Україна потребує нової генерації лідерів: стартувала академія лідерства з прикордонного співробітництва

Україна потребує нової генерації лідерів: стартувала академія лідерства з прикордонного співробітництва

10 липня в Україні за підтримки Центру експертизи доброго врядування Ради Європи стартувала чергова серія навчань Академії лідерства, яка присвячена тематиці прикордонного співробітництва і триватиме протягом 2019-2020 років.  


Цей унікальний тренінговий курс, базований на методології «Сучасне лідерство для сучасної місцевої влади», народжений у Великобританії та побудований з використанням новітнього інструментарію та кращих практик муніципального розвитку для керівників органів місцевого самоврядування, щоб допомогти їм стати справжніми неформальними лідерами своїх громад та команд і разом з ними реалізовувати заплановані зміни та реформи.

Саме тепер, коли Україна досягла перших успіхів у впровадженні реформи місцевого самоврядування та децентралізації, важливе лідерство і сучасні управлінські знання. Вони дозволять закріпити досягнуті результати, вдосконалити стандарти розвитку, підвищити якість життя людей і розбудувати громади за сучасними світовими стандартами.

З методології Академії лідерства Ради Європи для України

 

Нові підходи задля успіху

 

Будьте активними, ставайте лідерами, творіть реформи! Це одне з гасел Академії лідерства – програми Ради Європи, яка за останні десять років набула успіху у близько 15 країнах світу. Поєднуючи з лідерством огляд сучасних інструментів муніципального менеджменту та принципів доброго врядування, курс підкорив собі і такі далекі нам Йорданію та Мальту, і близьку нам Польщу.  

Практично кожний має спроможність до лідерства. Бути чи не бути лідером в кожній конкретній ситуації – це особистий вибір кожного.

Джон Джексон, експерт Ради Європи та головний розробник Академії лідерства

 

Ще наприкінці минулого століття урядовці зрозуміли – простого знання інструментів публічного управління замало. Потрібні нові підходи, співпраця і в решті решт довіра і допомога владі як з боку бізнесу, так і від населення. Потрібні такі представники влади, яким довіряють люди. Сучасна концепція Доброго врядування та її 12 принципів, розроблені Радою Європи, стверджують, що тільки у поєднанні зусиль влади, бізнесу та громадськості можливо отримання найбільш ефективних результатів у часи реформ та швидких змін. Що власне і маємо зараз в Україні.

Що дає лідерство? Невже це важливо? Чи справді потрібні спільні зусилля? Наведемо простий приклад. В часи, коли в невеличкому польському місті Нова Суль безробіття сягало 42%, лідерство взяла на себе людина, яка мала тут свій невеликий, проте успішний бізнес, й щиро вболівала за своє місце. Вадим Тишкевіч, який до-речі має також і українські корені, не тільки пішов у місцеву владу, виборов посаду мера, але й за минулі роки перетворив своє місто в осередок підприємництва та відпочинку. Місто наразі процвітає, а сам пан мері займає перші сходинки у рейтингах очільників польських громад.

Ось так будуються громади, де люди бажають жити, працювати та відпочивати сьогодні на у майбутньому, що до-речі визнано метою реформ місцевої демократії міністрами європейських країн, які відповідальні за питання місцевого самоврядування.   

 

Як це працює в Україні?

 

Академія лідерства Ради Європи прийшла в Україну у 2011 році. Її «батьками-засновниками» стали Центр експертизи доброго врядування Ради Європи та Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Тренінговий курс з більш як 30 модулів було складено на базі методології «Сучасне лідерство для сучасного місцевого самоврядування» з використанням новітнього інструментарію муніципального менеджменту та найкращих практик країн Європи.

Організатори небезпідставно вважали муніципальне лідерство однією з базових передумов та джерелом підвищення спроможності органів місцевого самоврядування в процесі започаткування реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Справжній лідер – той, кого поважають, оскільки він/вона дослухається до колег, надихає та допомагає їм зростати. В часи децентралізації Україна потребує нової генерації лідерів громад: поважних і водночас шанованих, обізнаних і при цьому готових навчатися, законослухняних, проте відкритих інноваціям та вдосконаленню.

