Про символіку об'єднаних громад

Автор: Анатолій Ткачук, Директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства 

Отримав сьогодні звернення «з низів». В деяких об‘єднаних територіальних громадах готують свою нову символіку – герб, прапор, деякі уже ухвалили таку символіку. І раптом хтось із геральдичного товариства поширив інформацію, що ОТГ не може мати власної символіки, а має використовуватись символіка центру громади.

Така позиція не має під собою жодного аргументу.

По перше, слід користуватись законом «Про місцеве самоврядування в Україні». Закон визначає поняття територіальної громади: «територіальна громада – жителі, об’єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об’єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр;» Цей закон поширюється на всі територіальні громади України, у тому числі і об‘єднані. У законі є відповідна стаття, що регулює питання символіки власне територіальних громад:

«Стаття 22. Символіка територіальних громад сіл, селищ, міст, районів і областей

Територіальні громади сіл, селищ, міст можуть мати власну символіку (герб, прапор тощо), яка відображає їх історичні, культурні, соціально-економічні та інші місцеві особливості і традиції.
З урахуванням пропозицій органів місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районними, обласними радами може бути затверджена символіка відповідно району, області.
Зміст, опис та порядок використання символіки територіальних громад сіл, селищ, міст, районів і областей визначаються відповідною радою згідно з законом.»
Отже, мова в законі йде власне про символи територіальних громад. Якою має бути символіка об‘єднаної територіальної громади? Це має вирішувати власне територіальна громада в особі відповідної місцевої ради, але ця символіка має мати об‘єднуючий характер, має сприйматись усією громадою, а не тільки жителями одного, нехай центрального містечка чи села. Адже наше завдання поступово на основі досить механічного об‘єднання різних сільрад у одну територіальну громаду перейти до нової місцевої ідентичності, де всі жителі цієї громади, не залежно в якому поселенні вони проживають, відчували себе однією сім‘єю.

По-друге, при розробці нової символіки слід розуміти, яким чином вона допоможе громаді сформувати своє обличчя, створити успішний територіальний бренд, який допоможе розумному зростанню цієї великої території, якою зараз є нові ОТГ. На жаль, частина гербів сіл, селищ, які стали центрами нових ОТГ навряд чи можуть справитись з таким завданням. Часто, геральдисти, які готували такі герби, поєднували в них непоєднуване. Але раніше на це не звертали увагу, а сьогодні і герб, і логотип, і ключове гасло мають корелюватись одне з одним і створювати цілісний образ територіальної громади. Саме тому, роботу із створенням нової символіки об‘єднаних громад, якщо вона ведеться розумно і з прицілом на розвиток громади, слід вітати і допомагати громадам, а не гальмувати її.

От приклад герба ґміни Грубешів у Польщі

Мал.1 Герб ґміни Грубешів

Дата на гербі відповідає періоду утворення ґмін у Польщі за часів комуністичного режиму. Ми не оцінюємо тут вдалість герба, але у самому гербі ключовим елементом є герб міста Грубешів. Таким чином ґміна почасти використовує символіку більш потужної одиниці для просування себе у світі.

А це герб власне міста Грубешів, яке дало назву самій ґміні, але не входить до її складу.

Мал. 2 Герб міста Грубешів

Є уже певний досвід і в Україні. Так селище Наркевичі стало центром Наркевицької об‘єднаної територіальної громади і громада, а не її центр отримали новий герб[1].


Мал.3. Герб Наркевицької ОТГ

Сьогодні Україна розпочала непростий, але потрібний процес децентралізації, який напряму пов‘язаний із зміною адміністративно-територіального устрою, бюджетної системи, системи стратегічного та просторового планування. Все це робиться з однією метою – створення умов для розумного економічного зростання у громадах та регіонах, що неодмінно приведе до покращення якості життя місцевого населення.

Територіальні громади у цьому процесі є головним рушієм змін. Вони перші починають жити в умовах позитивної конкуренції за внутрішні та зовнішні ресурси і їхня впізнаваність для потенційних інвесторів є дуже важливою. Тому формування символіки громад має бути спрямоване, як в середину громади – ми єдині, ми одна сім‘я , так і на зовні – ми відкриті для світу, ми кращі, тут можна працювати, сюди можна інвестувати, тут престижно та комфортно жити".

Теги:

Анатолій Ткачук

Джерело:

Інститут громадянського суспільства

Поділитися новиною:

Коментарі:

87d9cce25276216578bbb1540d5c57b0
Віктор Бедь
18.12.2020 - 18:21
Окрім того, слід звернути увагу на те, що зважаючи на положення Конституції України, Декларації про державний суверенітет України та Закону України "Про місцеве самоврядування", зокрема в частині забезпечення та охорони державного суверенітету і територіальної цілісності України, а також з урахуванням положень п. 3 ст. 22 Закону України "Про місцеве самоврядування" (зміст, опис та порядок використання символіки територіальних громад сіл, селищ, міст, районів і областей визначаються відповідною радою ЗГІДНО З ЗАКОНОМ) - питання щодо символіки територіальних громад підлягають урегулюванню у відповідності до норм спеціально прийнятого закону, якого в Україні на сьогодні не існує. Такий закон має відповідати вище зазначеному, а також положенням Конституції України та спеціальних законів про державні символи України. Зважаючи на спроби поширення антиукраїнського політичного сепаратизму та військової агресії проти України, питання символіки територіальних громад має бути під пильним наглядом держави, суворо відповідати положенням Конституції України та Декларації про державний суверенітет України, та регулюватися спеціальним законом. До прийняття такого закону, офіційне застосування і поширення символіки територіальних громад, окрім державних символів, є недопустимим і незаконним. Віктор Бедь, м. Ужгород, 18.12.2020 р.
Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

15 квітня 2021

Розвиток інституту старост: Верховна Рада прийняла законопроект №4535

Розвиток інституту старост: Верховна Рада...

15 квітня 20201 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому Проект Закону про внесення змін до...

15 квітня 2021

Важливим завданням Мінрегіону є реалізація наступного етапу реформи децентралізації, - Олексій Чернишов

Важливим завданням Мінрегіону є реалізація...

У реалізації чергового етапу реформи місцевого самоврядування (децентралізації) для Мінрегіону у межах Плану дій...

15 квітня 2021

Роз’яснення земельного законодавства та співпраці з Держгеокадастром: у регіонах пройдуть круглі столи

Роз’яснення земельного законодавства та...

Всеукраїнська асоціація громад (ВАГ) за підтримки Міністерства аграрної політики і продовольства України та...

15 квітня 2021

Держави-члени Ради Європи цікавляться досвідом України у проведенні децентралізації

Держави-члени Ради Європи цікавляться досвідом...

Держави-члени Ради Європи цікавляться досвідом України у проведенні нею реформи місцевого самоврядування та...