Галерея інновацій, що змінюють Україну. Криворізька міська рада. Практика «Віза мобільна» для криворіжців»

Третє місце в Конкурсі «Кращі практики місцевого самоврядування» в 2018 році за темою «Практики розвитку, засновані на власних стратегіях і ресурсах» у номінації «Міські ради».


 

«Сезам, відкрийся!»

 

В епосах різних народів можна віднайти міфологічні розповіді про дивовижні речі (ліхтар, скатертина, шапка тощо), заволодівши якими люди легко могли отримати допомогу, – викликати помічників, котрі б оперативно виконали за них різну роботу, одягли і нагодували, надали комфортне житло, захистили – передусім малих і літніх – від кривдників, порадили як доцільніше вести господарство та вказали найкоротшу дорогу «з лісу». Тобто, можна зробити висновок, що в усі часи був попит на якісні послуги.

Нашому з вами сучасникові, який завчасно прийшов до тієї чи тієї міської установи, щоб отримати належну йому за законом публічну послугу, а натомість півдня простояв у черзі і замість допомоги почув пораду прийти ще й завтра, певна річ, не до міфології.

Прикро, але від такого горе-сервісу істотно потерпають ще чимало городян з великих, середніх і малих вітчизняних міст.

Проте так не всюди. Приміром, криворізькі муніципали набагато раніше за багатьох своїх колег запровадили унікальний сучасний інструмент швидкого та якісного надання адміністративних послуг, і жителі міста гірників вже належно оцінили переваги «Візи мобільної».

 

Історія з географією

 

Кривий Ріг небезпідставно називають «залізним серцем України». Це потужний промисловий центр, де за суворими законами індустріалізації усе, передусім, підпорядковувалося інтересам виробництва, – інфраструктура, транспорт, сполучення.

Унікальність географічного розташування пояснюється тим, що Кривий Ріг знаходиться між двома потужними родовищами залізної руди, а відтак кількома гірничо-видобувними комбінатами, тож місто і має 120-тикілометрову протяжність з півдня на північ. Щоб потрапити до його адміністративного центру, зокрема із житлового масиву Старий Інгулець, треба подолати щонайменше 60-70 кілометрів, а з прилеглих сіл Степового, Рахманівки, Рудничого, що належать до Центрально-міського району, – понад тридцять.

У таких індустріальних містах традиційно люди, їхні потреби і запити завжди відходили на другий план, проте не в Кривому Розі. Тут уміють утримувати баланс інтересів громади і промисловців.

Ось як пояснює потребу реформувати діяльність публічної адміністрації заступник Криворізького міського голови, автор практики «Віза мобільна» для криворіжців» Надія Подоплєлова: (фото)

«У нашому місті сьогодні проживає 639,9 тисячі осіб. Третина їх (майже 196,5 тис. осіб) – непрацездатні громадяни: пенсіонери за віком та особи з інвалідністю. Міській раді, окрім власне міста, підпорядковані п’ять прилеглих селищ і сіл. Місто поділене на сім районів, у складі яких є понад 20 мікрорайонів із нерозвиненим транспортним сполученням. Тож зрозуміло: отримати належні адміністративні і соціальні послуги для жителів віддалених мікрорайонів досить проблематично.

Тому в грудні 2017 року ми приступили до реалізації пілотного проекту, мета якого – створення нових можливостей для городян в отриманні адміністративних, соціальних, інших публічних послуг безпосередньо за місцем проживання у форматі 24/7».

 

«Офіс замовляли ? Тоді ми їдемо до вас!»

 

Проект «Віза мобільна» діє в органах місцевого самоврядування Кривого Рогу з грудня 2017 року. Його родзинка – унікальний, допоки один з небагатьох в Україні мобільний офіс муніципальних послуг. Йдеться про спеціальний автомобіль, наповнений сучасним технічним приладдям, за допомогою якого здійснюється виїзне обслуговування громадян.

Механізм його використання доволі простий. За заявками виконавчих комітетів районних у місті рад (а таких, нагадаємо, тут сім), а також з урахуванням звернень городян на безкоштовну телефонну «гарячу лінію» міського Центру адміністративних послуг «Віза» чи відповідну електронну пошту складається графік виїздів.

