Реформа місцевого самоврядування назріла давно. Сьогодні є великий шанс, що система нарешті запрацює, – Василь Куйбіда

Одразу після ратифікації Україною Європейської Хартії місцевого самоврядування виник ряд колізій між її положеннями та Конституцією України. Серед них, зокрема, означення місцевого самоврядування та різниця у визначенні суб’єктів. Також в Україні немає єдиної загальноприйнятої доктрини, на основі якої можна було б розробляти законодавчу базу: закони приймають виходячи як з «громадівської» так і «державницької» теорій, а іноді – і об’єднуючи їх. Проблемою є також формування дієздатних громад: селища можуть, наприклад, об’єднуватися між собою, але не з великими містами. А це у свою чергу гальмує просторовий розвиток міст. Про це під час брифінгу в Українському кризовому медіа-центрі розповів голова консультативної ради Асоціації міст України Василь Куйбіда.

«Хартія говорить, що місцеве самоврядування – це є право та спроможність […] та каже, що орган місцевого самоврядування є його основним носієм. Наша Конституція зазначає, що це право територіальної громади», – пояснив пан Куйбіда. Таким чином, тлумачення положень законодавства про адміністративно-територіальний устрій України фактично наділяє 31 тисячу територіальних громад України таким правом. За його словами, нещодавно законодавець ввів до означення місцевого врядування також поняття «реальної можливості», проте не пояснив, чи тотожний цей термін поняттю «спроможності», що не ліквідує колізію.

На думку пана Куйбіди, реформа місцевого самоврядування не виправдано поєднала у собі два різних процеси: реформу адміністративно-територіального устрою та процес добровільного об’єднання територіальних громад. У першому випадку суб’єктами виступає держава, у другому – сама громада, а держава тільки фіксує її волю. Немає й чіткої відповіді, що саме відноситься до «питань місцевого значення». Згідно з положеннями Хартії, це – будь-які питання, які не вилучені з компетенції міських рад. У той же час, Конституція України передбачає, що органи місцевого самоврядування можуть діяти тільки на підставі та у спосіб, передбачений законами України. «У першому випадку, коли з’являєтеся проблема на місцевому рівні її одразу ж розв’язують. У нас це неможливо зробити, бо треба дочекатися прийняття особливого закону та діяти в його межах. Поки проблема не набуде державного значення на рівні місцевого самоврядування її неможна розв’язати», – пояснив Василь Куйбіда.

На його переконання дуже важливим є правильно побудувати стосунки між об’єднаними територіальними громадами та державним бюджетом. Сьогодні у додатку до проекту державного бюджету на 2016 рік передбачено встановлення безпосередніх бюджетних відносини між громадами та державою. «Це буде дуже гарним стимулом. Це означитиме, що система працює. І є можливість значно розширити надходження до місцевих бюджетів», – підсумував пан Куйбіда.

16.12.2015 - 19:10 | Переглядів: 1018
Реформа місцевого самоврядування назріла давно. Сьогодні є великий шанс, що система нарешті запрацює, – Василь Куйбіда

Теги:

Конституція

Джерело:

Український кризовий медіа-центр

Поділитися новиною:

Читайте також:
B5ce42bc2f5efb5e6ceb2cf71b1b8bdc

20 липня 2018

Картку жителя ОТГ видадуть на Тростянеччині

Персональні картки з особистими даними отримають усі пільгові категорії населення громади. Запустити їх роботу...

62c6e1b17f45985ee8169910d2346edb

19 липня 2018

У Любомльській ОТГ відкрили модернізований...

19 липня в Любомльській об'єднаній громаді, що на Волині, відкрили модернізований міськрайонний центр надання...

C34d3623496f62a77fe5d2f30fc1406a

19 липня 2018

Диканька спотикнулася на останньому кроці...

До цього часу Диканський район залишається одним з п’яти в Полтавській області, де не створено жодної об’єднаної...