Даніель Попеску, керівник Департаменту демократичного врядування Ради Європи

 

І вони не помилились. Ось як описує результати навчання одна з випускниць, Новогродівський міський голова Людмила Білецька: «Академія лідерства: 1. Впорядкувала мої знання. 2. Змінила докорінно бачення певних понять, шляхів взаємовідносин. 3. Збагатила досвідом колег. 4. Підвищила відчуття відповідальності перед громадою і перед собою за правильність дій, рішень і зрештою за результат. 5. Надала впевненості в необхідності діяти більш рішуче, але не тиснути. 6. Дала поштовх до нових дій в управлінні. 7. Збільшила і розширила об’єм знань з багатьох питань щодо управління процесами взаємовідносин в громаді, децентралізації. 8. Переконала вкотре, що в Україні все буде гаразд, якщо є такі чудові управлінці, яких зустріла в Академії, професійні тренери та підтримка Ради Європи. 9. Я щаслива».

Ці постулати, які є результатом опанування досвіду кращих європейських муніципальних управлінців справедливі і для решти учасників навчання. «Лідерство – це не посада, це – робота», – зізнається випускниця тренінгу, Чугуївський міський голова з Харківщини Галина Мінаєва.

Перші випускники Академії готували свої громади до реформи децентралізації та об’єднання територіальних громад, розробляли стратегічні плани розвитку своїх спільнот, будували нові управлінські відносини на місцях за кращими європейськими лекалами. Завдяки їм слово «реформа» набуло конструктивного й позитивного змісту, оскільки принесло реальні зміни у села, селища та міста, де були небайдужі ініціатори змін, за якими пішли люди.

Лідерство – це основа доброго врядування. Лідер управляє відносинами та оточенням так, щоб інші хотіли працювати з ним задля спільної мети. Головне завдання лідерства – розвинути лідерський потенціал інших. 

Джон Джексон, експерт Ради Європи  та головний розробник Академії лідерства

 

«Тренінги Академії, перш за все, згуртували голів перших ОТГ. Нас навчили приймати стратегічні рішення і здійснювати аналіз слабких та сильних сторін громади, формувати команду біля себе та багато іншого. Тренери Академії стали наставниками і вчителями перших кроків розбудови наших об’єднаних територіальних громад», – наголошує голова Білозірської сільської ОТГ Черкаської області Володимир Міцук.

«Я переконаний, що після навчання в Академії лідерства та застосування багатьох підходів на практиці, поступово відбувалось моє особисте зростання як керівника», – вважає один з перших випускників Тростянецький міський голова Юрій Бова. Його громада є щорічним переможцем національного Конкурсу «Кращі практики місцевого самоврядування» в Україні. А сьогодні він вже балотується до Верховної Ради України.

Багатьох з випускників Академії лідерства країна знає в обличчя – це  наш «золотий фонд», до створення якого чималих зусиль доклали саме програми Ради Європи в Україні у тісній співпраці з Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

 

Україна + Польща = розвиток

 

Ми не дарма навели на початку приклад успішного лідерства з Польщі й те, що ця країна також замовляла у Ради Європи проведення курсу Академії лідерства.  Сьогодні польські колеги у співпраці з Радою Європи продовжують допомагати Україні опановувати лідерські навички у місцевому самоврядування, базуючись на цій методології. Так у 2018-2019 роках саме польський Фонд підтримки місцевої демократії в рамках Програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) продовжив з урахуванням польського досвіду реформи поширення в Україні Академії лідерства на сім цільових областей, де працює  DOBRE. Отже, представники місцевого самоврядування Дніпропетровської, Івано-Франківської, Кіровоградської, Миколаївської, Тернопільської, Харківської і Херсонської областей отримали змогу пройти цей унікальний курс навчання та повернулися в свої громади, образно кажучи, з повними валізами знань, умінь, кращих практик та європейського управлінського досвіду місцевої демократії.

 

Тренінги Академії, базовані на кращих практиках муніципального розвитку, та навчальні візити до польських гмін дають їх учасникам знання та інструменти для забезпечення належного врядування та побудови високоефективних органів місцевого самоврядування.

Цезарій Трутковський, голова Правління Фонду розвитку місцевої демократії

 

На підтвердження сказаного наведемо висловлювання учасників цього навчання – вони говорять самі за себе.

