Як спільно з іншою (іншими) громадами забезпечити функціонування ліцею?

Створення ліцею на декілька територіальних громад на основі договору ММС.

Автори:
Андрій Мацокін, Яна Брусенцова, Сергій Яцковський, Надія Балабуст,
національні експерти Проєкту DECIDE


Реформування системи освіти в Україні вимагає від територіальних громад нових підходів до формування мережі закладів освіти, забезпечення здобуття якісної освіти незалежно від місця проживання та ефективного використання обмежених в умовах війни ресурсів. Утворення ліцеїв як окремих закладів для здобуття профільної середньої освіти у громаді є не лише викликом, а й можливістю для громад забезпечити молоді рівний доступ до якісної освіти, незалежно від місця проживання.

Проте реалії воєнного стану, демографічні тенденції, віддаленість населених пунктів від центру громади, обмеженість фінансових ресурсів змушують шукати альтернативні способи досягнення цієї мети. Один із ефективних механізмів — співробітництво територіальних громад, яке дає змогу спільно утворити або утримувати ліцей, розподіливши між собою витрати. Законодавство України передбачає чіткі правові рамки для такого співробітництва, надаючи громадам інструменти для об’єднання зусиль і забезпечення освітніх потреб учнів.

Пропонуємо покроковий план та детальний опис двох основних форм співробітництва між громадами:

 

Крок 1. Аналіз ситуації в громаді та потенційної можливості налагодження співробітництва з сусідніми громадами*

 

  • Здійснення аналізу відповідним/відповідними виконавчим/ми органом/ами ситуації в громаді щодо подальшого функціонування ЗЗСО, учнівського контингенту, логістики підвезення, прогнозних показників демографічної ситуації та бюджетних програм, здійснення попередніх висновків обґрунтування доцільності співробітництва, відповідності інтересам та потребам територіальної громади.

Детальніше у інфографіці «Що слід врахувати при формуванні мережі закладів освіти у громаді в контексті реформи профільної середньої освіти?»

  • Визначення мети співробітництва, форми та очікуваних фінансових та інших витрат/результатів.
  • Провести попередні (підготовчі) консультації з громадами, з якими межує ваша, щоб:
     - уточнити, які плани вони мають щодо створення ліцеїв та профілів навчання;
    - чи готові вони до співробітництва і за якими формами делегування: виконання окремих завдань, спільного фінансування (утримання) чи спільного утворення ліцею.

 

Важливо!

Ініціаторами співробітництва можуть бути сільський/ селищний/ міський голова, депутати місцевої ради, члени територіальної громади у порядку місцевої ініціативи (з урахуванням норм ст. 9 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”).

Ініціатор співробітництва забезпечує підготовку пропозиції щодо ініціювання співробітництва, яка подається на розгляд місцевої ради.

Нормами ст. 13 Закону України “Про співробітництво територіальних громад” забороняється утворювати спільні комунальні підприємства, установи та організації на базі майна, яке відповідно до закону (рішення органу місцевого самоврядування) не підлягає приватизації.

 
* Примірні форми договорів про співробітництво територіальних громад та додаткових договорів про приєднання до співробітництва, затверджені наказом Мініфраструктури від 05.04.2023 №217.

 

Крок 2. Визначення форми співробітництва

 

Форма 1. Делегування виконання окремих завдань з передачею відповідних ресурсів

  • Ліцей функціонує в одній (базовій) громаді.
  • Інші громади делегують завдання щодо забезпечення профільної середньої освіти цій базовій громаді шляхом укладання договору про співробітництво.
  • Партнерські громади:
    забезпечують фінансування частки витрат на здобуття освіти своїми учнями;
    організовують (або не організовують) підвезення учнів до ліцею;
    - не втручаються в управлінські процеси закладу, але отримують звітність про стан виконання завдань і використання коштів.

Цю форму рекомендується обирати для забезпечення виконання повноважень, визначених Законами України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про повну загальну середню освіту” та інших законів України з метою підвищення ефективності використання коштів місцевих бюджетів. Органи місцевого самоврядування суб’єктів співробітництва на підставі договору про співробітництво можуть делегувати одному з суб’єктів співробітництва виконання одного чи кількох завдань щодо забезпечення здобуття освіти.

Зміст цієї форми співробітництва полягає у тому, що ЗЗСО визначеної (базової) територіальної громади виконує в рамках наявних у нього повноважень делеговане/делеговані завдання на користь територіальної громади, інтереси якої представляє, так й тих територіальних громад, від імені яких було укладено відповідний договір про співробітництво.

