![59785775 673677239747042 6648817027286827008 n](/uploads/donor/image/13/59785775_673677239747042_6648817027286827008_n.jpg)
Методологія дозволяє працівникам КП та ОМС самостійно провести базовий аналіз фінансового стану та процесів управління фінансами комунальних підприємств.
![Методологія оцінювання ефективності управління фінансами комунальних підприємств](/uploads/library/image/957/2efd816fb43557b5cbb0d72ba8ee24e1.jpeg)
Цей звіт – узагальнення результатів експертного опрацювання відкритої фінансової й бюджетної звітності ТГ, що розміщена на вебпорталі Open Budget Міністерства фінансів України, іншої звітності розміщеної на офіційних вебпорталах, сайтах територіальних громад, а також з урахуванням попереднього Аналітичного дослідження показників бюджетів за 2021–2022 роки 60 територіальних громад партнерів Програми USAID DOBRE у 10 областях України.
![Вплив війни на бюджети територіальних громад. Аналітичне дослідження показників бюджетів за 2021–2023 роки громад-партнерок Програми USAID DOBRE](/uploads/library/image/954/6020b7256b0e08bce584a30f0c5a5a37.jpeg)
Посібник підготовлений спеціально для територіальних громад. У посібнику зібрано комунікаційний досвід роботи із представниками органів місцевого самоврядування, громадянського суспільства, місцевими депутатами, активістами та іншими зацікавленими особами, які прагнуть розвивати свої громади. У посібнику зібрано поради та практики, набуті Українським кризовим медіа-центром, зокрема й у співпраці з громадами-партнерками Програми USAID DOBRE.
![Ефективні комунікації для громад](/uploads/library/image/937/ff624f25b004615f784a0faa7855045f.jpeg)
Посібник підготовлений на базі досвіду як польських, так і українських експертів Фонду розвитку місцевої демократії імені Єжи Регульського, які багато років співпрацюють з органами місцевого самоврядування України.
![Оптимізація публічних послуг та інфраструктури у територіальних громадах України. Методичний посібник для органів місцевого самоврядування](/uploads/library/image/923/a1665ae0879fc1446ab1a7aca0ca8a43.jpeg)
Посібник планування та проведення заходів для преси є одним із шести комунікаційних посібників, що створені для посадових осіб органів місцевого самоврядування (ОМС), до повноважень яких віднесено реалізацію державної політики у сфері інформаційної діяльності та забезпечення комунікацій із громадськістю на території територіальної громади, а також сільських, селищних, міських голів, їхніх заступників.
Мета посібників – підвищити інституційну спроможність органів місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб у сфері комунікації, зокрема допомогти систематизувати знання та надати якомога більше практичних порад для щоденної роботи з комунікацій.
![Планування та проведення заходів для ЗМІ](/uploads/library/image/886/02c3ba722a8e199c3093b84b20210336.jpeg)
Посібник призначений для представників місцевої влади, бізнесу та мешканців територіальних громад, які хочуть створити сприятливе економічне середовище на своїй території. Посібник розроблений на основі методології Програми USAID DOBRE з планування місцевого економічного розвитку (МЕР) та досвіду консультантів, які працювали із 75-ма громадами під час розробки програм місцевого економічного розвитку.
![Місцевий економічний розвиток у територіальних громадах: корисні поради та кращі практики](/uploads/library/image/879/b273d0952134a6f03f77f3707b4f1694.jpeg)
This Manual is for representatives of local government; business community; and residents that work on creating a favorable economic environment in their communities. The Manual elaborates USAID/DOBRE’s Local Economic Development (LED) planning methodology and experience of DOBRE’s consultants who cooperated with 75 consolidated communities when developing local economic development programs for them.
![Local economic development in consolidated communities: useful advice and best practices](/uploads/library/image/880/1a7132404aacf4c720633cc5076b4e97.jpeg)
Посібник зібрав у собі теорію за темою, дослідження, досвід експертів та Програми USAID DOBRE у напрямку створення відкритих громадських просторів.
