Сектор освіта

Актуальні питання

 

 Ми має дитина прибирати у школі?

Учні можуть прибирати у школі, оскільки це є частиною гігієнічного виховання і підготовки до самостійності. 

Разом з тим, батькам і вчителям варто знати про деякі обмеження.

По-перше, першокласники не можуть бути залучені до прибирання. По-друге, існують часові обмеження на цей вид занять для дітей різного віку.

Якщо батьки категорично проти такого виду діяльності дитини, вони можуть відмовитись, оскільки стаття 43 Конституції України забороняє використовувати примусову працю.

Для цього необхідно написати заяву на ім'я директора школи про відмову від участі вашої дитини у такий формі роботи. Слід додати, що у школі є посада технічного персоналу відповідно до площі закладу. Тому чистота у школі не може залежати тільки від діяльності вашої дитини, але важливо її навчити не смітити і шанувати чужу працю.

Джерело

 

Які є інструменти для фінансової перевірки школи?

https://bit.ly/2NTEQ4p — детальна інструкція, як знайти закупівлі школи, в якій навчається ваша дитина.

https://bit.ly/2wSpEy1 — звіт про фінансування закладів середньої освіти та те, як і ким здійснюється їх забезпечення.

https://bit.ly/2Noo3JD — зразок запитів для отримання інформації про закупівлі школи.

Джерело 

 

Наскільки Міносвіти розуміє, що реально відбувається на місцях, у селах та райцентрах?

Сигнали від МОН часто доходять дуже спотворено на місця. Ми це відчуваємо. Це величезна проблема.

Коли вони просочуються через сита всіх рівнів управлінь освіти, дуже деформуються.

Ми тут пишемо і плануємо одне, а на місцях це інтерпретується зовсім у інший спосіб або не доводиться до відома вчителів, а нав'язуються замість цього абсолютно інші речі.

Ми вже зменшили низку різних дурних звітностей, які мав писати вчитель.

Це був проект дебюрократизації в освіті, і ми опитували вчителів. Нас дивувало, що їм кажуть обліковувати і які звіти здавати.

Навіть в чинних інструкціях не було обліку квіткових горшків у кабінетах. Це не смішно. Це жахливо. Чиста самотворчість місцевої влади.

Те ж стосується численних конкурсів, абсолютно не обов'язкових. Це добровільна справа: хоче вчитель або учень цим займатись чи ні. Які можуть бути звіти про участь у таких конкурсах?

Ці речі ми познімали. Вчителі – люди з вищою освітою, і за основу вони найперше мають брати центральні документи міністерства освіти, інструкцію і рухатись за нею.

Якщо від них вимагають більше, ніж ця інструкція – це ніщо інше, як додаткові безпідставні вимоги.

Лілія Гриневич, міністр освіти та науки України (2016-2019 рр.) 

Джерело 

 

Минулого року Міносвіти розсилало листа до шкіл з вимогою опублікувати свою фінансову звітність до 1 грудня 2017 року. Чи всі школи це зробили і що з цими звітами далі відбувається?

Ні, не всі. Міністерство не може приїхати у кожну школу і це проконтролювати. Не всі школи ще мають свої сайти, незважаючи на те, що за законом "Про освіту" мусять їх мати.

Цей контроль покладений найперше на облдержадміністрації. Вони відповідають за реалізацію законів на місцевому рівні.

Ми бачимо за окремими зверненнями батьків, що інформації немає, і тиснемо на місцеву владу, на школу, щоб вони опублікували інформацію.

Дуже часто школи кажуть: "А ми не публікуємо цю інформацію, бо вона нікого не цікавить, нікому не потрібна. Батьки не просять, вони не хочуть знати про це. А це так багато робити, це все написати".

Я думаю, що директори шкіл повинні нести дисциплінарне покарання за невиконання закону "Про освіту", але Міносвіти не може дати догану директору школи.

Це може зробити лише засновник закладу освіти, тобто орган місцевого самоврядування.

Лілія Гриневич, міністр освіти та науки України (2016-2019 рр.) 

Джерело 

 

Як відстежувати виділені кошти державних субвенцій? Чи вони дійшли за призначенням?

Освітня система України велика. Обладнання не оновлювали роками. За один-три роки неможливо у всіх школах оновити обладнання. Кошти, які ми даємо і які є в місцевої влади, не можуть вирішити всі проблеми водночас.

Це потребує збільшення бюджету на освіту щонайменше у 10-15 разів. Освіта нині забирає 6,5% ВВП, це високий відсоток. Інша справа, що наш ВВП невеликий, але в частині бюджетного пирога це значна частка.

Ми зараз крок за кроком робимо речі, які досі взагалі не робили.Це не означає, що кожен учитель отримає новий природничий кабінет за рік.

Інше питання, як місцева влада вирішує, у яку школу поставити цей кабінет, які критерії до цього застосовують.

Якщо в школі поглиблено вивчають природничі предмети, а там немає сучасного кабінету – зрозуміло, що його в першу чергу потрібно поставити у цей навчальний заклад.

У цьому випадку варто звернутися до місцевої влади і запитати, за якими критеріями вона буде розподіляти цього року природничі кабінети, наприклад.

Тоді стане зрозуміло, хто і що отримає. Але питання ще й чому саме отримають ті чи інші.

Лілія Гриневич, міністр освіти та науки України (2016-2019 рр.) 

Джерело 

 

Хто має забезпечувати школи такими речами, як мило і туалетний папір, бумага, чорнила? Чи передбачені на це кошти?

Це питання місцевої влади. Якщо цих речей нема, треба йти спочатку до директора. Якщо він скаже, що школі ні копійки не дали на забезпечення санітарних умов у школі, це вже питання до місцевих органів влади, місцевих депутатів, обласної ради. На це обов'язково дають кошти з місцевого бюджету. Це питання дотримання санітарного режиму в школі.

Цього року в субвенції є 164 мільйони на станції друку для кожної школи.

Але міністерство з держбюджету не може постійно підтримувати папір, чорнила і так далі. Це мають робити органи місцевого самоврядування.

Є й інші засоби навчання. Ніхто не скасовував підручники і спілкування вчителя з учнями. Цього якраз дуже бракує.

У нашій пересічній школі звикли дати підручник, діти прочитали, потім мають відповісти на запитання і відтворити написане в підручнику.

Так вже ніхто не вчить у провідних системах освіти. Вчитель мусить бути більш активним, застосовувати проблемно-пошукове навчання, коли діти вирішують завданняшляхом обговорення.У тому і сутність нових методик викладання.

Ми почали інвестувати в це питання. Зараз потрібно продовжувати, ці програми має підхопити місцева влада, бо вчитель має мати різну палітру можливостей.

Якщо йому треба відкопіювати якісь завдання, які треба розкласти в класах, він має мати таку можливість.

Ідеальна картинка, яка потребує великих інвестицій, але якої ми прагнемо, – коли кожна дитина в електронній формі зможе отримати те, що потрібне їй.

Але для цього потрібні планшети в усі школи, а це зовсім інший бюджет.

Щоб допомогти місцевій владі і визначити, яке обладнання їм потрібне в контексті реформи, уряд дав ще кілька субвенцій:

  • Субвенцію на Нову українську школу – близько мільярда
  • Субвенцію на навчання вчителів
  • Субвенцію на інклюзивну освіту
  • Залишки освітньої субвенції з минулого року ми розподілили по областях на шкільні автобуси, природничо-математичні кабінети і обладнання для опорних шкіл

Лілія Гриневич, міністр освіти та науки України (2016-2019 рр.) 

Джерело 

 

Які запобіжники є у місцевих управлінь освіти для розподілу коштів?

В місцевих управліннях освіти працюють люди, які є держслужбовцями, вони несуть за все відповідальність. В громадах є ради, які обрала громада і довірила їм владу.

Громадяни повинні в них запитати. Це не може проконтролювати з Києва Міністерство освіти.

Є Державна аудиторська служба, яка перевіряє цільове використання бюджетних коштів. Великі суми обов'язково відстежуватимуть фіскальні органи і будуть перевірки, як ці кошти використали.

Але батьки і громада мають право запитати, чому поділили гроші саме так і як їх використали.

Виборці мають вимогливіше ставитися до тих людей, яким вони делегують владу.

Лілія Гриневич, міністр освіти та науки України (2016-2019 рр.) 

Джерело 

 

Чи може місцева влада, яка розподіляє кошти по школах, одній школі виділити вчетверо більше, а інші обділити? Чи є пропорційність?

Ні, це найперше здоровий глузд. Якщо закуповують парти для початкових класів, і в одній школі минулого року поміняли парти, а в іншій їх не міняли 10 років, треба дати тому, кому більше треба.

Має бути проведений аудит. Ми повинні зробити всі школи однаково якісними, а зараз абсолютно різна ситуація.

У школи, де вчилися діти місцевих депутатів, чиновників, скеровували ресурси. Крім того, туди багатші батьки вносили великі внески. Там є і обладнання, і нові парти, і все решта.

