Факти, які ми повинні знати про федерацію та децентралізацію

Чому Україні потрібна децентралізація і чому непотрібен федеральний устрій

Про федерацію

 ● Федерація – це не процес зміцнення повноважень окремих регіонів, а навпаки союз, об’єднання  державних чи квазідержавних утворень, які обмежують свої суверенні повноваження через передачу частини повноважень центральному уряду.

 ● Якщо зазирнути в історію, то ми там не знайдемо жодного випадку, коли унітарна країна добровільно розділилася б на федеральну.

 ● В жодному тлумачному словнику немає поняття „федералізація” в сенсі перетворення унітарної країни на федеральну - це сучасний неологізм, який штучно створений і суперечить логіці. Сьогодні термін «федералізація» більш підходить до ідеї Путіна щодо відновлення СССР – об’єднання нині незалежних держав у одне державне утворення.

 ● Для створення федерації необхідно об’єднання суверенних держав чи квазі-держав з власними Конституцією, парламентом, урядом, власним законодавством. В Україні серед усіх регіонів лише Кримська Автономія мала свою Конституцію та свій Уряд. Штучне утворення комуністами АРК в 1990 році заклало в державний організм України міну сповільненої дії, яка вибухнула в 2014 році. Це не унікальний випадок. Історія знає приклади, коли складові федерації виходять із її складу і держава розпадається. В останні часи так щезли з карти світу Югославія, Чехословаччина, виділились нові держави із складу Ефіопії. Часто такий розпад супроводжується війнами.

 ● Оскільки федеративні держави є менш стійкими державними утвореннями, у  світі лише 24 федеральні країни з більш ніж 200 країн, в Європі їх 5.

 ● Історія свідчить, що процес об’єднання суб’єктів у федерацію здебільшого є результатом та підсумком воєн, розпадом багатонаціональних імперій чи об’єднання колишніх колоній (США, Сполучені штати Мексики, Канада, Нігерія).

 ● Випадки перетворення унітарної держави на федерацію були тільки після поразки цієї держави у війні, коли завойовники розділяють її з метою послаблення та неможливості реваншу (Німеччина, Австрія після другої світової війни).

 ● Ультиматум Росії щодо федералізації  України це просто спосіб отримати контроль над окремими суб’єктами федерації шляхом приведення до влади маріонеткових урядів, що дозволить „дешево та сердито” контролювати території без „дорогої” у всіх сенсах військової окупації. Адже для утримання в окупації такої великої території, як Україна, потрібна окупаційна армія чисельністю близько 1,5 млн. осіб, що для Росії не є можливим. Саме тому перетворення України на групу квазідержав, які ворогують між собою є найкращим способом утримання їх в орбіті Росії.

 ● Багато федеративних країн страждають від внутрішніх протиріч та конфліктів суб’єктів федерації (Бельгія, Іспанія).

 ● Прикладом успішної федеративної країни в Європі, що склалась досить давно є Швейцарія, хоча її офіційний статус – Конфедерація. Стійкість цієї країни визначається її широкою децентралізацією і зацікавленістю країн-сусідів у її збереженні, як території спокою для фінансів.

 ● Унітарна країна більш приваблива для великих інвесторів, наприклад банків, тому що немає потреби вступати у відносини з офіційними структурами кожного суб’єкта федерації

Що таке децентралізація і чому вона потрібна Україні і кожній громаді?

 ● Децентралізація це передача повноважень, ресурсів та компетенції вирішувати основні питання життя  на  найбільш наближеному до людини рівні де це можна зробити найбільш ефективно.(це є принцип субсидіарності)

Увага! Передача повноважень лише на регіональний рівень до того, як відбудеться формування сильного місцевого самоврядування та рівні громад несе ризик формування середньовічних феодальних володінь з повністю безправними місцевими громадами.

Посилення регіонального рівня, без повноцінного самоврядування на рівні місцевому несе загрозу концентрації повноважень та ресурсів саме у регіоні, відтак громади залишаються і далі безправними. На рівні регіону формується квазідержавна регіональна еліта і процес сепаратизму розпочинається знову.

Тому рівень громади і є в децентралізації основним, базовим.

 ● Найближчий до людини -  рівень громади, або базовий рівень . В цьому випадку всі питання вирішуються швидко та ефективно.

 ● Які повноваження місцеве самоврядування реалізує на рівні громади? Це дошкільна та базова середня освіта, культура, первинна медицина, охорона правопорядку, комунальні питання, місцева інфраструктура, соціальна допомога, тощо.

 Проте слід пам’ятати: передати повноваження можна лише тим, хто здатен ці повноваження виконувати.

 ● Для можливості виконувати передані повноваження, громади мають бути спроможними: організаційно, фінансово, кадрово. Саме тому громади в процесі децентралізації стають значно більшими, об’єднуючи ресурси, стаючи заможнішими та краще розвиваються. Наприклад, містечко та навколишні села становитимуть єдину територіальну громаду.

 ● Одночасно з децентралізацією повноважень відбувається фіскальна децентралізація. Це означає, що громада отримуватиме більшу долю сплачених податків і відповідно плануватиме бюджет програмно-цільовим способом, що покриватиме потреби на виконання нових повноважень.

 ● Органи місцевого самоврядування цього базового рівня – обрана прямими виборами Рада громади та голова громади (сільський, селищний, міський голова). Рада формує виконавчий орган. Голова громади є керівником виконавчого органу та головує на засіданнях ради.

 ● Районний рівень. Ті питання, що неможливо вирішити  на рівні громади вирішуються на районному рівні  -  надання стаціонарної медичної допомоги, спеціалізованої середньої освіти, тут розміщуються органи державної виконавчої влади типу інспецій – податкова, архітектурно-будівельна, екологічна тощо.

 ● На обласному рівні вирішуються ті питання, що не можуть бути вирішені на двох попередніх – базовому та районному. А саме: високоспеціалізована медицина, професійно-технічна освіта, питання планування регіонального розвитку, внутрішньообласна інфраструктура – магістральні газогони, водогони, мости, шляхи, охорона природи, забезпечення прав меншин.

 ● На районному та обласному рівнях  - місцеве смоврядування у вигляді Рад обиратиметься прямим голосуванням. Кожна рада обиратиме собі голову та форуватиме виконавчий орган.

 ● Поширюється твердження ніби  державні адміністрації будуть ліквідовані. Насправді концепція реформи говорить не про ліквідацію, а про реорганізацію цих структур. Функція державного контролю в областях зв’язує державу в цілісний організм і запобігає свавіллю місцевих „князьків”. Саме тому  без державного нагляду за законністю діяльності місцевого самоврядування не живе жодна країна, навіть з федеративним устроєм.

 ● В залежності від країни функцію контролю з діями місцевої влади  виконує або воєвода, або урядовий комісар, або префект.  Його  функції : 1) Забезпечити контроль за законністю діяльності органів місцевого самоврядування 2) Координація підрозділів органів виконавчої влади – тих самих інспекцій – податкової, архітектурно-будівельної, екологічної, освіти тощо. 3) Діяльність у випадку надзвичайного або військового стану

 ● Реорганізація обласних державних адміністрацій включатиме створення на їх базі виконавчих органів облсних чи районих рад. Структура цих органів визначатиметься самостійно на місці у відповідності до компетенції. Відповідальності та фінансових можливостей. Наприклад – „Управління економіки” або  „Управління економіки промисловості, торгівлі та регіонального розвитку”. Ці структурні рішення не потребуватимуть затвердження центрального рівня.

 ● Місцеве самоврядування нестиме відповідальність за свою діяльність двох видів. Перший - перед виборцями за ефективність діяльності, другий – перед державою за законність діяльності.

 ● Пропозиції окремих партій обирати не тільки Ради, але й представників держави (голів ОДА)  в областях суперечать здоровому глузду. В цьому випадку не можна буде говорити про повсюдність держави Україна на всіх територіях країни, а значить держава матиме серйозі загрози власному існуванню.

Анатолій Ткачук

Директор з науки та розвитку,

Інститут громадянського суспільства

Поділитися новиною:

Коментарі:

Щоб додати коментар, будь ласка зареєструйтесь або увійдіть
Читайте також:

08 серпня 2020

ЦВК звернулась до профільного Комітету Верховної Ради та Мінрегіону щодо призначення перших виборів депутатів районних рад

ЦВК звернулась до профільного Комітету...

На думку Комісії, на сьогодні залишається певна правова невизначеність щодо призначення перших виборів депутатів...

08 серпня 2020

08 серпня 2020

ЦВК призначила на 25 жовтня перші вибори депутатів та голів різних рівнів у 24 регіонах

ЦВК призначила на 25 жовтня перші вибори...

8 серпня відбулося чергове засідання Центральної виборчої комісії, під час якого Комісія призначила на неділю, 25...

07 серпня 2020

Результати оцінки системи управління місцевими фінансами в об’єднаних територіальних громадах

Результати оцінки системи управління місцевими...

Фахівці Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень (ІБСЕД) за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» у...

06 серпня 2020

«U-LEAD з Європою» будує у Нових Санжарах ЦНАП за шведським проєктом

«U-LEAD з Європою» будує у Нових Санжарах ЦНАП...

6 серпня 2020 року в Новосанжарській ОТГ на Полтавщині був підписаний Меморандум про співпрацю громади та Програми ЄС...