Діяльність старост в умовах воєнного стану - запитання-відповіді

У збірці наведені питання, що виникали у старост під час навчання, яке проводила Асоціація об’єднаних територіальних громад упродовж довоєнного і воєнного періоду, та надані відповіді на них в межах чинного законодавства. Навчання Асоціація ОТГ здійснювала у рамках впровадження ініціативи «Підвищення професійного рівня та кваліфікації старост через обмін досвідом, навчання та діалог з центральними органами виконавчої влади», що реалізовувалась за підтримки Програми «ULEAD з Європою».

Запрошуємо ознайомитися зі збіркою за посиланням.

Ситуація, у якій опинилася наша країна з 24 лютого, є безпрецедентною. Пряма безпосередня агресія, військові дії, тимчасова окупація, велика кількість внутрішньо переміщених осіб стали величезним викликом для органів місцевого самоврядування (ОМС) та їх посадових осіб.

Нерегламентовані і неунормовані ситуації вимагають від ОМС нестандартних рішень. Часто реалізація таких рішень, зокрема щодо надання публічних послуг, юридично або соціально значущі дії покладаються не тільки на керівників виконавчих органів, а й на тих, хто найближче знаходиться до жителів громади – старост. Інколи в воєнних умовах старости опиняються сам на сам з певними проблемними питаннями через надзвичайні ситуації, відсутність зв’язку з адміністративним центром тощо і беруть на себе повноваження, не передбачені законодавчими нормами.

Але навіть в умовах відсутності законодавчих чи нормативних документів, що дають розуміння реалізації певних правових дій в умовах воєнного стану, будь-яка посадова особа має пам’ятати норми статті 19 Конституції України та норми статті 7 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування. Відповідно до них посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, прийнятими у межах їхньої компетенції. І в умовах воєнного стану відповідно до частини другої статті 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», органи місцевого самоврядування і далі здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України та іншими законами України.

Отже, коли ми говоримо про роботу і повноваження старост в умовах воєнного стану, то маємо розуміти, що базові повноваження старости, прописані у статті 54-1 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, у зв’язку із введенням правового режиму воєнного стану змін не зазнали. Додаткові повноваження, які можуть покладатися на старост відповідно до інших спеціальних профільних законів, могли зазнати змін лише в частині обмеження доступу до конкретних державних реєстрів. Тож загалом повноваження старост під час воєнного стану фактично залишилися незмінними і мають виконуватися в межах норм законодавчого забезпечення.

07.11.2022 - 13:40 | Переглядів: 7018
Діяльність старост в умовах воєнного стану - запитання-відповіді

Теги:

староста війна

Джерело:

Асоціація ОТГ

Читайте також:

01 липня 2025

Вакансія! Аналітики/-ині у сферах: державне управління, децентралізація та парламентаризм

Вакансія! Аналітики/-ині у сферах: державне...

Лабораторія законодавчих ініціатив шукає досвідчених аналітиків/-инь у сферах: державне управління, децентралізація...

01 липня 2025

Підприємливі громади

Підприємливі громади

Надмірні координація і планування можуть зашкодити мотивації та творчості агентів місцевого розвитку. Минуло вже...

01 липня 2025

Липневі каталоги можливостей: що нового для розвитку громад?

Липневі каталоги можливостей: що нового для...

Українські громади — це історії відваги, відновлення та змін. Попри існуючі виклики, вони продовжують шукати ресурси...

01 липня 2025

Як у закладах освіти Чернігівської громади мрії учнів і учениць стали реальністю

Як у закладах освіти Чернігівської громади мрії...

У межах ініціативи «Громадський бюджет на дитячі мрії», що реалізується спільно громадою та...