Уявіть собі діалог між двома регіонами: один — з України, який щодня бореться не лише за розвиток, але й за виживання, а другий — з країни ЄС, де десятиліттями працюють за спільними правилами регіональної політики ЄС. Це інтерв’ю — уявний діалог, максимально спрощений для сприйняття, але в ньому — реальні проблеми, реальні виклики та реальні рішення. Що вони можуть сказати один одному? І чому для ЄС підтримка України — це не лише про фінансування, але й про солідарність? Цей «діалог» має на меті показати у мініатюрі два світи — український та європейський — підходи до формування та реалізації ДРП/політики згуртованості ЄС. Коротко.
Авторка: Надія Петруняк, координаторка порталу «Децентралізація»
Авторка «діалогу» дякує Юрію Третяку, керівнику Центру згуртованості та регіонального розвитку ГО «Інститут громадянського суспільства», за цікаву, змістовну лекцію в рамках курсу від Cities4Cities «Євроінтеграція: вплив та можливості громад» за підтримки шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».
«Децентралізація»: Вітаю вас, шановні гості! Сьогодні ми говоритимемо про регіональний розвиток та основні відмінності між підходами в Україні та ЄС. У дискусії беруть участь представники українського регіону та регіону ЄС. Розглянемо виклики, можливості та найкращі практики. Тож перше питання - що таке регіональна політика у вашій країні?
Український регіон: У нас регіональна політика спрямована на зменшення територіальних диспропорцій, підвищення рівня життя, використання потенціалу регіонів для економічного зростання та запобігання сепаратистським тенденціям. Проте її ефективність знижується через нестачу фінансування, відсутність стратегічного підходу та слабку координацію між рівнями влади.
Регіон ЄС: У Європейському Союзі регіональна політика базується на принципах згуртованості, що означає підтримку слабших регіонів, стимулювання партнерства, довгострокове програмування та доповнення національних фінансів коштами ЄС. Ми маємо чітку систему моніторингу та оцінки результатів реалізованих проєктів.
«Децентралізація»: Які основні виклики для регіонального розвитку у вас зараз?
Український регіон: Найгострішими проблемами є зруйнована інфраструктура через війну, масова міграція населення, дефіцит бюджетних коштів, кадровий голод і ослаблення інституцій на всіх рівнях. До того ж, відсутність стабільного механізму фінансування ускладнює реалізацію довгострокових стратегій розвитку.
Регіон ЄС: У нас також є проблеми регіональних диспропорцій, але ми їх долаємо завдяки системі багаторівневого управління та децентралізації. Головне – це якісно розроблена стратегія розвитку, планування на основі потенціалу територій та потреб громадян, а також ефективне інвестування у розвиток, а не освоєння, значних фінансових ресурсів Фондів ЄС.
«Децентралізація»: Які джерела фінансування регіонального розвитку у вас існують?
Український регіон: До війни ми мали Державний фонд регіонального розвитку (ДФРР), але зараз він не фінансується, а також чимало галузевих субвенцій. Наразі основні джерела – це місцеві бюджети та міжнародна допомога.
Регіон ЄС: Ми використовуємо Європейський фонд регіонального розвитку (ERDF), Фонд згуртованості (Cohesion Fund), Європейський соціальний фонд (ESF+), Фонд справедливого переходу та програми Interreg для транскордонного співробітництва. Кошти розподіляються відповідно до 7-річних програм регіонального розвитку на конкурсних засадах.
«Децентралізація»: Як ви визначаєте пріоритети регіонального розвитку?
Український регіон: Ми розробляємо стратегії на національному, регіональному та місцевому рівнях, але доволі часто принцип «жодних планів без грошей, жодних грошей без планів» не спрацьовує і тому їх не завжди вдається реалізувати.
Регіон ЄС: Ми працюємо на основі багаторічного програмування, а пріоритети визначаються у відповідності до цілей політики згуртованості ЄС, зокрема таких як більш конкурентоспроможна, екологічна, мобільна, соціальна та ближча до громадян Європа.
«Децентралізація»: Як контролюється ефективність регіональних програм?
Український регіон: У нас існує моніторинг, але він часто формальний. Немає достатньої аналітичної бази та механізмів оцінки впливу реалізованих проєктів на соціально-економічну ситуацію.
Регіон ЄС: Ми маємо чітку систему оцінки результативності – кожен проєкт має визначені показники продукту (що зроблено) та результату (до яких змін це призвело).
«Децентралізація»: Як ви залучаєте громадян до регіонального розвитку?
Український регіон: У нас існують громадські слухання, але вони не завжди впливають на прийняття рішень. Часто такі слухання бувають формальними.
Регіон ЄС: Ми активно залучаємо громадян через місцеві ради, цифрові платформи та механізми бюджету участі. Громадяни можуть напряму впливати на розподіл коштів.
«Децентралізація»: Як війна вплинула на регіональну політику України?
Український регіон: Війна спричинила значні втрати – понад 329 громад перебувають у зоні бойових дій або окупації, багато територій заміновані, а критична інфраструктура зруйнована. Це вимагає нових підходів до відновлення.
Регіон ЄС: Ми розуміємо ці виклики та підтримуємо Україну через Ukraine Facility, який передбачає фінансування відновлення, відбудови та модернізації на регіональному та місцевому рівнях.
«Децентралізація»: Чи існують у вас спеціальні фонди для відновлення регіонів у несприятливих умовах?
Український регіон: Ми покладаємось на міжнародну допомогу та кошти з державного бюджету. Потрібно створити ефективний механізм розподілу коштів на відновлення прямо уражених війною територій та розвиток решти громад і регіонів.
Регіон ЄС: У нас діє Фонд справедливого переходу (JTF) для старопромислових регіонів, що переходять до зеленої економіки. Подібні ініціативи можуть бути корисними й для України.
«Децентралізація»: Як реформа управління публічними інвестиціями вплине на регіональний розвиток України?
Український регіон: Уряд ухвалив постанову про розподіл публічних інвестицій, що передбачає створення Єдиного портфеля проєктів. Це дозволить прозоро розподіляти державні та міжнародні кошти.
Регіон ЄС: Це важливий крок. В ЄС такі підходи застосовуються вже багато років – оцінка проєктів на основі їхнього впливу на економіку, соціальну сферу та довкілля.
«Децентралізація»: Які кроки потрібні Україні для ефективної регіональної політики?
Регіон ЄС: Україні варто посилити координацію між центральною владою та громадами, забезпечити якісну підготовку стратегій та проєктів розвитку та відновлення, запровадити якісний моніторинг проєктів та навчати місцевих управлінців для роботи з європейськими фондами.
Український регіон: Ми прагнемо втілити ці зміни. Залучення міжнародного (в першу чергу європейського) досвіду допоможе нам створити ефективну систему регіонального розвитку.
Цей уявний діалог між українською областю та регіоном країни ЄС можна продовжувати ще довго. Авторка хотіла показати, що, попри всі зусилля, Україні ще дуже далеко до європейських стандартів регіонального розвитку. Наші регіони стикаються з низкою серйозних викликів: від неефективного управління та браку фінансування до слабкої координації між рівнями влади та недостатньої інституційної спроможності.
Регіон з ЄС нагадав нам, що стійкий розвиток – це не лише про гроші, але й про чітку стратегію, прозорість та активну участь громад. Їхній досвід показує, що без системного підходу, який включає планування, моніторинг і оцінку результатів, будь-які ініціативи залишаються напівзаходами.
Україна стоїть на порозі великих змін. Щоб поставити «на ноги» державну регіональну політику, нам потрібно не лише більше ресурсів, але й радикальна трансформація підходів до управління. Це означає:
Цей діалог нагадав нам, що шлях до успіху буде довгим і складним. Але він також показав, що у нас є приклад для наслідування – досвід ЄС, який довів, що навіть найскладніші виклики можна подолати, якщо працювати системно та цілеспрямовано.
Час діяти вже зараз, бо майбутнє наших регіонів залежить від того, наскільки швидко ми зможемо впровадити ці зміни.
Зареєструватись на курс «Євроінтеграція: вплив та можливості громад» можна на платформі Cities4Cities Academy: https://academy.cities4cities.eu/euintegrationpro
Tags:
regional development international experience cohesion policy European integration
Source:
Портал «Децентралізація»
18 March 2025
Парламентський комітет проводить консультацію з...
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку...
18 March 2025
Розпочалася III фаза Програми «U-LEAD з Європою»
Розпочалася III фаза Програми «U-LEAD з...
Програма «U-LEAD з Європою» розпочинає новий етап діяльності за підтримки Європейського Союзу та його країн-членів —...
18 March 2025
Яка роль місцевого самоврядування у переговорному процесі вступу до ЄС
Яка роль місцевого самоврядування у...
Основне з другого дня курсу «Євроінтеграція: вплив і можливості громад» від ініціативи Сities4Сities та...
18 March 2025
«Освітній Маркер»: головні події лютого
«Освітній Маркер»: головні події лютого
У новому випуску «Освітнього маркера» від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE - найактуальніші освітні новини...