Децентралізація – завершення реформи

Автор: Іван Лукеря, радник Прем’єр-міністра України  для LB.ua


Пандемія коронавірусної хвороби показала реальність, яку багато хто не помічав – місцеве самоврядування на передовій представлення інтересів та захисту громадян. Місцева влада активно залучена до протидії поширення коронавірусу, приймає важливі та необхідні рішення для захисту здоров’я і життя громадян. Можемо констатувати, що без сильного місцевого самоврядування – не може бути сильної України.

Тому успішне завершення децентралізаційної реформи є надзвичайно важливим. Це відповідає інтересам громадян, інтересам місцевого самоврядування та є в інтересах держави Україна. Децентралізація – це єдиний правильний шлях.

І сьогодні ми як ніколи близько, щоб прийняти всі необхідні рішення.

Стратегічне завдання – місцеві вибори 25 жовтня 2020 року мають відбутися на новій територіальній основі на рівні громад та районів.

Як виглядає серія наступних кроків:

  1. Затвердити нові громади по всій території України.
  2. Затвердити нові райони.
  3. Чітко визначити повноваження місцевого самоврядування та забезпечити самоврядування відповідними ресурсами.

 

Про затвердження громад

Запропонований підхід передбачає, що території територіальних громад та центри громад затверджуються рішенням Уряду. Відповідні норми визначені Законопроектом №2653 «Про внесення змін до закону про місцеве самоврядування».

Проте це не означає, що Уряд у довільному порядку буде визначати конфігурацію нових громад. Законопроектом передбачено, що такі рішення Уряду приймаються на основі перспективних планів формування громад областей.

Тобто основою для нового адміністративно-територіального устрою є перспективні плани. Документ, який розроблявся обласними державними адміністраціями, пройшов декілька серій широких громадських обговорень і узгоджений з місцевим самоврядування та профільними асоціаціями.

Звичайно, ідеальних рішень немає, як неможливо врахувати пропозиції абсолютно всіх. Проте було знайдено максимально консенсусні рішення.

При розробці перспективних планів в основу було закладено, що громада – це спроможність і доступність до якісних послуг.

До уваги бралися демографічні показники (чисельність населення в ідеалі більше 5 тис., більше 500 учнів), фінансова спроможність (наявність надходжень від місцевих податків і зборів, надходження від ПДФО, можливість фінансувати такі сфери як освіти, первинна ланка охорони здоров’я, культура, апарат управління), площа громади (особливо для сільської території не менше 200 кв. км.) нерозривність території та наявність сполучення у межах громади (щоб не потрібно буде їхати у центр громади через територію іншої).

Виходили з того, що після місцевих виборів органи місцевого самоврядування будуть спроможні надавати якісні та доступні послуги. А громадяни отримають базово однакові умови для життя і розвитку незалежно від місця проживання.

За узгодженими перспективними планами в Україні передбачається створення трохи більше 1400 громад (замість більше ніж 11 тис. у 2014 році).

 

Про затвердження районів

Рішення про створення і ліквідацію районів – виключне повноваження Верховної Ради України.

Тому закон про затвердження нових районів (де також має бути визначено перелік територіальних громад, які входять у нові райони) буде прийматися Парламентом. Ухвалення даного закону буде фінальною крапкою формування нового адміністративно-територіального устрою України.

В основу підходу до формування нових районів закладено – ефективність державного управління на території.

Передбачається, що районних рад на рівні нових районів не буде, або будуть обрані у жовтні 2020 року тимчасово (до внесення змін до Конституції України у частині децентралізації) з мінімальними повноваженнями. Районні державні адміністрації будуть трансформовані у органи державної влади префектурного типу, тобто відповідатимуть за координацію роботи ЦОВВ на території та здійснюватимуть нагляд за дотриманням законності.

При визначенні кількості та конфігурації нових районів застосувалися такі критерії:

  1. у районі має бути не менше 150 тис. населення (достатнє навантаження на органи державної влади, можна виводити тенденції розвитку території по соціально-економічних показниках). Звичайно при формуванні районів навколо великих міст, особливо обласних центрів, кількість населення у районі може досягати більше 1 млн.;
  2. центром району має бути найбільше місто, яке також є географічним центром (міста обласні центри, інші міста з населенням не менше 50 тис., але не менше 10 тис.);
  3. зона доступності до районного центру повинна бути 60 км. (тобто 1-1,5 год. доїзду);
  4. компактність, географічна цілісність та нерозривність території.

За попередніми проведеними узгодженнями з регіонами та Парламентом в Україні пропонується створити трохи більше 100 районів замість сьогоднішніх 490 (без врахування районів АР Крим, де потенційно може бути 5-6 районів).

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
16.04.2020 - 17:50 | Переглядів: 5146
Author list a33931fc9cf62aa9e98cdf3aac855d5d

Автор: Іван Лукеря

Теги:

Іван Лукеря район об'єднання громад перспективний план

Джерело:

LB.ua

Поділитися новиною:

Коментарі:

Profilepic
Юрій Ганущак
17.04.2020 - 09:04
Зауваження. Щодо районів не застосовується термін "зона доступності". Мешканці не їдуть в центр району - послуги надаються в громаді. Район має значення як адміністративно-територіальний рівень необхідний для організації державного управління, а не самоврядування. Тому тут має застосовуватись термін "зона відповідальності". І ця зона є не меншою за 60 км. А може бути більшою, якщо поза цією зоною неможливо чи недоцільно створювати додатковий район. (менше 150 тисяч жителів чи немає повноцінного адміністративного центру. Також розрахункова кількість - не більше 100 районів, включаючи Крим. Не АРК, а Крим. Тому що райони, як АТО, не є складовими регіонального рівня, а є похідними від базового.
Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

04 червня 2020

04 червня 2020

Зміни до Виборчого кодексу: Парламент підтримав законопроект у першому читанні

Зміни до Виборчого кодексу: Парламент підтримав...

Верховна Рада ухвалила за основу законопроект №3485 про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення...

03 червня 2020

Законопроєкт 3515 уповноважує Кабмін встановлювати розміри адмінзбору: до чого це призведе і кому це вигідно?

Законопроєкт 3515 уповноважує Кабмін...

Автор: Василь Сегін, координатор відділу впровадження політик напряму з покращення якості надання адміністративних...

03 червня 2020

Як громади можуть обмінюватися електронними документами з органами державної влади

Як громади можуть обмінюватися електронними...

В Україні понад 20 систем е-документообігу — популярних та не дуже, платних та безкоштовних. Така кількість...

03 червня 2020

Місцеві бюджети: дані за січень-квітень 2020 року

Місцеві бюджети: дані за січень-квітень 2020 року

За даними Державної казначейської служби України, протягом січня-квітня 2020 року до місцевих бюджетів України з...