ТОП-5 проблем у підтримці ветеранів у громадах: ВАГ шукає рішення

 

В Україні триває процес впровадження посади фахівця з супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб у громадах. Проте наразі існує низка проблем, які потребують швидкого вирішення. Зокрема, питання обмеження створення юросіб та, відповідно, залучення до їх штату фахівців із супроводу ветеранів; бюрократичне навантаження на ветеранів; фінансування реабілітації з державного бюджету; залучення ветеранів 60+ до тилових посад у ЗСУ та розширення посади помічників ветеранів у медзакладах.

Наразі над цими питаннями активно працює Комітет Всеукраїнської асоціації громад з питань ветеранів, який розпочав свою роботу цього року в межах проєкту «Громади – ветеранам: підвищення спроможності системи ОМС у ветеранській сфері-2025», що ВАГ реалізує за фінансової підтримки Міжнародного фонду “Відродження” у партнерстві з ГО “Простір можливостей”. 


Розглянемо детальніше кожну з проблем.

Заборона на створення комунальних підприємств

Закон № 6013, який набрав чинності 28 лютого 2025 року, запровадив заборону на створення нових комунальних підприємств у громадах. Ця норма поширюється на будь-які юридичні особи у комунальній формі, включаючи комерційні та спільні підприємства. Натомість громадам дозволено створювати лише приватні господарські товариства, такі як товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) або акціонерні товариства (АТ).

Ця законодавча зміна значно ускладнює створення спеціалізованих юридичних осіб, які могли б мати у штаті фахівців із супроводу ветеранів. Такі організації могли б надавати комплексну підтримку, включаючи психологічну, юридичну та соціальну допомогу. Однак через заборону громади змушені шукати альтернативні формати, що потребують додаткових ресурсів і часу для адаптації до нових вимог.

Перехід до приватних форм господарювання може ускладнити фінансування таких організацій, адже комунальні підприємства часто отримують підтримку з місцевих бюджетів. Наразі комітет ВАГ працює над пошуком шляхів, які дозволили б громадам ефективно створювати такі структури в межах чинного законодавства.

Бюрократичне навантаження на ветеранів

Другий виклик, з яким стикаються ветерани, — це надмірна кількість первинної документації, необхідної для отримання допомоги. Процедура першого прийому може тривати від 40 хвилин до 2 годин, що створює значні труднощі, особливо для ветеранів із травмами. Багато з них просто не можуть фізично витримати тривалого процесу оформлення документів, що призводить до затримок у наданні необхідної допомоги. Або ж взагалі ветерани та ветеранки зневірюються та обирають не звертатись більше за підтримкою.

Ця проблема вказує на необхідність спрощення бюрократичних процедур. У Комітеті ВАГ неодноразово наголошували на необхідності цифровізації процесу, впровадження єдиних електронних форм і скорочення обсягу обов’язкової документації. Такі зміни могли б не лише полегшити доступ до послуг, але й зменшити навантаження на ветеранів.

Фінансування реабілітації

В Україні гостро постає питання забезпечення сімейної реабілітації для ветеранів, які повертаються з фронту, зокрема тих, хто має інвалідність або посттравматичний стресовий розлад (ПТСР). Експерти, зокрема лікарі та психологи, наголошують, що сімейна реабілітація є однією з найефективніших форм соціалізації та відновлення захисників після повернення до цивільного життя. Вона має стати обов’язковою складовою загальної програми реабілітації воїнів, адже сприяє не лише адаптації ветеранів, а й збереженню сімейного благополуччя.

Наразі в громадах України фіксуються випадки, коли воїни, повернувшись додому після фронту та лікування, стикаються з труднощами адаптації, що призводить до конфліктів і навіть випадків насильства в сім’ях. Це підкреслює критичну потребу в системній підтримці сімейної реабілітації. Проте на сьогодні не всі обласні, міські, а тим більше сільські та селищні ради виділяють кошти на ці програми.

До початку повномасштабної війни у 2022 році сімейна реабілітація успішно фінансувалася з державного бюджету. Однак із початком широкомасштабної війни ця практика була припинена, а місцеві бюджети не в силах самостійно фінансуватитакі витрати.  У Комітеті ВАГ переконані, Україні варто повернутися до фінансування сімейної реабілітації та обов’язково передбачити відповідні витрати в державному бюджеті на 2026 рік.

Пріоритетність сімейної реабілітації, після підтримки здоров’я ветеранів, є основною для забезпечення їхньої успішної реінтеграції в суспільство. Відновлення фінансування таких програм на державному рівні може значно зменшити соціальну напругу в громадах і сприяти стабільності сімей захисників.

Залучення ветеранів 60+ до тилових посад у ЗСУ

В Україні назріла потреба в системному підході до залучення ветеранів, особливо тих, кому за 60 років, до служби в Збройних Силах України (ЗСУ) на тилових посадах. Автори законопроекту «Про внесення змін до Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» пропонують  ветеранам 60+ небойові позиції, де фізичне навантаження є мінімальним, але потрібні досвід, знання, дисципліна та відповідальність.Зі свого боку, ВАГ пропонують провести інвентаризацію та аналіз тилових посад для максимального залучення цієї категорії ветеранів до лав ЗСУ.

Такий підхід сприятиме створенню ефективної армії, де кожен виконує роль відповідно до своїх можливостей і компетенцій. Залучення ветеранів 60+ до тилової служби дозволить не лише оптимізувати використання кадрового потенціалу, але й забезпечити поважним захисникам гідне місце в структурі ЗСУ, де кожен буде на своєму місці.  Це особливо актуально для ветеранів з інвалідністю, які можуть ефективно виконувати адміністративні, логістичні чи навчальні функції.

Для реалізації цієї ініціативи держава треба розробити чіткий механізм оцінки посад і створити умови для комфортної служби ветеранів. Такий крок не лише підтримає соціальну інтеграцію старших захисників, але й зміцнить обороноздатність країни за рахунок їхнього досвіду. Законопроект підкреслює важливість максимального залучення ветеранів до служби, що є важливим кроком до формування професійної та інклюзивної армії.

Розширення посади помічників ветеранів у медзакладах

В Україні зростає потреба у збільшенні кількості посад помічників ветеранів у закладах охорони здоров’я, де лікуються або проходять реабілітацію ветерани. Ці фахівці відіграють важливу роль у супроводі захисників, забезпечуючи їхню психологічну та соціальну підтримку під час лікування та відновлення. Однак, для ефективного вирішення цього питання необхідно терміново переглянути процедури відбору кандидатів на ці посади.

Міністерство у справах ветеранів (Мінвет) має доопрацювати Анкету кандидата на посаду фахівця з супроводу, оскільки чинні вимоги створюють бар’єри для залучення кваліфікованих спеціалістів. Саме тому є питання до Нацагентства з кваліфікації. Зокрема, нинішній кваліфікаційний рівень для посади є зависоким, що ускладнює проходження конкурсу для багатьох кандидатів із практичним досвідом. Не завжди у кандидата на цю посаду є повна вища освіта, тому  ці фахівці, які мають необхідні навички та досвід, але не відповідають освітнім критеріям, фактично не можуть прийняти участь у конкурсі. Тому питання кваліфікаційних вимог для фахівця з супроводу ветеранів та демобілізованих осіб треба переглядати.

У Комітеті ВАГ пропонують знизити кваліфікаційний рівень до молодшого бакалавра, щоб розширити коло потенційних кандидатів і залучити більше фахівців до роботи з ветеранами. Швидка зміна цих вимог дозволить конкурсним комісіям ефективніше заповнювати вакансії та уникати ситуацій, коли досвідчені кандидати не допускаються до роботи через формальні обмеження.

Збільшення кількості посад помічників ветеранів і спрощення процедур їхнього відбору є критично важливими для забезпечення якісної підтримки захисників як у медичних закладах так і на місцевому рівні. Ці кроки сприятимуть покращенню реабілітаційного процесу та соціальної адаптації ветеранів, що є пріоритетом для громад та держави.

Ветеран PRO

Також Комітет ВАГ вивчає запущений цифровий простір Ветеран PRO в Дії. Зокрема, вивчає функціонал платформи, щоб потім радити ветеранам користуватись цим ресурсом на місцевому рівні.

Ветеран PRO — це цифровий простір у Дії для ветеранської спільноти і їхніх родин. Головні послуги в єдиному розділі, зручний пошук фахівця супроводу, стрічка новин, проста структура та відсутність бюрократії.

Раніше послуги для ветеранів і ветеранок були розпорошені. Їх доводилося шукати вручну — одну частину на порталах міністерств, інші — у ЦНАПах або Дії. Тепер усе — у застосунку Дія.


Проєкт «Громади – ветеранам: підвищення спроможності системи ОМС у ветеранській сфері-2025» ВАГ реалізує за фінансової підтримки Міжнародного фонду “Відродження” у партнерстві з ГО “Простір можливостей”. Він покликаний об’єднати зусилля місцевої влади та ветеранської спільноти на розвиток у громадах можливостей з реінтеграції ветеранів і ветеранок, підтримки членів їхніх родин.

Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».

Читайте також:

22 липня 2025

Відтермінування розробки комплексних планів громад: законопроєкт ухвалений за основу

Відтермінування розробки комплексних планів...

22 липня Верховна Рада України ухвалила за основу проєкт Закону №13437 «Про внесення змін до деяких законодавчих...

22 липня 2025

Громади, які витримали війну: новий адмінтерустрій став опорою України

Громади, які витримали війну: новий...

У Тернополі відбувся форум «5 років нового територіального устрою України: виклики, стратегічні пріоритети і...

22 липня 2025

Проєкт оновлення Концепції децентралізації презентували на національному рівні

Проєкт оновлення Концепції децентралізації...

21 липня на Тернопільщині відбувся національний діалог «5 років нового територіального устрою України – виклики,...