Нагляд як партнерство і допомога - думки про необхідність забезпечення законності рішень на місцях

Україна єдина країна на Європейському континенті, яка не має цивілізованого нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування. Про це в ефірі Українського радіо, присвяченого 11-річчю реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, сказав народний депутат України, голова підкомітету з питань адмінтерустрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін.


Однак він констатував, що попри зміну влади, реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади, серед завдань якої, в тому числі, і запровадження нагляду, 11 років залишається серед пріоритетів держави.

За словами народного депутата, реалізувати це завдання необхідно було ще зі стартом реформи, адже воно потребує внесення змін до Конституції України. Зараз, в умовах війни, вносити зміни до Основного закону неможливо. А щоб реалізувати запровадження нагляду в рамках чинної Конституції, вже кілька років суб’єкти реформи обговорюють зміни до законів, які дадуть можливість запровадити нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування.

«Хто саме буде здійснювати нагляд? Відповідь на це питання має дати законодавець. Зараз обговорюється, що в майбутньому це будуть префекти. Станом на зараз в нас таких немає, натомість є голови місцевих державних адміністрацій», - сказав Віталій Безгін.

Він зазначив, що проєктна норма про одноособову призупинку префектом рішення органу місцевого самоврядування, після консультацій з асоціаціями органів місцевого самоврядування, була відкликана.

Народний депутат також додав, що крім нагляду, необхідно розмежувати повноваження між органами державної влади та органами місцевого самоврядування всіх рівнів.

«В Україні парадоксальна річ, коли змінами до Бюджетного кодексу, тобто грішми, вирішуємо, хто і за що відповідальний. Це неправильно. На законодавчому рівні треба чітко розмежувати повноваження», - сказав Віталій Безгін.

Всеукраїнська асоціація ОТГ підтримує запровадження нагляду за рішеннями органів місцевого самоврядування, наголошуючи, перш за все на тому, що органи, які здійснюватимуть нагляд, мають стати партнерами громад.

«Категорично говорити, що зараз нагляду немає, не варто. Зараз в системі адміністративного нагляду є хаос - велика кількість органів державної влади, які здійснюють нагляд і контроль. Це силові структури, різного роду інспекції. Але є невизначеність з ким органам місцевого самоврядування проводити консультації або отримати роз’яснення, чи правильно вони приймають ті чи інші рішення. Насправді, 11 років реформи - не такий великий термін, адже більшість громад утворилася в 2020 році (в жовтні 2020 року відбулися місцеві вибори на новій територіальній основі громад і районів). Це було всього 5 років тому, за 2 роки до повномасштабної війни. І більшість громад не мають достатньо досвіду у прийнятті рішень. Зрозуміло, що має бути порядок в цьому, має бути єдиний орган, який буде забезпечувати правомірність рішень, але він має виступати партнером громад, надавати консультації і допомагати громадам приймати рішення, які б не порушували закон», - сказав заступник виконавчого директора Всеукраїнської асоціації ОТГ Сергій Шаршов.

За його словами, Всеукраїнська асоціація ОТГ відстоювала чотири принципові речі:

  • перше - має бути забезпечена м’яка модель здійснення нагляду, коли наглядовий орган має сам доводити свою правоту в суді, якщо дійде до суду;
  • друге - всі скасування, призупинення рішень органів місцевого самоврядування має здійснюватися в судовому порядку, за виключенням питань, які стосуються територіальної цілісності України або державної безпеки;
  • третє -  голова місцевої державної адміністрації має бути не політичною фігурою, а державним службовцем, професіоналом своєї справи;
  • четверте - необхідність уникнути дублювань повноважень між місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування.

«Все це в комплексі дозволить нам забезпечити переформатування застарілих місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу, які мають бути партнерами для органів місцевого самоврядування»,  - додав Сергій Шаршов.

В Українській асоціації районних та обласних рад також підтримують запровадження нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування

«Наша Асоціація виважено і спокійно ставить до запровадження нагляду, за умови врахування пропозицій, які надають обласні та районні ради законодавцю. Є повне розуміння того, що нагляд має бути домірним, він має бути чітко прописаним в законі. Так працює в країнах ЄС, і в нас це не викликає обурення. Ми розраховуємо на розмежування повноважень в подальшому та створення виконкомів обласних та районних рад. То ж ми підтримуємо законопроекти, які пропонують домірний нагляд, ми не боїмося нагляду за нашими актами, які ми ухвалюємо, і сподіваємося, що все буде відповідно до законів і Європейської хартії місцевого самоврядування», - сказала президентка УАРОР, голова Харківської обласної ради Тетяна Єгорова Луценко.

