Фінансові підсумки І кварталу 2022 року місцевих бюджетів Кіровоградської області: 40 із 49

За підсумками І кварталу 2022 року до місцевих бюджетів Кіровоградської області надійшло 1469,2 млн грн. В порівнянні з аналогічним періодом 2021 року, ця сума збільшилася на 15,9 %. Серед 49 громад Кіровоградської області місцеві бюджети виконані у 40 громад регіону.

Експертка з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Кіровоградській області Олена Савченко проаналізувала основні фінансові показники, що впливають спроможність і надала рекомендації щодо підвищення фінансової стійкості громад та можливостей для розвитку економіки.

Аналіз стосувався таких показників:

  • темп росту доходів загального фонду на 1 мешканця громади;
  • дохідність земель громади;
  • виконання окремих доходів за І квартал 2022 року.

Для зручності обчислення показників, громади були поділені за чисельністю населення на 4 групи. До 1 група увійшло 5 громад, у яких проживають до 5 тис. осіб. Друга група об’єднала 16 громада, у яких проживають від 5 до 10 тис. осіб. По 14 громад об’єднали 3 група та 4 група, де проживають від 10 до 15 тис осіб  та понад 15 тис осіб відповідно.  

«Темп росту доходів загального фонду на 1 мешканця громади показує наскільки у порівнянні з 2021 роком він збільшився/зменшився у 2022 році. Громади, у яких спостерігається зменшення темпу росту цього показника необхідно звернути увагу на фіскальну дисципліну, мотивацію бізнесу та належну інформаційну роботу», - зазначила Олена Савченко.

Як змінився показник доходів на 1 мешканця у громадах. Серед громад 1 групи найвищий темп росту спостерігається у Тишківської громаді, який становить 49,8%, найнижчий по Надлацькій громаді зменшення на 22%.

Серед 16 громад з чисельністю населення від 5 до 10 тисяч найвищий темп росту доходів загального фонду на 1 мешканця громади спостерігається у Аджамській громаді (81,2%), найнижчий – по Пантаївській громаді (-15,4%).

У третій групі практично всі громади показали підвищення темпу росту доходів на 1 мешканця в порівнянні з І кварталом 2021 року. Зниження спостерігається лише у Добровеличківській громаді – на 6,2%.

Всі 14 громад з кількістю населення понад 15 тисяч мешканців показали зростання доходів. Найбільше зростання відбулося по Голованівській громаді – темп росту 40,4%. Найменше зростання по Світловодській громаді – 1,6%.

Також одним з джерел доходів громад є плата за землю.

Дохідність земель громади показує скільки грошей приносить 1 кв кілометр землі в громаді. Так, в порівнянні з 2021 роком, найбільший темп росту дохідності  земель серед громад 1 групи має Перегонівська  громада – (+10%), найменший – Ганнівська                 (-17%).

Серед громад 2 групи найбільший темп росту за дохідністю земель має Катеринівська громада (+47%). Найбільше втратила у 1 кв. 2022 році Пантаївська громада, яка отримала доходів від землі на 51% менше, ніж у І кварталі 2021 року.

Серед громад третьої групи найбільші втрати доходів від землі мають Суботцівська громада (-67%), Бобринецька (-19%) та Приютівська (-14%). Збільшення показника показали 8 громад цієї групи.

Серед громад з четвертої групи збільшення темпу росту земельних доходів відбулося у 10 з 14 громад. Найбільше зростання у Благовіщенської громади (+21%)

«Показник дохідності земель громади вимагає постійної роботи з орендарями, інвентаризації земель громади та ефективне їх використання. Звичайно, що в воєнних період це складно робити, але громадам необхідні доходи, тому треба звернути увагу на раціональне використання основного ресурсу території», - сказала Олена Савченко.

За словами експертки, показник виконання окремих доходів за І квартал 2022 року дає розуміння того, чи виконуються планові показники доходів місцевого бюджету та допомагає визначити слабкі місця для подальшого аналізу в громаді.

«Слабким місцем могло бути неправильне помісячне планування дохідної частини, тому що в більшості громад не було сталої помісячної бази доходів за попередній період, тому більшість громад робили помісячне планування з врахуванням фактичного виконання в кращому випадку. Ще однією слабкою ланкою виконання бюджету могла бути реальна несплата якихось податків певними платниками податків або ж взагалі призупинення їх діяльності. І саме це зараз необхідно ретельно відслідковувати для розуміння причин недовиконання дохідної частини місцевого бюджету. Це дасть розуміння, чи буде шанс в майбутніх місяцях, що ситуація покращиться, чи все ж таки готувати керівництво громади до секвестрування бюджету», - пояснила радниця з питань муніципальних фінансів. 

 

Таблиця 1. – Виконання окремих доходів місцевих бюджетів Кіровоградської області (група 1)

 

Таблиця 2. – Виконання окремих доходів місцевих бюджетів Кіровоградської області (група 2)

 

Таблиця 3. – Виконання окремих доходів місцевих бюджетів Кіровоградської області (група 3)

 

Таблиця 4. – Виконання окремих доходів місцевих бюджетів Кіровоградської області (група 4)

 

«Враховуючи умови воєнного стану, складні умови для роботи бізнесу, несвоєчасну сплату податків або сплату податків до місцевих бюджетів не в повному обсязі, місцевим органам самоврядування необхідно ретельно відслідковувати виконання бюджету, своєчасно проводити аналіз показників та з’ясовувати причину недовиконання в розрізі трьох основних бюджетоутворюючих податків: ПДФО, плата за землю, єдиний податок. Такий своєчасний аналіз дасть можливість ефективно та раціонально використовувати видаткову частину та у разі необхідності внести до неї певні корегування», - розповіла Олена Савченко.

Нагадаємо, команда Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Кіровоградській області продовжує надавати консультативну та методичну підтримку громадам регіону. Особлива увага приділяється питанням фінансової спроможності та стійкості громад, а також пошуку рішень для недопущення фінансової кризи та зменшення фінансових видатків.

Tags:

budget

Область:

Кіровоградська область

Source:

Share the news:

Read more:

30 September 2022

Робота з посадовими інструкціями посадових осіб місцевого самоврядування - рекомендовані форми від НАДС

Робота з посадовими інструкціями посадових осіб...

Національне агентство України з питань державної служби підготувало рекомендовані форми посадових інструкцій...

30 September 2022

Оптимізація шкільної мережі в громаді: досвід країн Європейського Союзу

Оптимізація шкільної мережі в громаді: досвід...

В Україні реформа місцевого самоврядування, що розпочалась у 2014 році, суттєво вплинула на розподіл обов’язків...

30 September 2022

Громади Волині розвивають просторове планування спільно з Проєктом USAID «ГОВЕРЛА»

Громади Волині розвивають просторове планування...

У Ківерцівській, Любешівській і Шацькій громадах Волинської області відбулися засідання робочих груп з розроблення...

30 September 2022

Грантова програма Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» - розпочався прийом заявок

Грантова програма Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» -...

Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» оголошує річний програмний запит для отримання концепцій грантових проєктів, а потім повних...