Інститут префектів – запобіжник регіональної вакханалії

Конституційні зміни – тема, що викликає чималий резонанс у суспільстві. Ще донедавна вона видавалася такою, що стосується виключно правничої еліти. Проте події 31 серпня довели: безпідставна політизація і перекручування ідей та термінів може спричинити велику біду. Саме тому обговорення змін, запропонованих законодавцем, повинно відбуватися і в громаді. У цьому переконаний доктор юридичних наук, професор УжНУ, член-кореспондент Національної академії правових наук України Василь ЛЕМАК.

……..- Найбільшим «подразником» у нововведеннях можна вважати інститут префекта, якому приписують повну владу на місцях?

- Хто сьогодні відповідає за законність в області? Голова місцевої держадміністрації. Відкриваємо конституцію, там записано: державна адміністрація, окрім іншого, відповідає за законність і правопорядок. Це факт! Так от. Після запровадження адміністративно-територіальної реформи не буде місцевої державної адміністрації, не буде районних державних адміністрацій. На місцях влада перейде до структур, які будуть створені відповідними радами. Повна влада буде в органів місцевого самоврядування! Водночас вони зобов’язані будуть виконувати державні програми, які будуть фінансуватися з державного ж бюджету. Хто буде слідкувати за цим? Хто буде контролювати рішення, які прийматимуть органи місцевого самоврядування? Хто, врешті, буде слідкувати за дотриманням законності у цих рішеннях?

- А хто слідкує тепер?

- Системно – ніхто? Це, якщо хтось на щось зверне увагу, заяву напише… Реально структури, яка б цим займалася, нині не існує. Давайте говорити відверто: мова іде про мільярди гривень, приміром, обласного бюджету. Наскільки фахово вони витрачаються? За яким принципом і чи доцільно розподіляються ці кошти? Розумієте, у кого може виникати острах від запровадження інституту префекта. Префект - це не правоохоронна структура, він не буде підміняти виконком ради, який буде фактично приймати усі рішення. Але префект буде їх аналізувати. Сама його присутність буде дисциплінувати кожний орган місцевого самоврядування. І цей орган буде свідомий того, що його рішення підлягатиме аналізу на предмет відповідності законам. Що втратить від цього пересічний громадянин? Він буде знати, що кожна копійка бюджету супроводжується законом! Більше - ТУТ.

Область:

Закарпатська область

Джерело:

Офіс реформ

Читайте також:

13 грудня 2025

Межа у 300 операцій: як формальний критерій може знищити хірургію в малих громадах

Межа у 300 операцій: як формальний критерій...

Поки країна зосереджена на викликах війни — у сфері охорони здоров’я ухвалюються рішення, наслідки яких можуть стати...

13 грудня 2025

Уряд затвердив оновлені підходи до реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування з урахуванням війни та євроінтеграції

Уряд затвердив оновлені підходи до реалізації...

Кабінет Міністрів України ухвалив документ «Особливості реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та...

12 грудня 2025

Французький досвід для українських громад: профільний Комітет вивчає модель агломерацій та систему місцевого фінансового контролю

Французький досвід для українських громад:...

Члени Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...

12 грудня 2025

Коли знання запускають участь: як Здолбунівська громада робить інструменти участі зрозумілими для мешканців

Коли знання запускають участь: як Здолбунівська...

Авторки: Тетяна Лукеря, Олександра Койдель – Центр демократичної стійкості (Київська школа економіки) Частина...