Аукціони на мільйони або Як Овруцька ОТГ заробила мільйони на закинутій ділянці

Автор: Олександр Гнітецький, радник з просторового планування та управління ресурсами
Житомирського Центру розвитку місцевого самоврядування

Земля, яка сьогодні зростає лісом, може приносити мільйони гривень прибутку громадам. Але як із такої констатації зробити реальні кошти в бюджеті громади? В Овруцькій ОТГ вже напрацювали кращу практику проведення аукціонів. 15 березня 2018 року громада на аукціоні продала земельну ділянку комунальної власності, площею 4 га за 2,2 млн грн. Стартова ціна лоту зросла більш як на 100 тисяч гривень.


Аукціони для ОТГ - є одним з інструментів, який дозволяє підвищити земельні надходження до бюджету, особливо після передачі земель сільськогосподарського призначення в управління об’єднаним територіальним громадам. Крім того, продаж землі з аукціонів стимулює створення нових робочих місць, і загалом пожвавлює економічну активність в громаді.

Щоправда такі аукціони використовують далеко не всі громади, хоча законодавство дозволило їх проведення ще з 2012 року. Головною причиною цього є відсутність досвіду у спеціалістів громади в організації аукціонів.

Саме тому, успішна практика проведення земельного аукціону Овруцької громади заслуговує на поширення та детальний аналіз.

Аби цей процес був успішний, необхідно консолідувати зусилля трьох суб’єктів:

  1. Організатор земельних торгів (ОТГ);
  2. Виконавець земельних торгів (ліцитатор);
  3. Учасники земельних торгів (фізичні та юридичні особи).

Саме професійність та досвід трьох сторін і визначає перебіг подій аукціону та його успішність. Тому тим і особлива історія успіху Овруцької ОТГ, що ініціатором аукціону були саме спеціалісти ОТГ. Ділянка вже була сформована та пустувала, фахівці приклали чимало зусиль, щоб сформувати інвестиційні пропозицій та розіслати їх потенційним інвесторам. Результат показав ефективність цієї роботи.

“Громада не лише отримала додаткові 2 мільйони гривень за продаж землі, але гарантовано матиме плату за ділянку в майбутньому, адже новий власник планує побудувати на земельній ділянці сонячну електростанцію з 1-3 робочими місцями” - сказав Іван Коруд, голова Овруцької ОТГ.

Всім бажаючим повторити цей успіх пропонуємо розглянути спрощену послідовність організації аукціону.

Що необхідно від громади?

  1. Підготувати рішення у якому обов'язково зазначається:
  • Перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на аукціон окремими лотами (Що таке лоти та як їх формувати трішки нижче);
  • Стартова ціна лотів;
  • Строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах;
  • Особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги (визначити ліцитатора).

Під "сформувати лоти" розуміється:

 

  • виготовити, погодити та затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
  • провести державну реєстрацію земельних ділянок;
  • провести державну реєстрацію речових прав на земельні ділянки;
  • отримати витяги про нормативну грошову оцінку земельних ділянок;
  • провести експертну грошову оцінку в разі продажу ділянок;
  • замовлення агрохімічних паспортів (для ділянок с/г призначення, що особливо актуально у процесі передачі земель громадам).

Зразки рішень доступні за посиланням (зразки рішень підготувала начальник відділу регулювання земельних відносин Олевської ОТГ Козловець Анна).

Більшість виконавців земельних торгів готові взяти на себе фінансові витрати по формуванню лотів, їх відшкодування закладають в майбутню вартість ділянки. В такому випадку частка роботи ОТГ скорочується та економляться бюджетні кошти, крім того закон таку можливість передбачає.

  1. Укласти договір з виконавцем земельних торгів якому протягом 10-ти робочих днів з підписання передати документи та матеріали на лоти.

Виконавець земельних торгів:

  1. Розміщує оголошення про проведення торгів з вичерпною інформацію, що передбачена п.4 ст.137 ЗКУ.
  2. Не раніше 30 днів, але не пізніше 90 днів з дня розміщення проводить земельні торги.
  3. Реєструє учасників та проводять земельні торги, оголошує переможців.

Учасники земельних торгів:

  1. Не пізніше 3 робочих днів від дня проведення торгів подають заяву, яка містить інформацію зазначену у п.7 ст.137 ЗКУ.
  2. Приймають участь в торгах, сплачують внески.

Цей алгоритм значно спрощений крім того, цей матеріал орієнтований на спеціалістів-землевпорядників ОТГ. Більш детально можна ознайомитися самостійно за цим посиланням (Закон України №5077-17 від 05.07.2012 "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону").

На завершення

Чудово, що громади отримують у власність землі с/г призначення державної власності. Протягом червня місяця в Україні Держгеокадастрами було укладено договорів оренди на 286 ділянок. В Житомирській області - 0. Впевнений, що активність громад, коли дана земля буде комунальна, усіх приємно здивує.

Теги:

бюджет

Область:

Житомирська область

Громади:

Овруцька міська об’єднана територіальна громада

Джерело:

Поділитися новиною:

Читайте також:
D8c083c2ec9fb688c8913da7a697fc0b

14 грудня 2018

Децентралізація відповідальності: питання, яке...

Баланс повноважень та відповідальності має бути збереженим. Про це сказав Прем’єр-міністр Володимир Гройсман. Він...

5e9f83dc93576363b352a5a25f01c432

14 грудня 2018

Чому села не об’єднуються з Рівним?

Чому навколишні села не поспішають об'єднуватися з обласним центром і чи є перспектива  проекту «Велике Рівне»,...

Cddb6a97975356ea44b224be5da9d744

14 грудня 2018

Талалаївська ОТГ: молода, зате з амбіціями

Талалаївська об’єднана територіальна громада за рік встигла зробити освітлення в населених пунктах, привести до ладу...