 

Форма 2. Спільне фінансування

  • Ліцей функціонує в одній (базовій) громаді.
  • Усі партнерські громади, на підставі договору, спільно фінансують (утримують) заклад.
  • Договір про співробітництво визначає:
  • обсяг фінансових ресурсів, який мають виділити партнерські громади для спільного фінансування (утримання), а також порядок здійснення видатків з місцевих бюджетів;
  • організацію підвезення учнів до ліцею (у разі потреби);
  • зобов’язання сторін щодо утримання матеріально-технічної бази, оплати комунальних послуг, ремонтів тощо;
  • форму і порядок подання звітності.

Цю форму рекомендується обирати з метою забезпечення ефективного використання ресурсів територіальних громад на основі спільного застосування наявних в одного з суб’єктів співробітництва об’єктів комунальної інфраструктури. Співробітництво за цією формою може здійснюватися для вирішення питань розвитку інфраструктури: придбання технічних засобів, покриття окремих витрат на будівництво та утримання об’єктів інфраструктури.

Зміст цієї форми співробітництва передбачає, що заклад належить до комунальної власності однієї із територіальних громад, але вигоди від його діяльності чи експлуатації можуть отримати усі суб’єкти співробітництва. Територіальні громади через органи місцевого самоврядування, долучені до спільного фінансування комунального закладу, можуть розподіляти витрати та можливі ризики, пов’язані з діяльністю цього закладу. Наприклад, можна покривати спільно витрати, пов’язані з необхідністю доведення параметрів організації діяльності такого закладу до таких, які забезпечують послугу належної якості. При цьому спільне фінансування як правило залишає виконання управлінських функцій за органами місцевого самоврядування територіальної громади, у власності якої перебуває об’єкт спільного фінансування. Інші ж суб’єкти співробітництва, навіть фінансуючи заклад іншої територіальної громади, не беруть прямої участі в управлінні ним.

Іншою важливою рисою цієї форми співробітництва є те, що територіальні громади, які беруть участь в фінансуванні чи утриманні закладу (крім територіальної громади, якій належить заклад чи об’єкт), не матимуть права власності на об’єкт, що фінансується, та не матимуть права власності на майно, яке за спільні кошти купується для такого закладу.

 

В межах кожної з форм співробітництва доцільно також узгодити:

1. Місце розташування ліцею

Узгодження населеного пункту, в якому буде функціонувати ліцей, з урахуванням:

  • транспортної доступності для учнів із громад-партнерів;
  • наявності відповідної інфраструктури (приміщення, мережі, технічне оснащення).

2. Фінансові зобов’язання сторін

Визначення часток співфінансування, зокрема:

  • на оплату праці непедагогічного персоналу (обслуговуючий, технічний персонал, водії тощо);
  • на розвиток і модернізацію матеріально-технічної бази (придбання обладнання, ремонтні роботи, цифрова інфраструктура);
  • порядок індексації або коригування внесків у разі зміни контингенту учнів чи цін.

3. Організація підвезення

Розподіл відповідальності за:

  • підвезення учнів із громад-партнерів (транспорт, маршрути, графіки, супровід);
  • підвезення педагогічних працівників (за потреби);
  • забезпечення безпечних і належних умов перевезення;
  • розподіл фінансових витрат на утримання транспорту.

4. Участь у наглядовій/піклувальній раді ліцею

Погодження механізмів залучення представників усіх громад до участі в управлінні ліцеєм, зокрема через:

  • представництво у наглядовій (піклувальній) раді або іншому дорадчому/контролюючому органі;
  • право голосу, участі у стратегічному плануванні тощо;
  • забезпечення прозорості у прийнятті рішень щодо розвитку ліцею.

 

Крок 3. Документальне оформлення співробітництва

 

3.1. Заходи в громаді, яка виступає з ініціативою співробітництва:

3.1.1 Підготовка ініціатором співробітництва проєкту рішення відповідної ради про організацію співробітництва.

3.1.2. Позитивне рішення ради про надання згоди на організацію співробітництва є підставою для сільського, селищного, міського голови для початку переговорів між потенційними суб’єктами співробітництва про його організацію та утворення комісії з підготовки проекту договору про співробітництво.

3.1.3. Сільський, селищний, міський голова надсилає пропозицію про початок переговорів з питань організації співробітництва сільським, селищним, міським головам, що представляють відповідні територіальні громади – потенційних суб’єктів співробітництва, та забезпечує утворення комісії, до складу якої входять представники відповідних територіальних громад.

 

3.2. Заходи в громаді, яка отримала пропозицію:

3.2.1. За дорученням (розпорядженням) сільського, селищного, міського голови відповідний(відповідні) виконавчий орган протягом 60 днів з дати надходження пропозиції забезпечує її вивчення, оцінку щодо відповідності потребам територіальної громади.

