Замість громад з низькою спроможністю, Миколаївщина може вибудувати ефективну територіальну основу для місцевого самоврядування

У регіонах триває робота над формуванням моделі адміністративного устрою громад та районів. У Миколаєві відбулося засідання міжвідомчої обласної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Миколаївської області.

Експерт з питань реформи місцевого самоврядування Юрій Ганущак представив аналіз ситуації з формування об’єднаних громад в Миколаївській області. У загальному рейтингу областей щодо створення спроможних громад, Миколаївщина на 11 місці. Діючий перспективний план формування територій громад покриває 83,3% території області. Він передбачає створення 40 ОТГ. В області вже сформовано 41 об’єднану громаду, одна з яких – з центром у місті обласного значення Вознесенськ.

За розрахунками групи експертів геоінформаційного моніторингу реформи децентралізації (функціонує при Мінрегіоні), аналіз спроможності затверджених проектних ОТГ свідчить, що 16 ОТГ (40% від загальної кількості) – мають низьку спроможність (високий рівень дотаційності бюджетів); 10 ОТГ (25%) – середню спроможність (не дотаційні або мають низький рівень дотаційності); 14 ОТГ (35%) – високу спроможність (не дотаційні або бюджети із реверсною дотацією).

«Громади об’єднуються не заради об’єднання, а щоб стати спроможними. Треба впроваджувати реформу так, як передбачає законодавство. Всі громади мають відповідати методиці формування спроможних ОТГ, немає бути неспроможних, а всі приміські території необхідно включити до міських ОТГ, великі периферійні селища та села є потенційними центрами ОТГ», - зазначив Юрій Ганущак.

Він представив також модель адмінтерустрою базового рівня, яка також розроблена за підтримки групи експертів геоінформаційного моніторингу реформи децентралізації: аналіз спроможності затверджених проектних ОТГ.  Відповідно до цієї моделі в області передбачено 33 громади:  20 громад (61%) – матимуть високу спроможність (бюджети - не дотаційні, у переважній більшості із реверсною дотацією). 11 ОТГ (33%) – середню спроможність (бюджети - не дотаційні або матимуть низький рівень ротаційності). Всього 2 ОТГ (6%) матимуть низьку спроможність (бюджети дотаційні або матимуть низький рівень дотаційності);

Середні параметри однієї проектної ОТГ:

  • чисельність населення — 20,1 тис. осіб (збільшено на 5,5 тис. осіб, порівняно із затвердженим Перспективним планом);
  • площа — 727,2 км кв (збільшено на 214,6 км кв, порівняно із затвердженим Перспективним планом);
  • кількість органів місцевого самоврядування, що об'єднуються, — 9,5 (збільшено на 2,6, порівняно із затвердженим Перспективним планом).

 

Порівняльна характеристика запропонованих варіантів формування базового рівня адміністративно-територіального устрою Миколаївської області

 

Параметри   Перспективного плану

Проект перспективного плану, розроблений ОДА

Модельний варіант організації місцевого самоврядування на базовому рівні з урахуванням Методики формування спроможних громад

Кількість проектних ОТГ

40

33

Середньостатистичні параметри 1 ОТГ:

  • чисельність населення

14,6 тис. осіб

(без м. Миколаїв);

20,1 тис. осіб

(+ 5,5  тис. осіб, порівняно із затвердженим    Перспективним планом)

  • площа

512,6 км2

727,2 км2

 (+ 214,6 км2, порівняно із затвердженим    Перспективним планом)

  • к-ть тергромад (ОМС), що об'єднуються

7,8

9,5

(+ 2,6 порівняно із затвердженим    Перспективним планом)

Спроможні ОТГ:

  • низька (високий рівень дотаційності бюджетів);

16 ОТГ (40% від загальної кількості)

2 ОТГ (6%)

  • середня (не дотаційні або мають низький рівень дотаційності);

10 ОТГ (25% від загальної кількості)

11 ОТГ (33%)

  • висока (не дотаційні, бюджети із реверсною дотацією).

14 ОТГ (35% від загальної кількості)

20 ОТГ (61%)

За словами експерта, формування моделі адмінтерустрою районного рівня має проводитися на основі  моделі адмінтерустрою базового рівня, тобто громад.

«Межі нових районів повинні відповідати межам проектних об’єднаних громад, а не межам існуючих районів. Також потрібно провести аналіз юрисдикції існуючої системи територіальних органів центральних органів виконавчої влади. Зауважте, що сьогодні відсутні єдині підходи і критерії для формування їх мережі на районному рівні», - додав Юрій Ганущак.

Він навів приклад існуючої ситуації в Єланецькому районі, мешканці якого  змушені різні послуги отримувати аж в трьох містах:

  • Державної фіскальної служби – у Вознесенському об’єднаному управлінні, яке знаходиться на відстані 44 км від районного центру;
  • Пенсійного фонду України – у Новоодеському міжрайонному управлінні, яке знаходиться на відстані  46 км від районного центру;
  • Фонду соціального страхування України – у Вознесенському міжрайонному управлінні, яке знаходиться на відстані 44 км від районного центру;
  • Національної поліції – у Новоодеському відділі, що знаходиться на відстані 46 км від районного центру;
  • Окружного суду – у місті Вознесенськ, що знаходиться на відстані 46 км від районного центру;
  • Місцевій прокуратурі – у місті Вознесенськ, що знаходиться на відстані 46 км від районного.

Крім того, жителі Єланецького району отримують послуги в районному центрі – селищі міського типу Єланець, де розміщені територіальні підрозділи наступних ЦОВВ:

  • Державної міграційної служби України;
  • Державної служби з надзвичайних ситуацій;
  • Державної служби зайнятості;
  • Державної виконавчої служби;
  • Державної казначейської служби України;
  • Державної служби статистики;
  • Державної служби геодезії, картографії та кадастру.

«Уявіть собі ці скитання з одного міста в інше, коли потрібно отримати ті чи інші послуги. Хто скаже, що в цьому є здоровий глузд? Тому все це треба змінювати. Для цього і впроваджуємо реформу місцевого самоврядування та територіальної організації влади», - наголосив Юрій Ганущак.

16.05.2019 - 09:42 | Переглядів: 6224

Приєднані зображення:

Теги:

Юрій Ганущак

Область:

Миколаївська область

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

16 жовтня 2021

Дев’ять підказок для надійної стратегії місцевого розвитку. Польський досвід місцевого розвитку

Дев’ять підказок для надійної стратегії...

Радомир МАТЧАК – управлінець із 20-річним досвідом роботи як на центральному, так і на регіональному рівнях....

13 жовтня 2021

Розпочався конкурсний відбір проєктів для карпатських громад

Розпочався конкурсний відбір проєктів для...

 Сьогодні офіційно стартував Конкурс ініціатив місцевих карпатських громад-2022 у межах проєкту «Карпатська мережа...

13 жовтня 2021

Піклувальна рада закладів освіти громади - запис вебінару

Піклувальна рада закладів освіти громади -...

Що потрібно знати про піклувальну раду закладів освіти громади? Усі деталі створення і діяльності дізнавалися від...

13 жовтня 2021

Перші земельні торги у формі електронних аукціонів вже оголошено

Перші земельні торги у формі електронних...

Автор: Роман Романко,експерт з просторового планування та управління природними ресурсами Програми «U-LEAD з...

13 жовтня 2021

На конкурс «Кращі практики місцевого самоврядування–2021» надійшло понад сто заявок 

На конкурс «Кращі практики місцевого...

Цьогоріч на Конкурс «Кращі практики місцевого самоврядування» надійшло 112 заявок від органів місцевого...