А є школи без таких можливостей.

Лілія Гриневич, міністр освіти та науки України (2016-2019 рр.) 

Джерело 

 

Чи можна використовувати шкільний автобус в громаді для підвезення дітей на позашкільні заходи?

Наразі на рівні країни відсутнє регулювання питання використання шкільних автобусів. Державна цільова соціальна програма «Шкільний автобус» завершилася у 2015 році. І хоча кошти на шкільні автобуси держава продовжує виділяти, але це вже шляхом субвенцій, а не в межах програми.

Згідно зі статтею 56 Закону України «Про освіту» (далі – Закон), органи місцевого самоврядування забезпечують пільговий проїзд учнів, вихованців, студентів та педагогічних працівників до місця навчання і додому у визначених ними порядку та розмірах за рахунок видатків відповідних місцевих бюджетів.

Згідно зі статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються в установленому законом порядку питання щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Виходячи з цього, органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, мають право своїм рішенням затверджувати Положення про порядок використання шкільних автобусів.

В таких положеннях варто закласти особливості використання шкільних автобусів в кожній громаді, як то: підвезення дітей на олімпіади, спортивні змагання, ЗНО, для позашкільної освіти, міжшкільних ресурсних центрів, екскурсії тощо.

При цьому слід врахувати, що при перевезенні дітей транспортними засобами необхідно дотримуватися вимог Закону України «Про автомобільний транспорт», Закону України «Про дорожній рух», Правил дорожнього руху, Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.

До речі, відповідно до останніх (пункт 43), на міжміських маршрутах не дозволяється перевозити дітей віком до 14 років без супроводження дорослих, за винятком випадків перевезення дітей до загальноосвітніх чи дошкільних навчальних закладів у сільській місцевості автобусами внутрішньообласних маршрутів та регулярних спеціальних перевезень.

Маршрути для транспортних засобів, що здійснюють перевезення учнів, дітей та педагогічних працівників, розробляються самостійно закладами освіти, затверджуються місцевими органами виконавчої влади у сфері освіти.

Відповідно до частини третьої статті 38 Закону України «Про автомобільний транспорт» регулярні та нерегулярні перевезення груп дітей здійснюють за умови узгодження маршруту та розкладу руху із замовником та відповідними підрозділами Національної поліції. 

Сергій Дятленко, експерт напрямку освіти Центрального Офісу Реформ при Мінрегіоні

 

Чи можливо створити клас-комплект за програмою НУШ в початковій школі?

Так, з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи діє на підставі Положення про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи у філії опорного закладу (наказ МОН №944 від 05.08.2016). У ньому зазначено, що “навчально-виховний процес у з’єднаних класах (класах-комплектах) здійснюється відповідно до робочих навчальних планів, складених на основі типових навчальних планів, затверджених МОН, для учнів (вихованців) кожного класу окремо”.

Також у з’єднаних класах (класах-комплектах) за можливості можуть проводитися однопредметні та однотемні уроки.

Джерело

 

Яка подальша доля НВК?

У законі “Про освіту” не вживається термін “навчально-виховний комплекс”, але натомість закон (частина 4 статті 22) дозволяє закладу освіти здійснювати освітню діяльність одночасно на різних рівнях та за різними видами освіти, утворюючи для цього окремі структурні підрозділи.

Отже, гімназія (заклад загальної середньої освіти ІІ ступеня) може мати в своєму складі структурний підрозділ – початкову школу, а ліцей (заклад загальної середньої освіти ІІІ ступеня) може мати у своєму складі такі структурні підрозділи як гімназія та початкова школа. Школам, які до ухвалення нового закону “Про освіту” діяли як НВК, потрібно змінити тип закладу на один із зазначених вище. Крім того, дитячі садочки також можуть бути структурним підрозділом закладу загальної середньої освіти. Також стаття 22 закону передбачає, що “Заклад освіти для здійснення статутної діяльності може на договірних засадах об’єднуватися з іншими юридичними особами, створюючи освітні, освітньо-наукові, наукові, освітньо-виробничі та інші об’єднання, кожен із учасників якого зберігає статус юридичної особи”.

Джерело

 

Які органи управління залишаються в школах?

Згідно зі статтею 39 Закону “Про загальну середню освіту”, основним колегіальним органом управління закладу загальної середньої освіти є педагогічна рада.

Також у закладі освіти можуть діяти органи самоврядування: працівників, здобувачів освіти, батьків та інші органи громадського самоврядування учасників освітнього процесу. Водночас, вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу освіти є загальні збори (конференція) колективу закладу освіти.

