Спільну позицію до проекту Держбюджету-2026 сформували громади-члени ВАОТГ

Міжрегіональний форум «Проєкт Держбюджету-2026: узгоджені позиції та спільне бачення» відбувся 25 вересня у Новоукраїнській міській територіальній громаді Кіровоградської області та об’єднав представників влади та громад. 


Подія зібрала представників Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій України, Кіровоградської обласної військової адміністрації, обласної ради, народні депутати, експерти та представники територіальних громад області. Також участь взяли члени Правління та голови регіональних відділень Всеукраїнської Асоціації ОТГ.

Організували форум Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація об’єднаних територіальних громад» та шведсько-українська Програма POLARIS «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».

Захід став майданчиком для діалогу між владою, громадами та міжнародними партнерами, підкресливши важливість консолідації зусиль у підготовці головного фінансового документа країни.

 

 

Відкриваючи форум, голова Всеукраїнської Асоціації ОТГ Олександр Корінний окреслив головні виклики, у яких доводиться діяти громадам:

 «Ми працюємо над бюджетом 2026 року в умовах війни. Ніхто нас не вчив, як управляти громадами у таких реаліях. Але ми маємо забезпечити освітній процес, медичну допомогу, підтримати військових і ВПО. Наше завдання – сформувати спільну позицію місцевого самоврядування й донести її до парламенту та уряду».

Ключові теми обговорення

Учасники форуму зосередили увагу на найважливіших аспектах формування державного бюджету на наступний рік. Дискусія стосувалася зокрема таких питань:

  • фінансовий ресурс місцевих бюджетів у проєкті ДБУ-2026 (№14000);
  • ризики та проблеми, які постають перед громадами;
  • механізми підтримки територій, постраждалих від війни;
  • збереження 64% ПДФО як базового джерела наповнення місцевих бюджетів.

Позиції стейкхолдерів бюджетного процесу 

Народний депутат України Віталій Безгін відзначив професійність роботи Міністерства фінансів України у складних умовах воєнного стану, але водночас підкреслив, що низка питань потребує перегляду в інтересах громад. Зокрема, він акцентував на:

  • баченні щодо 64% ПДФО, який має бути спрямований до бюджетів місцевого самоврядування;
  • необхідності захисту малих і середніх громад, які через нестачу фінансових ресурсів  не можуть повноцінно брати участь у міжнародних програмах;
  • важливості збільшення Державного фонду регіонального розвитку як ключового інструменту для розвитку територій.

«До того моменту, як на рівні закону не будуть розмежовані повноваження між рівнями врядування, 64% ПДФО є недоторканими. Спосіб підмінити ці 4% на субвенцію на різницю в тарифах — не є коректним», – наголосив Віталій Безгін

 

 

Народний депутат також зауважив, що парламент традиційно буде відстоювати інтереси місцевого самоврядування там, де рішення уряду виглядають незбалансованими, і висловив сподівання, що ключові питання — зокрема, збереження 64% ПДФО — вдасться відстояти та захистити під час доопрацювання законопроекту.

У проєкті Держбюджету-2026 передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, послуг з централізованого водопостачання та водовідведення та підтримку підприємств, які надають такі послуги в розмірі 15,2 млрд грн. 

Олександр Корінний зауважив, що допомогу отримає лише невелика частина громад:  «Вбачається, що субвенція стане компенсатором 4 % ПДФО і буде спрямована з державного бюджету до місцевих бюджетів. Водночас Всеукраїнська Асоціація ОТГ зауважує, що цю субвенцію отримають орієнтовно 130 громад. Тому запропонована альтернатива для нас є неприйнятною. Адже у такому випадку допомогу отримають лише обрані 7 % громад, а не всі без винятку».

У проекті Держбюджету на 2026 рік доходи складають 2,9 трлн грн, видатки — 4,8 трлн грн. Із них – 2,8 трлн  грн планується спрямувати на сектор безпеки та оборони. 

 

 

Дмитро Самоненко, заступник Міністра фінансів України, у своєму виступі зазначив на складності формування бюджету в умовах війни та пріоритетах для прифронтових громад:

«Коли ми говоримо про держбюджет, то варто пам’ятати, що це звичайна математика. Ці цифри пояснюють, у яких складних умовах ми формуємо фінансову політику. Стосовно 4% ПДФО — це 15 млрд грн. Важливо розуміти, як саме ці кошти будуть використовуватися. В умовах війни ми приділяємо особливу увагу прифронтовим громадам, які сьогодні є справжніми форпостами. Можна вважати, що за рахунок додаткової дотації цим громадам передбачено + 5 % ПДФО, але чомусь про це ніхто не говорить».

