Мінрозвитку представило на Бучанському форумі ключові напрацювання щодо розмежування повноважень за принципом субсидіарності

На щорічному Бучанському форумі «Реформи. Децентралізація. Євроінтеграція» Міністерство розвитку громад та територій України представило ключові результати багатомісячної роботи над створенням законодавчої основи для наступного етапу децентралізації — чіткого розмежування повноважень органів місцевого самоврядування (ОМС) та органів виконавчої влади. Ця робота, що проводиться за принципом субсидіарності, виконується у рамках індикатора 9.3 Плану України (Ukraine Facility).

 

 

Як зазначив заступник міністра Олексій Рябикін, основна філософія цієї складної реформи є на диво простою та орієнтованою на людину:

«Коли ми говоримо про такі складні речі... людям завжди треба пояснити, навіщо. От навіщо це все?... Все це дуже просто. Для того, щоб людина, яка мешкає в територіальній громаді... розуміла, до кого їй звернутися. Для того, щоб вирішити ту чи іншу проблему... Це про те, куди людині звернутися, для того, щоб якомога швидше і якісніше отримати послугу або вирішення своєї проблеми».

 

Інклюзивний підхід та структурована робота

Міністерство організувало роботу широкої робочої групи, до складу якої увійшли представники профільних комітетів Верховної Ради, ключових міністерств, всеукраїнських асоціацій ОМС та міжнародних партнерів (Рада Європи, «U-LEAD з Європою» та ін.). Робота була структурована через тематичні підгрупи, які провели 25 засідань, детально аналізуючи розмежування в сферах освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, місцевих фінансів, цивільного захисту та ін.

Головний результат: проєкт рамкового закону

Основним результатом цієї колективної роботи став проєкт Закону України «Про засади розмежування повноважень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування».

 

 

Детальний огляд ключових положень законопроєкту на форумі провів директор Департаменту багаторівневого врядування Мінрозвитку Микола Рубчак. Він наголосив, що мета документу — підвищити ефективність публічного врядування шляхом чіткого визначення рівнів влади, їх компетенцій та, що найважливіше, гарантованого ресурсного забезпечення для реалізації цих повноважень.

Системні засади запропонованої реформи:

  1. Принципова основа: Закон ґрунтується на європейських принципах, перш за все — субсидіарності (повноваження виконує найближчий до громадянина рівень влади) та матеріально-фінансової відповідності.
  2. Чітка класифікація: Вводиться системний розподіл повноважень на власні, делеговані, солідарні (договірні) та ті, що належать до виключної компетенції держави.
  3. Ключова інновація: Закон чітко зв’язує вид повноважень із механізмами їх фінансування, створюючи правове підґрунтя для стабільності та прозорості, зокрема для реалізації міжгромадських та інфраструктурних проєктів.

 

Погляд з регіону: акцент на контроль, відповідальність та внутрішню ясність

 

 

На форумі також пролунали практичні думки від представників виконавчої влади на місцях. Начальник Тернопільської обласної військової адміністрації В’ячеслав Негода назвав законопроєкт унікальним, оскільки він закладає концептуальні основи для всієї системи. Він акцентував на двох ключових аспектах для ефективної реалізації:

  1. Контроль за делегованими повноваженнями: Держава не може бути стороннім спостерігачем. Потрібні дієві механізми моніторингу та контролю не лише законності, але й якості виконання делегованих державних функцій ОМС.
  2. Чіткість всередині виконавчої вертикалі: Не менш важливим є прозоре розмежування повноважень між рівнями самої виконавчої влади (за принципами деконцентрації) — між обласними та районними адміністраціями, функції яких зараз часто дублюються. Це підвищить якість державних послуг.

В’ячеслав Негода також наголосив, що в умовах воєнного стану відповідальність за невиконання державних функцій має бути чітко врегульована, а закон має передбачати відповідні механізми реагування.

 

Реформа в умовах викликів

Законопроєкт створює рамкові процедури, на основі яких надалі будуть вноситися системні зміни до галузевого законодавства. Ця робота має безпосередній практичний вплив, оскільки успішне виконання індикатора пов’язане з отриманням фінансування в межах Ukraine Facility.

 

 

Олексій Рябикін нагадав, що вся ця масштабна законотворча робота відбувається в унікальному контексті, який надає реформі особливої ваги:

«Дуже важливо, щоб ми не забували про головне, що триває війна... Реформу ми творимо в той час, коли в країні триває війна. Це абсолютно унікальний досвід, який насправді не має жодна країна світу».

