Інтерв’ю з Чаком Біном, колишнім виконавчим директором Ради органів врядування Вашингтонської метрополії (Metropolitan Washington Council of Governments, MWCOG)
(Інтерв’ю взято під час ІІ Міжнародного форуму агломерацій України «Агломерації та функціональні території: європейські підходи та їх впровадження в Україні», Львів, 24 жовтня 2025 року.)
– Пане Біне, розкажіть коротко про себе та чому Ви приїхали на форум агломерацій України.
– Метрополійне врядування поширене в усьому світі, в тому числі і в США. Десять років я обіймав посаду виконавчого директора Ради органів врядування Вашингтонської метрополії (COG) — агломерації, яка представляє інтереси столиці США Вашингтону та понад 20 сусідніх адміністративних одиниць з двох прилеглих штатів (Мериленд і Вірджинія). Наша метрополія була створена ще у 1960 році. З часом вона перетворилася на потужну регіональну інституцію, що спирається на федеральне законодавство, напрацьоване у 1970–1990-х роках.
Я приїхав до Львова як волонтер — поділитися нашим досвідом і підтримати Україну на шляху розбудови ефективного метрополійного врядування. Мої перші контакти з Україною розпочалися через Національну асоціацію регіональних рад США (NARS), а пізніше — через Мережу європейських метрополій та регіонів (METREX). Коли я дізнався, що в офісі Львівської агломерації працює лише троє людей, я посміхнувся — на самому початку в нашій Раді органів врядування Вашингтонської метрополії було саме троє співробітників. Сьогодні — понад 100. Отже, хочу наголосити – розвиток можливий, для цього важливі час, довіра та співпраця.
– Які основні уроки з американської системи метрополійного планування могли б бути корисними для України?
– Американська модель сформувалася як поєднання довіри та законодавчих механізмів. Сьогодні у США діє понад 400 організацій метрополійного планування, зокрема по одній для кожної великої урбанізованої території. Їхня діяльність визначається трьома ключовими федеральними законами, які встановили стандарти й стимули. Це зробило агломераційну співпрацю не лише можливою, а й необхідною.
У нашому регіоні до складу ради Вашингтонської метрополії входять мер Вашингтона, керівники з навколишніх округів Мериленд і Вірджинія та незалежних міст. Ми працюємо за чотирма основними напрямами: транспортне планування, якість навколишнього середовища, розвиток громад та економіки, безпека батьківщини та громадська безпека. Наприклад, у США кожне місто має власні поліцію та пожежну службу, тож координація між ними — критично важлива. Ми маємо близько 75 технічних комітетів, які збираються щомісяця. Наша роль — бути центром співпраці частина якої є добровільною, а частина — визначена федеральним законодавством.
– Ви згадували, що саме федеральне законодавство стало рушієм співпраці. Як це працює на практиці?
– Наприклад, у сфері транспорту закон США вимагає, щоб кожна урбанізована територія — не обов’язково в межах міста, а за критерієм густоти населення — мала організацію метрополійного планування (ОМП). OМП розробляє 20-річний регіональний транспортний план. І головне: якщо місто хоче отримати федеральне фінансування для інфраструктурного проєкту, цей проєкт має бути включений у план ОМП.
Це створює чіткий стимул: якщо не співпрацюєш — не отримуєш фінансування. Процес є безперервним і базується на даних: кожні чотири роки план оновлюється, а під ним формується конкретна програма з його виконання. Усі проєкти аналізуються технічними експертами, обговорюються з керівництвом за напрямами, а потім їх затверджують мери. Тобто, регіональний транспортний план – це не «список побажань», а спільна дорожня карта, заснована на чітких цифрах, потребах та прорахунку.
– На Форумі Ви також навели приклад управління водними ресурсами як моделі регіональної співпраці. Чому саме цей приклад?
– Управління водними ресурсами у США — чудовий приклад того, що я називаю «вимушеним шлюбом», коли міста мусять працювати разом, бо необхідність у захисті навколишнього середовища не залишає іншого вибору.
У 1960-х роках американські річки були настільки забруднені, що деякі з них буквально загорялися. Громадський тиск призвів до створення Агентства з охорони навколишнього середовища США (EPA) та ухвалення Закону про чисту воду (CWA), який зобов’язав планувати водокористування на рівні басейнів річок, а не адміністративних меж. Одна громада могла робити все правильно, але якщо вище за течією інша скидала стоки — це не допомагало. Закон вимагав, щоб одна визначена установа розробляла єдиний план для всього басейну, замість безлічі місцевих планів.
Федеральний уряд також надавав додаткові кошти тим містам, які будували спільну інфраструктуру. У Вашингтоні це дозволило звести найбільшу станцію очистки стічних вод у регіоні, що обслуговує кілька округів.
Наша організація не управляє цією станцією, але ми відіграли ключову роль у аналізі, координації та розробці системи управління. Ми допомогли укласти столітню угоду між усіма громадами-учасницями, яка визначає, як вони ділять витрати, ухвалюють рішення й розв’язують спори. Ця угода чинна й сьогодні — і я справді цим пишаюсь.
– Яку пораду Ви б дали українським громадам і регіонам, які створюють свої агломерації?
– Усе починається з довіри, але самої довіри недостатньо. Потрібні також чіткі правила, стимули й достовірні дані. Українські агломерації могли б досліджувати, як у США та Європі поєднують добровільну співпрацю із чіткими нормативними та фінансовими механізмами.
Вода, відходи й транспорт — природні напрями для початку. Вони потребують спільних рішень і допоможуть залучити міжнародних донорів та інвесторів після війни, особливо якщо проєкти матимуть агломераційний масштаб. Великі регіональні ініціативи завжди привабливіші для фінансування.
– Ви активно комунікуєте з європейськими та американськими метрополіями. Які ваші рекомендації щодо подібного обміну досвідом для України?
– Візьмемо, до прикладу, Мережу європейських метрополій та регіонів (METREX). Ця організація проводить дві конференції на рік — наступна відбудеться в місті Сан-Себастьян у Іспанії. Думаю, взаємодія з цією організацією була б вельми корисною. Очолює METREX перший заступник мера Варшави Якуб Мазур. До речі, досвід метрополій Польщі дуже цікавий для України. Вони досягли разючих результатів. І мені приємно було дізнатись, що за сприяння Ради Європи та її Центру експертизи багаторівневого врядування, який є флагманським помічником у розвитку метрополійного врядування в Україні, ви вже почали вивчати польський досвід метрополійного врядування. Обмін досвідом, як офлайн, так і онлайн, між українськими, європейськими та американськими агломераціями – це чудовий початок.
– І наостанок, що б Ви хотіли порадити українським лідерам, що працюють над розвитком метрополійного врядування?
– Не потрібно вигадувати велосипед. Починайте з малого, будуйте довіру й створюйте структури, які працюватимуть довго. Усі великі метрополійні системи — включно з нашою у Вашингтоні — починалися скромно, з кількох людей і спільної ідеї. Найважливіше — це готовність до довгострокової співпраці.
Матеріал створено проєктом Ради Європи «Посилення багаторівневого врядування та місцевої демократії для підтримки відновлення України», що реалізується в межах Плану дій Ради Європи для України «Стійкість, відновлення та відбудова» (2023–2026) Центром експертизи багаторівневого врядування при Конгресі місцевих та регіональних влад Ради Європи.
Джерело:
Програма Ради Європи
03 листопада 2025
«На війні дрібниць немає. Сіверську потрібен...
Начальник військової адміністрації Сіверської громади Донецької області Олексій Воробйов про проєкт створення...
01 листопада 2025
Децентралізація: найважливіше за жовтень
Децентралізація: найважливіше за жовтень
На початку кожного місяця портал «Децентралізація» підбиває підсумки рішень Уряду та Парламенту, що стосуються...
31 жовтня 2025
Конкурсний відбір територіальних громад для...
Ми отримали понад 500 заявок від територіальних громад з усіх областей України. Ми провели два етапи...
31 жовтня 2025
Мінрозвитку оприлюднило звіт за результатами...
Міністерство розвитку громад та територій України оприлюднило звіт за результатами публічних консультацій щодо...