22 жовтня Верховна Рада України 259 голосами ухвалила в цілому постанову про висновки та пропозиції до проєкту Закону про Державний бюджет України на 2026 рік (реєстр. №14000/П).
Таким чином, згідно зі статтею 157 Регламенту Верховної Ради, це рішення означає прийняття проєкту бюджету у першому читанні. Схвалені парламентом висновки та пропозиції набувають статусу Бюджетних висновків Верховної Ради України — документа, який визначає напрями доопрацювання державного бюджету до другого читання.
Постановою доручено Кабінету Міністрів України підготувати оновлений проєкт Закону про Державний бюджет на 2026 рік з урахуванням Бюджетних висновків і подати його на повторний розгляд Верховної Ради протягом двох тижнів із дня набрання чинності постановою.
Експерт шведсько-української програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні» Ігор Онищук виокремив ключові пункти Бюджетних висновків, які матимуть значення для місцевого самоврядування:
Уряду доручено:
- Уточнити, що на компенсацію витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення буде спрямовано 2 мільярди гривень.
- Під час розрахунку показників горизонтального вирівнювання податкоспроможності бюджетів місцевого самоврядування використовувати дані Державної служби статистики України про чисельність населення та інформацію Міністерства соціальної політики, сім’ї та єдності України щодо кількості зареєстрованих внутрішньо переміщених осіб.
Чому таке рішення є невиваженим:
Запропонований підхід може суттєво спотворити реальні показники податкоспроможності громад, оскільки:
- Дані Укрстату базуються на стані на 1 січня 2022 року, тобто фактично відображають ситуацію до повномасштабної війни, коли демографічна структура та міграційні процеси були зовсім іншими.
- Крім того, у дорученні зазначено «для бюджетів місцевого самоврядування». Виникає запитання: як рахувати показники для обласних бюджетів — за іншим підходом? За іншими даними (реєстр ДМС)? Тобто для обласних бюджетів брати одне населення, а для ТГ — іншу чисельність?
Нагадаємо, що бюджети місцевого самоврядування — це бюджети сільських, селищних, міських територіальних громад, а також бюджети районів у містах (у разі утворення районних у місті рад). У свою чергу, для обласних бюджетів також враховується населення при розрахунках базової та реверсної дотацій (по ПДФО та податку на прибуток окремо).
- Натомість Міністерство фінансів у чинних розрахунках підійшло більш виважено й уже використовує актуальні дані Єдиного державного демографічного реєстру Державної міграційної служби станом на 1 вересня 2025 року, а також дані щодо внутрішньо переміщених осіб.
- Вжити заходів щодо поетапного підвищення з 1 січня 2026 року на 50% оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти державної та комунальної власності. Нагадаємо, що в проєкті ДБУ-2026 передбачено окрему бюджетну програму «Підвищення престижності праці у сфері освіти» в обсязі 53,8 млрд грн (52% від освітньої субвенції, яка спрямовується на оплату праці педагогічних працівників закладів повної загальної середньої освіти, але не вищої освіти).
Запропоновано:
- Передбачити збільшення видатків розвитку за програмою субвенції місцевим бюджетам на реалізацію публічних інвестиційних проєктів у сфері охорони здоров’я на 527,9 млн грн — для реалізації проєкту з реконструкції Харківської обласної дитячої клінічної лікарні з прибудовою захисної споруди цивільного захисту за рахунок додаткових надходжень податку на прибуток підприємств.
- Розглянути можливість розподілу коштів на забезпечення інституційної спроможності органів влади (створення тимчасових проектних груп в міністерствах для розроблення пропозицій щодо прийняття управлінських рішень - 1 млрд грн), підвищення престижності праці у сфері освіти (53,8 млрд грн) та резерву коштів для сектору безпеки й оборони (200 млрд грн) за погодженням із Комітетом Верховної Ради з питань бюджету.
- Опрацювати питання щодо зарахування у 2026 році залишків освітньої субвенції до спеціального фонду ДБУ для подальшого розподілу КМУ між місцевими бюджетами з урахуванням її цільового призначення.
- Опрацювати питання щодо розподілу у 2026 році плати за надання адміністративних послуг органами МВС: 50% — до спеціального фонду державного бюджету, 50% — до загального фонду місцевих бюджетів сільських, селищних і міських громад.
Визначитися щодо доцільності:
- Заборони у 2026 році приватизації об’єктів і майна державних та комунальних закладів освіти і наукових установ, включених до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави.
- Передбачення видатків за новою субвенцією на реконструкцію стадіону «Авангард» у м. Рівному — для створення центру ментального здоров’я та реабілітації військових, ветеранів, ВПО, а також реалізації програм «Ветеранський спорт» і Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні.
- Передбачення видатків за новою субвенцією Кольчинській селищній територіальній громаді Мукачівського району Закарпатської області — на будівництво блоків А, Б, В та котельні загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів у смт Кольчино.
- Збільшення видатків за субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на будівництво та реконструкцію житла для формування фондів тимчасового проживання, уточнивши її найменування.
- Збільшення додаткової дотації Славутицькій міській громаді для утримання соціальної інфраструктури міста.
- Опрацювати питання щодо збільшення видатків за освітньою субвенцією (103,2 млрд грн) за рахунок скорочення видатків за програмою підвищення престижності праці у сфері освіти (53,8 млрд грн).
- Опрацювати питання щодо зарахування у 2026 році 64% ПДФО до загального фонду бюджетів сільських, селищних і міських територіальних громад.
- Опрацювати питання щодо надання у 2026 році субвенції на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплопостачання, гарячу воду та інші комунальні послуги, визначивши окремий порядок перерахування коштів і відновивши дію відповідного закону в повному обсязі.
Схвалені Бюджетні висновки визначають рамку подальшого доопрацювання проєкту Державного бюджету. Відповідно до Регламенту Верховної Ради, саме на їх основі уряд готує оновлену редакцію ДБУ-2026 до другого читання, що фактично формує основні параметри міжбюджетних відносин і фінансові орієнтири на 2026 рік. Це фактично відправна точка для формування остаточного варіанту держбюджету-2026, який визначить доходну базу місцевих бюджетів і розподіл ресурсів між рівнями влади.