Кабінет Міністрів України ухвалив зміни до Порядку №590, які набрали чинності 8 серпня 2024 року. В частині виконання місцевих бюджетів зміни розширюють перелік платежів за видатками загального та спеціального фондів та з небюджетних рахунків, що здійснюються за другою чергою.
Що передбачають зміни та як це вплине на громади – читайте у роз’ясненні експертів Програми USAID DOBRE.
Уряд постановою від 06 серпня 2024 року №892 ухвалив зміни до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою від 09 червня 2021 року №590 (далі – Порядок №590), які набрали чинності 08 серпня 2024 року (опубліковано: Урядовий кур'єр, 2024 р., №160).
В частині виконання місцевих бюджетів зміни розширюють перелік платежів за видатками загального та спеціального фондів та з небюджетних рахунків, що здійснюються за другою чергою.
Нагадаємо, що Порядком №590 визначено механізм виконання в особливому режимі повноважень Казначейством та органами Казначейства, пов’язаних із здійсненням казначейського обслуговування бюджетних коштів та коштів інших клієнтів в умовах воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
Строк дії воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 23 липня 2024 року №469/2024, затвердженого Законом України від 23 липня 2024 року №3891-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено з 05 години 30 хвилин 12 серпня 2024 року строком на 90 діб, тобто до 09 листопада 2024 року.
Однією із особливостей казначейського обслуговування бюджетних коштів та коштів інших клієнтів на період дії воєнного стану, є черговість здійснення органами Казначейства платежів за дорученнями розпорядників та одержувачів коштів місцевих бюджетів. Це обумовлено тим, що згідно з абзацом 12 підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) у вказаному періоді не застосовуються вимоги 55 статті Кодексу щодо пріоритетності проведення захищених видатків бюджету.
Саме пунктом 19 Порядку №590 визначено три черги здійснення органами Казначейства платежів.
Левова частка платежів розпорядників та одержувачів коштів місцевих бюджетів відноситься до другої черги платежів. Можливість виконання платежів у повному обсязі залежить від ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка.
А тепер більш детально про зміни до Порядку №590, які стосуються розпорядників та одержувачів коштів місцевих бюджетів.
Перше. Розширено перелік видатків місцевих бюджетів, віднесений до другої черги платежів, визначений у підпункті 2 пункту 19.
З цією метою підпункт 2 пункту 19 Порядку №590 доповнено новою нормою.
Відтепер до другої черги платежів належить оплата медичних послуг із зубопротезування та надання планової стоматологічної допомоги окремим категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України.
Важливо! Змінами до Порядку №590, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2024 р. №211, пункт 19 було викладено у новій редакції. Визначені цим пунктом платежі другої черги здійснюються за рахунок загального та спеціального фондів місцевого бюджету у порядку встановленому законодавством.
До внесення цих змін окремі платежі другої черги стосувалися витрат виключно загального фонду місцевого бюджету, а окремі - як загального так і спеціального фондів.
Детально про ці зміни до Порядку №590 можна ознайомитися у роз’ясненні «Новий перелік черговості видатків в умовах воєнного стану», підготовленому в рамках Програми USAID DOBRE.
Також змінами до Порядку №590 розширено перелік витрат віднесених до другої черги, які пов’язані зі створенням захисних споруд цивільного захисту, придбання мобільних укриттів і пристосування й облаштування приміщень, які планують використовувати для укриття населення.
Відповідно, викладено у новій редакції абзац сімдесят сьомий Порядку №590 (порівняльна таблиця).
Було
|
Стало
|
-
|
- виготовлення проектної (проектно-кошторисної) документації, будівництво, реконструкцію, ремонт, облаштування захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів), споруд подвійного призначення із захисними властивостями захисних споруд цивільного захисту, придбання первинних (мобільних) укриттів, ремонт та облаштування (пристосування) підвальних і цокольних приміщень, які плануються до використання для укриття населення, з урахуванням вимог щодо утримання, облаштування та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених МВС
|
Друге. До другої черги також віднесено перелік платежів, що здійснюються з небюджетних рахунків постачальників товарів, виконавців робіт і надавачів послуг, відкритих в органах Казначейства, за рахунок отриманої попередньої оплати від розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на створення та облаштування приміщень.
За для цього абзац сто дев’яносто четвертий підпункту 2 пункту 19 Порядку №590 викладено у нові редакції (порівняльна таблиця).
