Як змусити державу працювати на людей?

Автор: Фредерік Куне, керівник Програм співробітництва представництва ЄС в Україні, для ЛІГА.net


Рішенням має стати новий Закон "Про адміністративну процедуру" (законопроєкт №3475), який запроваджує єдині правила для всіх випадків взаємодії громадян та бізнесу з органами публічної влади.

В Україні кожна сфера публічної служби, а їх налічується сотні, має власні процедурні правила. Така фрагментарність перешкоджає розвитку. Послуги стають дорожчими. А робота публічної адміністрації менш ефективною. Рішенням має стати новий закон про адміністративну процедуру.

Існування окремого регулювання для ліцензування, землекористування, видачі дозволів на будівництво, соціального захисту, пенсійного забезпечення, захисту прав ветеранів та інших послуг збільшує бюрократію, зменшує прозорість та відкриває можливості для корупції.

Наразі в Україні немає закону, який би визначав загальні принципи та правила адміністративної процедури, а багато таких секторальних законів не відповідають європейським стандартам належного публічного адміністрування.

Для вирішення цієї проблеми було підготовлено проєкт Закону «Про адміністративну процедуру» (№3475), який запроваджує єдині правила для всіх випадків взаємодії громадян та бізнесу з органами публічної влади. Законопроєкт уже прийнято Верховною Радою в першому читанні, очікується голосування у другому читанні.

Європейський Союз підтримував роботу над цим законопроєктом, надаючи як фінансову, так і експертну допомогу. Чинний проєкт є результатом багаторічних зусиль українських та європейських правників, парламентарів, посадовців та представників громадянського суспільства.

Експерти ЄС і Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту SIGMA, спільної ініціативи ОЕСР і ЄС, позитивно оцінили законопроєкт та його відповідність європейським стандартам.

 

На тему: Бій з бюрократією. Навіщо потрібен закон про адміністративну процедуру

 

Без адмінпроцедури державна машина ефективно не запрацює

Добробут суспільства має бути головною метою уряду та урядування. Країни, в яких публічна адміністрація працює як злагоджений механізм, процвітають, адже там створюються сприятливі умови для розвитку бізнесу, знижується рівень бідності, а громадяни одержують якісні публічні послуги швидко та зручно. Це формує довіру громадян до держави.

Для ефективного врядування якість публічних інституцій та державної служби має основоположне значення. Саме тому Європейський Союз підтримував і продовжує підтримувати реформу державного управління в Україні на політичному, фінансовому та експертному рівнях.

Останнім часом спостерігається надзвичайний прогрес у кількох сферах державного управління в Україні. Наприклад, цифровізація послуг та створення мережі центрів надання адміністративних послуг громадянам допомогли гармонізувати та поліпшити як якість, так і швидкість обслуговування громад та бізнесу.

Однак будь-яка модернізація має охоплювати всі елементи служіння людям. Передусім це стосується законів, функціонування установ та їх способів роботи. Без цього реформа не буде ефективною і сталою в подальшій перспективі.

Публічні адміністрації країн ЄС мають багато спільних практик. Одним з основних елементів публічної служби в усіх країнах ЄС є єдині правові засади адміністративної процедури. Ці правові засади визначаються в одному законі про адміністративну процедуру, де закріплені загальні принципи та гармонізовані правила щодо відносин між громадянами та бізнесом, з одного боку, та органами влади, з іншого боку.

Адмінпроцедура стосується всіх сфер та випадків, коли держава приймає рішення про права та обов’язки громадянина, організації чи бізнесу. В країнах ЄС ми маємо такі правові засади, адже це прояснює, спрощує та робить дуже прозорою взаємодію громадян з державою. Крім цього, це дозволяє громадянам відстоювати свої права.

 

Що змінить закон про адмінпроцедуру в Україні?

В Україні закон про адміністративну процедуру запровадить єдині принципи належного процесу в усіх випадках, коли орган влади приймає рішення стосовно прав та обов’язків фізичних та юридичних осіб. Цей закон матиме вагомий вплив на відносини громадянина з державою, посилить права і можливості громадян.

Зокрема законом чітко закріплюються права особи бути вислуханою, ознайомлюватися з матеріалами справи, бути визнаною заінтересованою стороною та брати участь у процесі прийняття рішення. Рішення органу влади вже не буде чимось несподіваним.

Навпаки, органи влади будуть зобов’язані належним чином повідомити громадянина про адміністративний акт до набрання чинності. А належне обґрунтування кожного рішення буде обов’язковим. Усе це разом з багатьма іншими нормами суттєво зменшить простір для свавільних рішень та корупції.

Закон про адміністративну процедуру також є важливою складовою інших реформ.

По-перше, це крок до сервісно-орієнтованої держави, без зайвої бюрократії. Адміністративна процедура має стати єдиним алгоритмом для надання якісних публічних послуг. Це прискорить цифровізацію. Результатом стане оптимізований та упорядкований процес надання послуг.

По-друге, це наступний важливий крок у децентралізації. Незалежно від того, в якому населеному пункті мешкають люди, вони матимуть однакові права щодо процедурної взаємодії з органом місцевого самоврядування чи державної влади.

І нарешті, це покращення середовища для бізнесу, що важливо для приваблення інвестицій та сприяння сталому економічному зростанню.

Ідея такого закону виникла ще 20 років тому. І до цього часу було кілька неуспішних спроб його підготовки та прийняття. Сьогодні ж Україна має історичну можливість нарешті закріпити цей важливий елемент пазлу в загальній картині сучасної, орієнтованої на людей публічної службі в Україні. Прийняття закону про адмінпроцедуру є важливим кроком до європейських стандартів у межах реалізації Угоди про асоціацію з ЄС та може стати важливим прикладом намірів України щодо європейської інтеграції.

 

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.
03.06.2021 - 16:50 | Переглядів: 1281
Author list 34078756ca56c62c8a7f39e63a5ff618

Автор: Фредерік Куне

Теги:

участь громадян

Джерело:

ЛІГА.net

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

14 червня 2021

14 червня 2021

Зміни до формули розподілу освітньої субвенції - тема вебінару 17 червня

Зміни до формули розподілу освітньої субвенції...

17 червня 2021 року швейцарсько-український проєкт DECIDE – “Децентралізація для розвитку демократичної освіти”...

14 червня 2021

Онлайн-трансляція круглого столу "Правовий статус асоціацій органів місцевого самоврядування: проблеми та перспективи" 

Онлайн-трансляція круглого столу "Правовий...

Парламентський комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та...

14 червня 2021

У Іллінецькій громаді розповіли, як стимулюють роботу лікарів

У Іллінецькій громаді розповіли, як стимулюють...

Заробітна плата сімейного лікаря в Іллінецькій громаді на Вінниччині становить до 18 тисяч гривень. Також медики...

14 червня 2021

Договір про закупівлі харчування для закладів освіти: як забезпечити виконання та здійснювати контроль - запис вебінару

Договір про закупівлі харчування для закладів...

Договір про закупівлі харчування для закладів освіти: що важливо знати? Під час вебінару Ольга Нос, фахівчиня ДП...