Авторка: Агнєшка Пясецька,
експерт Представництва Фонду міжнародної солідарності в Україні
Безпека, як одна з базових потреб людини, визначається як стан спокою та впевненості, стан відсутності загроз, гарантія її збереження та можливість вдосконалення. Цей стан досягається шляхом усунення загроз. Через динамічні зміни, які відбуваються у сучасному середовищі, та еволюцію загроз, безпеку потрібно постійно забезпечувати.
Суб’єктом безпеки є всі одиниці даного середовища. Це можуть бути як окремі особи, соціальні групи, так і цілі нації. Конституційним обов’язком держави є забезпечення своїм громадянам максимального рівня безпеки. У відповідності до цього, орган влади, який володіє відповідними ресурсами та засобами, зобов’язана протидіяти загрозам, а у випадку кризових ситуацій – реагувати на них і мінімізувати їх наслідки.
Проте відповідні дії орган влади може здійснювати лише тоді, коли він буде до цього належним чином підготовлений.
Одним з елементів підготовки до протидії загрозам є планування. Що таке планування? У найпростішій формі планування означає визначення цілей організації та способів їх досягнення.
Інше, більш детальне визначення, описує планування як процес створення плану; одну з управлінських функцій; планувати можна лише те, на що є вплив; майбутні події, які залишаються поза контролем того, хто планує, можна лише передбачати або прогнозувати. Планування – це встановлення цілей, їх характеру, бажаного рівня, а також часу та місця їх досягнення, а також вибір методів їх реалізації.
Планування має базуватися на глибокому аналізі всіх доступних даних та правильному прогнозуванні майбутніх умов. Узагальнюючи, планування означає визначення досяжних цілей, вибір засобів та варіантів дій на основі ретельного аналізу всіх факторів, які забезпечать їх реалізацію у визначений час і місце. Це одна з основних функцій сучасного управління та передумова ефективного управління.
В Україні, на рівні як держави, так і регіонів та місцевих громад, спостерігається значна розрізненість у змістовному підході до управління та планування.
З одного боку, це зрозуміло, адже держава має свої галузеві системи, які займаються різними напрямами, і природно, що медицина та освіта – це дві окремі сфери. Однак, здавалось би, виправдане поділом компетенцій ігнорування тематичного та змістовного взаємозв’язку тем призводить до розпорошення ресурсів – як людських, так і економічних.
Це, у свою чергу, зумовлює небажання іноземних інвесторів вкладати кошти, стратегічні документи ігнорують оцінку ризиків і захист населення, будівельні норми не враховують законодавства у сфері захисту населення або конфліктують із ним, документи для інвесторів не містять важливої інформації про просторові особливості або ресурси, а плани управління ризиками часто позбавлені інвестиційного бачення через брак коштів.
Попри цей песимістичний вступ, ми спробуємо у цьому тексті висвітлити бачення з чого може складатися екосистема стратегічних і планувальних документів на рівні громади, а також що і в яких документах має змінити самоврядування, щоб створити єдиний екосистемний підхід до документації. Ця система повинна бути зрозумілою для громади, навіть якщо різні інституції на вищих рівнях ставляться до цих документів по-своєму. Ми також розглянемо, хоча б тезово, з яких компонентів можуть складатися ці документи.
Найважливішим документом, який визначає цілі на майбутнє та пріоритети діяльності, є стратегія. В історії українських громад ці документи часто створювалися експертами міжнародних програм технічної допомоги без глибокого розуміння тематики з боку отримувача допомоги. У жодній із проаналізованих стратегій об’єднаних громад ми не знайшли згадок про просторову економіку, безпеку та захист населення.
Стратегія не повинна бути надто детальною. Достатньо проаналізувати сильні та слабкі сторони громади у різних сферах життя і визначити загальні цілі на наступні 5-30 років. Наприклад:
Більш детально розробка стратегії має включати такі етапи:
Стратегія не повинна бути перевантажена цілями. Вона має базуватися на якісному аналізі, але зосереджуватися на кількох ключових пріоритетах. У сфері безпеки це можуть бути:
Розглянута вище стаття обговорює оцінку ризиків у контексті захисту населення та управління кризовими ситуаціями. Однак за цією ж методологією можна проаналізувати кожну сферу життя громади.
