Про що варто подбати громаді перед відновленням освітнього процесу

Автор: Сергій Дятленко, експерт з питань освіти Центрального офісу реформ при Мінрегіоні


Рано чи пізно карантин завершиться. Це не буде різким поверненням у докарантинне життя. Вірус ще довго так чи інакше супроводжуватиме нас. Повернення буде поступовим і до вихідної точки ми навіть не наблизимося - спочатку - за неможливості, потім - за непотрібністю.

Вихід з карантину освіти розпочнеться, за прогнозами влади, не раніше середини червня. Повномасштабно - не раніше вересня.

Органам місцевого самоврядування в будь-якому випадку потрібно готуватися до цього заздалегідь. Годі буде чекати за теперішніх умов великої допомоги від держави. Максимум - це рекомендації щодо початку роботи та заборони/дозволи на здійснення певних видів освітньої діяльності. Місцевій владі потрібно буде самостійно продумувати варіанти, за яких заклади освіти не стануть «гарячими точками» в боротьбі з коронавірусом. У громадах мають приймати рішення і нести відповідальність за них.

В нас є суттєвий бонус: можемо бачити, як виходить з карантину освіта в інших країнах та використати їх досвід. Варто уважно спостерігати. Але вже тепер потрібно подумати про:

  1. Черговість відновлення навчального процесу в закладах освіти для різних груп здобувачів освіти. І тут варто керуватися не лише інтересами держави (випускники мають скласти ЗНО), а й потребами дітей та їх батьків. Зокрема в Ізраїлі першими відновили навчання для учнів з так званих «інклюзивних класів», тобто для дітей, що через стан здоров'я найбільш складно переносять відсутність соціуму. За ними до шкіл повернуться учні 1-3 класів. Далі - дошкільнята.
  2. Режим роботи закладів освіти, за яким якомога зменшити можливість перетинання дітей між собою: змінність навчання, різні входи, поверхи, кабінети, розклад дзвінків тощо.
  3. Наповненість класів. Можливо, доведеться розділяти переповнені класи навпіл не лише для проведення окремих уроків, а для усього навчального процесу. До речі, з 1 вересня це можна зробити цілком цивілізовано за фінансової підтримки з боку держави. Таки без підтримки ніяк?..
  4. Переповнені школи. Найбільша проблема з такими школами у великих містах, хоча зустрічаються вони і в селах та містечках. Можливо, після оптимізації треба буде робити розпорошення, зберігаючи при цьому належний рівень надання освітніх послуг, до якого вже звикли учні за нових умов.
  5. Порядок використання обладнання загального призначення. Насамперед це спортивні зали, навчальні майстерні, лінгафонні кабінети, фізичні та хімічні лабораторії тощо.
  6. Забезпечення безпечного харчування та підвезення дітей. Тут, мабуть, варто спиратися на загальнодержавні вимоги до функціонування закладів громадського харчування та здійснення перевезень.
  7. Забезпеченість засобами захисту (маски, антисептики, вода, мило). Якщо учні забували вдома щоденники, то і маски забуватимуть, а дехто не матиме можливості їх купити.

Окремим рядком варто прописати безпеку вчителів та вихователів. Після відновлення навчального процесу саме вони переберуть на себе від медиків роль найбільш уразливого, а відтак найбільш небезпечного контингенту. Захисними прозорими екранами, рукавичками, тими ж антисептиками їх мають забезпечити в повній мірі. Не так, як забезпечили спецодягом медиків. А ще - створити безпечні та комфортні умови для роботи, в тому числі - побутові.

Про ці питання варто подумати заздалегідь, щоб потім не вийшло, що в «січні несподівано настала зима і випав сніг». Не думаю, що сьогодні в Україні є півмільйона захисних екранів на обличчя…


Ця публікація підготовлена за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Зміст матеріалу є відповідальністю виключно його авторів та не може жодним чином сприйматися як такий, що відображає офіційну позицію Програми «U-LEAD з Європою».

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
28.04.2020 - 10:15 | Переглядів: 36495
Author list 2da511e09b18af9ce85e798e701083e7

Автор: Сергій Дятленко

Теги:

освіта Сергій Дятленко

Поділитися новиною:

Читайте також:

20 травня 2022

PROSTO психологічна підтримка керівників ЦНАП

PROSTO психологічна підтримка керівників ЦНАП

Керівники ЦНАП мають дуже широкий діапазон задач. Вони вирішують питання забезпечення, піклуються про команду,...

20 травня 2022

Намети, генератори та похідні ліжка: громади Полтавщини отримують допомогу від U-LEAD для облаштування переселенців

Намети, генератори та похідні ліжка: громади...

Полтавська область з перших днів російської агресії стала прихистком для багатьох людей, які вимушено покинули свої...

20 травня 2022

Селище Гостомель на Київщині стане містом – Уряд схвалив проект Постанови

Селище Гостомель на Київщині стане містом –...

Селище міського типу Гостомель Бучанського району Київської області планують віднести до категорії міст. Відповідний...

20 травня 2022

Наповнення місцевих бюджетів та їх видатки: Мінрегіон та USAID «ГОВЕРЛА» розпочали серію онлайн-зустрічей з громадами

Наповнення місцевих бюджетів та їх видатки:...

Міністерство розвитку громад та територій спільно з Проєктом USAID «ГОВЕРЛА» розпочали серію онлайн-зустрічей з...