Чи можна на території, де не ведуться бойові дії, вилучити будівлю комунальної власності без погодження місцевої ради – роз’яснення експертів

Експерти консультативної робочої групи з питань місцевих бюджетів в умовах воєнного стану, створеної за ініціативи Мінрегіону, надали відповідь на запитання читачів порталу «Децентралізація»: «Чи можна на території, де не ведуться бойові дії, примусово вилучити будівлю комунальної власності громади, без погодження місцевої ради?».


Експерти зазначили, що законодавча база під час воєнного стану передбачає низку положень законодавства, які встановлюють особливий порядок використання майна, здійснення господарської діяльності, бюджетного процесу тощо.

Вони навели два можливі варіанти використання майна:

1. Тимчасове використання об’єкту нерухомості комунальної власності

Відповідно до п.3, 4, 17 ст.8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, заходи правового режиму воєнного стану, зокрема які передбачають використання потужності та трудових ресурсів підприємств, установ і організацій усіх форм власності для потреб оборони.

Підставою для забезпечення цього заходу буде :

  • письмовий наказ ОВА/військового командування
  • акт про тимчасове використання об'єкту нерухомого майна довільної форми (підписаний обома сторонами).

 

2. Примусове відчуження  майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану

Воєнний стан передбачає можливість відчуження майна у його власника, яке перебуває, зокрема, у комунальній власності.

Так, п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» (надалі – Закон 4765) встановлює, що примусове відчуження майна - позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості.

Примусове відчуження майна у зв’язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється (ст. 4 Закону № 4765):

  • за рішенням військового командування за погодженням з відповідно з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, районною, Київською чи Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради,

або

  • за рішенням військового командування без погодження у місцевостях, де ведуться бойові дії.

У разі неможливості прийняття рішення відповідною місцевою радою і сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті, районної, обласної ради або секретарем, заступником голови відповідної ради чи у разі незатвердження такого рішення відповідною місцевою радою комунальне майно примусово відчужується для потреб оборони за рішенням військового командування або для відвернення чи ліквідації ситуацій, що стали причиною введення правового режиму надзвичайного стану, за рішенням військового командування, органу, на який покладено здійснення заходів правового режиму надзвичайного стану.

Особливості передачі та примусового відчуження комунального майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану встановлено ст.6 Закону № 4765.

Термін "військове командування" вживається у значенні, наведеному в Законі України "Про правовий режим воєнного стану" або Законі України "Про правовий режим надзвичайного стану", залежно від правового режиму, в умовах якого передається, відчужується або вилучається майно (ч.2 ст. ст.1 Закону 4765).

Важливо!

Про примусове відчуження майна складається акт. Бланк акту про примусове відчуження або вилучення майна виготовляється за єдиним зразком, затвердженим Кабінетом Міністрів України (ч. 1 ст. 7 Закону № 4765), а примірник останнього вручається власнику або представнику та проводиться відповідна оцінка відчуженого майна суб’єктами оціночної діяльності або (за відсутністю) органами державної/місцевої влади (ст. 8 Закону № 4765).

У разі відсутності особи, у якої відчужується  майно, або її законного представника під час складання акту про примусове відчуження  майна такий акт складається без її участі (ч. 5 ст. 7 Закону № 4765).

Фактично оформлення документів для примусового відчуження майна, а також оплата витрат з оцінки майна, яке відчужується, здійснюються військовим командуванням, органом, що прийняв рішення про таке відчуження, за рахунок коштів державного бюджету (ч. 3 ст. 10 Закону № 4765).

Експерти зазначають, що Порядок розгляду заяв та здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2012 р. № 998.

 

Висновок :

Таким чином, за нормами Закону №4765  примусове відчуження комунального майна здійснюється за рішенням військового командування  у разі неможливості прийняття рішення про передачу майна відповідною місцевою радою і сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті, районної, обласної ради або секретарем, заступником голови відповідної ради чи у разі незатвердження такого рішення відповідною місцевою радою або у зоні, де ведуться бойові дії.  Відчуження здійснюється за умови попереднього  або наступного повного відшкодування вартості такого майна.

Підготували:

Інна Святна, радник з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу “ULEAD з Європою” у Вінницькій області

Олена Чечуліна, експерт (USAID DOBRE)

Сергій Яцковський, національний експерт з питань місцевого самоврядування Швейцарсько-український проєкт DECIDE


Консультативна робоча група продовжує працювати і надавати роз’яснення.

Громади можуть і надалі надсилати свої запити, заповнивши форму за посиланням: https://forms.gle/YiJzf5NvU1LZKtVeA

Робоча група створена у березні 2022 року на базі кластеру з питань фінансів та бюджетування секторальної робочої групи «Децентралізація та регіональний розвиток».

До складу консультативної групи входять фахівці Центральних органів виконавчої влади, експерти з фінансових питань програм і проектів міжнародної технічної допомоги, які надають донорську підтримку в рамках реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, а саме: SKL International, USAID «ГОВЕРЛА», «U-LEAD з Європою», DECIDE, «ООН Жінки», USAID DOBRE, ОЕСР.

06.05.2022 - 11:18 | Views: 2470
Чи можна на території, де не ведуться бойові дії, вилучити будівлю комунальної власності без погодження місцевої ради – роз’яснення експертів

Tags:

budget war war property maino

Source:

Share the news:

Read more:

09 August 2022

Експертний аналіз фінансових показників територіальних громад за І півріччя 2022 року

Експертний аналіз фінансових показників...

  Експерт Офісу підтримки реформи децентралізації при Міністерстві розвитку громад та територій України Ігор...

09 August 2022

Як співпрацюють громади Закарпаття ‒ експертний аналіз

Як співпрацюють громади Закарпаття ‒ експертний...

Експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» проаналізували стан реалізації̈ договорів про співробітництво територіальних громад...

09 August 2022

Громадам частково спростили процедури закупівель

Громадам частково спростили процедури закупівель

2 серпня 2022 року Кабінет Міністрів України схвалив постанову №874 "Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету...

09 August 2022