Досвід Польських гмін з управління житлово-комунальним господарством

«Варто вчитися на чужих помилках, враховувати досвід інших», — зауважив Кшиштоф Лонтка, директор фонду неінвестиційних проектів Люблінської міської ради під час зустрічі з представниками ОТГ Запорізької та Кіровоградської областей. Навчальні візити до Польщі для представників об'єднаних територіальних громад організовані Програмою «U-LEAD з Європою».

Під час стаді-туру до Любліну «Кращі практики надання житлово-комунальних послуг у контексті впровадження реформи децентралізації» представники громад мали можливість відвідати дев'ять польських гмін, побувати на сортувальних та сміттєпереробних заводах, побачити очисні споруди, безпосередньо поспілкуватися з головами міських та сільських гмін і керівниками підприємств, почути про можливості залучення інвестицій та різний досвід впровадження систем ефективного управління житлово-комунальним господарством.

Енергозбереження

Велику увагу в польській гмінах приділяють системам енергозбереження. Сонячні панелі, фотовольтаіка — такі енергоджерела встановлюють і на адміністративних, і на житлових будинках. Частину коштів на це виділяє Європейський Союз, іншу частку сплачують по-різному: в одних гмінах – з місцевого бюджету, в інших — за рахунок мешканців, яких забезпечують сучасними технологіями. Також є й такі, хто залучає бізнес з можливістю подальшого обслуговування конструкцій. Процент співфінансування від гміни дуже різний — є й 1%, є і 10%. Так само і з термоізоляцією будівель: адміністративні — за бюджетний кошт та з залученням грантових коштів, приватний сектор — або за співфінансування за різними програмами, або за кошт власників. Змінюють у гмінах і систему опалення на більш ефективне — пелети.

Водопостачання

Проблема водопостачання, принаймні у відвіданих під час візиту гмінах, вирішена. Наприклад, у Нємце працюють п'ять станцій водопостачання на 22 тисячі населення. Є і водоочисні станції. Існують певні питання щодо каналізації, але, за словами війта гміни Вішніце, 10% мешканців, які не підключені до агломерації, у цьому не бачать потреби. До речі, частково тариф за воду в деяких гмінах компенсується з місцевого бюджету. Знаючи це, у жителів не виникає питання, коли, наприклад, у Вішніце, щороку підвищується тариф на воду 2% і на каналізацію на 5%, таким чином компенсуючи інфляцію. Вартість води у гмінах різна — в тих, що довелось відвідати, є і по 2,15 злотих за 1 куб. м, є і по 2,86. Тариф визначає установа, а не гміна.

Сміття

Актуальна для багатьох українських громад проблема сміття у Польщі активно почала вирішуватися після прийняття Євросоюзом закону про сортування та переробку сміття. Сортування на сьогодні вже норма для багатьох жителів. Причому, якщо ще до цього року визначали 4 фракції сміття, то на сьогодні їх вже вісім. Щодо переробки — існує конкуренція на ринку, і постачальник послуг визначається на тендерній основі. У цьому аспекті активно застосовують міжмуніципальне співробітництво. Так, для будівництва заводу з переробки комунального сміття об'єднали фінансові зусилля 15 гмін для покриття необхідної частки співфінансування проекту. Проте це підприємство бере участь на рівних з іншими підприємствами для надання послуг.

До речі, міжмуніципальне співробітництво застосовують і в створенні центрів пожежної безпеки. У Яскуві облаштували такий, де працюють добровольці, об'єднавши зусилля трьох гмін.

Проблему оплати за вивіз сміття вирішили прирівнюванням її до податку,  який збирається з кожного жителя і сплачується безпосередньо до бюджету гміни. У разі несплати, питання переноситься у судові площину. Тариф різниться не тільки від гміни до гміни, а окремо за сортоване і несортоване сміття. Причому різниця може бути і в рази більше. Гміна визначає і графіки вивезення сміття. Як приклад, у Вішніце пластик забирають раз на місяць, папір та скло — чотири рази на рік, великогабаритне сміття — раз на рік. Проте кожен має можливість здати його самостійно в пункти без додаткової оплати. На сьогодні розпочинають будівництво великих сортувальних боксів.

У Польщі відсутні монополісти і на постачання електроенергії. Обирають постачальника за ціною та якістю. 

17.07.2018 - 10:39 | Переглядів: 2814
Досвід Польських гмін з управління житлово-комунальним господарством

Приєднані зображення:

Джерело:

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

04 червня 2020

04 червня 2020

Зміни до Виборчого кодексу: Парламент підтримав законопроект у першому читанні

Зміни до Виборчого кодексу: Парламент підтримав...

Верховна Рада ухвалила за основу законопроект №3485 про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення...

03 червня 2020

Законопроєкт 3515 уповноважує Кабмін встановлювати розміри адмінзбору: до чого це призведе і кому це вигідно?

Законопроєкт 3515 уповноважує Кабмін...

Автор: Василь Сегін, координатор відділу впровадження політик напряму з покращення якості надання адміністративних...

03 червня 2020

Як громади можуть обмінюватися електронними документами з органами державної влади

Як громади можуть обмінюватися електронними...

В Україні понад 20 систем е-документообігу — популярних та не дуже, платних та безкоштовних. Така кількість...

03 червня 2020

Місцеві бюджети: дані за січень-квітень 2020 року

Місцеві бюджети: дані за січень-квітень 2020 року

За даними Державної казначейської служби України, протягом січня-квітня 2020 року до місцевих бюджетів України з...