Пропонована оцінка ризиків складається з таких етапів:
Ці плани і політики стануть середньостроковими планувальними документами у кожній сфері життя громади, включаючи сферу захисту населення. Їхній зміст завжди є результатом висновків оцінки ризиків.
Для прийнятного ризику, який часто трапляється, але не порушує суттєво соціальний комфорт, достатньо оптимально розподілити ресурси та створити відповідні плани реагування і процедури. Це саме стосується інших подій, яких не вдасться уникнути, проте їх виникнення є досить ймовірним
Алокація сил і засобів потребує фінансового прогнозу на відповідний рік та включення відповідних положень у річні програми підтримки визначених секторів. У цих програмах також можуть бути прописані середньострокові пріоритети.
Наприклад, часткові цілі Політики запобігання випалюванню сухої рослинності, які передбачають виділення ресурсів на модернізацію обладнання добровільних пожежних команд (ДПК), можуть бути внесені до того ж річного плану, що й витрати на їхнє утримання, а також інші щорічні витрати, пов’язані із силами та засобами цивільного захисту.
Основою для ухвалення рішення про те, чи достатньо місцевих сил і ресурсів, чи необхідно створювати нові, є ефективність реагування на загрози на ранніх етапах.
Інструментом для цього може слугувати аналіз мережі рятувальних служб із урахуванням критерію прибуття на місце події протягом 15 хвилин з моменту виклику на номер 101/112.
Типовий зразок Плану Реагування на Надзвичайні Ситуації для громад
Основна частина плану
Загальні положення
Включають:
Розділи плану
Розділ I: Список ситуацій, ймовірність виникнення яких є найвищою відповідно до результатів оцінки ризиків:
Розділ II: Інформування та оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайної ситуації.
Розділ III: Переведення органів управління та рятувальних служб на режим підвищеної готовності або режим надзвичайної ситуації.
Розділ IV: Дії органів управління та сил цивільного захисту в умовах:
Розділ V: Управління під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.
Розділ VI: Залучення сил цивільного захисту до проведення рятувальних робіт та інших невідкладних заходів.
Розділ VII: Організація співпраці.
Розділ VIII: Організація основних видів забезпечення під час рятувальних робіт та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій:
Рекомендовані додатки до плану
Ще однією важливою сферою планування у громаді є просторове планування. Воно складається з комплексного плану просторового розвитку, функціонального дослідження території, а також обмежень забудови, що випливають із оцінки ризиків виникнення катастроф та інших надзвичайних подій.
Функціональне дослідження напрямків розвитку території є основою для комплексного плану просторового розвитку.
Цей документ є стратегічним і слугує визначенню цілей, принципів і пріоритетів розвитку конкретної території в збалансований спосіб, який відповідає соціальним, економічним та екологічним потребам. Дослідження поділяється на дві основні частини: умови розвитку та напрями просторового планування. Нижче наведено детальний опис їхнього змісту:
Мета цієї частини полягає в аналізі поточного стану території та ідентифікації факторів, які впливають на її розвиток.
a) Екологічні та природні умови:
b) Соціальні та демографічні умови:
c) Економічні умови:
d) Культурні та історичні умови:
e) Інфраструктурні умови:
f) Правові та планувальні умови:
Ця частина визначає майбутній спосіб використання території та її розвиток у довгостроковій перспективі.
a) Просторова структура громади:
b) Принципи охорони довкілля:
c) Рекомендації для інфраструктури:
d) Охорона культурної спадщини:
e) Рекомендації для інвестицій:
f) Принципи реалізації просторової політики:
Це дослідження є аналітичною частиною визначення функціональних зон у планувальній документації.
З 1 січня 2025 року завершився перехідний період щодо документації у сфері просторового планування, і тепер кожна громада зобов’язана мати Комплексний план просторового розвитку на випадок потреби актуалізації. Детально: Лист МРГ від 30.10.2024 № 13283/30/14-24 Щодо застосування містобудівної документації з 1 січня 2025 року.
Загальні вимоги до розробки Комплексного плану просторового розвитку:
Дані, що становлять державну таємницю або інформацію з обмеженим доступом, подаються у окремих файлах, підписаних електронним підписом.
За цим посиланням можна знайти детальний посібник із розробки комплексного плану.
Що ж має стати планом відновлення у нашому випадку? Яким він має бути?
На цей час проєкти, пов’язані з фінансуванням відновлення України, визначаються на державному рівні за мінімальної участі місцевого самоврядування. Навіть якщо місцеві органи влади знають про ці фонди, вони часто не проводять комплексний аналіз потенціалу розвитку своїх територій, а, наприклад, обмежуються ідеєю відбудови будівлі місцевої адміністрації. Це мінімізує стратегічне бачення майбутнього території.
Якщо ця тенденція посилиться, це матиме негативні наслідки для майбутнього країни. Фонди для відновлення – це фонди для модернізації, своєрідний «план Маршалла» для України. Якщо не буде належної здатності використовувати ці кошти із чітким модернізаційним результатом, це може призвести до втрати підтримки та фінансування.
Гарним прикладом невдачі у досягненні модернізаційних цілей є Афганістан, де кошти витрачалися без стратегічного планування та належного осмислення. Витрачено мільярди доларів, а при владі залишився Талібан. Звісно, в Україні не буде Талібану, але вибір між банальною відбудовою будівель адміністрації та комплексною і продуманою модернізацією всієї громади є критичним.
Що повинно бути у плані відновлення?
План відновлення має включати всі пріоритети, які випливають з оцінки ризиків і функціонального вивчення умов та напрямків просторового розвитку. Інвестор, який запитає на зустрічі: «Чому саме тут потрібна ця інвестиція?», або міжнародна установа, яка запитує про виділення коштів, повинні отримати відповідь, аргументовану на даних і дослідженнях, і мати чітке уявлення про те, у що вони вкладають свої ресурси.
Деталі створення плану відновлення
План відновлення має бути комплексним документом, який не лише визначає цілі відновлення, але й враховує потреби модернізації та використовує дані з оцінки ризиків і документації просторового планування. Нижче наведено ключові етапи та елементи створення такого плану:
Цілі плану відновлення повинні базуватися на пріоритетах, які були визначені у стратегічних документах, оцінці ризиків і просторових дослідженнях. Приклади цілей:
Якісний план відновлення повинен включати такі елементи:
Моніторинг та оцінка виконання плану
Моніторинг реалізації плану відновлення є ключовим елементом, що забезпечує прозорість і коригування заходів у процесі їх виконання. Основні складові:
1. Вступна частина:
2. Аналітична частина:
3. Операційна частина:
4. Додатки:
План відновлення має бути динамічним документом, який адаптується до змінних умов і потреб громади. Важливо забезпечити його узгодженість з іншими стратегічними документами, щоб створити інтегрований підхід до управління та розвитку території.
Перед обличчям викликів майбутнього основним пріоритетом у плануванні є безпека. Однак безпека забезпечує стабільність.
12 March 2025
На Закарпатті створять індустріальний парк «КАРПАТИ»
На Закарпатті створять індустріальний парк...
Новий індустріальний парк «КАРПАТИ» буде створено на території урочища «Садок» селища Чинадійово Мукачівського району...
11 March 2025
Verkhovna Rada adopts law on new system of civil servants’ remuneration
Verkhovna Rada adopts law on new system of...
Although not directly related to local self-government, the changes introduced in the civil servants’ remuneration...
11 March 2025
Верховна Рада ухвалила постанови про встановлення меж трьох міст
Верховна Рада ухвалила постанови про...
11 березня своїми постановами Верховна Рада України встановила меж міст Пустомити, Бурштин та Ромни. Так,...
11 March 2025
Експерти U-LEAD створили посібник з розробки...
Програма «U-LEAD з Європою» презентує посібник з практичними рекомендаціями з розроблення місцевого плану управління...