До війни для громад Дніпропетровської області організувати веломарафон або велопробіг було однією з найулюбленіших справ. Столицею велоруху в регіоні вважають Миколаївську громаду Синельниківського району, яка, завдяки проекту U-LEAD «Велорух єднає громаду» не просто утворила веломаршрути, а і об’єдналася з сусідньою Дмитрівською радою.
- Активісти Миколаївської громади разом з велосипедистами сусідньої ради влаштували спільний велопробіг, який поєднав не лише спортом, а й планами про розвиток, про що велорухівці говорили на кожній зупинці свого маршруту з мешканцями сіл і отримали величезну підтримку населення щодо об’єднання, - повідомила Олена Тертишна, керівниця Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Дніпропетровській області, під час інформаційної сесії на тему «Забезпечення потреб ВПО у мобільності».
Під час воєнних дій на велосипеди покладена особлива місія. Вони допомагають виїжджати з окупованих та небезпечних територій.
- Наприклад, у Зеленодольську громаду люди тікали від обстрілів та вибухів на велосипедах. Щодня провідники по лише їм відомих веломаршрутах з сіл Херсонської області вивозили групи переселенців. На Великдень до громади вдалося переправити понад тисячу біженців саме завдяки велосипедам. А потім автобусами люди вирушали далі. Свої рятівні транспортні засоби люди залишили на зберігання у Зеленодольській громаді, яка для цього виділила спеціальну криту ділянку. «Покидаємо, щоб повернутися», - кажуть ті, хто біжить від війни, сказала Олена Тертишна.
Експерт з розвитку сталої мобільності «U-LEAD з Європою» Вадим Денисенко розповів про велорух як спосіб інтеграції внутрішньо переміщених осіб в суспільство, а також ознайомив учасників з проєктами, які наразі запроваджуються у Львові та за кордоном для забезпечення потреб ВПО у мобільності.
- Велосипед – це економний, корисний та мобільний транспортний засіб. В умовах війни він стає незамінним. По-перше, він розвантажує громадський транспорт у населених пунктах, де суттєво збільшилася кількість людей за рахунок переселенців. По-друге, не потребує пального, що суттєво в умовах енергетичної кризи. По-третє, на ньому можна проїхати і по зруйнованим дорогам, - зазначив Вадим Денисенко.
Експерт ознайомив учасників з концепцією проєкту «Ровер.рент». За його словами це безкоштовний велопрокат для внутрішньо переміщених осіб, який діятиме у Львові. Велосипеди будуть розміщені у місцях, де компактно проживають переселенців, а також там, де вони найчастіше бувають. Всього по місту буде 18 точок прокату. Головна умова – бути зареєстрованим ВПО і вчасно повертати транспортний засіб у прокат.
За кордоном також активно розвивають прокат велотранспорту для біженців та переселенців. Наприклад, у Британії організація The Bike Project збирає вживані велосипеди, ремонтує їх і передає біженцям у Лондоні та Бірмінгемі.
- Логіка така. Громадський транспорт може обходитися дорожче, ніж фінансова допомога біженцю. Краще він буде ситим, ніж заплатить за публічний транспорт. У The Bike Project вчать керувати велосипедом, мають програму «Велосипедний друг», проводять курси для веломеханіків, проводять культурні події для біженців, - розповів Вадим Денисенко.
14 July 2025
Аналіз положень Бюджетної декларації України на 2026-2028 роки
Аналіз положень Бюджетної декларації України на...
Автор: Ігор Герасимчук, експерт Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» Бюджетна...
14 July 2025
Partnerships for resilience: key takeaways from URC 2025 panel
Partnerships for resilience: key takeaways from...
At the Ukraine Recovery Conference (URC 2025) in Rome, a high-level panel discussion was held on the role of...
14 July 2025
Ветеранська політика без паперів і відписок: у...
Ситуаційний аналіз даних опитування, проведеного програмою Polaris навесні 2025 року, засвідчив суттєве зростання...
14 July 2025
Five new partnerships join the Cities4Cities community at URC 2025
Five new partnerships join the Cities4Cities...
On July 11 in Rome, five new partnership agreements were signed between Ukrainian communities and municipalities from...