Турбівська громада на Вінниччині за чотири роки пройшла шлях від становлення до впровадження прозорого управління та залучення ресурсів. Новий Статут, ефективне використання комунального майна та оптимізація податків допомагають громаді розвиватися навіть у складних умовах.
Утворити старостинські округи і комунальні підприємства – такими були першочергові цілі команди новоствореної Турбівської ТГ наприкінці 2020 року. Проте, час змінив пріоритети і на перший план вийшли наповнення бюджету та налагодження співпраці з мешканцями. Нині громада на Вінниччині, з переважно аграрною спеціалізацією, за підтримки Програми U-LEAD з Європою затвердила сучасний Статут та шукає ресурси для розвитку.
Статут територіальної громади для покращення взаємодії з жителями
Чотири роки, три з яких в умовах війни, відносно небагато для значних змін, але вони можливі. Молода команда, амбітні цілі, бажання вчитись, залучати жителів та впроваджувати принципи прозорості – секрети успіху Турбівської громади.
«Все залежить від команди. По-перше, у нас команда зібрана активна, переважна більшість молодих спеціалістів, яка підкріплена досвідом старших людей. По-друге, завдяки таким програмам як U-LEAD, є звідки почерпнути знання, є кому проконсультувати. По-третє, ми бачимо в кінці тунелю світло і треба рухатися вперед. Якщо ми хочемо рухатись в Європу, то у нас все повинно бути прозоро, доступно та інклюзивно», - розповідає Турбівський селищний голова Ігор Соць.
Прозорість і доступність в роботі ОМС, каже Турбівський селищний голова, в сьогоднішніх умовах – головне. Цього очікують жителі від об’єднаної громади, а також прагнуть діалогу з місцевою владою. Тож коли випала нагода взяти участь у програмі підтримки від U-LEAD «Розробка Статуту територіальної громади», команда Турбівської селищної ради за експертної підтримки підготувала проєкт Статуту територіальної громади. Документ, який в певному сенсі перезавантажив принципи взаємодії ОМС з жителями, затвердили наприкінці січня 2025 року.
Також за підтримки експертів напрацювали локальні положення про місцеві ініціативи, електронні петиції, громадські слухання, що деталізують положення Законів та Статуту. Усі ці інструменти не зовсім нові для Турбівської громади, розповідає заступник селищного голови Сергій Іскра. Наприклад, електронні петиції на сайті ТГ існують з 2021 року.
«Хочемо за допомогою цих інструментів залучити якомога більше жителів громади до вирішення життєво важливих питань. Спростити цей шлях. Особливість таких невеликих громад як наша, люди тут ближче до керівництва громади. Вони звикли, як колись, прийти до селищного голови, поспілкуватись, поділитись своїми проблемами. З огляду на це, на мою думку, у нас не так багато петицій зареєстровано на сайті», - говорить пан Сергій.
Місцеві ініціативи також в неформальному варіанті жителі Турбівської громади використовували раніше.
«У нас вони (місцеві ініціативи, - ред.) були більш неформальними і навіть досить цікавими. І ми, як місцева влада, до них прислухались. Має бути розуміння, що як ми, так і жителі громади, вчимося приймати відповідні рішення, бути долученими до тих процесів прийняття рішень, до яких не було доступу у багатьох. Ми відкриті і готові до діалогу з будь-ким. Для нас як посадовців місцевого самоврядування, це також додаткове джерело отримання інформації та гарних ідей, які можуть згенерувати жителі громади, і їх можна спробувати реалізувати», - вважає заступник селищного голови Сергій Іскра.
Щоб втілювати ідеї та розвивати громаду, необхідні ресурси. Та й в умовах війни перед громадою постали нові виклики. Пріоритети змістились в бік фінансування видатків на безпеку, оборону, соціальний захист. Але ресурси для розвитку представники Турбівської селищної ради продовжують шукати, навчаючись і отримуючи супровід експертів U-LEAD у найрізноманітніших сферах.
Один з успішних кейсів – отримання у комунальну власність громади нерухомості завдяки участі у 2023-2024 роках у пілотному проєкті U-LEAD «Управління майном відумерлої спадщини». Це результат майже річної роботи і навчання за підтримки експертів U-LEAD. Турбівська громада набула право комунальної власності на житловий будинок із земельною ділянкою. Їх подальша доля, за словами керуючої справами виконавчого комітету Турбівської селищної ради Ольги Крещенецької, зараз вирішується. Одна з пропозицій – надати їх ВПО, які виграли грант на розвиток малого бізнесу в громаді в сфері агровиробництва.
Посадовиця зазначає, що практику прийняття таких об’єктів у комунальну власність продовжуватимуть і надалі, оскільки для органів місцевого самоврядування це є внутрішнім ресурсом, який можна ефективно використати. Крім того, це сприяє глибшому розумінню стану справ у громаді.
«На цьому об’єкті ми набули досвід та напрацювали алгоритм дій. Тому якщо у громаді будуть з’являтися нові об’єкти з ознаками відумерлої спадщини, то будемо працювати у цьому напрямку. Але під час пошуку такого майна, було розглянуто чимало інших. Дуже часто виявляється, що об’єкт вже зареєстрований або є хтось з власників, але спадщину не оформили. Є і такі, що подали до нотаріуса документи, але не завершили процес прийняття спадщини», - говорить Ольга Крещенецька.
Ще одним прикладом успішного пошуку внутрішніх ресурсів є оптимізація системи місцевих податків і зборів за консультативної підтримки радників регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Вінницькій області. Оскільки Турбівська громада має аграрний профіль та більшість її жителів отримують прибуток за рахунок сільгоспвиробництва, то ОМС дісталась «сумнівна спадщина» з великою кількістю земель з актами постійного користування. Відповідно власники цих документів сплачували до бюджету значно менше, ніж ті, хто орендує землю. Прийняття нового рішення «Про встановлення місцевих податків та зборів на 2025 рік» дозволило цю проблему вирішити.
«Ми хотіли показати, що всі мають бути рівними, кожен має платити податки. Ми скоригували ставки податків, максимально зрівняли їх. Я вважаю, що всі мають працювати на рівних умовах. І відповідно плата стягується за гектар. Чим більша площа, тим більша плата, але відсоткова ставка однакова у всіх. Тому ніхто ніяких нарікань не висуває, чому у когось плата така, а у мене інша», - розповідає заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради Сергій Іскра.
З допомогою таких змін громада зможе залучити більше коштів у місцевий бюджет, сформувати резерв для збільшення окремих видів надходжень. Це дасть можливість трохи розширити можливості громади та робити більше для жителів. І як каже селищний голова Ігор Соць, робити громаду такою, щоб людям тут хотілося жити, працювати і відпочивати, а не їхати кудись і шукати кращого.
Теги:
Область:
Вінницька областьГромади:
Турбівська територіальна громадаДжерело:
Програма «U-LEAD з Європою»
21 лютого 2025
Привести законодавство у відповідність до змін...
20 лютого парламентський Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
21 лютого 2025
Відкритий конкурс – залучення експертів для підтримки відновлення на місцевому рівні в Україні
Відкритий конкурс – залучення експертів для...
Опис контексту Для реагування на мінливі потреби українських муніципалітетів і національних суб'єктів у...
21 лютого 2025
Законопроєкт про відтермінування розробки...
20 лютого парламентський Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
21 лютого 2025
Чи насправді громаді потрібен відділ енергоменеджменту?
Чи насправді громаді потрібен відділ...
Енергозабезпечення громад є однією з основних статей витрат будь-якого місцевого бюджету, а також напрямком, де є...