 

На тему: Галерея інновацій, що змінюють Україну. Проект Львівської обласної ради

 

Для цього формуються бригади фахівців – зазвичай до них входять адміністратори, державні реєстратори, спеціалісти відділів реєстрації місця проживання громадян, соціальні працівники, представники громадських організацій. Також до роботи в мобільному офісі можуть долучитися представники суб’єктів надання публічних послуг, інших підприємств, організацій, установ.

Важливе таке застереження: члени виїзної бригади заздалегідь проходять інструктаж з охорони праці та техніки безпеки. Прийом документів від замовників послуг та видача їх результатів здійснюється відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги» та згідно із відповідною інструкцією роботи мобільного офісу, затвердженої рішенням виконкому міської ради.

 

Кейс із секретом

 

Ще одне надбання криворіжців – автоматизовані робочі місця адміністраторів, державних реєстраторів Центру адміністративних послуг «Віза» – мобільні кейс-офіси. Певна річ, це недешево (два таких кейси обійшлися міському бюджетові майже 100 тисяч грн.), проте зручно та надзвичайно ефективно.

З таким дивовижним чемоданчиком фахівець однієї з міських служб може безпосередньо зайти до оселі літніх людей, пенсіонерів, інвалідів чи в лікарняну палату, щоб на місці швидко та оперативно виконати їхню заявку на ту чи ту послугу.

 

Читати на тему: Галерея інновацій, що змінюють Україну. Івано-Франківськ. Практика «Розумний туризм»

 

Розповідає автор практики Надія Подоплєлова:

«Ми розробили інструкцію з надання адміністративних, інших публічних послуг із застосуванням спеціального обладнання – мобільного автоматизованого робочого місця адміністратора Центру адміністративних послуг «Віза» під час виїзного обслуговування. Вона також затверджена відповідним рішенням виконкому міськради.

Щоб унеможливити будь-які порушення, визначено і категорію осіб, які можуть обслуговуватися мобільними кейс-офісами. Йдеться про інвалідів першої та другої груп, дітей-інвалідів, учасників бойових дій; громадян, що досягли 80-річного віку; тих, хто став інвалідом внаслідок війни тощо. Ці громадяни замовляють таку безкоштовну послугу і протягом трьох днів з урахуванням графіку виїздів отримують її».

 

Вісім тисяч кілометрів – майже 10000 послуг

 

Мобільний офіс Центру – це модуль-трансформер, який за період роботи з грудня 2017-го здійснив понад 170 виїздів у віддалені селища і житлові масиви міста, подолавши більше восьми тисяч кілометрів. Завдяки цьому замовники у найзручніший для них спосіб отримали ті ж послуги, які надаються у Центрі надання адміністративних послуг «Віза», окрім оформлення біометричних паспортів.

З-поміж найпоширеніших – реєстрація місця проживання і зняття з неї; реєстрація прав власності на нерухоме майно та бізнесу; соціальні питання (оформлення субсидій, компенсаційних виплат на комунальні послуги, різних видів матеріальної допомоги); укладення договорів з підприємствами-надавачами послуг водопостачання, вивезення сміття тощо.

До участі в роботі мобільного офісу залучаються медичні працівники центрів первинної медико-санітарної допомоги. До речі, під час таких виїздів вже оформлено понад 600 декларацій про вибір лікаря, який надаватиме первинну медичну допомогу пацієнтам. Нерідко до складу мобільних бригад входять і фахівці відділів обслуговування громадян (сервісних центрів) головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області. Вочевидь, спектр надання послуг «офісом на колесах» якнайширший.

Із навантаженням функціонують і мобільні автоматизовані місця адміністраторів, державних реєстраторів Центру адміністративних послуг «Віза». Через мобільні кейс-офіси вже надано 358 адміністративних та інших публічних послуг, передовсім літнім людям, інвалідам, тимчасово непрацездатним городянам.

 

За три кроки до зручностей

 

Наступним етапом реалізації проекту, про який йдеться, стало створення мобільних додатків «Ваш Центр адміністративних послуг «Віза» та «Завчасна реєстрація в електронній черзі Центру «Віза». Вони доступні для безкоштовного завантаженнями власниками смартфонів і планшетів.

