Автор: Василь Кундрик,
консультант Представництва Фонду міжнародної солідарності в Україні
У 2022 році законом №2750-ІХ були внесені зміни до Кодексу цивільного захисту України (далі – КЦЗУ) для більш чіткого врегулювання порядку створення пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони (далі – ПРП М(Д)ПО), правового статусу залучених осіб та заповнення деяких прогалин. Одним з основних було питання організаційно-правової форми, адже до внесення змін частою практикою створення навіть ПРП МПО було просто затвердження положення міською, селищною чи сільською радою, відтак пожежників наймали в штат відповідної ради чи виконавчого комітету. Наявність таких посад у штатному розписі органів місцевого самоврядування видавались незвичними, тому інколи їх навіть приховували за посадами, в кращому випадку, водіїв. В ході обговорень була висловлена мета не лише врегулювати це питання, але і надати якомога більшу гнучкість засновникам таких підрозділів щодо організаційно-правової форми – тому було затверджене компромісне формулювання, що підрозділи «можуть утворюватися як юридичні особи або їх відокремлені підрозділи». Однак варто звернути увагу на те, що стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Оскільки у статтях 62 і 63 КЦЗУ прямо згадуються лише юридичні особи, а пожежогасіння здійснюється безоплатно відповідно до статті 80 КЦЗУ (тобто не є комерційною діяльністю), практика пішла таким чином, що ПРП МПО та ПРП ДПО, засновниками яких є органи місцевого самоврядування, почали створювати у вигляді комунальних установ.
Враховуючи згадані вище законодавчі зміни, поточне нормативно-правове регулювання передбачає достатньо велике різноманіття можливих організаційно-правових форм (ОПФ), у яких можуть утворюватись ПРП ДПО. Однак не всі з теоретично можливих варіантів є практично можливими. Нижче надаємо коротку інфографіку із загальним оглядом можливих сценаріїв:
Детальніше розібратись з поясненнями такої інфографіки та аналізом практичності ОПФ можна у таблиці:
Засновник / Спосіб утворення
|
Без створення юридичної особи
|
Зі створенням юридичної особи (ЮО)
|
Зі створенням відокремленого підрозділу (ВП) юридичної особи
|
Орган місцевого самоврядування
|
На практиці трапляється, але непрактично, оскільки для діяльності ПРП ДПО використовується баланс місцевої ради або виконкому. Фактично уповноваженою особою ПРП ДПО виступає голова громади або інша посадова особа місцевого самоврядування. Крім цього, варіант конфліктує з трактуванням згаданої статті 19 Конституції України щодо прямо визначеного способу діяльності.
|
Нова найбільш поширена практика. ПРП ДПО утворюються у вигляді комунальних установ (оскільки пожежогасіння – це некомерційна діяльність). З переваг: можливість закріпити майно за підрозділом і зрозуміла організація бухгалтерського обліку. З недоліків: необхідно принаймні 2 штатні посади (начальник та бухгалтер), якщо організація бухгалтерського обліку не проводиться централізовано.
|
Теоретично можливо (створення відокремленого підрозділу іншої комунальної установи), але у рідкісних випадках доцільно (хіба якщо є потреба в окремому балансі для підрозділу). З переваг: для виконання адміністративних задач можна найняти керівника і бухгалтера материнської юридичної особи на часткову ставку. З недоліків: комунікаційні виклики найменування підрозділу (наприклад, якщо ПРП ДПО утворити як відокремлений підрозділ іншої за змістом діяльності установи). Також потрібно вносити зміни у статут установи щодо видів діяльності, адже ВП має здійснювати статутну діяльність установи.
|
Громадська організація
|
Оптимальний варіант для ПРП ДПО, створених ГО. Підрозділ користується балансом громадської організації і по суті виступає як її структурний підрозділ, а його діяльність є чимось на кшталт постійно діючого проєкту організації. З переваг: економія на працевлаштуванні осіб, які виконують ролі керівника та бухгалтера, адже такі обов’язки в ГО можуть виконувати на громадських засадах. З недоліків: відсутність прямого механізму фінансування з місцевих бюджетів, що впливає на сталість діяльності, неможливість закріпити за ГО пожежний автомобіль через законодавчу заборону передачі такого майна.
|
Неможливо. ГО зможе створити лише комерційну юридичну особу або бути засновником громадської спілки. Ці організаційно-правові форми не підходять для ПРП ДПО.
|
Теоретично можливо, але недоцільно, оскільки відокремлений підрозділ ГО не надаватиме жодних переваг для ПРП ДПО, а лише ускладнюватиме звітність.
