Реформа публічних інвестицій в Україні є одним із ключових інструментів підвищення ефективності використання бюджетних коштів, прозорості та результативності проєктів, що реалізуються на місцевому рівні. Її впровадження безпосередньо впливає на спроможність територіальних громад планувати та реалізовувати розвиткові ініціативи, залучати додаткові ресурси, а також забезпечувати сталість місцевого економічного зростання.
На сьогодні територіальні громади стикаються з низкою викликів у процесі реалізації реформи публічних інвестицій. Серед них – необхідність своєчасного та якісного формування стратегічних документів, таких як Стратегія розвитку громади та Середньостроковий план реалізації проєктів і програм (СПППІ); внесення та адміністрування проєктів у цифровій системі DREAM; обмеженість кадрового потенціалу та експертної підтримки. Додатковим фактором є воєнний стан, який ускладнює фінансування та реалізацію проєктів, особливо у релокованих громадах.
Дослідження стану впровадження реформи публічних інвестицій у територіальних громадах дозволяє виявити ключові проблеми, визначити бар’єри та перспективи, а також напрацювати практичні рекомендації для органів місцевого самоврядування та державних інституцій. Це особливо важливо в умовах, коли від ефективності використання публічних коштів залежить не лише розвиток громад, а й відновлення країни загалом.
Окремої уваги заслуговує процедура підготовки та створення Єдиного проєктного портфелю публічних інвестицій територіальної громади в DREAM. На сьогоднішній день для громад це стало чи не найтяжчим викликом, зумовленим відсутністю чіткого розуміння та єдиного підходу до реалізації.
Для того, щоб оцінити готовність і потреби громад у цьому процесі Всеукраїнською асоціацією ОТГ на базі фахової платформи «Економіка та інвестиції», було проведене опитування представників органів місцевого самоврядування з різних регіонів України. Отримані результати дозволяють окреслити поточний стан, визначити ключові виклики та зрозуміти, які саме інструменти й ресурси є найбільш затребуваними громадами на шляху до ефективного планування місцевого економічного розвитку.
У дослідженні взяли участь представники територіальних громад з різних областей України в тому числі тимчасово окупованих та релокованих (Одеська, Сумська, Дніпропетровська, Полтавська, Київська, Миколаївська, Чернігівська та інші). Респонденти – здебільшого керівники та спеціалісти відділів економічного розвитку, фінансів, інвестицій, містобудування.


Пріоритетні сектори у проєктних портфелях
Найчастіше громади планують проєкти у сферах:
Дана ситуація є цілком очевидною, оскільки середньострокове планування на рівні громад є орієнтованим на державні напрями.

Серед визначених джерел фінансування публічних інвестиційних проєктів громади зазначили наступні:
Кадровий потенціал
Вагомих рушієм у реалізації реформи УПІ є надійна та кваліфікована команда, проте аналізуючи сучасний стан в територіальних громадах, особливо в малих сільських, селищних та навіть міських, спостерігається значний кадровий голод. Даний фактор має негативний вплив на розвиток спроможності місцевого самоврядування та на сьогоднішній день є одним із головних управлінських викликів у громадах.


Запити на підтримку
Провівши опитування серед представників територіальних громад було зроблено висновок, що в умовах актуальних викликів громади найбільше потребують:
Висновки
Формування СПППІ розглядається громадами як ключовий інструмент місцевого економічного розвитку, але процес реалізації у більшості громад ще на початковому етапі.
Найбільш гострі проблеми – фінансування, кадровий дефіцит та слабка аналітика.
Значний запит на практичні навчання, методичний супровід і цифрові інструменти, а також більш чітке законодавче врегулювання окремих процесів.
DREAM сприймається як перспективна екосистема, однак потребує кращого супроводу впровадження на місцях.
Значний вплив на покращення стану реалізації реформи управління публічними інвестиціями в громадах здійснює Міністерство розвитку громад та територій України ,а також команда екосистеми DREAM. Зокрема через проведення публічних представлень реформи та напрацювання методичних матеріалів для громад.
Всеукраїнська асоціація ОТГ активно долучається до проведення навчальних заходів для представників місцевого самоврядування шляхом пошуку відповідей на складні питання громад, лобіювання інтересів та інформування в сфері актуальних законодавчих нововведень. Протягом червня- вересня 2025 року було проведено серію з 5 вебінарів за участю представників Міністерств та експертного середовища, в яких сумарно прийняло участь понад 3000 осіб.
Попри актуальні виклики та складнощі територіальних громад в реалізації реформи УПІ Всеукраїнська асоціація ОТГ готова долучитися до спільної роботи над виробленням ефективних рішень і поширенням дієвих практик та спільними зусиллями створювати краще майбутнє для спроможного місцевого самоврядування.
28 жовтня 2025
Законопроєкт про законність рішень ОМС: що думають учасники процесу про його доопрацювання
Законопроєкт про законність рішень ОМС: що...
Підкомітет з питань адмінтерустрою та місцевого самоврядування рекомендував законопроєкт №14048 «Про внесення змін до...
28 жовтня 2025
Комітет проведе круглий стіл: «Ключові аспекти регіональної політики на шляху до євроінтеграції»
Комітет проведе круглий стіл: «Ключові аспекти...
Комітет Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
28 жовтня 2025
Шість історій успіху проєктів Interreg в Україні
Шість історій успіху проєктів Interreg в Україні
За понад 20 років, в рамках програм Interreg в Україні, Європейський союз підтримав 172 проєкти на понад 123...
28 жовтня 2025
Львів виступив майданчиком для обговорення майбутнього агломерацій в Україні
Львів виступив майданчиком для обговорення...
24 жовтня у Львові відбувся другий Міжнародний форум агломерацій «Агломерації і функціональні території: європейські...