Громада починається… із зупинки. Ноу-хау Княгининівської ОТГ

Громада починається… із зупинки. Ноу-хау Княгининівської ОТГ

 

На думку голови громади Олени Твердохліб, через зупинки громадського транспорту кожне село повинно виражати власну самобутність.


Автор: Дмитро Синяк 

 

Що таке автобусна зупинка? Формальність. Точка на карті. Місце, де автобус має зупинитися, щоб висадити одних пасажирів та прийняти інших. Часто у зупинки немає атрибутів, навіть дорожнього знаку поруч. Просто всі знають, що автобуси зупиняються коло церкви, сільради, магазину, хреста, на повороті. З цієї точки зору будівництво комфортабельних зупинок – марне витрачання грошей. Але з іншого боку, набагато приємніше чекати на автобус, сидячи на гарненькій лавочці під дахом, куди не потрапляє дощ та гаряче сонячне проміння. Крім цього, цивілізована зупинка суттєво посилює безпеку пасажирів. Саме цей «безпековий» елемент найбільше вплинув на те, що у Княгининівській ОТГ Волинської області нещодавно з’явилося сім незвичних зупинок.

- Сказати по правді, ми не збиралися їх будувати, – зізнається голова Княгининівської ОТГ Олена Твердохліб. – І у бюджет нічого для цього не закладали. Але держава несподівано почала капітальний ремонт траси Ковель – Луцьк, уздовж якої розташована наша громада. При цьому старі радянські зупинки-«бляшанки» служба автомобільних доріг (власник траси М19) демонтувала. І ми мусили шукати їм заміну.

 

Олена Твердохліб

 

Олена Твердохліб вирішила зробити все максимально демократично. Перед тим, як виділяти гроші на зупинки, у Княгининівській ОТГ провели опитування громадської думки. Протягом 3-4 місяців «питання зупинок» заступило всі інші. Там і тут люди радилися, сперечалися і навіть сварилися, визначаючи, що саме має з’явитися на трасі. Врешті-решт громада поділилася на дві групи. Одна з них вимагала встановлення сучасних прозорих зупинок, «щоб було видно, коли підходить автобус». А інша відстоювала нестандартну пропозицію: зробити зупинки з… габіонів. Французьке слово габіон (gabion) означає великий кошик. Фактично це сітка з арматури будь-якої форми та розміру, заповнена природним каменем. Цікаво, що з часом габіонні конструкції не тільки не руйнуються, а зміцнюються. Зазвичай за допомогою габіонів укріплюють береги та схили, але щоб зупинки…

 

Габіонні зупинки

 

- Я багато років жила у Європі і можу з упевненістю сказати: габіонні зупинки – це наше цілковите ноу-хау, – переконана Олена Твердохліб. – Більшість наших жителів такі зупинки зацікавили через безпеку. Тільки вдумайтеся: вага усього каміння у «кошику» зупинки сягає 9 тонн. Траса небезпечна, а на такій зупинці ти знаходишся неначе у фортеці. Що важливо: стіни ніколи не заваляться – максимум можуть похилитися. Мені говорили: «От напхають тобі недопалків та обгорток від морозива у те каміннячко, що тоді робитимеш?» А я не бачу у цьому жодної проблеми! Вимиємо навесні всі габіони каршером і посадимо плющі. Гарно буде!..

Проект габіонної зупинки виконала жителька Княгининівської ОТГ, молодий архітектор Марія Кошель, яка щойно закінчила університет. Згодом підрядники порахували, що встановлення такої зупинки разом із матеріалами коштуватиме близько 54 тис. грн. Прозора зупинка коштувала на 4 тис. грн менше, що знов викликало безліч суперечок та обговорень. Врешті-решт «скляна партія» перемогла: депутати Княгининівської ОТГ, визнавши новаторство, екологічність та привабливість габіонних зупинок, відмовилися виділяти на них гроші. Натомість виділили 0,5 млн грн на встановлення 10 прозорих зупинок – з товстого скла і металу.

 

Дешевші але неоригінальні скляні зупинки

 

- Але я не могла заспокоїтися: я просто бачила ці габіонні зупинки у нашій громаді, хоча б на місці кам’яних, радянських, з облізлими мозаїками, – веде далі пані Олена. – І тому разом з проектним менеджером нашої ОТГ Сергієм Ужеговим ми звернулися до благодійного фонду. Там зацікавилися нашим проектом, і невдовзі ми отримали 364 тис. грн на сім зупинок: шість габіонних і одну дерев’яну, у вигляді книжки, яку мені пропонувала зробити наша жителька.

 

Дерев'яна зупинка: натурально і красиво

 

Ремонт траси триває, і на весну Княгининівській громаді знадобляться близько 10 нових зупинок. Кошти на них цього разу у бюджеті передбачать. А от якими ці зупинки будуть, поки що невідомо. Олена Твердохліб говорить, що має «кілька дуже цікавих пропозицій», однак поки що тримає їх у секреті. За її словами, через ці зупинки буде виражено самобутність того села, у якому їх встановлюватимуть. Тільки б депутати не підкачали…

Теги:

стаття репортаж

Область:

Волинська область

Громади:

Княгининівська сільська об’єднана територіальна громада

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

04 червня 2020

Діджиталізація доступна: цифрові інструменти Білоберізької ОТГ

Діджиталізація доступна: цифрові інструменти...

Білоберізька ОТГ - найменша і найвіддаленіша від Івано-Франківська об’єднана територіальна громада на Прикарпатті. У...

27 травня 2020

Як  COVID-19 та карантин впливають на життя ОТГ

Як  COVID-19 та карантин впливають на життя ОТГ

COVID-19 та наслідки карантину, вочевидь, змінюють життя місцевого самоврядування в Україні. Деякі з цих змін мають...

27 травня 2020

Децентралізація у відповідях: про що запитують регіони?

Децентралізація у відповідях: про що запитують...

Про затвердження перспективних планів формування спроможних громад, які охоплюватимуть всю територію України, про...

20 травня 2020

Як ремонтувати місцеві дороги: про державну політику та пропозиції громад

Як ремонтувати місцеві дороги: про державну...

“Чому ви половину дорогу тільки відремонтували? Тобто “не наша” дорога? Це моя вулиця”, - такі питання ставлять люди...

15 травня 2020

Шведський погляд на нагляд у місцевому самоврядуванні

Шведський погляд на нагляд у місцевому...

Місцеве самоврядування у Швеції зародилося ще за часів Середньовіччя, але саме реформи місцевого врядування 1862 року...