Основне з першого дня курсу «Євроінтеграція: вплив і можливості громад» від ініціативи Сities4Сities та шведсько-української Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».
Лекторка: Марта Супрун, експертка Сities4Сities з адвокації євроінтеграції
Засади адміністративного устрою країн-членів ЄС належить до компетенцій країн-членів і ніяк не регулюються Європейським союзом. Різні країни ЄС мають різний рівень децентралізації й різний розподіл повноважень між різними рівнями влади. Так, у Франції — централізована модель адміністративного устрою із понад 36 000 громад, які мають досить обмежені повноваження.
Водночас Швеція і більшість країн Східної Європи, які проходили через процес лібералізації, є значно більш децентралізованими із сильним місцевим самоврядуванням на місцевому та регіональному рівні.
Після отримання Україною статусу країни-кандидата на членство в ЄС в червні 2022 року розпочався політичний діалог між Європейським союзом та урядом України, а також процес наближення законодавства України до вимог ЄС.
Здавалося б тоді, чому взагалі говорити про місцеве самоврядування в контексті євроінтеграції, якщо більшість питань євроінтеграції вирішуються саме на рівні центральної влади?
По перше, 70% законодавства ЄС має прямий вплив на місцеве самоврядування. Чим більше країна децентралізована, тим більшим є цей вплив. Якщо країна в процесі євроінтеграції бере на себе певні зобов'язання, а потім не може їх виконати, це може призвести до штрафних санкцій чи недоотримання коштів від Євросоюзу, що матиме значний негативний ефект для країни в цілому. Деякі зобов'язання мають не лише адміністративний характер, але і є фінансово витратними. Так, за підрахунками Європейського Комітету Регіонів, 8 з 10 євро на реалізацію Зеленої угоди, що має на меті зменшення викидів вуглецю на європейському континенті, витрачаються саме на місцевому рівні.
По друге, громади є важливим реципієнтом коштів із фондів ЄС і від їх здатності реалізовувати проєкти залежить кількість європейського фінансування, що виділяється країні загалом. Здатність громадами реалізовувати проєкти залежить від багатьох чинників, таких як: наявність кваліфікованих проєктних менеджерів, коштів для співфінансування проєктів, узгодженості місцевих стратегій з регіональними та національними тощо. Спроможність громад реалізовувати проєкти не завжди залежить від самих громад. У багатьох випадках місцеве самоврядування в країнах-членах чи країнах-кандидатах потребує допоміжної інфраструктури на центральному чи регіональному рівні й залежить напряму від ефективності співпраці між національним, регіональним і місцевим рівнем влади.
Загалом, можна сказати, що принципи субсидіарності та багаторівневого управління є засадничими в функціонуванні ЄС.
Суть багаторівневого врядування полягає у визнанні компетенцій, спільній відповідальності та співпраці між різними рівнями влади (ЄС, країнами-членами, федеральним, регіональним і місцевим рівнем) у процесі ухвалення рішень, їх імплементації та оцінці. Цей підхід не є декларативним, але знаходить відгук як в структурі інституцій ЄС, так і процедур, які використовуються для прийняття рішень. Ба більше, цей принцип застосовується не лише до того, як приймаються рішення на рівні ЄС, але й в самих країнах-членах.
Саме тому, навіть якщо в деяких країнах ЄС ключову роль в діалозі з ЄС відіграє уряд, він неодмінно залучає місцеве самоврядування до внутрішніх консультацій з тих чи інших питань, що стосуються місцевого розвитку. Так, делегування представників місцевого самоврядування до Комітету регіонів, який є основним голосом місцевого самоврядування в ЄС, від імені держави здійснює уряд, але пропонують делегатів саме органи місцевого самоврядування. Важливо зазначити, що делеговані представники Комітету регіонів мають рівні права і статус, незалежно від того, чи представляють вони маленьку громаду на 500 жителів, чи місто мільйонник. Комітет регіонів загалом є важливим політичним ліфтом для представників малих громад, які таким чином можуть бути почутими на рівні ЄС.
Це саме стосується і створених при Комітеті регіонів спільних консультаційних комітетів з країнами-кандидатами на членство в ЄС. Зараз таких є три з країнами Південно-Східної Європи, але очікується, що спільний консультаційний комітет незабаром буде створений і з Україною. У випадку Чорногорії делегування членів консультативного комітету здійснюється взагалі національною асоціацією місцевого самоврядування, що дозволяє комітету ефективніше працювати й відстоювати інтереси місцевих влад.
Крім цього, звичною практикою для ЄС є включення місцевого самоврядування у моніторингові комітети регіональних програм Європейського союзу напряму чи через асоціації. Це стосується як доступних Україні сьогодні програм транскордонного, регіонального та транснаціонального співробітництва, так і спеціальних програм, що створюються в рамках структурних фондів ЄС чи інструментів передвсупу (для України таким інструментом хоч і в дещо зміненому вигляді є Український план (Ukraine Facility).
Важливість асоціацій місцевого самоврядування у відстоюванні інтересів громад передбачена Європейською хартією місцевого самоврядування, яка є дороговказом для європейської політики. Відповідно до цього засадничого документу, органи місцевого самоврядування мають право об'єднуватися в асоціації для захисту своїх інтересів у прийнятті рішень як на національному, так і на європейському рівні, займатися міжнародним співробітництвом та бути членом міжнародних асоціацій місцевого самоврядування. Саме тому більшість країн-членів представлені в Брюсселі не лише дипломатичними представництвами, але й офісами місцевого самоврядування, які активно стежать за процесами, лобіюють рішення та співпрацюють з інституціями ЄС.
Існує три можливих шляхи діалогу між громадами та ЄС, і кожен із них важливий.
По перше, це робота асоціацій місцевого самоврядування із Європейськими інституціями, в першу чергу - з Єврокомісією та Комітетом регіонів.
По друге, це координація зусиль місцевого самоврядування з урядом України у його діалозі з європейськими інституціями та процесі євроінтеграції.
По третє, це комунікація через участь у заходах, програмах Європейського союзу, які спрямовані саме на діалог з громадами. Зокрема, варто згадати лише кілька найближчих можливостей, які будуть корисними саме для українських громад:
Ще можна зареєструватися на курс від Cities4Cities «Євроінтеграція: вплив та можливості громад». Він додасть впевненості у цій темі всім, хто бере участь у подіях європейського рівня, та допоможе якісніше вести переговори з міжнародними партнерами та чіткіше формулювати свої пріоритети розвитку на найближчі роки. Курс створений за підтримки флагманської програми Швеції для України Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».
Cities4Cities | United4Ukraine — партнерські ініціативи, які об’єднали зусилля у вересні 2022. Cities4Cities було засновано німецьким містом Зіндельфінген під патронатом Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи. United4Ukraine започаткували SALAR International та місто Львів за підтримки Шведської агенції з міжнародної співпраці та розвитку (Sida). З 2024 року Cities4Cities | United4Ukraine є частиною флагманської програми Швеції для України Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».
Теги:
євроінтеграція євроінтеграція навчання
Джерело:
Cities4Cities
11 березня 2025
Верховна Рада ухвалила закон про нову систему оплати праці державних службовців (+інфографіка)
Верховна Рада ухвалила закон про нову систему...
Запроваджені зміни в системі оплати праці державних службовців, хоча і не стосуються безпосередньо місцевого...
11 березня 2025
Верховна Рада ухвалила постанови про встановлення меж трьох міст
Верховна Рада ухвалила постанови про...
11 березня своїми постановами Верховна Рада України встановила меж міст Пустомити, Бурштин та Ромни. Так,...
11 березня 2025
Експерти U-LEAD створили посібник з розробки...
Програма «U-LEAD з Європою» презентує посібник з практичними рекомендаціями з розроблення місцевого плану управління...
11 березня 2025
14 березня - воркшоп щодо практик стратегічного...
Планування розвитку територіальної громади: як вийти на ефективність, результативність та реалістичність. Про це мова...