Основне з другого дня курсу «Євроінтеграція: вплив і можливості громад» від ініціативи Сities4Сities та шведсько-української Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».
Лектори: Марта Супрун, експертка Cities4Cities з адвокації євроінтеграції
Девід Янг, старший радник SALAR International
Деякі політики ЄС є особливо складними для імплементації й стають великим викликом для громад. Так, наприклад, Реалізація Європейської зеленої угоди (European Green Deal) вимагає величезних інвестицій, близько 520 мільярдів євро у 2021-2030 роках. За приблизними підрахунками кожна з 27 країн-членів повинна інвестувати в середньому 19 мільярдів євро на рік на реалізацію цієї політики. За даними Європейського комітету регіонів, 8 з 10 євро на Зелену угоду витрачаються саме на місцевому рівні.
Важливі для місцевого самоврядування аспекти можуть бути практично в кожному розділі законодавства ЄС, яких є 34 (зображення нижче). Найбільш очевидний вплив на місцеве самоврядування мають такі розділи:
Водночас чим більш децентралізованою є країна і ширшими повноваженнями громад, тим вплив законодавства ЄС та місцевий рівень посилюється.
Так, наприклад, правила надання державної допомоги в ЄС передбачають зокрема неможливість надання преференцій жодним приватним компаніям, щоб не порушити правила вільного ринку всередині ЄС. Ці правила стосуються також виділення будь-яких коштів ЄС, адже вони також класифікуються як державна допомога. Такі правила створюють багато практичних викликів для місцевого самоврядування.
Так, для прикладу, у Швеції громада Ере при модернізації міського скверу попросила супермаркет продати їй будівлю, а натомість запропонувала бізнесу іншу будівлю за зниженою ринковою вартістю. Це стало причиною звернення від іншої компанії, яка запропонувала вищу ціну, до Європейської комісії й та визначила дії громади як такі, що суперечать правилам державної підтримки. Громаді знадобилося 6 років, щоб відстояти це рішення в Суді справедливості ЄС, однак це мало негативні наслідки для супермаркету, який був вагомим місцевим бізнесом.
Також правила державної підтримки матимуть вагомий вплив на функціонування місцевих комунальних підприємств, конкуренцію яким зможуть скласти приватні та публічні компанії з цілого Європейського союзу. Зазвичай, такі комунальні підприємства отримують доступ до комунальної власності за зниженою ціною, а деякі послуги взагалі безкоштовно. Це також може стати причиною судових позовів. І хоча ЄС демонструє чутливість до питань місцевого розвитку, громадам слід ретельно планувати власну стратегію щодо розв'язання таких питань в майбутньому.
Вплив законодавства ЄС на місцевий рівень передбачає:
«Попри те, що громади мають беззаперечно велику роль в реалізації європейської політики, досвід країн, які йшли шляхом європейської інтеграції до України показує, що уряди держав-кандидатів схильні значно применшувати їх роль в процесі», - вважає старший радник SALAR International Девід Янг.
Так, більшості країн-кандидатів Південно-Східної Європи потребували кілька років для включення представників асоціацій місцевого самоврядування в переговорні групи по розділах законодавства ЄС, які мають особливий вплив на місцевий розвиток. До слова, такий самий виклик сьогодні стоїть і перед Україною. У сформованих наприкінці 2024 року переговорних групах за 6 кластерами немає представників ані місцевого самоврядування, ані відповідних асоціацій.
«Асоціації місцевого самоврядування мають вирішальну роль в лобіюванні інтересів місцевого самоврядування як в процесі перемовин, так і вже під час членства в ЄС. Здебільшого їх робота полягає не стільки в комунікації з інституціями ЄС, скільки у співпраці із власним національним урядом», - говорить Девід Янг.
Врахування думки місцевого самоврядування в процесі впровадження законодавства є важливим для забезпечення реалістичності виконань зобов'язань в процесі перемовин про вступ та закладення необхідних винятків в разі пред'явлення достатньої аргументації. Невиконання країною - членом вимог європейського законодавства призводить до штрафних санкцій за рішенням Суду справедливості Європейського союзу.
Яскравим прикладом цього є досвід Румунії із виконанням вимог із закриттям полігонів твердих побутових відходів. відповідно до Угоди про приєднання Румунії до ЄС, було узгоджено виняток для 101 полігону твердих побутових відходів, для закриття яких було встановлено подовжений термін 10 років. У 2018 році Суд справедливості ЄС наклав штраф на Румунію у обсязі 1,5 млн євро + 500 євро в день за кожен не закритий полігон. Станом на дату вироку в Румунії таких полігонів залишалося 31.
З огляду на те, що судові позови між ЄС та країнами-членами є типовою практикою, дуже важливо використати час передбачений умовами договору та інвестиції ЄС для того, щоб найкращим чином модернізувати саме ті сфери, в яких країна має зобов'язання перед ЄС.
Також, якщо невиконання зобов'язань країни пов'язана з неспроможністю місцевого самоврядування дотримуватися вимог закону, це може посилювати тенденції до повторної централізації влади в країні-члені.
Також, неготовність місцевого самоврядування і країни в цілому до членства в ЄС має однозначний негативний вплив на здатність місцевого рівня абсорбувати кошти ЄС.
Так, наприклад, Хорватія не змогла одразу залучити достатньо коштів для реалізації європейської політики сільського розвитку через те, що значна кількість цих коштів виділяється на підтримку місцевих ініціативних груп (Local Action Groups), які складаються з представників місцевої влади. бізнесу та громадськості - такі групи створюються відповідно до європейської методології LEADER - а на момент вступу кількість створених груп була досить малою.
Ще можна зареєструватися на курс від Cities4Cities «Євроінтеграція: вплив та можливості громад». Він додасть впевненості у цій темі всім, хто бере участь у подіях європейського рівня, та допоможе якісніше вести переговори з міжнародними партнерами та чіткіше формулювати свої пріоритети розвитку на найближчі роки.
Курс створений за підтримки флагманської програми Швеції для України Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні»”.
Cities4Cities | United4Ukraine — партнерські ініціативи, які об’єднали зусилля у вересні 2022. Cities4Cities було засновано німецьким містом Зіндельфінген під патронатом Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи. United4Ukraine започаткували SALAR International та місто Львів за підтримки Шведської агенції з міжнародної співпраці та розвитку (Sida). З 2024 року Cities4Cities | United4Ukraine є частиною флагманської програми Швеції для України Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».
19 березня 2025
Організація інклюзивного навчання в громаді - запис вебінару
Організація інклюзивного навчання в громаді -...
Як зробити освіту в громаді справді безбар’єрною? Чому важливо створювати інклюзивне освітнє середовище? Що робити,...
19 березня 2025
Опитування: Реалізація ветеранської політики. Достатність. Проблематика
Опитування: Реалізація ветеранської політики....
Розуміючи різні можливості та підходи щодо розвитку ветеранських політик та перспектив в різних регіонах...
19 березня 2025
Як зростуть витрати громад, які залишать малокомплектні ліцеї, та що із цим робити
Як зростуть витрати громад, які залишать...
За результатами громадських обговорень і нанесення майбутніх ліцеїв на карту освіти, орієнтовно 500 громад України зі...
18 березня 2025
Парламентський комітет проводить консультацію з...
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку...