Швидше розвиваються міста, де голова має амбіції та дбає про репутацію, - експерт

В Україні триває децентралізація, і багато ресурсів опиняється на місцях. Яке місце займають у цьому процесі прозорість, підзвітність та активізм - у розмові з Тарасом Случиком, експертом Інституту Політичної Освіти, фахівцем з питань запобігання корупції на місцевому рівні.

- На вашу думку, чи успішно проходить децентралізація в Україні?

- Децентралізація є однією з найуспішніших реформ, які розпочались в Україні! Вона реально «тут і зараз» змінює життя громадян, особливо у сільській місцевості. Жителі об’єднаних громад по всій країні за кілька місяців після об’єднання вже відчули та побачити позитивні наслідки. А міста обласного значення чи не вперше мають бюджет на реалізацію проектів для розвитку громади, а не лише кошти для «проїдання».

- Які виклики бачите в цьому процесі?

Зараз, щоб проекти розвитку були результативні, потрібне якісне довгострокове планування та контроль за їхньою реалізацією. І що ми тут бачимо?

Минулі стратегії в більшості громад - це красиві, але беззмістовні документи, підготовлені часто за кошти донорів. Завжди дивує, чому за такий важливий для громади документ як стратегія мають платити донори, а не бюджет міста?

Стратегії часто коригуються по факту бюджетом громади кожного року. Тому бюджет міста, програма соціально-економічного розвитку та цільові програми живуть своїм окремим життям від стратегії міста. Нажаль, не багато мерій в Україні думає довше ніж до наступних місцевих виборів.

Ще один виклик для місцевого самоврядування та для жителів громад - це ефективний контроль за використання коштів громади.

Ніхто не є більш зацікавленим у якісному контролі, ніж ті, хто отримують відповідні муніципальні послуги.

Найкраще проконтролюють ефективність витрачання коштів у школах батьки, які водять туди своїх дітей, у багатоквартирному будинку, де будуть ремонтувати міжбудинковий проїзд, – його жителі, у районі міста, на території якого проводять реконструкцію скверу, - органи самоорганізації населення.

Тому мерії, які хочуть бути ефективними, запроваджують такі інструменти та практики, що дозволяють жителям громад зручно та просто контролювати якість виконання робіт та бюджет громади.

- У Рейтингу прозорості (проект Transparency International Україна в рамках якого оцінюється прозорість 100 найбільших міст України) описано 13 сфер – чи є якась закономірність в показниках?

- Закономірності на мою думку три. Ті міста рухаються в рейтингу швидше та мають вищі бали, де:

Перше: міський голова та його команда мають політичні амбіції на національний рівень та дбають про репутацію міста і свою;

Друге: є активна громада, яка постійно пропонує мерії та депутатам рішення і контролює їх;

Третє: є політична конкуренція

- Яким чином простому містянину можна добитися змін? Куди звертатися та з чого почати?

- Об’єднувати сусідів та піднімати важливі для жителів питання, якими буде користуватись багато жителів – реконструкція парку, оприлюднення переліку будівель, які можна взяти в оренду, чесні процедури розгляду земельних питань та ін.

Кожному містянину, який хоче запровадити нові справедливі та зручні правила в місті, треба створювати команду, ОСББ чи орган самоорганізації населення, а також балотуватись в 2020 році до міської ради.

І тоді він стане відповідальною частиною громадянського суспільства - матиме широкі права та більше обов’язків.

- Які три найкращих практики прозорості, про які вам хочеться розказувати на кожному семінарі та ставити їх у приклад?

- Перше, це новий геопортал у Львові який дозволяє наносити шари з різною інформацією. Ще онлайн карта статусів звернень громадян щодо проблем в будинках від КП «МІУК» в Івано-Франківську. І третє, це портал відкритих даних Дрогобицької міської ради.

Автор: Аліна Кобенко

19.03.2018 - 10:27 | Переглядів: 4975
Швидше розвиваються міста, де голова має амбіції та дбає про репутацію, - експерт

Теги:

громадський бюджет контроль

Джерело:

Transparent Cities

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

26 жовтня 2020

Маємо всі пам’ятати, що люди радше обирали надію на якісні зміни в громадах, - В’ячеслав Негода

Маємо всі пам’ятати, що люди радше обирали...

Вперше в історії незалежної України місцеві вибори відбулися на новій територіальній основі громад і районів. До змін...

26 жовтня 2020

Законопроект про місцеві державні адміністрації: експертне обговорення завершилося

Законопроект про місцеві державні...

Відбулося фінальне експертне обговорення проекту нової редакції Закону про місцеві державні адміністрації перед...

26 жовтня 2020

Оператор (адміністратор) муніципальної системи управління побутовими відходами: чому потрібні зміни

Оператор (адміністратор) муніципальної системи...

Автор:  Вячеслав Сороковський, експерт з публічних послуг швейцарсько-українського проекту DESPRO 21 липня...

26 жовтня 2020

Вивчення рідної мови: як децентралізація допомагає зберегти мовну ідентичність

Вивчення рідної мови: як децентралізація...

Паралельні класи із двома мовами навчання та інші особливості — такою може стати реальність для понад 130 різних...

24 жовтня 2020

Відбулося перше засідання Ради соціального розвитку регіонів при Президенті

Відбулося перше засідання Ради соціального...

Під головуванням заступника керівника Офісу Президента України Юлії Соколовської відбулося перше засідання Ради...