Посібник буде корисним для представників місцевої влади, громадських організацій, архітекторів, активних жителів територіальних громад і підприємців, які зацікавлені в активації міського середовища, розробці й успішному втіленні проєктів зі створення, реконструкції та благоустрою громадських просторів.
![Як створити громадський простір: покрокова інструкція](/uploads/library/image/892/92e9512b71471f90be721eb7dd0d2572.jpeg)
Посібник містить інформацію про організацію та проведення неформалізованих заходів у процесі консультацій з громадськістюта іншихмеханізмів залучення громадян до вирішення питань місцевого значення в територіальній громаді з використанням деліберативного (дорадницького) підходу. Для посадових осіб органів місцевого самоврядування та працівників, активістів організацій громадянського суспільства
![Радимось з громадою: дорадницький підхід у консультаціях із громадськістю](/uploads/library/image/894/32bd356f9f100925bd0130216ea0ef42.jpeg)
Ця Методика буде корисною як ТГ, що постраждали внаслідок повномасштабної збройної агресії, так і органам публічного врядування всіх рівнів та галузевого спрямування, інститутам громадянського суспільства, інвесторам, бізнесу, благодійникам і донорам
![Методика розроблення програми комплексного відновлення території територіальної громади](/uploads/library/image/895/95a5798e5f23e4873201584d987b55ec.jpeg)
Документ розроблено на запит фахівців, практиків сфери молодіжної політики. Його зміст окреслює бачення плану дій щодо розвитку освітнього напряму професіоналізації молодіжної роботи на основі своєрідного «вирівнювання» стану поінформованості представників молодіжної та освітньої сфер, різних суб’єктів, що задіяні у процесах підготовки, працевлаштування, професійного розвитку та оцінювання діяльності молодіжних працівників.
Також в документі послідовно розглядаються питання нормативно-правового забезпечення діяльності з підготовки молодіжних працівників, запровадження освітянської спеціальності з молодіжної роботи, навчання молодіжних працівників за спеціальностями різних галузей знань та запровадження освітніх програм у сфері молодіжної роботи
![Запровадження системи підготовки фахівців з молодіжної роботи в Україні. Документ з пропозиціями та рекомендаціями](/uploads/library/image/898/24620c3d151824d73c3d40fb7fe76d5d.jpeg)
Посібник покаже, як використання інструментів, перевірених у громадах-учасницях програми DOBRE, приведе до кращих результатів. Ви не лише дізнаєтесь, що робити, щоб рухатися по дорожній карті молодіжної роботи до якісної молодіжної політики у своїй громаді, а й побачите, як по-справжньому залучити молодь.
![Активізація молоді та залучення до діяльності з розвитку громад. Практичний посібник для місцевої влади](/uploads/library/image/897/0d2eccc97d90bb6d0860638eecc6e04c.jpeg)
Через процес оцінювання управління фінансами планується задокументувати та оцінити усі фінансові та бюджетні операції, процедури й процеси з метою з’ясування дотримання положень законодавства України з урахуванням передової міжнародної практики.
![Методологія оцінювання управління фінансами в територіальних громадах](/uploads/library/image/874/5829745ac602840dadb59c27e4c5a82b.jpeg)
Звіт за результатами роботи програми USAID DOBRE.
![Як територіальні громади можуть покращити залучення й підтримку розвитку місцевого бізнесу](/uploads/library/image/870/3ee1bd249033a1a713d7abe21adbe511.jpeg)
The Report will be useful to local governments, implementers of international technical assistance programs and projects, and all stakeholders interested in improving business engagement in local decision-making and supporting the development of small and medium-sized enterprises.
![How consolidated communities can improve engagement and support for local business development. On the results of USAID DOBRE Program](/uploads/library/image/877/0aec8eedfd21799f58a08218060a67f4.jpeg)
Звіт про досвід застосування методології місцевого економічного розвитку в межах програми USAID DOBRE буде корисний для посадових осіб органів місцевого самоврядування, які відповідають за питання економічного розвитку громади, місцевих державних адміністрацій, працівників агенцій регіонального розвитку, а також представників програм / проєктів міжнародної технічної допомоги, які реалізуються в Україні.
![Як територіальні громади можуть планувати свій сталий та інклюзивний економічний розвиток](/uploads/library/image/869/c6f4694860d608c923d7f70e45ba498e.jpeg)
The purpose of this Report is to analyze the local economic development methodology applied by the DOBRE Program in 100 Consolidated Communities of Ukraine during 2016-2022, to identify its strengths and weaknesses, and to develop recommendations for local self-government bodies, central government, donors and implementers of international technical assistance programs on how to improve the conditions for local economic development and the tools for its implementation in Ukraine.
![How consolidated communities can plan for sustainable and inclusive economic development. On the experience of applying the local economic development methodology in USAID DOBRE Program](/uploads/library/image/878/b24d5f6403f09a042e46a5c69ce2d7f0.jpeg)
Упорядниками та консультантами посібника на замовлення Громадської організації «Український кризовий медіа-центр» у межах Програми USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) було розроблено експеримент. А саме просту програму фасилітованого обговорення та самоаналізу громади в умовах воєнного стану, узгодження викликів та пріоритезації дій, спрямованих на адаптацію та розвиток потенціалу, який здатний допомогти громаді в умовах війни.
У посібнику йдеться про:
- Про фасилітацію людською мовою, або Чому вона може стати одним з інструментів перемоги
- Адаптація, відновлення, розвиток... Для чого ще може слугувати фасилітація
- Три кити фасилітації: зміст, відносини та процес
- Ініціатори та зацікавлені сторони адаптації громад до умов повномасштабної війни
- Хто має бути у залі? Інструкції з підбору учасників для фасилітованого процесу
- Розроблення сценарію проведення фасилітації: рамка для початку роботи
- Чи обов’язкове напівколо, або Які ще існують варіанти роботи учасників під час сесії
- Що робити з напрацьованим, або Хто має приймати остаточні рішення під час процесу
- Головне знаряддя фасилітатора: як запитаннями допомогти учасникам продуктивно досягати мети
- Виклики під час процесу: рекомендації до дій
- Інструкція з користування, або Остання спроба зв’язати все до купи
![Як громаді адаптуватися до війни - Посібник із самофасилітації](/uploads/library/image/827/412aec004189828503d8d424498a813c.jpeg)
У збірнику представлені громади – партнери Програми USAID DOBRE та їхні досягнення. Ідеться саме про ті громади, які отримали найвищі бали за результатами періодичної оцінки ключових галузей діяльності територіальних громад, яку Програма USAID DOBRE проводила разом із ними. Також висвітлені напрями діяльності цих громад, за якими їм надає технічну допомогу Програма USAID DOBRE.
![Успішні практики взірцевих громад Програми USAID DOBRE](/uploads/library/image/826/1086d50fbb33a2c2f5a2c4326c9e133a.jpeg)
Рекомендації містять опис основних проблем, з якими можуть зіткнутись надавачі послуги водопостачання під час надзвичайних ситуацій та військових дій. Експерти Програми USAID DOBRE пропонують основні шляхи підготовки до надзвичайних ситуацій та алгоритми вирішення проблемних питань.
Рекомендації будуть корисними у роботі працівників профільних підрозділів органів місцевого самоврядування з питань житлово-комунальних послуг та цивільного захисту населення, а також керівного складу та працівників підприємств водопостачання. Наведені рекомендації можуть бути використані територіальними громадами України для підготовки до можливих надзвичайних ситуацій та діяльності в умовах воєнного стану.
Інформація підготовлена на основі практичного експертного досвіду фахівців галузі водопостачання.
![Стійкі системи водопостачання: готовність до надзвичайних ситуацій та умов воєнного стану](/uploads/library/image/824/9230cde1b498c8222436420f1f2c19e0.jpeg)
Експерти Програми DOBRE оновили та доповнили посібник з інструментів управління майном комунальної власності громади.