Було
|
Стало
|
-
|
- постачальників товарів, виконавців робіт і надавачів послуг, отриманими як попередня оплата від розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на виготовлення проектної (проектно-кошторисної) документації, будівництво, реконструкцію, ремонт захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів), споруд подвійного призначення із захисними властивостями захисних споруд цивільного захисту, ремонт та облаштування (пристосування) підвальних і цокольних приміщень, які плануються до використання для укриття населення, з урахуванням вимог щодо утримання, облаштування та експлуатації об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджених МВС, а також здійснення заходів за рахунок коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії, у разі відкриття таких рахунків на їх ім’я в Казначействі та органах Казначейства в установленому законодавством порядку
|
Слід зазначити, що порядок здійснення розпорядниками і одержувачами коштів місцевих бюджетів попередньої оплати встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року №1070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» (далі – Постанова №1070).
Пунктом 6 Постанови №1070 рекомендовано розпорядникам і одержувачам бюджетних коштів спрямовувати суми попередньої оплати за капітальними видатками виконавцям робіт, постачальникам товарів і надавачам послуг (крім нерезидентів) на небюджетні рахунки, відкриті на їх ім’я в органах Казначейства у встановленому законодавством порядку, з подальшим використанням зазначених коштів виконавцями робіт, постачальниками товарів і надавачами послуг виключно з таких рахунків на цілі, визначені договорами про закупівлю товарів, робіт і послуг, з наданням підтвердних документів органам Казначейства для здійснення платежів. Тож при укладанні відповідних договорів про закупівлю товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства розпорядникам (одержувачам) бюджетних коштів слід враховувати вказані рекомендації.
Нагадаємо, що правила відкриття розпорядникам і одержувачам коштів місцевих бюджетів бюджетних та небюджетних рахунків в органах Казначейства визначені Порядком відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 22 червня 2012 року №758 (у редакції наказу від 18 січня 2024 року №23).
При використанні коштів місцевих бюджетів розпорядники та одержувачі коштів застосовують форму платіжної інструкції, визначену Порядком казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженим наказом Мінфіну від 24.12.2012 №1407 (далі – Порядок №1407). Ця вимога встановлена у пункті 10.3 глави 10 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 23.08.2012 № 938.
Форма платіжної інструкції та пояснення щодо її заповнення, оформленої в паперовій або електронній формі затверджена у додатку 35 до Порядку №1407 (пункт 11.6 Порядку №1407).
Важливо! Обов'язкові реквізити, строк дії платіжних інструкцій та вимоги щодо їх заповнення визначено Інструкцією про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 29 липня 2022 року № 163
З метою упередження фактів виникнення бюджетних правопорушень та застосування органами Казначейства встановлених Кодексом заходів впливу розпорядники та одержувачі коштів в процесі казначейського обслуговування місцевих бюджетів повинні дотримуватися вимог бюджетного законодавства.
Посилання на НПА та інформаційні ресурси, що згадані у роз’ясненні:
© Це роз’яснення стало можливим завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст є відповідальністю Глобал Ком'юнітіз (Global Communities) і не обов'язково відображає точку зору USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
Теги:
DOBRE фінанси бюджет бюджет методика
Джерело:
Програма DOBRE
11 грудня 2024
Синергетичний підхід: як працює підтримка ветеранів у Калуській громаді
Синергетичний підхід: як працює підтримка...
Як працює механізм підтримки ветеранів війни та членів їхніх сімей на рівні громади, що можна вважати успішними...
11 грудня 2024
Перезавантаження ветеранської політики: досвід Чорноморська
Перезавантаження ветеранської політики: досвід...
Повертаючись із поля бою в рідну громаду, ветерани стикаються з різними викликами: реабілітація, працевлаштування,...
11 грудня 2024
17 грудня - тренінг «Відновлення втраченої...
17 грудня 2024 року (вівторок), о 10:30 розпочнеться тренінг на тему: «Відновлення втраченої інформації та документів...
10 грудня 2024
Ветеранський кемпінг та безпека пішоходів: учасники конкурсу Громада на всі 100
Ветеранський кемпінг та безпека пішоходів:...
10 листопада завершилося голосування та вибір 40 фіналістів серед територіальних громад, які подалися на конкурс...