3.2.2. За дорученням (розпорядженням) сільського, селищного, міського голови відповідний(відповідні) виконавчий орган забезпечує проведення громадського обговорення пропозиції співробітництва.

3.2.3. З урахуванням інформації щодо вивчення і оцінки ініціативи співробітництва, результатів проведеного громадського обговорення відповідний(відповідні) виконавчий орган готує документи, інформацію і проєкт рішення відповідної ради для прийняття рішення про надання згоди на організацію співробітництва чи відмову та делегування представника (представників) до комісії.

 

3.3. Заходи потенційних партнерських громад:

3.3.1 Спільним розпорядженням сільських, селищних, міських голів, що представляють територіальні громади – суб’єктів співробітництва, затверджується склад комісії з підготовки проекту договору про співробітництво територіальних громад.

3.3.2 Комісія готує протягом 60 днів з дати її утворення проект договору про співробітництво. Засідання комісії можуть проводитися дистанційно в режимі відеоконференції (дистанційні засідання комісії)*.

3.3.3 Проект договору про співробітництво разом з проєктами рішень відповідних рад про його схвалення готується для винесення на розгляд сільських/селищних/міських рад. Відповідні голови забезпечують внесення на розгляд відповідних рад проєкту рішення і проєкту договору про співробітництво.

3.3.4. Договір про співробітництво укладається у письмовій формі сільськими, селищними, міськими головами після схвалення його проекту відповідними сільськими, селищними, міськими радами.

 

Як бачимо, об’єднання кількох громад для створення ліцею є стратегічно обґрунтованим кроком, що забезпечує передусім якісну профільну освіту і має ще низку переваг.

По-перше, таке рішення дозволяє створити сучасне освітнє середовище, яке відповідає новим вимогам до старшої профільної школи: учні отримують доступ до спеціалізованих кабінетів, лабораторій, а також мають ширший вибір профілів навчання. Це забезпечує реальну конкурентоспроможність освіти для старшокласників.

По-друге, у великих ліцеях зростає обсяг педагогічного навантаження, що сприяє формуванню стабільного та професійного педагогічного колективу. Завдяки цьому вчителі мають змогу викладати предмети, які відповідають їх спеціалізації, не витрачаючи ресурси на непрофільні дисципліни. Такий підхід безпосередньо сприяє підвищенню рівня якості освітнього процесу.

По-третє, економічна ефективність моделі спільного ліцею є очевидною: замість фінансування кількох малокомплектних старших класів у різних школах громади ресурси спрямовуються на забезпечення функціонування одного якісного закладу освіти. Такий підхід дозволяє уникнути дублювання витрат на матеріально-технічне оснащення, організацію підвезення учнів та адміністративне управління.

Крім того, спільний великий ліцей з достатньою кількістю учнів має значно вищі шанси на отримання державного фінансування та підтримки від донорів. Уже зараз такі заклади можуть претендувати на кошти з державного бюджету на облаштування STEM-лабораторій, закупівлю цифрового обладнання, меблів і шкільних автобусів. Цьогоріч на облаштування сучасного освітнього простору у таких ліцеях виділено 500 млн грн. із спеціального фонду державного бюджету.

Таким чином, об’єднання громад навколо створення ліцею — це інвестиція в майбутнє, яка забезпечить ефективне використання ресурсів, підвищення якості освіти, соціальну згуртованість та нові можливості для розвитку.

 

Більше матеріалів: https://novihromady.decide.in.ua та у секторальній рубриці «Освіта» порталу «Децентралізація».

Читайте також:

16 травня 2025

20 травня - презентація Дашборду освітніх індикаторів

20 травня - презентація Дашборду освітніх...

20 травня 2025 року, о 14:00 розпочнеться презентація оновленого Дашборду освітніх індикаторів Міністерства освіти і...

16 травня 2025

Строкатий ландшафт європейської регіональної політики

Строкатий ландшафт європейської регіональної...

ЄС – це різнобарвна й часто складна суміш спільних правил і цінностей у поєднанні з конкретними рішеннями та...

15 травня 2025

Вакансія! Експерт(-ка) з гендерних питань

Вакансія! Експерт(-ка) з гендерних питань

Опис контексту Для реагування на мінливі потреби українських муніципалітетів і національних суб'єктів у...

15 травня 2025

Реформа старшої школи: Закарпаття формує мережу зі 107 академічних ліцеїв

Реформа старшої школи: Закарпаття формує мережу...

13 травня в Ужгороді відбулося громадське обговорення реформи старшої школи. У заході взяли участь голови та...