|
Суб’єкт господарювання
|
Оптимальний варіант для ПРП ДПО, створених суб’єктом господарювання. Підрозділ користується балансом суб’єкта господарювання і по суті виступає як його структурний підрозділ. З переваг: адміністративні функції виконують працівники суб’єкта господарювання в межах розподілу своїх посадових обов’язків, можливе фінансування діяльності з коштів суб’єкта. З недоліків: відсутність можливості фінансування діяльності з місцевого бюджету, що по суті покладає утримання підрозділу на суб’єкт господарювання, передача майна може викликати питання (якщо це не комунальне підприємство). Водночас створення ПРП ДПО на базі комунального підприємства може нівелювати згадані організаційні недоліки, однак може створити комунікаційні виклики (наприклад, команда працюватиме при підприємстві, яке надає послуги у сфері житлово-комунального господарства).
|
Неможливо. Суб’єкт господарювання зможе створити лише комерційну юридичну особу або бути засновником громадської спілки. Ці організаційно-правові форми не підходять для ПРП ДПО.
|
Сумнівно, оскільки відокремлений підрозділ має здійснювати основну діяльність суб’єкта господарювання (тобто комерційну діяльність), а пожежогасіння провадиться безоплатно відповідно до законодавства.
|
Як проміжні підсумки варто зазначити, що реалістичними ОПФ для створення ПРП ДПО є:
Також все-таки у цей список варто включити ПРП ДПО, створене при органі місцевого самоврядування без створення окремої юридичної особи, адже попри суперечливість законності такої практики вона є доволі поширеною.
Пропонуємо детальніше розібратись, які недоліки та переваги існують у всіх «реалістичних» ОПФ та яким способом і зі залученням якої категорії населення утворюються ПРП ДПО, адже розуміння цих нюансів надасть змогу їх майбутнім засновникам більш зважено підійти до утворення підрозділів.
Переваги:
Недоліки:
Як утворюється:
Шляхом затвердження положення про підрозділ міською, селищною чи сільською радою чи виконавчим комітетом відповідної ради. Утворюється з числа осіб, які постійно проживають на території майбутньої діяльності підрозділу (водночас також можна розглядати тих, які працюють на території громади, але проживають у іншій).
Переваги:
Недоліки:
Як утворюється:
Шляхом затвердження положення про комунальну установу – підрозділ ДПО міською, селищною чи сільською радою. Утворюється з числа осіб, які постійно проживають на території майбутньої діяльності підрозділу (водночас також можна розглядати тих, які працюють на території громади, але проживають у іншій).
Переваги:
Недоліки:
Як утворюється:
Шляхом затвердження положення про відокремлений підрозділ комунальної установи – підрозділ ДПО міською, селищною чи сільською радою. Утворюється з числа осіб, які постійно проживають на території майбутньої діяльності підрозділу (водночас також можна розглядати тих, які працюють на території громади, але проживають у іншій).
Переваги:
Недоліки:
Як утворюється:
Шляхом затвердження положення про підрозділ ДПО наказом керівника комунального підприємства Утворюється з числа працівників комунального підприємства (водночас варто розглядати і тих, які живуть/працюють на території громади, але не є працівниками комунального підприємства).
Переваги:
Недоліки:
Для цієї ОПФ ускладнена можливість працевлаштування декількох осіб на оплачувані посади водіїв для «гарантування» реагування на виклики (що дозволяється моделлю добровільної пожежної охорони, якщо все-таки кількість залучених на добровільних засадах осіб принаймні рівнозначна) не можна однозначно віднести до переваг чи недоліків. З однієї сторони відсутність сталого фінансування значно обмежує можливість створення таких посад, що може сприйматись деякими особами як ризик відсутності реагування на деякі виклики, однак з іншої – таке обмеження стимулює побудову підрозділу виключно на добровільних засадах, що значно посилює його вплив на громаду, її громадську активність та унеможливлює конфлікти щодо наявності винагороди для одних осіб, залучених до реагування, та відсутності для інших.
Як утворюється:
Шляхом затвердження положення про підрозділ ДПО наказом керівника громадської організації (або ж рішенням загальних зборів організації). Утворюється з числа членів організації (однак розуміється, що члени організації мають проживати чи працювати на території діяльності підрозділу).
Переваги:
Недоліки:
Для цієї ОПФ порядок фінансування діяльності не можна однозначно віднести до переваг чи недоліків. Якщо суб’єкт господарювання утворює ПРП ДПО і готовий самостійно нести витрати на його діяльність, то це є перевагою, адже діяльність фінансуватиметься з коштів суб’єкта. Однак якщо ПРП ДПО утворюється у співпраці з ОМС і є сподівання на співфінансування діяльності, то механізм фінансування таких підрозділів відсутній і врегулювання цього питання не вбачається можливим (хіба що через місцеві грантові конкурси на підтримку бізнесу з утвореними підрозділами, але виникатимуть питання щодо етичності таких конкурсів, оскільки вони будуть розраховані на конкретні суб’єкти господарювання).
Як утворюється:
Шляхом затвердження положення про підрозділ ДПО наказом керівника суб’єкта господарювання. Утворюється з числа працівників суб’єкта господарювання (водночас варто розглядати і тих, які живуть/працюють на території громади, але не є працівниками суб’єкта).
Підсумовуючи, наразі кожна ОПФ має як суттєві переваги, так і недоліки. Гострота недоліків може бути різною для різних суб’єктів, які ініціюють створення ПРП ДПО, тому однозначних універсальних рекомендацій щодо найбільш доцільної ОПФ надати неможливо.
На нашу суб’єктивну думку, найбільш станом на сьогодні є варіанти з утворенням підрозділів у вигляді комунальних установ чи структурних підрозділів комунальних підприємств, однак найбільш перспективним та фінансово доцільнішим/доступнішим на майбутнє є варіант з утворенням підрозділу на базі громадської організації. З моменту усунення недоліків у нормативно-правовому регулюванні щодо фінансування таких громадських організацій з місцевого бюджету та передачі їм у користування комунального майна така ОПФ стане найбільш гнучкою з усіх, з найменшим адміністративним навантаженням та можливостями для залучення коштів для інших проєктів. Крім цього, саме ця модель відповідає практикам багатьох європейських країн, у яких добровільний пожежний рух розвивається понад століття.
Принагідно нагадуємо, що Представництво Фонду міжнародної солідарності в Україні розробило алгоритм утворення ПРП ДПО на базі громадської організації, з яким можна ознайомитись за посиланням.
Наостанок також звертаємо увагу на деякі нюанси щодо залучених до діяльності ПРП ДПО осіб, які вже частково згадувались вище. З огляду на формулювання частини другої статті 63 КЦЗУ залежно від ОПФ є додаткові характеристики, яким мають відповідати залучені до діяльності ПРП ДПО особи. Так, у цій норми зазначається, що залучені особи до діяльності ПРП ДПО, утворені:
На нашу думку, керуючись принципом розумності, цю норму варто трактувати як орієнтир для набору осіб з відповідними характеристиками, особливо для початкового складу, але не як обов’язок, аби усі члени та учасники ПРП ДПО відповідали цим характеристикам. Вузький підхід до цього питання значно обмежуватиме потенціал рекрутингу до підрозділів. Так, очевидно, що члени ПРП ДПО для реагування на пожежі мають бути у фізичній доступності до місця реагування, тому мають або проживати неподалік, або працювати поруч (що невраховано у нормі). Водночас учасники ПРП ДПО можуть долучатись до організації просвітницьких подій, залучення коштів тощо і віддалено. Громадським організаціям необов’язково зараховувати усіх членів ПРП ДПО у склад членів громадської організації, адже це може ускладнити управління нею (адже вищим органом ГО є загальні збори усіх членів); і навпаки – не всі члени ГО обов’язково мають ставати членами утвореного підрозділу. ПРП ДПО на базі суб’єктів господарювання можуть залучати своїх працівників до участі у діяльності підрозділу, але і бути відкритими до залучення й інших осіб з числа непрацівників, якщо такий підрозділ діє не лише на території об’єктів суб’єкта господарювання, а й допомагає громаді.
07 February 2025
Нові підходи до планування розвитку територій: експерти представили концепцію
Нові підходи до планування розвитку територій:...
Під час Форуму «Стратегічне планування на регіональному рівні: від відновлення до розвитку», що пройшов 6 лютого у...
07 February 2025
Програма Polaris розпочинає пілотування...
5 лютого відбулася зустріч щодо співпраці шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування...
07 February 2025
Тернопільщина впроваджує систему супроводу ветеранів: важливий крок до гідної адаптації захисників
Тернопільщина впроваджує систему супроводу...
Забезпечення якісного супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб стало одним із пріоритетних завдань...
07 February 2025
Стратегічне планування на регіональному рівні:...
У рамках Національного форуму «Стратегічне планування на регіональному рівні: від відновлення до розвитку» відбулася...