Розробники новації небезпідставно зауважують, що доступ до мобільних додатків у форматі 24/7 – це швидко і зручно. З їхньою допомогою можна переглянути останні новини, ознайомитися з переліком послуг, завантаженістю Центу «Віза», зареєструватися в електронній черзі, отримати інтерактивну інструкцію з найпопулярніших послуг «Інтерактивний гід» тощо.

Задля цього слід зробити лише три кроки: на мобільному пристрої перейти до магазину мобільних додатків; в пошуковому рядку ввести IS-Line Krivoy Rog (VIZA) – для мобільного додатку «Завчасна реєстрація в електронну чергу Центру «Віза» , безкоштовно завантажити і встановити мобільний додаток.

 

Послуги, які не соромно рекомендувати

 

Той, хто зацікавиться згаданою практикою, напевне, зверне увагу на її бюджет – 6 604 018 грн. Справді, це не дешева справа, яка «по кишені» лише великому місту з пристойним бюджетом, яким і є Кривий Ріг. Місто, яке вміє заробляти та, певна річ, по-партнерському ділиться своїми статками з державою.

Проте, важко переоцінити користь від впровадження проекту «Віза мобільна» передусім для жителів міста гірників. Важливо також, що 386 086 звернень, які вже надійшли до міського Центру надання адміністративних протягом 2018 року, «повернули» до міської скарбниці понад 4,7 млн грн. Тож за результатами моніторингу Центрів надання адміністративних послуг у 2018 році Міністерство економічного розвитку і торгівлі України небезпідставно визнало криворізький Центр одним із лідерів.

…Віднедавна дедалі менше криворіжців гадають, що муніципальним службовцям подобається «маринувати» відвідувачів в довжелезних чергах. Натомість дані інтерактивного опитування на сервісі «Активний громадянин» (дивись офіційний сайт Криворізької міськради) свідчать, що 90 відсотків активних жителів міста вже готові рекомендувати послуги Центру надання адміністративних послуг «Віза», своїм рідним, друзям, знайомим.


КОНТАКТИ 
Криворізька міська рада
пл. Молодіжна, 1, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50101
Телефон: (0564) 92 28 89, факс (0564) 74 17 00
e-mail: mvk99@kr.gov.ua

Автор практики:
Надія Подоплєлова, заступник Криворізького міського голови
Телефон: (0564) 92 16 47
e-mail: podoplelova@kr.gov.ua

Контактна особа:
Наталія Романовська, директор Департаменту адміністративних послуг виконкому Криворізької міської ради
Телефон: (0564) 74 02 10, (098) 764 98 96
e-mail: viza@kr.gov.ua

Матеріал підготувала Ірина Нагребецька, незалежна журналістка, за сприяння Програми Ради Європи «Децентралізація і реформа місцевого самоврядування в Україні»

Читайте також:

02 грудня 2024

Щоб розвивати громаду: в Царичанці за підтримки Програми USAID DOBRE запрацював медіацентр

Щоб розвивати громаду: в Царичанці за підтримки...

У Царичанській територіальній громаді Дніпропетровської області за підтримки Програми USAID DOBRE відкрили медіацентр...

02 грудня 2024

Те, про що мріяли й чого бракувало. Як у Решетилівській громаді учні створювали громадські проєкти

Те, про що мріяли й чого бракувало. Як у...

Авторка: Марія Булейко (Марковська) Полтавщина – чи не перший регіон в Україні, де ще у 2019 році на обласному...

02 грудня 2024

Сироварня на місці занедбаної будівлі: як Любарська громада заробляє на обліку землі

Сироварня на місці занедбаної будівлі: як...

За сім місяців 2023 року бюджет Любарської громади на Житомирщині поповнився більш ніж на 1,7 мільйона гривень...

27 листопада 2024

Було сиро, волого й жили жаби. Яким після ремонту стало шкільне укриття у Визирській громаді

Було сиро, волого й жили жаби. Яким після...

У Визирській громаді, що на Одещині, – шість закладів загальної середньої освіти та пʼять дитячих садків. Уже цього...