 

 

Форум став майданчиком, де не лише презентували зміст реформи, а й переосмислювали її значення для країни. У цьому контексті дуже влучною була оцінка Віри Козіної, Національної консультантки Ради Європи, Центр експертизи багаторівневого врядування при Конгресі місцевих і регіональних влад Ради Європи

«Україна робить уже третій підхід, намагаючись вирішити завдання, яке не було вирішене за 30 років незалежності. Законопроєкт, який ми сьогодні обговорюємо, мабуть, найближче з усіх останніх актів наближає нас не просто до розуміння Європейської хартії місцевого самоврядування, а до її практичного виконання.

Важливим є сам процес його розробки. Він готувався не «для галочки» чи траншу, а в результаті серйозної роботи 51 представника міжнародних організацій, експертів та ЦОВВ. Ключовим став «Страсбурзький формат» діалогу в червні 2025 року, де вперше на такому високому рівні (замміністри, міністри) була досягнута політична домовленість про спільні цінності та «червоні лінії» між рівнями влади. Саме на цю домовленість потім посилалися всі сторони під час напрацювання тексту.

 

Чому цей законопроєкт — фундаментальний?

Він встановлює загальні правила, а не лише галузеві розмежування. Без таких правил будь-які галузеві зміни будуть роботою «в нікуди».

Ключові прогресивні елементи проєкту:

  1. Принцип субсидіарності вперше чітко впроваджується в українське законодавство на рівні закону, підкріплений конкретними механізмами в семи статтях.
  2. Принцип консультацій з ОМС піднятий на принципово новий рівень: відтепер консультації — це обов'язкова умова, без якої «все інше не працює».
  3. Європейська хартія місцевого самоврядування прямо закріплюється як джерело права. Це дає можливість використовувати в судах не лише текст Хартії, але й сучасні коментарі, звіти моніторингу та кращі практики Ради Європи для захисту автономії.
  4. Вперше на рівні закону асоціації ОМС почали серйозну розмову про імплементацію статті 11 Хартії — про судовий захист прав місцевого самоврядування, що є історичним кроком.

 

Де є резерв для вдосконалення?

Наразі в законопроєкті не прописана відповідальність держави за його порушення. Ця норма потребує допрацювання в комітетах, щоб запобігти, наприклад, її «перекриттю» Бюджетним кодексом.

Цей законопроєкт — не ідеальний, він є результатом компромісів. Але він вперше чітко розмежовує рівні влади, встановлює критерії, захищає автономію та дає сучасні інструменти для її захисту. Третя спроба України розмежувати повноваження поки що виглядає найбільш обіцяючою і класною за своєю ідеєю».

 

Організатор Бучанського форуму «Реформи. Децентралізація. Євроінтеграція» - Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Захід відбувся за сприяння та підтримки Програми «U-LEAD з Європою», Швейцарсько-українського проекту DECIDE – «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», що впроваджується за підтримки Швейцарії, Програми «Електронне урядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP), що виконується Фондом Східна Європа, Швейцарсько-українського проекту «Згуртованість та регіональний розвиток України» UCORD, шведсько-української Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні», Проекту RELEVE, що реалізується агенцією Expertise France, Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи, громадської організації «ДЕСПРО».

02.12.2025 - 14:00 | Переглядів: 105
Мінрозвитку представило на Бучанському форумі ключові напрацювання щодо розмежування повноважень за принципом субсидіарності

Джерело:

Читайте також:

02 грудня 2025

Потяг Київ – війна. Інтерв’ю начальника Костянтинівської міської військової адміністрації

Потяг Київ – війна. Інтерв’ю начальника...

“Я дуже хотів би, аби держава змінила ставлення до комунальників, які працюють у таких громадах, як наша. Ці люди –...

02 грудня 2025

Проєкт DECIDE оголошує конкурсний відбір партнерських областей для реалізації ІІ фази Проєкту

Проєкт DECIDE оголошує конкурсний відбір...

  Швейцарсько-український Проєкт «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (далі – Проєкт   DECIDE)...

01 грудня 2025

Бучанський форум «Реформи. Децентралізація. Євроінтеграція»: ключові думки

Бучанський форум «Реформи. Децентралізація....

У Бучі, місті-символі стійкості, трагедії та успіху децентралізації, відбувся щорічний Бучанський форум «Реформи....

01 грудня 2025

Голови громад назвали найважливіші закони для розвитку територій: результати всеукраїнського опитування

Голови громад назвали найважливіші закони для...

Під час щорічного Бучанського форуму «Реформи. Децентралізація. Євроінтеграція» президентка ГО «ДЕСПРО» Оксана...