Вона зазначила, що у відповідному законопроекті  не бачить загроз надмірної бюрократії.

«Там говориться про те, що орган місцевого самоврядування, за потреби, може звернутися до префекта, а в сьогоднішньому випадку - до місцевої державної адміністрації, за консультацією щодо майбутнього рішення. Але орган місцевого самоврядування може ухвалити будь-яке рішення, якщо вважатиме його законним і доцільним. Якщо префект вбачатиме порушення законодавства таким рішенням, то він може дати органу місцевого самоврядування 30 днів, щоб усунути ці порушення, а якщо орган місцевого самоврядування надасть пояснення, що не вбачає в рішенні порушення законодавства, то тільки після цього префект може звернутися до суду і оскаржити акт в судовому порядку. З досвіду інших країн ми не бачимо численних звернень префектів до суду. Зрештою, немає в законопроекті прописаної потреби погоджувати кожен акт, який ухвалюватимуть органи місцевого самоврядування. Чітко прописано, що це за бажанням органу місцевого самоврядування»,- додала Тетяна Єгорова-Луценко.

В’ячеслав Негода, голова Тернопільської обласної військової адміністрації (заступник Міністра розвитку громад та територій в 2014-2023 роках), серед головних завдань реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади назвав забезпечення верховенства права.

«Нагляд – не панацея. Повноважень в обласних та районних військових адміністрацій і зараз більш ніж достатньо. Забезпечення в умовах децентралізації верховенства права – одне з головних завдань реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади», - сказав В’ячеслав Негода.

 Він наголосив, що реформа місцевого самоврядування охоплює всю систему територіальної організації влади, а не лише місцеве самоврядування на рівні громад.

«Важливо завершити реформу всієї системи територіальної організації влади, а не лише місцевого самоврядування на рівні громад», - сказав В’ячеслав Негода.

 За його словами, повноваження та відповідальність мають бути законодавчо виписані для органів місцевого самоврядування та інших територіальних органів виконавчої влади.

В’ячеслав Негода також розповів про реалізацію пілотного проєкту щодо удосконалення моніторингу рішень органів місцевого самоврядування Тернопільської області, над яким працює обласна військова адміністрація спільно з Програмою Ради Європи «Посилення доброго демократичного врядування і стійкості в Україні».

«Уже в перший місяць конструктивної взаємодії ОВА з громадами ми зуміли досягти з майже 50% до 100% законності розпоряджень голів громад про скликання сесій. Ми провели реорганізацію в структурі ОВА і РВА та працюємо над створенням підрозділів, які будуть забезпечувати моніторинг та оцінку рішень на предмет їхньої законності. Ми маємо працювати як партнери. Виконання територіальними громадами законодавства – безапеляційна умова».

Про що ще говорили спікери в ефірі Українського радіо – слухайте в записі розмови.

01.04.2025 - 17:06 | Переглядів: 320
Нагляд як партнерство і допомога - думки про необхідність забезпечення законності рішень на місцях

Теги:

нагляд Віталій Безгін В'ячеслав Негода Сергій Шаршов

Джерело:

Читайте також:

02 квітня 2025

Реформа старшої профільної школи: ключові тези за результатами дискусій із засновниками закладів освіти 

Реформа старшої профільної школи: ключові тези...

Реформи в освіті — це складний і відповідальний процес, який потребує кропіткої аналітичної роботи, ґрунтовних...

02 квітня 2025

Фінансові можливості ЄС для українських муніципалітетів: детальний огляд

Фінансові можливості ЄС для українських...

Українські муніципалітети мають доступ до багатьох фінансових програм Європейського Союзу, що сприяють...

02 квітня 2025

Розпочалася розробка перших кластерних концепцій управління відходами для регіонів України 

Розпочалася розробка перших кластерних...

Одну з перших в Україні кластерних концепцій управління відходами розроблять для Ужгородського кластера...

02 квітня 2025

Експерти проєкту DECIDE надають консультації з питань впровадження реформи старшої профільної школи

Експерти проєкту DECIDE надають консультації з...

Експерти Швейцарсько-українського проєкту DECIDE консультують територіальні громади України щодо основних кроків...