На підставі озвучених фактів, до заступника Міністра фінансів у представників територіальних громад виникло багато питань. Дмитро Самоненко прокоментував позицію Мінфіну щодо статті 42 законопроекту № 14000, якою передбачено: залишки коштів місцевих бюджетів громад, території яких тимчасово окуповані рф, планується повернути до державного бюджету. Зокрема, це питання викликало занепокоєння у тимчасово окупованих громади, які на форумі представляв Ігор Гнатуша, голова Запорізького регіонального відділення ВАОТГ, голова Комиш-Зорянської територіальної громади. 

Додаткові запитання пролунали й від інших голів регіональних відділень Всеукраїнської Асоціації ОТГ. Андрій Коломійцев, голова Кіровоградського регіонального відділення ВАОТГ та Приютівської територіальної громади, поцікавився у представників Мінфіну, чи планує Міністерство працювати над питанням реформування системи податку на доходи фізичних осіб відповідно до європейських практик та в рамках євроінтеграції. Марина Архірій, голова Одеського регіонального відділення та Красносільської територіальної громади, звернула увагу заступника Міністра фінансів на те, що в проекті Держбюджету передбачено 12,9 млрд грн на державні дороги, проте не запланований ресурс на ремонт доріг місцевого значення.

Продовжуючи обговорення, заступник Міністра розвитку громад та територій України Олексій Рябикінпідкреслив: «Мені здається, що ми зараз маємо не вести дискусію про 60+4 % ПДФО, а маємо вести дискусію, як ПДФО «пришвартувати» нарешті до тієї громади, де людина проживає, де отримує послуги різного роду, де вона хоче, щоб все було комфортно, приємно, світло і затишно. Тому я думаю, що нам треба попрацювати саме в цьому напрямку, тоді буде менше простору для таких маніпуляцій».

Він також наголосив, що у громад має бути інструмент щодо адміністрування місцевих податків і зборів. «Проте перш ніж делегувати такі повноваження, громади мають інвентаризувати свої земельні ділянки та об’єкти нерухомості. Це дозволить збільшити надходження до місцевих бюджетів. За нашими підрахунками, громади недоотримують орієнтовно 30 мільярдів гривень», — зауважив Олексій Рябикін.

 

 

Тему розвитку територій учасники форуму розглядали й у ширшому контексті. Так, заступник начальника Кіровоградської обласної військової адміністрації Сергій Шеремет акцентував, що для області пріоритетом залишаються питання безпеки та оборони. Він підкреслив, що особлива увага приділяється підтримці військовослужбовців, забезпеченню їх необхідним, а також допомозі родинам загиблих захисників. За його словами, це спільний обов’язок громад — тримати тил міцним, щоб Збройні Сили України могли впевнено виконувати завдання на передовій.

Голова Кіровоградської обласної ради Юрій Дрозд додав, що обласний бюджет також втратив «військове» ПДФО.

«Ми сьогодні маємо чітко розуміти пріоритети держави і бюджету на наступний рік — безпека та оборона, бо це важливо. Так, ми також маємо підтримати соціальний захист, освіту, медичну галузь, ветеранську політику та бізнес», — наголосив у своєму виступі Юрій Дрозд. «Станом на зараз ми бачимо різні відгуки щодо законопроекту № 14000. Я переконаний, що ми разом напрацюємо спільну позицію, яку подамо до органів центральної влади для доопрацювання проєкту Державного бюджету. Безперечно, адже ми, як представники органів місцевого самоврядування, маємо відстоювати реальні потреби наших областей та кожної громади», — підкреслив він. 

У завершення дискусії голова Кіровоградського регіонального відділення Всеукраїнської Асоціації ОТГ та голова Приютівської територіальної громади Кіровоградської області Андрій Коломійцев привітав усіх учасників форуму та побажав плідної співпраці.

Аналіз основних показників фінансового ресурсу місцевих бюджетів відповідно до законопроекту №14000

Модерувала першу панель форуму Тетяна Арсенюк,  заступниця виконавчого директора Всеукраїнської Асоціації ОТГ. Тема розмови була присвячена обговоренню основних показників, які передбачені для місцевих бюджетів у проекті Закону «Про Державний бюджет України на 2026 рік», що зареєстрований на офіційному парламентському порталі за № 14000.

Олександр Корень, директор Департаменту політики міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів Міністерства фінансів України, розповів про підходи щодо здійснення  горизонтального вирівнювання. Він зауважив, що найактуальнішою системою по чисельності населення на сьогодні є Реєстр територіальних громад, який розміщений на платформі Державної міграційної служби. Тож ці дані Мінфін  використовував під час здійснення обрахунків бюджету. «На жаль, війна спричиняє негативні наслідки як для державного, так і для місцевих бюджетів. Вважаємо, що додаткова дотація також є тим ресурсом, який можна застосувати  для вирівнювання диспропорцій, які виникають в громадах в процесі виконання бюджету». 

 

 

Микола Рубчак, директор Департаменту багаторівневого врядування Міністерства розвитку громад та територій України, підкреслив, що сьогодні громади разом із силами безпеки й оборони демонструють стійкість і доводять свою важливість для країни, та зазначив, що Міністерство підтримує позицію щодо посилення фінансової спроможності місцевого самоврядування та вітає передбачення у бюджеті коштів для цього. «Розуміємо, що обсяги запропонованих проектом Держбюджету на 2026 рік не відповідають очікуванням громад. Тому ми вважаємо, що важливим сьогодні кроком буде надання громадам деяких повноважень в частині адміністрування власних податків й зборів, адже саме вони можуть забезпечити більшу ефективність та якість управління».

Тетяна Арсенюк подякувала представнику ключового департаменту Мінрозвитку, з яким тісно співпрацює Всеукраїнська Асоціація ОТГ.

Вона розповіла, що нещодавно у соцмережах було запущено акцію «ДІЯ_щоб_ДІЯТИ», яка мала на меті привернути увагу урядовців та представників центральних органів виконавчої влади до питань сплати місцевих податків. За її словами, важливо, щоб сплата податків була оцифрована та здійснювалася через застосунок «Дія».

«Ми вже мали зустріч з представникам Мінцифри. Окрім того, наші пропозиції закріпити таке завдання у плані до Державної стратегії регіонального розвитку було підтримане. Дякуємо Мінрозвитку за розуміння, адже питання для громад є важливим. 

Леся Діденко, директор Департаменту впровадження пріоритетних проектів регіонального розвитку та критичної інфраструктури Міністерства розвитку громад та територій України, повідомила, що в проекті Держбюджету на 2026 рік замість обіцяних 30 млрд грн передбачено 2 млрд грн. на ДФРР і це значно менше ніж очікувалося. Подібна ситуація й з іншими програмами: на відновлення виділено близько 987 млн грн, а потребу маємо орієнтовно біля 4 млрд. грн. Це критично мало для регіонів, які мають відбудовувати інфраструктуру та забезпечувати базові потреби громадян. 

«Ми зараз активно впроваджуємо реформу з управління публічними інвестиціями. Мої поради – уважно зосередитися на планувальних стратегічних документах і середньострокових планах пріоритетних публічних інвестицій, яким мають  відповідати подані проєкти. Ніхто не лишає громад сам-на-сам, ми надаємо підтримку та консультації. На платформі DREAM є технічна підтримка, рекомендуємо користуватися такою можливість і отримувати відповіді на ваші запитання, які виникають в роботі». 

Експерт з фінансових питань Програми Polaris Ігор Онищук зупинився на ключових ризиках і можливостях для місцевих бюджетів у проєкті Державного бюджету на 2026 рік. Він детально проаналізував механізми вирівнювання, роль податку на доходи фізичних осіб у формуванні дохідної бази громад, а також важливість належної підтримки прифронтових територій. Обговорення стало живим і конструктивним — експерт разом із колегами шукав відповіді на запитання, як зберегти стабільність місцевих фінансів у надскладних умовах війни.

Продовжив презентацію Ігор Герасимчук, експерт програми Polaris:  «У 2026 році кількість бюджетів із базовою дотацією зросла (сільські: +20 громад, +4,5%), тоді як кількість громад з реверсом скоротилась майже вдвічі (сільські : -45 громад, –52%). Можна зробити висновок, що залежність громад від державної підтримки збільшується»

Актуальні питання місцевого самоврядування

У фокусі другої панельної дискусії – актуальні проблемні питання територіальних громад Кіровоградської області. Обговорення відкрила Анжела Анісімова, в.о. директора Департаменту фінансів Кіровоградської обласної військової адміністрації, повідомивши, що по захищених статтях (заробітна плата і комунальні платежі) відсутня заборгованість, всі розрахунки громадами здійснено вчасно:

«По обласному рівню також є непередбачувані ситуації, коли посеред року приймаються рішення про зменшення фінансування трансфертів або надаються додаткові повноваження, які потрібно забезпечити фінансовим ресурсом. Наприклад, цього року було зменшено фінансування по субвенції, що спрямована на сферу охорони здоров’я. Також була прийнята постанова, відповідно до якої маємо створити Центри підготовки громадян до національного  спротиву, що в свою чергу також  потребує додаткового фінансування».

Далі обговорення перейшло до аналізу – виконання місцевих бюджетів Кіровоградської області за січень-липень 2025 року. Ігор Онищук, експерт Програми Polaris представив динаміку доходів і видатків, а також окреслив ключові тенденції фінансової спроможності громад. За даними аналізу, доходи загального фонду місцевих бюджетів області зросли до 6,3 млрд грн проти 5,4 млрд грн торік, однак із урахуванням інфляції темпи приросту є значно скромнішими.

Під час презентації він наголосив, що навіть за відносно позитивної динаміки регіон залишається вразливим до зовнішніх викликів і змушений покладатися на державну підтримку. Особливу увагу експерт приділив питанню стабільності фінансової спроможності громад у воєнних умовах та необхідності вдосконалення механізмів вирівнювання.

«У Кіровоградській області 51% громад мають високий рівень спроможності, що значно вище середнього по Україні (35%). Це свідчить про відносну фінансову стабільність регіону, – зазначив Ігор Герасимчук– Кількість громад, що отримують базову дотацію, суттєво зросла. З 17 у 2024 році – до 33 у 2026 році (+16), що свідчить про посилення залежності місцевих бюджетів від державної підтримки».  

Водночас Леонід Кравченко, голова Бобринецької міської громади Кіровоградської області, підняв питання про належне адміністрування місцевих податків, адже громади недоотримують фінансовий ресурс із земельного податку. Також він запропонував внести зміни до параметрів горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів.

Збільшити ставки земельного податку, що залежить від нормативно-грошової оцінки запропонував Тарас Гуленко, начальник фінансового відділу  Новопразької селищної громади Кіровоградської області. Крім того, він також звернувся з ініціативою опрацювати пропозицію щодо передачі частини непрямого податку, який входить в ціну товарів (робіт, послуг) та сплачується покупцем – до місцевих бюджетів.

Резолюція форуму

За результатами дискусії учасники міжрегіонального форуму ухвалили резолюцію, у якій наголосили, що забезпечення належного фінансового ресурсу територіальних громад у 2026 році є питанням не лише економічного розвитку, а й національної безпеки.

Член Правління Всеукраїнської Асоціації ОТГ, Глобинський міський голова Станіслав Джусь запропонував винести окремим  пунктом – зробити залишки коштів перехідними, адже громади мають договірні зобов’язання за різними напрямками, і ці кошти мають цільове призначення.

Голова Кіровоградського регіонального відділення Всеукраїнської Асоціації ОТГ, голова Приютівської громади Кіровоградської області Андрій Коломійцев доповнив резолюцію ще однією пропозицією, яку підтримали учасники.

«В Україні продовжує залишатися невирішеним питання сплати земельного податку АТ «Укрзалізниця». Внаслідок цього місцеві бюджети щороку недоотримують значні суми, які могли б спрямовуватися на розвиток інфраструктури, підтримку соціальних програм та надання базових послуг мешканцям. Адже справедливе оподаткування державних компаній є не лише питанням фінансової стабільності громад, але й дотриманням принципу рівності перед законом. Забезпечення повної сплати податку на землю з боку АТ «Укрзалізниця» дозволить зміцнити бюджети громад, забезпечити якісніші послуги для жителів та сприятиме підвищенню довіри до державних інституцій», – зазначив Андрій Коломійцев.

Серед ключових пропозицій бюджетної резолюції:

  • закріплення 64 % ПДФО за всіма бюджетами місцевого саморвядування(субвенція на різницю в тарифах не може бути заміною 4 % ПДФО і повинна надаватись додатково, а не як альтернатива);
  • збереження існуючих стабільних джерел наповнення місцевих бюджетів та недопущення їх вилучення (до прикладу, ситуація минулих років щодо намагання вилучення з місцевих бюджетів частини надходження від єдиного податку);
  • зарахування до місцевих бюджетів «силового» ПДФО, одержаного із грошового забезпечення, грошових винагород та виплат працівників, осіб рядового та начальницького складу Нацполіції, ДСНС, інших силових структур;
  • збереження залишків коштів місцевих бюджетів територіальних громад, території яких тимчасово окуповані рф;
  • удосконалення параметрів горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів;
  • зняття обмеження щодо використання вільних залишків коштів, коштів від перевиконання дохідної частини загального фонду місцевих бюджетів, а також законодавчо врегулювати питання щодо  використання вільних залишків як (перехідних) в наступному бюджетному періоді;
  • передбачити субвенцію на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян із застосуванням монетизації, що забезпечить адресність та прозорість використання коштів;
  • збільшення обсягу додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф;
  • об’єктивний та вчасний розподіл коштів трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам;
  • збільшення обсягу ДФРР відповідно до Бюджетної декларації на 2026-2028 роки (30 млрд грн) з метою підтримки громад у відновленні критичної інфраструктури, створення безпечних умов для населення, підготовки проєкті в післявоєнної відбудови в рамках реалізації реформи управління публічними інвестиціями тощо.

Резолюція також містить низку пропозицій до змін у Бюджетному та Податковому кодексах, що мають забезпечити фінансову стійкість і автономію територіальних громад:

  • закріплення 64 % ПДФО для бюджетів територіальних громад на постійній основі в БКУ (з наступним підняттям до 75 % протягом 6 місяців після завершення воєнного стану);
  • недопущення передачі на рівень територіальних громад видаткових повноважень без відповідного компенсаційного ресурсу;
  • посилення автономії та фінансової самостійності територіальних громад щодо використання власних ресурсів та зняття обмеження щодо використання вільних залишків коштів, коштів від перевиконання дохідної частини загального фонду місцевих бюджетів;
  • надання додаткових повноважень чи деяких функцій органам місцевого самоврядування в частині адміністрування місцевих податків і зборів відповідно до прийнятих рішень сільської, селищної, міської ради – та загалом цифровізаціяцього процесу (можливість сплати місцевих податків через застосунок ДІЯ та мобільні додатки);
  • проведення аналізу формули розподілу освітньої субвенції з метою її вдосконалення та врахування усіх можливих факторів для функціонування в громадах оптимальної мережі освітніх закладів та забезпечення їх фінансування;
  • внесення змін до порядку адміністрування мінімального податкового зобов’язання, забезпечивши спрямування надходжень до місцевих бюджетів за місцем розташування земельної ділянки,  а не за місцем реєстрації платника;
  • встановлення єдиного розміру орендної плати за оренду земель сільськогосподарського призначення на рівні 12%;
  • врегулювання питання щодо надходження ПДФО з оренди паїв до місцевих бюджетів за місцем розташування земельної ділянки;
  • забезпечення повної сплати плати за землю АТ «Укрзалізниця»;
  • розроблення концептуальних основ місцевої статистики для подальшого використання у бюджетній політиці під час визначення ключових макро- та фінансових показників;
  • визначення чіткого трактування понять «публічні інвестиції», «капітальні видатки, що належать до публічних інвестицій» та «капітальні видатки, що не належать до публічних інвестицій» з метою уникнення подвійного трактування під час перевірок контролюючими органами тощо.

Зазначені пропозиції потребують ґрунтовного опрацювання та внесення відповідних змін до законодавства, зокрема – Бюджетного та Податкового кодексів України. Такий підхід забезпечить узгодженість фінансових рішень із нормативно-правовою базою та створить стабільні умови для ефективного функціонування місцевого самоврядування і розвитку територіальних громад.

Спільна позиція членів Всеукраїнської Асоціації ОТГ офіційно надіслана профільним Комітетам Верховної Ради України та народним депутатам України, які з 1 жовтня розпочнуть опрацювання пропозицій та зауваження до проекту Державного бюджету України на 2026 рік.

Закриваючи міжрегіональний форум Тарас Добрівський, виконавчий директор Всеукраїнської Асоціації ОТГ, подякував всім учасникам та підкреслив важливість єдності для ефективного відстоювання інтересів місцевого самоврядування.

 

30.09.2025 - 13:05 | Views: 225
Спільну позицію до проекту Держбюджету-2026 сформували громади-члени ВАОТГ

Attached images:

Область:

Кіровоградська область

Громади:

Новоукраїнська територіальна громада

Source:

Всеукраїнська асоціація ОТГ

Read more:

30 September 2025

Україна завершила процес скринінгу на відповідність до Європейського законодавства

Україна завершила процес скринінгу на...

30 вересня 2025 року Україна разом з Європейською Комісією завершила офіційний скринінг відповідності українського...

30 September 2025

Олексій Рябикін про спроможність громад: розвиток і підтримка, без переформатування

Олексій Рябикін про спроможність громад:...

Міністерство розвитку громад та територій не планує змінювати межі існуючих громад. Натомість розробляються оновлені...

30 September 2025

У Львові стартував Тиждень стійкості українських міст 2025

У Львові стартував Тиждень стійкості...

У Львові розпочався Ukrainian Resilience Week 2025 – щорічна подія, яка об’єднує представників органів державної...