«Саме головне – людина. Саме з нас, з нашого мислення, свідомості починаються зміни. Ви допомогли нам розібратися в собі, а ми будемо допомагати у цьому іншим». «Лідерство – це робота, постійна кропітка. Головне – це цінності, над якими потрібно працювати, які потрібно культивувати». «Академія змінила мене. Як працювати? Треба працювати на довіру». «Я знав, що можна управляти конфліктами, стосунками. Але Академія навчила мене як це робити». «Ми всі хотіли мати тверді проекти, змінювати інфраструктуру. Але академія показала що найпершим нашим завданням є зміна нашої свідомості, підвищення довіри громадян, донесення інформації до людей». «Такі сесії потрібно проводити постійно в органах місцевого самоврядування».

 

Лідерство у прикордонній співпраці

 

Знаходячись у самому центрі Європи, Україна продовжує нарощувати свій потенціал разом з сусідніми європейськими країнами. Відкриваються кордони. Збільшуються можливості культурного, економічного, фінансового співробітництва та обмінів. Одним з пріоритетів Європейського союзу є активний розвиток прикордонної і транскордонної співпраці. В свою чергу, Рада Європи напрацювала для європейських країн відповідний інструментарій та методології у даній сфері, які вміщені у Європейській рамковій конвенції про транскордонне співробітництво між територіальними общинами або властями та її додаткових протоколах, ратифікованих Україною.

Саме ці питання, ефективне використання зазначеного інструментарію й можливостей прикордонної співпраці стане в фокусі цілої серії програм Академії лідерства, що будуть проведені протягом 2019 – 2020 років для представників органів місцевого самоврядування з суміжних областей України, Угорщини, Польщі та Словаччини. До занять Академії залучаються кращі фахівці та практики прикордонного співробітництва, тренери Ради Європи, представники Мінрегіону, тренери Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні». З використанням інноваційних навчально-тренінгових технік будуть презентовані сучасні підходи до реалізації прикордонного співробітництва та доброго врядування на місцевому рівні. Відбуватимуться  візити з обміну досвідом та розробка спільних планів розвитку з урахуванням особливостей та інтересів суміжних регіонів.

Учасники навчання також розглянуть виклики, що постають перед прикордонними регіонами, і як ефективне лідерство може допомогти у їх подоланні через сучасні підходи до зміцнення інституційної спроможності громад, посилення співпраці з населенням та неурядовими організаціями, збільшать свої лідерські вміння та навички, навчатимуться застосуванню відповідного інструментарію Ради Європи, отримають консультативну допомогу у започаткуванні та впровадженні проектів прикордонного співробітництва.

Стартував проект 10 липня у співпраці з Центрально-Європейською службою з прикордонних ініціатив (CESCI) та Європейським угрупованням з транскордонного співробітництва Тиса (Tisza EGTC) у селі Яноші Берегівського району Закарпатської області. Відкрила його керівниця Центру експертизи доброго врядування Ради Європи пані Аліна Татаренко.

 

Україна, Грузія та Молдова – етичне лідерство під час реформ

 

«Академія лідерства - це не звичайна програма навчання. Вона дозволяє побачити нові можливості, не залежного від того, скільки років досвіду за плечима, і наснажує учасників вірити та діяти. Це зустріч однодумців, які прагнуть кращого для своїх громад, відкриті до обміну досвідом, не бояться подивитися на себе зі сторони, готові переосмислити свої підходи та спробувати щось зробити по-новому. Програма пропонує учасникам передові підходи та практики розвитку динамічних організацій, що спираються на довіру, ефективну комунікацію, постійне навчання і відкритість до змін, надихання та підтримку роботи команд і партнерств, орієнтованих на досягнення значущих для громади результатів як сьогодні, так і у довгостроковій перспективі». Так вважає Іванна Ібрагімова, одна з головних міжнародних тренерок Академії, що має великий досвід викладання цих питань в Україні та інших країнах.

22 липня вона представлятиме Програму Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування України» та курс Академії лідерства на круглому столі «Етичне лідерство», що проводиться для представників Грузії, Молдови та України програмою «U-LEAD з Європою» в рамках проекту «Регіональний фонд Східного партнерства з питань реформи державного управління», що здійснюється Німецьким агентством з розвитку (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH) на замовлення Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку.

Програма Академії лідерства Центру експертизи доброго врядування продовжує крокувати Україною.

Джерело:

Поділитися новиною: