Що робитимуть з малокомплектними школами та чим вигідні опорні школи

Про стан реформування галузі освіти в області говорили на засіданні колегії ОДА 26 квітня.

 З 1 вересня 2017 року впроваджують концепцію нової української школи,- розповідає начальник управління освіти і науки Тернопільської ОДА Ольга Хома. - Всі ми знаємо, що це питання зараз є дуже актуальним.

 Діти, які 1 вересня підуть в перший клас та вчителі перших класів будуть новаторами, які і випробовуватимуть концепцію нової школи.

- Дуже важливо як це сприймуть педагоги та керівники шкіл у районах, чи готові вони взагалі працювати за новою концепцією, - каже пані Хома. - 2017-18 роки є пілотними, щоб подивитись як працюватиме програма. Але першочергове питання - робота малокомплектних навчальних закладів. Де голови адміністрацій, районних рад не готові реформувати такі заклади. Фінансування на такі заклади йде з освітньої субвенції, яку, як пояснює пані Хома, можна було б використати не лише на заробітну плату, а й на покращення матеріально-технічної бази у навчальних закладах.

 Зараз у Тернопільській області є 183 малокомплектних школи різного рівня. У школах 1-ого рівня в 1-4 класах навчається менше 10-ти дітей, у школах 1-2-ого рівня навчається менше 40-ти дітей і 1-3-ого рівня - менше 100 дітей.

- На жаль, статистика є досить невтішною, - пояснює пані Хома. - Бо у 2017 році один учень в малокомплектній школі вартує від 40 до 60 тисяч гривень. А з держбюджету виділяють 9600 гривень. Все решта фінансуємо ми, а потім звертаємось в управління освіти з проханням виділити додаткові кошти. Розуміючи, що на місцях ми нічого не робимо. Тому є важливим питання децентралізації. Коли кошти ми віддаємо на місця і працюємо з тими коштами, які маємо.

 Як пояснює пані Хома, ніхто 183 школи в один момент не закриє. Це потрібно робити поступово та планомірно.

 - Починати потрібно з тих шкіл, де є троє учнів, а де 10 - то їх залишати, - каже жінка. - Або понижувати вступи до цих закладів, або приєднувати до інших. Ніхто не говорить, що все закрити потрібно в один момент. 

Опорні школи в області

Ще одним етапом реформи освіти в рамках децентралізації є створення нової сітки опорних шкіл. Для оптимізації навчального процесу та економії у великих населених пунктах тепер працюватимуть головні, тобто опорні школи. В яких будуть компʼютери, медіатеки, лабораторії і спецкласами для навчання страшокласників. Їх із сіл возитимуть автобусами. при таких школах будуть філії - сільські школи для молодших класів.

 - Створення опорного навчального закладу - це бажання чи обʼєднаної територіальної громади, чи самого району, - каже Ольга Хома. - Якщо немає бажання, то ніхто його не створить. Директори навчальних закладів якоюсь мірою переживають, що стануть заступниками. А не за якість освітніх послуг.

На опорні школи минулого року з обласного бюджету виділили більше 15 млн грн. Як повідомляє пані Хома, зараз обʼєднані територіальні громади отримали більше 50 млн на розвиток освіти. - Тобто за ці кошти можна купити і шкільні автобуси, і облаштувати кабінети в школі, - продовжує Ольга Хома. - Але це на розгляд голів обʼєднаних територіальних громад. На що в першу чергу я наголошую - зазвичай ці кошти видають на ремонти. Я розумію, що у школах не робили ремонт 25 років, але перш за все ми маємо дати якісну освіту, а вже потім робити інші речі.

 У Тернопільські області юридично зареєстровані уже 15 опорних шкіл та 4 заклади, які перебувають на реєстрації. Тобто до кінця року буде 19 опорних навчальних закладів.Про стан реформування галузі освіти в області говорили на засіданні колегії ОДА 26 квітня.

 З 1 вересня 2017 року впроваджують концепцію нової української школи,- розповідає начальник управління освіти і науки Тернопільської ОДА Ольга Хома. - Всі ми знаємо, що це питання зараз є дуже актуальним.

 Діти, які 1 вересня підуть в перший клас та вчителі перших класів будуть новаторами, які і випробовуватимуть концепцію нової школи.

- Дуже важливо як це сприймуть педагоги та керівники шкіл у районах, чи готові вони взагалі працювати за новою концепцією, - каже пані Хома. - 2017-18 роки є пілотними, щоб подивитись як працюватиме програма. Але першочергове питання - робота малокомплектних навчальних закладів. Де голови адміністрацій, районних рад не готові реформувати такі заклади. Фінансування на такі заклади йде з освітньої субвенції, яку, як пояснює пані Хома, можна було б використати не лише на заробітну плату, а й на покращення матеріально-технічної бази у навчальних закладах.

 Зараз у Тернопільській області є 183 малокомплектних школи різного рівня. У школах 1-ого рівня в 1-4 класах навчається менше 10-ти дітей, у школах 1-2-ого рівня навчається менше 40-ти дітей і 1-3-ого рівня - менше 100 дітей.

- На жаль, статистика є досить невтішною, - пояснює пані Хома. - Бо у 2017 році один учень в малокомплектній школі вартує від 40 до 60 тисяч гривень. А з держбюджету виділяють 9600 гривень. Все решта фінансуємо ми, а потім звертаємось в управління освіти з проханням виділити додаткові кошти. Розуміючи, що на місцях ми нічого не робимо. Тому є важливим питання децентралізації. Коли кошти ми віддаємо на місця і працюємо з тими коштами, які маємо.

 Як пояснює пані Хома, ніхто 183 школи в один момент не закриє. Це потрібно робити поступово та планомірно.

 - Починати потрібно з тих шкіл, де є троє учнів, а де 10 - то їх залишати, - каже жінка. - Або понижувати вступи до цих закладів, або приєднувати до інших. Ніхто не говорить, що все закрити потрібно в один момент. 

Опорні школи в області

Ще одним етапом реформи освіти в рамках децентралізації є створення нової сітки опорних шкіл. Для оптимізації навчального процесу та економії у великих населених пунктах тепер працюватимуть головні, тобто опорні школи. В яких будуть компʼютери, медіатеки, лабораторії і спецкласами для навчання страшокласників. Їх із сіл возитимуть автобусами. при таких школах будуть філії - сільські школи для молодших класів.

 - Створення опорного навчального закладу - це бажання чи обʼєднаної територіальної громади, чи самого району, - каже Ольга Хома. - Якщо немає бажання, то ніхто його не створить. Директори навчальних закладів якоюсь мірою переживають, що стануть заступниками. А не за якість освітніх послуг.

На опорні школи минулого року з обласного бюджету виділили більше 15 млн грн. Як повідомляє пані Хома, зараз обʼєднані територіальні громади отримали більше 50 млн на розвиток освіти. - Тобто за ці кошти можна купити і шкільні автобуси, і облаштувати кабінети в школі, - продовжує Ольга Хома. - Але це на розгляд голів обʼєднаних територіальних громад. На що в першу чергу я наголошую - зазвичай ці кошти видають на ремонти. Я розумію, що у школах не робили ремонт 25 років, але перш за все ми маємо дати якісну освіту, а вже потім робити інші речі.

 У Тернопільські області юридично зареєстровані уже 15 опорних шкіл та 4 заклади, які перебувають на реєстрації. Тобто до кінця року буде 19 опорних навчальних закладів. 

Область:

Тернопільська область

Source:

«20хвилин»

Share the news:

Read more:

28 March 2024

Громадам важливо розуміти правові підстави залучення волонтерів

Громадам важливо розуміти правові підстави...

Програма U-LEAD організувала для посадових осіб ОМС інформаційну сесію, присвячену особливостям залучення волонтерів,...

28 March 2024

Створення молодіжних рад в територіальних громадах - U-LEAD запрошує до участі у новій програмі

Створення молодіжних рад в територіальних...

«U-LEAD з Європою» запрошує представників громад долучитися до Програми підтримки «Створення молодіжних рад в...

28 March 2024

Громадам Чернігівщини та Харківщини допоможуть розробити комплексні плани просторового розвитку

Громадам Чернігівщини та Харківщини допоможуть...

Залучення інвестора, збільшення місцевого бюджету, нові робочі місця – громади Чернігівщини та Харківщини розробляють...

28 March 2024

Як громади вистояли на початку великої війни – дослідження Центру спільних дій

Як громади вистояли на початку великої війни –...

Збереження управлінських команд, що залишилися працювати в критичний момент, – головний фактор стійкості громад. До...