Це видання призначене для депутатів та посадових осіб місцевого самоврядування, а також будь-яких інших читачів, яким цікаві питання комунальної власності.
Посібник побудований на практичному досвіді громад-партнерів Програми DOBRE, враховує кращі практики, створені відповідними ОМС, пропонує алгоритми дій та шаблони документів.
У коментарях до зразків документів - поради консультантів Програми DOBRE щодо різних варіантів застосування механізмів з управління комунальним майном в залежності від специфіки організації ОМС, ресурсних можливостей та потреб територіальної громади.
Під час створення посібника також ураховано актуальну судову практику із розгляду спорів, пов’язаних із оскарженням рішень ОМС з питань управління та розпорядження активами територіальних громад та закцентовано увагу на типових помилках, яких фахівці припускаються під час реалізації відповідних повноважень.
![Інструменти управління майном комунальної власності територіальної громади (друге видання доповнене)](/uploads/library/image/806/30a41c4d30263e0c0cf8421bce5cab48.jpeg)
Порадник зосереджує увагу на застосуванні гендерного підходу до процесу розробки стратегічних і програмних документів. Правовим підґрунтям для врахування потреб й інтересів різних груп жінок і чоловіків під час розробки, моніторингу та оцінювання стратегічних і програмних документів, є Інструкція з інтеграції гендерного підходу під час розроблення нормативно-правових актів (наказ Міністерства соціальної політики України від 7 лютого 2020 р , № 86, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27 лютого 2020 р за № 211/34494).
Враховуючи, що органи місцевого самоврядування ухвалюють важливі стратегічні та програмні документи в соціально-економічній, медичній, освітній, культурній та інших сферах, здійснення оцінки гендерного впливу на етапі їх розробки уможливить уникнути завдань та заходів, які негативно позначаються на становищі, можливостях, доступі до послуг різних груп жителів громади.
Матеріали публікації містять опис загальних положень; покрокові поради для здійснення оцінки гендерного впливу проєкту стратегічного або програмного документа; шаблони документів для проведення означеної оцінки.
Посібник створено для представників та представниць органів місцевого самоврядування, які відповідальні за розробку проєктів стратегічних і програмних документів або залучені до такої роботи.
![Порадник щодо проведення оцінки гендерного впливу проєктів стратегічних і програмних документів органів місцевого самоврядування](/uploads/library/image/804/31038969bf76ee7d430735fbaef7da5f.jpeg)
Посібник присвячено вивченню процесів врядування та управління крізь призму забезпечення гендерної рівності, соціальної справедливості та повноцінної участі жінок і чоловіків у прийнятті рішень. Крім того, досліджуються шляхи та інструменти інтеграції гендерної перспективи в процес формування політики, планування, адміністрування, розподілу бюджету та надання послуг.
Національний Демократичний Інститут, у рамках Програми USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), запровадив підхід гендерно орієнтованого врядування у 100 територіальних громадах-учасницях Програми DOBRE. У співпраці з експертами, гендерний підхід послідовно інтегровано в стратегічні документи, цільові й бюджетні програми, процедури прийняття рішень, включаючи бюджетні, а також механізми реалізації місцевої демократії.
Матеріали посібника будуть корисними представникам органів місцевого самоврядування, галузевим експертам, дослідникам, спеціалістам громадських організацій та активним мешканцям громад України.
![Гендерно орієнтоване врядування. Практичний посібник](/uploads/library/image/803/974e9cdaa2c7ff6a354e7eaff18f5e9a.jpeg)
The Report demonstrates the results of the pilot project, “Developing a Performance Measurement System of Consolidated Communities” that specialists of the USAID Program, “Decentralization Offering Better Results and Efficiency,” (DOBRE) conducted from February to July 2021.
During its pilot phase, experts developed first indicators for the performance measurement system of the following three services: solid waste management; drinking water; and school education. 47 pilot communities from 21 Oblasts of Ukraine collected and reported their data according to the defined indicators. Owing to the results attained after the pilot stage, specialists anticipate to enlarge the quantity of services for evaluating and implementing the performance measurement system at the national level.
The Report will be useful for representatives of local self-government; experts in sectors of delivering public services; specialists in fields of developing indicators and criteria for assessment, including other interested parties.
![Report on Pilot Project Implementation, “Developing a Performance Measurement System for Consolidated Communities”](/uploads/library/image/802/2f1e3b6ae45e3bb5b5966dcbfe15183e.jpeg)
Звіт висвітлює результати пілотного проєкту щодо розробки системи оцінки ефективності територіальних громад, впроваджений спеціалістами Програми DOBRE з лютого по липень 2021 року.
Під час пілотної фази експерти розробили перші індикатори оцінки ефективності органів місцевого самоврядування за трьома послугами: поводження із твердими побутовими відходами, постачання питної води та шкільна освіта. 47 пілотних громад із 21 області України зібрали та поінформували дані відповідно до затверджених індикаторів. За результатами пілотного етапу заплановано подальше розширення кола послуг для оцінювання та впровадження системи оцінки ефективності на національному рівні.
![Звіт щодо розробки системи оцінки ефективності територіальних громад](/uploads/library/image/798/afcf17e286005c715ec2d2df93bda726.jpeg)
![Оренда майна територіальної громади, відмінного від земельних ділянок (посібник)](/uploads/library/image/779/161c3e11528ea9b302596ff1e39bff01.jpeg)
![Надання органами місцевого самоврядування фінансової підтримки на розвиток місцевого бізнесу та стимулювання підприємництва - посібник](/uploads/library/image/775/fc0d7e65cdca801398835089bfa9bbaf.jpeg)
![Реконструкція та благоустрій зелених зон: з чого почати та як успішно втілити проєкт](/uploads/library/image/749/e9709ce21b116b60a4e74499e8b44b28.jpeg)
![Запровадження цілісного середньострокового планування бюджету територіальної громади](/uploads/library/image/747/c09807a3735a52edc6a93d3a4876df3f.jpeg)
![Методика розрахунку орендної плати на комунальне майно: практичні аспекти](/uploads/library/image/740/cfd0db325ae4efde3123858f81e0bc04.jpeg)
![Теорія та практика вдосконалення послуг місцевого самоврядування. Посібник для територіальних громад (Частина II)](/uploads/library/image/737/eb60179afb7486b50182c4333ed33d44.jpeg)
![Теорія та практика вдосконалення послуг місцевого самоврядування. Посібник для територіальних громад (Частина I)](/uploads/library/image/736/704eb18029602a8a1d38eba763e9c775.jpeg)
![Посібник «Місцевий економічний розвиток у територіальних громадах: корисні поради та кращі практики»](/uploads/library/image/717/34f915324b21994c2d575a81d45ea0b5.jpeg)
![Комунікація і криза: як громадам протистояти викликам і успішно діяти в період кризи (посібник)](/uploads/library/image/663/0d3c71ea699c9a05d9473dccf735c6ac.jpeg)
![Посібник по розробці Програми з підвищення ефективності управління активами в громадах](/uploads/library/image/652/7ae0f9f727a49a1f0336a41fd4ea4320.jpeg)
![Інструменти управління майном комунальної власності територіальної громади](/uploads/library/image/651/a9eea45aa4fdf292a6b41cf81c33e32d.jpeg)
![Дорожня карта впровадження бюджету участі](/uploads/library/image/598/1b0d58fde6a87ab8e2d26c5b01f9fb02.jpeg)
![Запровадження цілісного середньострокового планування бюджету ОТГ](/uploads/library/image/584/3a4434dd8f514d75d3b09ab64bb943b6.jpeg)
![Отримання благодійної допомоги](/uploads/library/image/719/c78ba53ae5b441b6233d01da3f05fee9.jpeg)
![Як бути ефективним депутатом: посібник для депутатів](/uploads/library/image/582/497bc96cf192a8a6daf3472169d8db32.jpeg)
![Посібник щодо організації роботи ОТГ стосовно державної допомоги суб’єктам господарювання](/uploads/library/image/577/97f2094618df268130d987106c12de56.jpeg)
![Від антикорупції до доброчесності. Дієві інструменти для об’єднаних територіальних громад](/uploads/library/image/565/6a072b68c3cec0aa0467e3ba19b1df03.jpeg)
![Посібник для місцевого самоврядування “Буквар доріг майбутнього”](/uploads/library/image/562/4c7a4f954b00a93657b57cdf2e3ed5d1.jpeg)
![Специфіка використання бюджетних коштів на здійснення протипандемічних заходів та особливості управління місцевими бюджетами в умовах карантину в 2020 році](/uploads/library/image/561/718093556b0329552dbba6996f4e958f.jpeg)
![Публічні закупівлі у громадах: посібник для замовників](/uploads/library/image/559/dfccb8521defad744b7da435b273db8f.jpeg)
![Запровадження гендерно-орієнтованого бюджетування в об'єднаних територіальних громадах (Посібник)](/uploads/library/image/536/bef457163de1daa28f1d45ceae12ae23.jpeg)
![Критерії ефективних організаційних структур виконавчих органів місцевого самоврядування України (Аналітичні записки)](/uploads/library/image/476/dcf92e9d1f599a2068ae9fa19a56657a.jpeg)
![Інституційна спроможність об’єднаних територіальних громад України (Аналітичні записки)](/uploads/library/image/475/a851fe8f64ddca712945296a8038fdc5.jpeg)
![Ефективні організаційні структури для об’єднаних територіальних громад (Посібник)](/uploads/library/image/474/3ab15a690b62e5f90770bf5898795019.jpeg)
![Закупівлі у громадах. Посібник для розпорядників бюджетних коштів](/uploads/library/image/411/5a1e54df6a715559002af93e524558e1.jpeg)
![Активізація молоді та залучення до діяльності з розвитку громад (Практичний посібник)](/uploads/library/image/405/38f4082cbf1d4b73a1815f1e4096e113.jpeg)
![Молодіжна робота в об’єднаних територіальних громадах (дорожня карта)](/uploads/library/image/324/3e8bb72ba523e6623f0ee71209de3955.jpeg)
![Історії успіху 14 громад-партнерів програми USAID DOBRE](/uploads/library/image/314/c3f529c6cff1fad320b96ca53de2984b.jpeg)
![Success stories of 14 partner hromadas of USAID DOBRE](/uploads/library/image/315/3b8905462f775391c0b5ca9210679db6.jpeg)
![Повноваження об’єднаних громад із питань забезпечення та дотримання прав дитини: розуміння витоків функцій](/uploads/library/image/301/35c63b6c29f0dfac9fd0d7dcd822415d.jpeg)
![Посібник з реконструкції та благоустрою паркових зон](/uploads/library/image/287/89c747625fd77eefdcbf4abf8ece96e3.jpeg)
![Туристичний путівник новими громадами України](/uploads/library/image/275/557a72b2411ee76620a70e07c1363627.jpeg)
![Результати оцінювання управління фінансами 50 об’єднаних територіальних громад](/uploads/library/image/273/ea05022a764f50a868fe80c53f71a029.jpeg)
![Матеріали туристичного хабу для об'єднаних громад «Розвиток туризму в умовах нових громад»](/uploads/library/image/267/7acef02a8b3c0d2a2634808a12694229.jpeg)
![Децентралізація. Можливості для гідного життя. Використовуй!](/uploads/library/image/220/ebfb5c19cb377a304ec1e4b2fddd5503.jpeg)
![Практика публічних комунікацій для об'єднаних громад](/uploads/library/image/8/efb38fc2af3466615d9fc0eba7fddbe3.jpeg)
![Децентралізація в Україні – теорія та практика](/uploads/library/image/192/3d7a9d48609769ee92e918328227c1ea.jpeg)
![Партисипативне стратегічне планування в органах місцевого самоврядування (посібник для об’єднаних територіальних громад)](/uploads/library/image/23/359d9c9605a93ffdb6fe83a0d77ac1f7.jpeg)