Окрім того, у закладах загальної середньої освіти можуть функціонувати методичні об’єднання, що охоплюють учасників освітнього процесу та спеціалістів певного професійного спрямування.

Джерело

 

Які посади залишаються у філіях опорних шкіл?

Це питання регулює Наказ № 1205 від 06.12.2010 “Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів”.

У філії опорної школи можуть бути:

  1. Завідувач філії (вводиться за наявності у філії 20 і більше учнів; за наявності менше 20 учнів виконання обов’язків завідувача філії покладається на одного з учителів).
  2. Заступник завідувача філії з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи в опорній школі (0,5 штатної одиниці при кількості 6-9 класів у філії і одна штатна одиниця при кількості 10 і більше класів у філії).
  3. Завідувач господарства (при кількості шести і більше класів).
  4. Бібліотекар (0,25 штатної одиниці; вводиться в опорній школі для обслуговування філій за наявності в ній не менше чотирьох філій з контингентом 20 і більше учнів у кожній філії).
  5. Машиніст (кочегар) котельні (вводяться у філіях, де опалення приміщень не передано в систему житлово-комунального господарства: по 2 штатні одиниці на зміну в котельнях, що опалюються твердими видами палива (торф, кам’яне вугілля), з поверхнею нагріву котлів понад 75 кв.м, у котельнях, що не обладнані автоматикою безпеки) та 1 штатна одиниця в зміну – у котельнях з газовим опаленням).
  6. Сестра медична (025 штатних одиниць за наявності 20 і більше учнів у філії).
  7. Прибиральник службових приміщень (на кожні 250 кв.м площі, що прибирається, але не менше 0,5 посади на школу – опорну школу та її філії).

Джерело

 

Якою має бути наповнюваність класів НУШ?

У Законі “Про загальну середню освіту” (стаття 14) зазначено, що кількість учнів у класі не може перевищувати 30.

Поділ на групи регулює Наказ МОН №128 “Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах”.

 Джерело

 

Чи потрібно директору школи погоджувати з начальником відділу освіти питання призначення педагогічних працівників?

Закон “Про освіту” запровадив для шкіл кадрову автономію. Отже, керівник закладу освіти повинен сам приймати на роботу педагогічних працівників і не погоджувати це із управлінням освіти (управління освіти позбавлені права винаймати працівників).

Кадрова автономія передбачена статтями 1 і 23 Закону “Про освіту”, а норма про обов’язок керівника школи набирати педпрацівників передбачення статтею 26 Закону “Про загальну середню освіту”.

Також стаття 25 (п. 3) цього закону говорить, що “Засновник або уповноважена ним особа не має права втручатися в діяльність закладу освіти, що здійснюється ним у межах його автономних прав, визначених законом та установчими документами”.

Джерело

 

Якою є формула для розподілу освітньої субвенції?

Отже формула розподілу субвенції є такою: У × 1/ РНК × НП × 1/18 × ЗП

У – це кількість учнів

РНК – розрахункова наповнюваність класів (тобто скільки учнів у середньому вчаться в класах у середніх школах певної адміністративно-територіальної одиниці)

НП – навчальний план (тобто кількість годин на тиждень)

18 – кількість годин на тиждень на одну ставку

ЗП – заробітна платня (на одну ставку вчителя на рік з нарахуваннями)

Коментар з приводу формули від Яна Герчинського: “Починаємо з числа учнів у певній адміністративно-територіальній одиниці (наприклад, ОТГ, район, місто. Ділимо на розрахункову наповнюваність класів - це нам дає кількість класів у цій одиниці. Множимо на навчальний план (кількість уроків на тиждень) – це нам дає кількість уроків для всіх учнів разом. Ділимо на 18 – отримуємо необхідну кількість учительських ставок.

Після множимо на середнію зарплату за одну ставку вчителя – отримуємо обсяг коштів, необхідних для покриття зарплат усіх учителів, які проводять уроки в певній адмцністративно-територіальній одиниці протягом фінансового року”.

Джерело

 

Як розподілятиметься субвенція на НУШ між класами?

Гроші на парти розподілятимуться з огляду на кількість учнів, на дидактичні матеріали – з огляду на кількість класів, на обладнання – з огляду на кількість шкіл. За такими розрахунками субвенція розподіляється по місцевих бюджетах, але безпосередній розподіл коштів між школами здійснюватимуть органи місцевого самоврядування.

Водночас, хочемо наголосити, що для отримання фінансування адміністрація школи повинна написати бюджетний запит, вказавши там усе, що потрібно.

Джерело


Поділитися