Гранти без маніпуляцій та жебрацтва

За підтримки проекту DESPRO, у столиці пройшла конференція, на якій обговорили нюанси фандрайзингу

Автор: Дмитро Синяк

Гроші потрібні усім, але далеко не всі знають, як законно збільшити їхню кількість. Кілька способів підказали експерти на семінарі «Інструменти фінансування місцевих інвестиційних проектів», який днями пройшов у столиці. Семінар організовували Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO, Український інститут розвитку фондового ринку КНЕУ ім. В. Гетьмана, а також Громадська спілка «Українське об’єднання ринків капіталу».

Одним з найцікавіших виступів був виступ експерта DESPRO з публічних послуг Вячеслава Козака, який розповів присутнім у залі фахівцям органів місцевого самоврядування та комунальних підприємств міст і об’єднаних територіальних громад, як правильно шукати та залучати кошти для реалізації місцевого розвитку.

- Фандрайзинг – це цілеспрямований систематичний пошук спонсорських чи інших засобів для здійснення соціально значущих заходів, – зазначив експерт. – Тобто якщо ви хочете отримати фінансовий ресурс від грантодавця, підкреслюйте саме соціальну значущість. DESPRO, наприклад, співфінансує проекти з водопостачання та водовідведення, але при цьому допомагає насамперед таким громадам, життя яких має докорінно змінитися після будівництва водогону. Тобто у цих проектах головний аспект – соціальний.

Вячеслав Козак звернув також увагу на те, що в умовах децентралізації велику перевагу мають заявки на здобуття коштів, створені із залученням представників місцевих громадських організацій. Дуже важливою є також гарантія повного інформаційного висвітлення буквально кожного кроку з реалізації проекту. Щоб полегшити цю задачу, пан Вячеслав навіть запропонував громадам створити на муніципальному рівні Єдиний центр з фандрайзингової діяльності.

Розповідаючи про джерела отримання того чи іншого ресурсу, експерт продемонстрував цікавий перелік:

Види джерел фандрайзингу

1. Держава: держзамовлення, гранти, цільове виділення коштів

2. Органи місцевого самоврядування: муніципальні замовлення, цільове виділення коштів, спільна реалізація проектів

3. Міжнародні фонди та донори: гранти, міжнародна технічна допомога, пільгове кредитування, гуманітарна допомога 

4. Комерційні структури: спонсорська, благодійна допомога грошима, послугами, інформацією

5. Приватні особи: пожертви, вклади, заповіти

6. Власна комерційна діяльність: платні послуги, вкладення в цінні папери, дохід від лотерей, благодійні концерти або презентації

На перший погляд, ця інформація є давно відомою, але з іншого боку, деякі громади, перечитавши цей список, можливо, зрозуміють, що за деякими напрямками ще не працювали. А тим, у кого згадка про заповіт як про джерело надходжень до бюджету викличе посмішку,  варто нагадати: найбільшу за всю історію готівкову суму у своєму заповіті залишив славетний Генрі Форд. Промисловець наказав розподілити 500 мільйонів доларів серед 4 157 організацій – навчальних та благодійних.

- Перемогти у конкурсі на здобуття коштів найчастіше заважають егоцентризм, спроби маніпуляцій думкою потенційного грантодавця, а також відверта нечесність, – розповідає Вячеслав Козак. – Дуже шкодять загальному результату і спроби викликати у грантодавця почуття провини, якщо він не виділить кошти, жебрацтво з боку тих, хто претендують на гранти, а також банальне незнання ними власних потреб. Загалом потреби мають бути ретельно описані в обґрунтуванні запиту на грант чи іншу безповоротну допомогу. У такому обґрунтуванні громада має розповісти, чому вона гідна фінансової підтримки, задля кого працює, куди рухається і яких змін досягне, коли отримає допомогу. З іншого боку, проектна пропозиція має бути складена таким чином, щоб її могла б зрозуміти навіть 13-річна дитина. Водночас ця пропозиція повинна по-хорошому вразити грантодавця, який має захотіти взяти участь у вашому проекті.

- Сьогодні я зрозуміла, що ми вже багато років успішно займаємося фандрайзингом, от тільки не знали, що це так називається, – поділилася враженнями від виступу пана Козака директор департаменту бюджету та фінансів Житомирської міської ради Діна Прохорчук. – Тим не менше, деякі моменти я собі занотувала. Адже важливо не тільки цілеспрямовано шукати різноманітні ресурси, але й робити це правильно.

По закінченні конференції, на прохання порталу «Децентралізація», експерт дав також пораду керівникам об’єднаних громад.

- Я би радив головам громад займатися значними проектами, не розмінюючись на дрібниці, – сказав Вячеслав Козак. – Бо так чи інакше на кожен грантовий проект громада має виділити 1-2 людини. Щоб ефект від використання коштів був більшим, цей проект має бути масштабним. Крім того, він повинен вирішувати проблему, щонайменше, цілого села чи міста, а не його частини. Причому повинен робити це кардинально. Тобто після реалізації проекту такої проблеми вже не має бути в принципі. Деколи, наприклад, проекту DESPRO пропонують забезпечити водою якусь частину села. Ми відмовляємось, бо це може лише спричинити соціальну напругу: хтось у селі матиме воду, а хтось ні. Крім цього, проблему з водою у селі таки не буде вирішено. Отже, готуючи проектні пропозиції, треба обов’язково пам’ятати про масштабність.

Теги:

DESPRO В.Козак

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:
2a10bd128857c6559651f36e3ddb0922

06 грудня 2019

Якісніші та доступніші послуги: Омельницька ОТГ...

6 грудня у селі Омельник Полтавської області почав роботу модернізований Центр надання адміністративних послуг та три...

3b73af7bbdb240b34e5f9253b9672dfc

06 грудня 2019

У Коломацькій громаді з’явилася Молодіжна рада

Молоді, активні та амбітні жителі Коломаччини взялися робити свою громаду комфортнішою та привабливішою для життя. Ще...

Cfc799fa29fb906e9ef2232eefd682f5

06 грудня 2019

На Чернігівщині нагородили авторів кращих...

Вже другий рік поспіль напередодні Дня місцевого самоврядування в Україні в Чернігівській обласній раді підбивають...