У збірці наведені питання, що виникали у старост під час навчання, яке проводила Асоціація об’єднаних територіальних громад упродовж довоєнного і воєнного періоду, та надані відповіді на них в межах чинного законодавства. Навчання Асоціація ОТГ здійснювала у рамках впровадження ініціативи «Підвищення професійного рівня та кваліфікації старост через обмін досвідом, навчання та діалог з центральними органами виконавчої влади», що реалізовувалась за підтримки Програми «U–LEAD з Європою».
Запрошуємо ознайомитися зі збіркою за посиланням.
Ситуація, у якій опинилася наша країна з 24 лютого, є безпрецедентною. Пряма безпосередня агресія, військові дії, тимчасова окупація, велика кількість внутрішньо переміщених осіб стали величезним викликом для органів місцевого самоврядування (ОМС) та їх посадових осіб.
Нерегламентовані і неунормовані ситуації вимагають від ОМС нестандартних рішень. Часто реалізація таких рішень, зокрема щодо надання публічних послуг, юридично або соціально значущі дії покладаються не тільки на керівників виконавчих органів, а й на тих, хто найближче знаходиться до жителів громади – старост. Інколи в воєнних умовах старости опиняються сам на сам з певними проблемними питаннями через надзвичайні ситуації, відсутність зв’язку з адміністративним центром тощо і беруть на себе повноваження, не передбачені законодавчими нормами.
Але навіть в умовах відсутності законодавчих чи нормативних документів, що дають розуміння реалізації певних правових дій в умовах воєнного стану, будь-яка посадова особа має пам’ятати норми статті 19 Конституції України та норми статті 7 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування. Відповідно до них посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, прийнятими у межах їхньої компетенції. І в умовах воєнного стану відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», органи місцевого самоврядування і далі здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України та іншими законами України.
Отже, коли ми говоримо про роботу і повноваження старост в умовах воєнного стану, то маємо розуміти, що базові повноваження старости, прописані у статті 54-1 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, у зв’язку із введенням правового режиму воєнного стану змін не зазнали. Додаткові повноваження, які можуть покладатися на старост відповідно до інших спеціальних профільних законів, могли зазнати змін лише в частині обмеження доступу до конкретних державних реєстрів. Тож загалом повноваження старост під час воєнного стану фактично залишилися незмінними і мають виконуватися в межах норм законодавчого забезпечення.
18 вересня 2025
У парламенті зареєстровано новий законопроєкт...
У Верховній Раді України зареєстровано новий законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України...
18 вересня 2025
Широківська та Апостолівська громади підписали угоди про побратимство з фінськими містами
Широківська та Апостолівська громади підписали...
Фінські міста Нівала та Хаапаярві уклали угоди про побратимство з Широківською та Апостолівською громадами. Як...
18 вересня 2025
Багаторівневий розвиток адмінпослуг: у Рівному відбувся міжрегіональний форум
Багаторівневий розвиток адмінпослуг: у Рівному...
16 вересня 2025 року у Рівному шведсько-українська Програма Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні»...
18 вересня 2025
Вакансія: Експерт(-ка) з місцевого економічного розвитку та управління публічними інвестиціями
Вакансія: Експерт(-ка) з місцевого економічного...
Опис контексту Для реагування на мінливі потреби українських муніципалітетів і національних суб'єктів у воєнний...