Авторка: Марія Булейко (Марковська)
«Ми не вірили, що почнеться повномасштабна війна. Але про всяк випадок у лютому 2022 року прибрали захаращене шкільне укриття. Говорили, що це просто для тренувань, спускалися з дітьми туди, як на екскурсію, домовлялися з батьками, щоб вони не гнівалися на нас за те, що ми в укритті, переводили все в жарт», – пригадує Ірина Шевченко, директорка Миргородського ліцею імені Т.Г.Шевченка, що на Полтавщині.
Укриття було захаращеним партами, старими стільцями. Замість підлоги був насип, камінці, освітлення було мінімальним. Тож своїми силами облагородили його: винесли зайве, розвісили малюнки, щоб дітям не було сумно в сірих стінах, прибрали.
«Однак навіть коли один клас спускався в укриття, підіймався пил, від якого було важко дихати. Це була величезна проблема, тому ми кинули клич, чи немає в батьків старого лінолеуму, аби чимось накрити підлогу. 23 лютого провели тренінг з екстреної медицини для вчителів і старшокласників. І вже о 5 ранку мені телефонували учні та вчителі й панічно запитували, чи треба йти в школу. Про це дуже страшно згадувати», – зі сльозами на очах розповідає Ірина Шевченко.
У цьому тексті читайте про те, як Миргородській громаді, зрештою, вдалося облаштувати укриття разом з Ініціативою з відновлення шкіл «DECIDE: ВІДБУДОВА», що вдалося зробити, чому діти не хочуть іти з укриття та як учні доповнили його завдяки мінігранту.
Навчальний рік 2022 року закінчували онлайн.
«Ніхто не розумів, що далі. Ми консервували рибу, різноманітні тушкованки, заморожували мʼясо в школі. І тоді, пригадую, я вперше зайшла в укриття. Це був справді жах, попри те, що там уже поприбирали», – гоіорить Інна Рубан, керівниця відділом стратегічного планування, інвестиційної політики та енергоменеджменту Управління економічного розвитку та інвестицій Миргородської міської ради.
Стояли палети для сидіння, бо зайвих стільців у школі не було, також був куточок медсестри, аптечка та декілька бочок із питною водою. Водночас під час повітряної тривоги в шкільне укриття приходили люди із сусідніх будинків, бо там вони були в ще гіршому стані.
«За кілька місяців ми оговталися. Зрозуміли, що нам із цим потрібно жити, треба вчити дітей. І найкраще це робити в школі, а не онлайн. Тож міська рада виділила кошти – й упродовж літа ми відремонтували принаймні підлогу, облаштували два санвузли, замінили двері. На більше коштів не вистачало, адже наша школа – лише одна із 15 закладів освіти в громаді. У всіх були подібні виклики», – говорить директорка ліцею.
Оскільки укриття вміщує всього третину від понад 870 учнів, які навчаються в школі, першого вересня 2022 року в ліцеї почалося змішане навчання.
Згодом також орендували укриття в будинку поряд. Однак досі немає змоги ходити в школу всім учням одночасно. Тож розпланували потижневий графік онлайн- і офлайн-навчання. Різні класи почергово навчаються офлайн.
Загалом у громаді не всі заклади освіти забезпечені укриттями.
«Одна із проблем полягає в тому, що громада розташована в болотній місцевості. І коли ми починаємо копати укриття, знизу починає виступати вода. До того ж від трьох до п’яти разів на тиждень громаду атакують дронами й ракетами. Тож тактичні плити рухаються – і через щілини прориваються ґрунтові води», – пояснює Інна Рубан.
Через це, власне, стелі в укриттях не можуть бути високими. Наприклад, укриття в Миргородському ліцеї заввишки подекуди 183 см, подекуди – 190.
«Це – межа. Тому ми дуже боялися та хвилювалися, щоби нам не заборонили використовувати це укриття з погляду безпеки. Тоді ми мусили б працювати лише онлайн упродовж усієї війни. Та нам вдалося не зменшити висоту до критичної», – говорить Ірина Шевченко.
Відділ стратегічного планування, інвестиційної політики та енергоменеджменту Управління економічного розвитку та інвестицій Миргородської міської ради займається пошуком інвестиційних проєктів. Знайшли оголошення про добір громад від ініціативи «DECIDE: Відбудова» на співфінансування ремонту одного зі шкільних укриттів – і не гаяли часу.
Далі була співбесіда із представниками громади, подача проєктної заявки – і Миргородську громаду відібрали. Оскільки Миргородський ліцей – другий у місті за величиною і розташований у центрі міста – ремонт укриття вирішили зробити тут.
