень в малокомплектній школі вартує від 40 до 60 тисяч гривень. А з держбюджету виділяють 9600 гривень. Все решта фінансуємо ми, а потім звертаємось в управління освіти з проханням виділити додаткові кошти. Розуміючи, що на місцях ми нічого не робимо. Тому є важливим питання децентралізації. Коли кошти ми віддаємо на місця і працюємо з тими коштами, які маємо.

 Як пояснює пані Хома, ніхто 183 школи в один момент не закриє. Це потрібно робити поступово та планомірно.

 - Починати потрібно з тих шкіл, де є троє учнів, а де 10 - то їх залишати, - каже жінка. - Або понижувати вступи до цих закладів, або приєднувати до інших. Ніхто не говорить, що все закрити потрібно в один момент. 

Опорні школи в області

Ще одним етапом реформи освіти в рамках децентралізації є створення нової сітки опорних шкіл. Для оптимізації навчального процесу та економії у великих населених пунктах тепер працюватимуть головні, тобто опорні школи. В яких будуть компʼютери, медіатеки, лабораторії і спецкласами для навчання страшокласників. Їх із сіл возитимуть автобусами. при таких школах будуть філії - сільські школи для молодших класів.

 - Створення опорного навчального закладу - це бажання чи обʼєднаної територіальної громади, чи самого району, - каже Ольга Хома. - Якщо немає бажання, то ніхто його не створить. Директори навчальних закладів якоюсь мірою переживають, що стануть заступниками. А не за якість освітніх послуг.

На опорні школи минулого року з обласного бюджету виділили більше 15 млн грн. Як повідомляє пані Хома, зараз обʼєднані територіальні громади отримали більше 50 млн на розвиток освіти. - Тобто за ці кошти можна купити і шкільні автобуси, і облаштувати кабінети в школі, - продовжує Ольга Хома. - Але це на розгляд голів обʼєднаних територіальних громад. На що в першу чергу я наголошую - зазвичай ці кошти видають на ремонти. Я розумію, що у школах не робили ремонт 25 років, але перш за все ми маємо дати якісну освіту, а вже потім робити інші речі.

 У Тернопільські області юридично зареєстровані уже 15 опорних шкіл та 4 заклади, які перебувають на реєстрації. Тобто до кінця року буде 19 опорних навчальних закладів.Про стан реформування галузі освіти в області говорили на засіданні колегії ОДА 26 квітня.

 З 1 вересня 2017 року впроваджують концепцію нової української школи,- розповідає начальник управління освіти і науки Тернопільської ОДА Ольга Хома. - Всі ми знаємо, що це питання зараз є дуже актуальним.

 Діти, які 1 вересня підуть в перший клас та вчителі перших класів будуть новаторами, які і випробовуватимуть концепцію нової школи.

- Дуже важливо як це сприймуть педагоги та керівники шкіл у районах, чи готові вони взагалі працювати за новою концепцією, - каже пані Хома. - 2017-18 роки є пілотними, щоб подивитись як працюватиме програма. Але першочергове питання - робота малокомплектних навчальних закладів. Де голови адміністрацій, районних рад не готові реформувати такі заклади. Фінансування на такі заклади йде з освітньої субвенції, яку, як пояснює пані Хома, можна було б використати не лише на заробітну плату, а й на покращення матеріально-технічної бази у навчальних закладах.

 Зараз у Тернопільській області є 183 малокомплектних школи різного рівня. У школах 1-ого рівня в 1-4 класах навчається менше 10-ти дітей, у школах 1-2-ого рівня навчається менше 40-ти дітей і 1-3-ого рівня - менше 100 дітей.

- На жаль, статистика є досить невтішною, - пояснює пані Хома. - Бо у 2017 році один учень в малокомплектній школі вартує від 40 до 60 тисяч гривень. А з держбюджету виділяють 9600 гривень. Все решта фінансуємо ми, а потім звертаємось в управління освіти з проханням виділити додаткові кошти. Розуміючи, що на місцях ми нічого не робимо. Тому є важливим питання децентралізації. Коли кошти ми віддаємо на місця і працюємо з тими коштами, які маємо.

 Як пояснює пані Хома, ніхто 183 школи в один момент не закриє. Це потрібно робити поступово та планомірно.

 - Починати потрібно з тих шкіл, де є троє учнів, а де 10 - то їх залишати, - каже жінка. - Або понижувати вступи до цих закладів, або приєднувати до інших. Ніхто не говорить, що все закрити потрібно в один момент. 

Опорні школи в області

Ще одним етапом реформи освіти в рамках децентралізації є створення нової сітки опорних шкіл. Для оптимізації навчального процесу та економії у великих населених пунктах тепер працюватимуть головні, тобто опорні школи. В яких будуть компʼютери, медіатеки, лабораторії і спецкласами для навчання страшокласників. Їх із сіл возитимуть автобусами. при таких школах будуть філії - сільські школи для молодших класів.

 - Створення опорного навчального закладу - це бажання чи обʼєднаної територіальної громади, чи самого району, - каже Ольга Хома. - Якщо немає бажання, то ніхто його не створить. Директори навчальних закладів якоюсь мірою переживають, що стануть заступниками. А не за якість освітніх послуг.

На опорні школи минулого року з обласного бюджету виділили більше 15 млн грн. Як повідомляє пані Хома, зараз обʼєднані територіальні громади отримали більше 50 млн на розвиток освіти. - Тобто за ці кошти можна купити і шкільні автобуси, і облаштувати кабінети в школі, - продовжує Ольга Хома. - Але це на розгляд голів обʼєднаних територіальних громад. На що в першу чергу я наголошую - зазвичай ці кошти видають на ремонти. Я розумію, що у школах не робили ремонт 25 років, але перш за все ми маємо дати якісну освіту, а вже потім робити інші речі.

 У Тернопільські області юридично зареєстровані уже 15 опорних шкіл та 4 заклади, які перебувають на реєстрації. Тобто до кінця року буде 19 опорних навчальних закладів. 

Область:

Тернопільська область

Source:

«20хвилин»

Read more:

14 November 2025

Прифронтові регіони отримають близько 1 мільярда гривень для першочергових потреб

Прифронтові регіони отримають близько 1...

Додаткову дотацію у розмірі 936,6 млн грн для забезпечення першочергових потреб отримають з державного бюджету...

14 November 2025

Громади зможуть самостійно ухвалювати рішення про відновлення пошкодженого житла

Громади зможуть самостійно ухвалювати рішення...

Кабінет Міністрів України ухвалив рішення, яке дозволяє громадам самостійно запускати процес відновлення пошкоджених...

14 November 2025

‘Even under shelling, we think about development. Agglomeration is our chance.’

‘Even under shelling, we think about...

Interview with Anna Bychenko, Head of the Lyptsi Rural Military Administration, and Yevhen Lukianenko, Director of...

14 November 2025

Ukraine becomes full member of OECD Regional Policy Committee

Ukraine becomes full member of OECD Regional...

The Cabinet of Ministers approved a draft agreement in the form of an exchange of letters between the Government of...