Водопостачання та водовідведення - тези з ознайомчого візиту DESPRO в Польщу

Українці часто “задивляються” на Польщу та її досягнення як на можливий шлях розвитку. Справді, поруч сусід, з яким ми маємо спільне історичне минуле. Проте сьогодення там суттєво відрізняється: вищий рівень життя, зокрема, заробітних плат та якості надання публічних послуг. Але ті результати, що мають поляки зараз — це роки наполегливої праці та виключно довгостроковий підхід у плануванні. Побачити плоди цієї роботи та перейняти досвід для розбудови власних громад мали можливість представники партнерських ОТГ проекту DESPRO: працівники ОМС та комунальних підприємств Луганської, Сумської, Полтавської, Дніпропетровської та Івано-Франківської областей.

 

 

«Важливо розуміти, що та “європейська” картинка, що ми бачимо на телебаченні — це наслідок чималих зусиль. Такі ознайомчі візити потрібні, щоб зрозуміти, які саме завдання та у який спосіб необхідно втілити для підвищення якості надання публічних послуг, зокрема, водопостачання та водовідведення. Великою перевагою польського способу організації послуги є багатоваріантність. Ґміна, польська територіальна громада, може як заснувати власну організацію, що утримує систему водопостачання та водовідведення, так і створити її спільно з іншою ґміною, приєднатися до організації-оператора послуги, що вже створена іншою ґміною або взагалі передати мережі іншій організації-оператору, наприклад, приватній. Особливо варто відмітити можливість ґміни самостійно надавати послуги водопостачання та водовідведення, створивши відокремлений підрозділ. В Україні це досі не входить в повноваження громад», - розповідає фахівець проекту DESPRO Андрій Кавун.

Кожна польська ґміна, що була відвідана під час візиту, налаштовує систему водопостачання та водовідведення індивідуально.

До прикладу, ґміна Пшивіц має лише 5700 осіб населення, до 1200 абонентів, самостійно надає послугу та забезпечує утримання та обслуговування системи, а у випадку великих поламок - залучає підрядників через аутсорсинг. Така організація послуги є досить типовою для невеликих ґмін. Натомість ґміна Кольбуди, де більше 16 000 мешканців, організувала послугу водопостачання та водовідведення шляхом створення власного підприємства; орган місцевого самоврядування є основним акціонером. У свою чергу, ґміна Старе Поле разом з десятьма сусідніми ґмінами є акціонерами підприємства Жулавські водні системи, що надає послугу водопостачання та водовідведення своїм акціонерам. Гнучкість у виборі способу організації послуги в умовах децентралізації дійсно дозволяє обрати найоптимальніший варіант утримання та обслуговування.

 

Аналіз води на бактерії в лабораторії комунального підприємства ґміни Stare Pole

 

Іншим важливим елементом розвитку систем водопостачання та водовідведення є фінансове забезпечення. Громади активно залучають кошти через Воєводський Фонд охорони навколишнього середовища та водного господарства. Працівниця Фонду Евеліна Катс-Джеджон пояснила, що все більше фінансування проектам водопостачання та водовідведення надається на поворотних засадах (75%). Коли ці гроші повертаються, Фонд вкладає їх в наступні ініціативи. Решта, 25%, є безповоротною позикою для ґміни. Таким чином, у громади є стимули не тільки використати ці кошти, а й відповідально підійти до налаштування системи надання послуги: так, аби вона покривала всі витрати на функціонування системи та дозволила повернути позику Фонду.

 

Станція водозабору та водопідготовки на комунальному підприємстві ґміни Stare Pole

 

Ще однією особливістю організації послуги та роботи водного сектору у Польщі є підхід до формування тарифу та його затвердження. З січня 2018 року  тарифи на водопостачання та водовідведення усі оператори водопостачання мають погоджувати з національним регулятором Wody Polskie на 3 роки вперед. Змінити ж його протягом цього періоду оператори можуть тільки через процедуру спеціальної заявки до національного регулятора. До 2018 року тариф можна було затвердити на рівні місцевого самоврядування.

 

Система фільтрів очистки води на приватному підприємстві-операторі послуг водопостачання та водовідведення Gdynia Pewik

Насосні агрегати з подачі води у систему централізованого водопостачання на приватному підприємстві-операторі послуг водопостачання та водовідведення Gdynia Pewik

 

Окрім поміркованого підходу до технічної та фінансової складових, успішно втілювати проекти водопостачання та водовідведення ґмінам за спостереженнями учасників візиту допомагає згуртованість. «Найважливіше, щоб була команда однодумців, з якою усі ці проекти можна втілювати! У спілкуванні з представниками ґмін помітно: вони згуртовані, дружні та з великим позитивом ставляться до справи, - поділився учасник візиту Віталій Овчаренко, Біловодська ОТГ. - Тільки тому ресурси використовуються ефективно та з користю для всіх мешканців».


Стаття створена за матеріалами ознайомчого візиту для представників ОМС та комунальних підприємств. Візит відбувався 4-8 березня 2019 на теренах Поморського воєводства в Польщі за підтримки Швейцарсько-українського проекту “Підтримка децентралізації в Україні” DESPRO

Приєднані зображення:

Теги:

DESPRO водопостачання

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь
Читайте також:
9cd860408f2962f0aaebca55c9b12694

19 серпня 2019

Більше 100 ОТГ можуть провести цьогоріч перші...

До грудня мають відбутися перші місцеві вибори в об’єднаних громадах, які утворилися в цьому році. Це забезпечить...

0d83a714e93fdb3f55bcfaa706794492

19 серпня 2019

Новий сучасний ЦНАП відкрився у Попільнянській...

19 серпня у селищі Попільня Житомирської області відкрився новий Центр надання адміністративних послуг. Завдяки...

7b1d484f38dcbb60ddcf10115760be92

19 серпня 2019

Майже 99% коштів інфраструктурної субвенції...

Комісія при Мінрегіоні погодила 2713 проектів об’єднаних громад, що реалізуватимуться за кошти інфраструктурної...