Так, на ремонт та облаштування шкільного укриття DECIDE виділив 2 мільйони 440 тисяч 101 гривню, а громада – 401 тисячу 810 гривень. Провели тендер, знайшли підрядника – і розпочали довгоочікуваний ремонт.
Водночас у школі навчалися діти. У громаді розповідають, що одночасно робити ремонт і надавати освітні послуги було складно.
«Ми старалися вибирати зручний час: канікули, вихідні, після уроків, аби працівники зробили основну роботу. Але однаково ремонт відбувалося на очах у дітей. Ми хотіли не запустити офлайн-навчання», – говорить директорка ліцею.
Зрештою, в укритті вдалося облаштувати окрему кімнату – освітній хаб. Закупили декоративні перегородки, якими, наприклад, розділили простір під час проведення НМТ, щоб забезпечити індивідуальні робочі місця.
З’явилися телевізори, компʼютери та спеціально виведені розетки для них, планшети, БФП, ламінатор, парти та стільці, індивідуальне освітлення, роздільні туалети та загалом усі санітарно-гігієнічні умови, гарна підлога. Навіть 3D-принтер тепер є в освітньому хабі.
«Моя дитина відвідує іншу школу в громаді. І часто, коли вдягає одяг білого кольору, додому приходить із брудним від цементу одягом. А тут, звісно, такого немає. Ми дуже завдячуємо DECIDE. Так, це було нелегко. Ми декілька разів продовжували грантову угоду через те, що підходила вода. І навіть, коли вже забетонували підлогу, довелося знову її зривати. Але, зрештою, усе вдалося. Ремонт завершили 31 липня 2024 року», – говорить Інна Рубан.
У громаді зізнаються, що хочуть нарешті розставити все обладнання і насолодитися фінальним результатом. Водночас уже мають плани, наприклад, на кімнату, у якій незадоволені колірною гамою. Тепер тут самотужки доробляють ремонт і переробляють дизайн на свій манір.
Директорка ліцею мріє, аби після завершення війни в укритті облаштувати кабінет технологічної праці, зокрема, виставити швейні машинки та інше приладдя. Кабінетів у школі не завжди вистачає, тож такий мультифункціональний простір стане в пригоді.
«Звісно, хочеться, щоб діти просто добре проводили тут час, а не ховалися від ракет», – говорить Ірина Шевченко.
Окрім усього, DECIDE оголосив мінігрант у розмірі 50 тисяч гривень. Експерти вчили учнів писати проєкти – і за результатами голосування обрали один, який доповнить укриття і дасть змогу учням відчути його ще більш комфортним, своїм.
Тимофій Солодовник, учень 11 класу, говорить, що це був шлях, який потребував ресурсів від учнів:
«Ми дуже багато працювали, отримували нові навички, шукали, аналізували, малювали, захищали свої ідеї. Було справді безліч емоцій – більше позитивних, звісно».
Система була така: у школі сформували чотири різновікові команди. Тимофій пригадує, що майже всі початкові ідеї команд не дійшли до кінця в тому вигляді, з якого починали. Річ у тім, що в процесі виникало багато нових ідей, викликів, доповнень, трансформацій тощо.
«Викликом було й те, як розподілити обов’язки та зрозуміти, хто й де краще себе проявить. Адже, якщо всі будуть займатися теоретичною частиною, одразу зрозуміло, що кожен буде або тягнути ковдру на себе, або його інтереси не будуть задоволені. Але ми впоралися», – розповідає Тимофій.
Зрештою, хтось займався теоретичною частиною, а хтось – агітацією: ходили класами, пояснювали дітям, що саме готує і пропонує команда, чому варто голосувати за неї.
«Загалом кожен і кожна знайшли відображення або застосування своїх талантів у цьому проєкті, проявили себе в тому, у чому найкращі. Далі були справжні вибори. Усе було прозоро, це було чимось грандіозним для дітей, бо дало змогу відчути себе потенційними виборцями», – підсумовує Тимофій.
Серед проєктів були такі: кінотеатр в укритті, зона відпочинку, ігрова кімната. Зрештою, перемогу здобув проєкт команди Тимофія із назвою «Простір твоїх можливостей».
«Ми подумали, що було б непогано зробити простір, у якому можна буде проводити час по-різному. Ми закупили настільні ігри, міні- більярд і мінітеніс. Усі вони мобільні та складаються. Водночас ми хочемо, щоби це був простір для навчання. Тобто якщо, наприклад, учням треба розробити проєкт і попрацювати разом, – там є столи та зручні меблі, пуфи, на яких можна буде це зробити», – пояснює учень.
Також планують, щоби простір використовували для майстер-класів, занять гуртків, групи подовженого дня, клубів за інтересами, як-от книжковий, з вивчення англійської, музичний.
«До слова, на цю ідею мене наштовхнула одна ситуація, яка відбулася ще до оголошення гранту. Ми із сімʼєю переїхали з Харкова після 24 лютого. Моя молодша сестра також тут навчається. Памʼятаю, у неї був майстер-клас із виготовлення пряників – і почалася тривога. Діти мусили перервати це заняття і прямувати в укриття. І тоді я подумав: а чому б дітям не робити це одразу в укритті? Чому б не зробити таке місце, де можна буде провести тренінг, де будуть столи та все необхідне для цього?», – пригадує Тимофій.
«Для нас «DECIDE.Відбудова» – це просто-таки знахідка, яка дала нам можливість зробити укриття більш цивілізованим і комфортним», – говорить Ірина Шевченко.
Тимофій ділиться, що востаннє був в укритті, яке ще ремонтували, три місяці тому:
«Ми спостерігали за прогресом поступово, бачили, який поступ, як усе вдосконалюється, змінюється. Я вражений результатом. Тут зручно, приємно, безпечно перебувати. Я не відчуваю жодного тиску».
Директорка також пригадує, що під час проведенням НМТ в укритті учні з інших закладів освіти неодноразово висловлювали своє захоплення.
«Сьогодні Тимофій запитав мене: «А ми зможемо бути тут не тільки під час тривоги?». І мені приємно говорити, що так, тут можна займатися своїми справами, проводити наради учнівського самоврядування. Тут є телевізори, які дадуть змогу влаштовувати кінопокази. Коли я йшла на посаду директорки, мені дуже хотілося зробити із нашого закладу школу необмежених можливостей. Тому я хочу, щоби, зокрема, і укриття стало простором необмежених можливостей», – говорить Ірина Шевченко.
«Пріоритет нашої громади – це безпека кожного громадянина, і дітей, зокрема. З 2022 року наша громада прийняла понад 12 тисяч із половиною внутрішніх переміщених людей. А з 2014 року 9400 людей залишилися в нашій громаді. Звісно, наша мета – охопити всіх дітей офлайн-навчанням», – говорить Миргородський міський голова Сергій Соломаха.
Упродовж реалізації проєкту у громаді також спостерігали, як діти старалися виграти грант, аби зробити укриття якомога комфортнішим.
«Тоді ми зробили висновок, що цей проєкт для нас усіх – великий поштовх робити ще більше. Тому ми будемо далі працювати в цьому напрямі, щоб в інших школах зробити такі гарні укриття», – впевнений міський голова Сергій Соломаха.
Ірина Шевченко пригадує, як на початку цього шляху команда DECIDE сказала, що буде дуже важко, але у фіналі класно.
«Я це відчула в гарному сенсі. Тому що нам скрупульозно допомагали, вивчали наші ідеї, контролювали, запитували, перевіряли. І тоді я думала, що зроблю все й буду відпочивати, а от зараз я цей проєкт сприймаю як навчання, як брати участь у великих грантах. Тепер у мене стільки ідей для своєї школи, що мене не зупинити», – говорить директорка ліцею.
Теги:
DECIDE: ВІДБУДОВА освіта безпека
Область:
Полтавська областьГромади:
Миргородська територіальна громадаДжерело:
Проєкт DECIDE
19 грудня 2024
Простір для спорту та центр реабілітації: учасники конкурсу Громада на всі 100
Простір для спорту та центр реабілітації:...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...
19 грудня 2024
Нестабільний туризм та забагато несортованого...
Владиславово – туристична ґміна, майже весь бізнес якої повʼязаний із туризмом. Місто й села мають довге узбережжя,...
19 грудня 2024
Як створити успішну та ефективну молодіжну раду: досвід громад
Як створити успішну та ефективну молодіжну...
Залучати однодумців, багато навчатися і гуртуватися довкола ідей для розвитку молодіжної політики, – такими є ключові...
19 грудня 2024
Тривають консультації щодо адаптації реформи місцевого самоврядування до викликів сьогодення
Тривають консультації щодо адаптації реформи...
Відбулися чергові консультації Міністерства розвитку громад та територій України з представниками суб’єктів реформи...